• 0

van eenmanszaak naar BV

Beste allen,

 

Ik heb een vraagstuk waar ik graag jullie hulp bij inroep.

 

Ik ben ongeveer een jaar geleden een eenmanszaak begonnen. Om e.e.a. te professionaliseren heb ik ervoor gekozen om investeerders te zoeken. Ik heb er 2 gevonden die samen een bedrag in brengen en in ruil daarvoor samen 49% van de aandelen krijgen in een nieuw op te richten BV. Die BV zal dezelfde naam dragen als mijn eenmanszaak nu doet. De BV wordt opgericht en de eenmanszaak zal fiscaal geruisloos in worden gebracht. (ik heb begrepen dat er dan nl niet afgerekend hoeft te worden met de belasting. Enfin;

 

De 2 ondernemers gaan vanuit hun personal holding in de BV participeren. Ik wil liever geen personal holding oprichten omdat dat een hoop kosten met zich meebrengt en fiscale voordelen wegneemt. Het is volgens mij alleen voordelig bij exit en bij hogere winsten. Ik wil dus in het eerste jaar gewoon prive aandelen houden in de BV en niet vanuit een personal holding.

 

Het idee is dat de BV wordt gefactureerd vanuit een nieuw op te richten eenmanszaak (ondernemer81 interim management zeg maar). Elke maand dus gewoon een factuur naar de bv met managementfee en btw.

 

Maar mijn eenmanszaakinkomsten moeten wel gezien worden door de belasting als winst uit onderneming. Anders kan ik geen aftrekposten gebruiken. Ik moet dus vermijden dat de belastingdienst mijn relatie tot de BV ziet als een fictief dienstverband.

 

-Is het verstandig om een VAR verklaring aan te vragen?

-Kan bovenstaande opzet?

-Ik zit eraan te denken om de 2 persoonlijke holdings en de BV maandelijks een factuur te sturen zodat er 3 opdrachtgevers zijn en ik aan dat criterium voldoe. Werkt dit?

-Hoe zit het met de gebruikelijke loon eis van 41K vanwege het feit dat ik 51% van aandelen BV heb? (jaarlijkse managementfee is minder +-30K)

-Wat betekent het feit dat ik het eerste deel vh jaar nog gewoon als eenmanszaak met vele klanten (website met klanten) heb gewerkt voor opgaaf 2010?

 

Dit zijn de eerste vragen die opkomen. De hamvraag is dus eigenlijk; hoe zorg ik ervoor dat ik de ondernemersaftrek behou als ik prive 51% aandelen in een bv bezit. De bv zal jaar 1 een klein verlies draaien.

 

Ik hoor graag van jullie. Mijn dank is groot.

grt Ondernemer81

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 1

De 2 ondernemers gaan vanuit hun personal holding in de BV participeren. Ik wil liever geen personal holding oprichten omdat dat een hoop kosten met zich meebrengt en fiscale voordelen wegneemt. Het is volgens mij alleen voordelig bij exit en bij hogere winsten. Ik wil dus in het eerste jaar gewoon prive aandelen houden in de BV en niet vanuit een personal holding.

 

De extra kosten die gemoeid zijn met het oprichten van een personal holding zijn beperkt. Ik zie niet direct in welke fiscale voordelen worden weggenomen. Als je later alsnog je privé aandelen wilt overdragen aan een personal holding ben je aanmerkelijk belang heffing verschuldigd. Meteen je zaakjes goed regelen is goedkoper dan achteraf repareren.

 

Het idee is dat de BV wordt gefactureerd vanuit een nieuw op te richten eenmanszaak (ondernemer81 interim management zeg maar). Elke maand dus gewoon een factuur naar de bv met managementfee en btw.

 

Maar mijn eenmanszaakinkomsten moeten wel gezien worden door de belasting als winst uit onderneming. Anders kan ik geen aftrekposten gebruiken. Ik moet dus vermijden dat de belastingdienst mijn relatie tot de BV ziet als een fictief dienstverband.

 

Je verricht arbeid voor de BV, Dan is er dus ook een (fictief) dienstverband met de BV. Factureren vanuit een eenmanszaak verandert daar weinig aan. Zeker als de BV de enigste opdrachtgever van de eenmanszaak is, zal de fiscus dit zien als dienstverband.

 

Wil je toch blijven profiteren van de ib-voordelen van winst uit onderneming, dan is het wellicht te overwegen dat de BV een vennootschap onder firma met je eenmanszaak aangaat. Ook bij deze constructie voorkom je niet dat er sprake is van een (fictief) dienstverband met de BV.

 

-Ik zit eraan te denken om de 2 persoonlijke holdings en de BV maandelijks een factuur te sturen zodat er 3 opdrachtgevers zijn en ik aan dat criterium voldoe. Werkt dit?

 

Lijkt mij een redelijk doorzichtige constructie. Ik vermoed dat het niet werkt.

 

-Hoe zit het met de gebruikelijke loon eis van 41K vanwege het feit dat ik 51% van aandelen BV heb? (jaarlijkse anagementfee is minder +-30K)

 

De eis geldt vanaf een belang van 5%. Het maakt daarbij niet uit of je belang 5, 51 of 100% is.

 

-Wat betekent het feit dat ik het eerste deel vh jaar nog gewoon als eenmanszaak met vele klanten (website met klanten) heb gewerkt voor opgaaf 2010?

 

Hangt er vanaf of de BV al dan niet met terugwerkende kracht wordt opgericht.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Odeon,

 

Super dank voor je snelle reactie! Waardeer ik enorm!

 

Ik zie niet direct in welke fiscale voordelen worden weggenomen. Als je later alsnog je privé aandelen wilt overdragen aan een personal holding ben je aanmerkelijk belang heffing verschuldigd. Meteen je zaakjes goed regelen is goedkoper dan achteraf repareren.

 

De fiscale voordelen waar ik op doel is de ondernemersaftrek (zelfstandigen, starters en winstvrijstelling).

Is er een manier om onder die aanmerkelijk belang heffing uit te komen zonder direct bij de start een holding op te richten?

 

Je verricht arbeid voor de BV, Dan is er dus ook een (fictief) dienstverband met de BV. Factureren vanuit een eenmanszaak verandert daar weinig aan. Zeker als de BV de enigste opdrachtgever van de eenmanszaak is, zal de fiscus dit zien als dienstverband.

 

Dit vind ik een beetje vreemd. Als je een zzper bent en je werkt voor een bv heb je toch ook geen fictief dienstverband. Ervan uitgaande dat ik meerdere opdrachtgevers heb (bij ook holdings van de investeerders) kan ik toch gewoon een WUO krijgen. of zal de belastingdienst er heel zwaar aan tillen dat ik zelf aandelhouder in 1 van de opdrachtgevers ben? kijkt men daarnaar?

 

Als ik voor een vof ga moeten mijn investeerders daar ook mee werken toch? Die willen gewoon vanuit hun personal holding deelnemen. Deze zie ik niet echt.

 

De eis geldt vanaf een belang van 5%. Het maakt daarbij niet uit of je belang 5, 51 of 100% is. Als er geen salaris uit de bv onttrokken wordt wat betekent dit dan. Doet de belastingdienst gewoon alsof er min 41k uitbetaald moet worden? Als dat zo is zouden wij alledrie (ook de investeerders) dus voor minimaal 41k aangeslagen worden, dat is toch vreemd?

 

Hangt er vanaf of de BV al dan niet met terugwerkende kracht wordt opgericht.

Nee dat is niet het plan. Ik ben dan ook de eerste 4 maanden van 2010 ondernemer geweest en heb ong 30 opdrachtgevers gehad. Is het dan niet zo dat ik voor de rest van het jaar sowieso de fiscale voordelen kan genieten? De fiscus kijkt toch naa jaen? Dus ondanks dat ik een andere eenmanszaak ga oprichten krijg ik toch fiscaal voordeel? Net zoals ik dit bijv vorig jaar had. Toen had ik er zelfs een baan naast (loondienst) maar doordat ik aan de uren voldeed kreeg ik toch de aftrek...

 

Graag hoor ik nog hoe andere mensen er over denken? Zelfde mening?

Link naar reactie
  • 1

ik sluit me aan bij Odeons mening.

 

Over het fictief loon, lees even hier. Belangrijk criterium is dat je arbeid verricht.

 

De fiscale voordelen voor je EMZ rusten niet alleen op 1.225 uur. Als je niet meer in aanmerking komt voor startersaftrek, dan komt daar de eis bij dat je minimaal 50% van je arbeidstijd in de EMZ besteed. De fiscus zal daar scherp naar kijken als je een EMZ naast je BV houdt en in beide actief bent.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Dank voor je reactie!

 

Ik kom nog in aanmerking voor startersaftrek maar ben daarnaast 100% van mijn arbeidstijd in de eenmanszaak actief toch? Ik werk gewoon als zzper vanuit mijn eenmanszaak voor de bv. De BV huurt mij dus gewoon in. Dan ben ik toch gewoon 100% actief in die eenmanszaak?

 

Welke manieren zie jij om de ondernemersaftrek voor 2010 te behouden? Dit er vanuitgaande dat de BV niet met terugwerkende kracht wordt opgericht en ik gewoon de eerste 4 maanden ondernemer ben geweest voor mijn eenmanszaak.

 

Ik zie echt 2 grote problemen;

 

-Ik wil graag mijn fiscale voordelen (aftrek) behouden.

-We kunnen niet elke dga het eerste jaar 41K geven. Als ik alleen al 30K krijg maken we al een klein verliesje in j1 (kosten daarbij bijgerekend).

 

 

tips?

 

grt

Link naar reactie
  • 0

Probleem dat dan opspeelt is het verkapte dienstverband in de eenmanszaak zoals Odeon ook stelt.

 

Zelfs al zou je meerdere opdrachtgevers hebben als EMZ, dan nog stelt de Wet loonbelasting de arbeid die je in de BV verricht vast als fictieve dienstbetrekking. Dat is geen grijs gebied, maar gewoon wetgeving.

 

Het is vaak ook niet mogelijk om van twee walletjes te willen eten.

1. wil je de zelfstandigenaftrek, dan moet je eenmanszaak blijven bestaan totdat je de 1.225 uur binnen hebt. Uren in de BV tellen dan dus niet mee wegens de loondienstfictie;

2. wil je een lager DGA loon, vraag dat dan aan bij de fiscus en geef aan dat het van doen heeft met de aanloopfase en dat, zodra resultaten dit toelaten, je wel overgaat op de regels uity mijn column.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Zoals reeds aangegeven zal je indien je een aanmerkelijk belang hebt in een BV en hier werkzaamheden voor verricht jezelf een DGA-salaris moeten betalen. Indien dit niet kan in verband met niet toereikende resultaten dan kan je hierover om een verlaging vragen. Zie de column van Joost welke hij reeds heeft gelinkt. Als de investeerders puur investeren en geen werkzaamheden verrichten voor de BV dan hoeven ze uiteraard geen DGA-salaris te ontvangen.

 

Om de ondernemersaftrek voor 2010 te behouden zou je kunnen overwegen om de BV later op te richten(bijvoorbeeld in mei of juni de BV oprichten) om op deze manier wel aan de gestelde criteria voor de fiscale faciliteiten die een eenmanszaak heeft te kunnen voldoen. Dit gaat dan uiteraard alleen op voor de eerst 5 of 6 maanden, omdat de werkzaamheden daarna overgaan in de BV. De eerste maanden zullen dan belast worden in de inkomstenbelasting en de tijd in de BV worden dan belast in de vennootschapsbelasting.

 

Indien je per se de fiscale faciliteiten wilt behouden moet je of geen BV nemen, of zoals odeon reeds aangeeft met de BV een VOF met de EMZ aangaan.

 

Je EMZ aan je eigen BV management fee laten factureren zal niet op gaan. Als dat wel zou kunnen dan denk ik dat half ondernemend Nederland 4 bv's heeft welke de activiteiten ontplooien en waar de EMZ naar toe zou factureren om maximaal fiscaal resultaat te behalen m.b.v. de fiscale faciliteiten in de IB, helaas gaat dit niet op.

 

Edit: Joost was me weer voor :-\

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost , dank.

 

wat zou het nadeel voor de 2 investeerders zijn wanneer we mijn eenmanszaak omzetten in een vof ipv een bv. Gaat het dan alleen om persoonlijke aansprakelijkheid? Zij zouden dan in de vof kunnen participeren vanuit hun personal holdings.

 

We hebben dan nl geen last van de dga looneisen, minder oprichtingskosten e.d. en ik kan gewoon gebruik blijven maken van de aftrekposten. Als we serieus geld gaan verdienen maken we er dan een bv van. Dan zijn mijn aftrekposten van minder belang en kunnen we het dga salaris betalen

 

En indien niet mogelijk, wat bedoeld Odeon met de oplossing dat de bv en mijn eenmanszaak samen een vof aangaan? Kun je dat eens toelichten?

 

excuus voor al die vragen, maar wil straks niet in de financiele problemen komen doordat ik uitga van aftrekposten en die niet krijg en sterker nog, voor een fictief loon wordt aangeslagen..

 

groet

Link naar reactie
  • 0

Beste Robbert,

 

Dank voor je antwoord. Ik krijg steeds meer info. De constructie met vanuit een eenmanszaak lijkt dus sowieso niet te werken.

 

De investeerders werken ook een halve dag per week mee. Dit staat ook in de aandeelhoudersovereenkomst. Met je 2e alinea bedoel je de eenmanszaak houden (of is vof ook een optie?) tot het moment dat de aftrekposten totaal aan salaris zijn uitgekeerd? En dan overgaan op een bv. Dan krijg ik daar toch gewoon inkomstenbelasting ipv vennootschapsbelasting als er geen winst is? Of is het altyd vennootschapsbelasting en dan aanmerkelijkbelang belasting?

 

Kan je eens uitleggen hoe de eenmanszaak een vof kan aangaan met de bv? Wie zitten er dan als aandeelhouders in die bv en wat is de constructie? Ik zie deze nog niet helemaal.

 

phoe, het is wel ingewikkeld allemaal hoor..

 

grt en dank

Link naar reactie
  • 0

Beste Robbert,

 

Dank voor je antwoord. Ik krijg steeds meer info. De constructie met vanuit een eenmanszaak lijkt dus sowieso niet te werken.

 

De investeerders werken ook een halve dag per week mee. Dit staat ook in de aandeelhoudersovereenkomst. Met je 2e alinea bedoel je de eenmanszaak houden (of is vof ook een optie?) tot het moment dat de aftrekposten totaal aan salaris zijn uitgekeerd? En dan overgaan op een bv. Dan krijg ik daar toch gewoon inkomstenbelasting ipv vennootschapsbelasting als er geen winst is? Of is het altyd vennootschapsbelasting en dan aanmerkelijkbelang belasting?

 

Kan je eens uitleggen hoe de eenmanszaak een vof kan aangaan met de bv? Wie zitten er dan als aandeelhouders in die bv en wat is de constructie? Ik zie deze nog niet helemaal.

 

phoe, het is wel ingewikkeld allemaal hoor..

 

grt en dank

 

Wat ik bedoel is om te zorgen dat je lang genoeg in je EMZ zit om redelijkerwijs te kunnen voldoen aan de eisen die de wet stelt aan de fiscale faciliteiten. Als je per 1 april met de EMZ zou stoppen en in de BV zou gaan dan zou het kunnen dat je dus over de periode in 2010 van de EMZ geen recht hebt op ondernemersaftrek en eventuele startersaftrek et cetera, waardoor de BV extra duur zou kunnen zijn.

 

Maar let op, dit is gewoon een kwestie van rekenen of het voordeliger is of niet. Als jij over het eerste half jaar een winst verwacht van €25.000,- dan is het waarschijnlijk verstandiger in de EMZ, maar als jij over het eerste half jaar een winst verwacht van €100.000,- dan zit je waarschijnlijk fiscaal beter in een BV. Dus is het zaak deze zo snel mogelijk op te richten.

 

Stel je werkt in de EMZ tot 30 juni en gaat dan over in een BV. Dat betekend dat je in 2010 dus het volgende aan belasting moet betalen:

 

- Over de winst uit de EMZ van de periode 1-1-2010 t/m 30-06-2010 betaal je inkomstenbelasting.

- Over de eventuele winst uit de BV van de periode 1-7-2010 t/m 31-12-2010 betaal je vennootschapsbelasting.

- Over het DGA-salaris van de BV tijd betaal je van de periode 1-7-2010 t/m 31-12-2010 loonbelasting.

 

Wat betreft de VOF. Stel je gaat met de investeerders een VOF aan, dit kan prima, zeker als ze meewerken, maar heeft voor hen het nadeel dat naast het feit dat ze het risico lopen om het geld wat ze investeren kwijt te raken, ze ook nog eens hoofdelijk aansprakelijk kunnen worden gesteld voor de gehele schuld van de VOF, mocht het eventueel misgaan. Om dit risico te reduceren kunnen de investeerders een BV oprichten welke vennoot wordt in de VOF. Anderzijds ben jij ook vennoot in de VOF. De winsten die behaald worden zijn dan voor jou winst uit onderneming en belasting in box 1 en voor de investeerders vloeit de winst in de BV welke daar belast is.

Link naar reactie
  • 0

Hi Robbert,

 

Je weet er veel van.

 

-Het eerste jaar wordt er geen winst gedraaid.

-Wat is winst uit de eenmanszaak? Er wordt nu weinig tot geen omzet gedraaid. Straks komt er een groot bedrag van de investeerders in het bedrijf en kan ik mezelf een salaris betalen en daarnaast worden er marketinginspaningen ed gedaan. We gaan dan wel aardige omzetten draaien maar winst zit er nog niet bij.

Hoe wordt ik vanaf nu tot oprichting bv dan belast en hoe vind uitbetaling plaats?

-Het risico dat geld verloren wordt wat geinvesteerd is staat toch los van de constructie?

 

Als ik jou zo hoor is de laatste optie het beste. De investeerders richten een bv op Waarin zij 50/50 aandeelhouder zijn vanuit hun personal holdings. Die bv is samen met mij weer aandeelhouder in een vof. Dit is dus de beste oplossing?

Waar wordt ik dan vanuit betaald en moet er gefactureerd worden.

 

Echt super bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Je plannen zijn mij nog wat onduidelijk. Ik krijg er niet de indruk van dat je het verschil ziet tussen de genoemde mogelijkheden. Wat ga je met het geld van de investeerders doen?

 

- BV: je wordt medeaandeelhouder en je komt in loondienst. Onafhankelijk van de resultaten krijg je een salaris (belast in box 1, geen ondernemersfaciliteiten). De eventuele winst kan als dividend onder de aandeelhouders worden verdeeld.

 

- VOF, waarbij de investeerders investeren vanuit een BV (hun holding of een nieuw op te richten BV, dat is om het even) en jij zelf: je krijgt een winstaandeel, waarbij je afspraken kunt maken over de winstverdeling - bijvoorbeeld rekening houden met een 'arbeidsbeloning'. Je krijgt alleen wat als er winst is, want anders valt er ook niets te verdelen. Je blijft ondernemer voor de IB, dus wel ondernemersfaciliteiten (let op urencriterium). Je kunt wel geld opnemen als er geen winst is, maar dat betekent dat de stand op je kapitaalrekening wordt verminderd - je eet dan dus je eigen kapitaal op, niet dat van je investeerders. Jij bent in privé hoofdelijk aansprakelijk voor schulden van de VOF.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ronaldinho,

 

Met het geld van de investeerders gaan we zo veel mogelijk waarde creeren. het geld is nodig om mijn managementfee van te betalen en de bedrijfskosten. In een bv wordt het ook gestort en deels opgegeten voordat er winst gemaakt wordt. Als we niet in de min komen zijn er toch geen schulden? Stel er wordt een vof opgericht en daar wordt 50K in gestort door de 2 investeerders. Als er 25 vanaf gaat aan inkomen blijft er 25K over. Wordt die door mij als salaris opgenomen 25K als winst uit onderneming in box 1 incl aftrekposten belast? Dan is dat toch de oplossing?

Link naar reactie
  • 0

Ronaldinho,

 

Met het geld van de investeerders gaan we zo veel mogelijk waarde creeren. het geld is nodig om mijn managementfee van te betalen en de bedrijfskosten. In een bv wordt het ook gestort en deels opgegeten voordat er winst gemaakt wordt. Als we niet in de min komen zijn er toch geen schulden? Stel er wordt een vof opgericht en daar wordt 50K in gestort door de 2 investeerders. Als er 25 vanaf gaat aan inkomen blijft er 25K over. Wordt die door mij als salaris opgenomen 25K als winst uit onderneming in box 1 incl aftrekposten belast? Dan is dat toch de oplossing?

 

Nee, in een VOF worden privé opnames niet belast maar de winst die wordt behaald. In dit geval neem je dan de lening op om van te leven en niet de winst. Dus mijns inziens geen winst uit onderneming(waarschijnlijk dus wel een verlies welke in de toekomst verrekenbaar is).

Link naar reactie
  • 0

robbert,

 

is dat dan niet sowieso de meest interessante optie? als die opnames niet belast worden kan de managementfee nl ook naar beneden en dan is het voor de investeerders ook interessanter.

 

Wat ik ook nog zat te denken. Is een goed alternatef voor vof tussen bv(investeerders) en prive (mij) niet gewoon een cv?

 

grt

Link naar reactie
  • 0

robbert,

 

is dat dan niet sowieso de meest interessante optie? als die opnames niet belast worden kan de managementfee nl ook naar beneden en dan is het voor de investeerders ook interessanter.

 

Wat ik ook nog zat te denken. Is een goed alternatef voor vof tussen bv(investeerders) en prive (mij) niet gewoon een cv?

 

grt

 

Je moet een paar dingen duidelijk hebben, zie de post van Ronaldinho.

 

Bij een BV heb je een management fee, in een VOF alleen privé opnames. Management fee in een BV is belast, privé opnames in een VOF niet.

 

Wat betreft de CV, goed alternatief, maar je gaf aan dat de investeerders ook wilde meewerken, dus in dit geval geen optie. Het idee achter een CV is dat er een stille vennoot is(de investeerder) en een beheerde vennoot(jij in dit geval). Als ze wel meewerken, is het eigenlijk geen CV meer, maar een VOF. Een stille vennoot mag geen taken in een CV verrichten, doet hij dit wel dan het een beherende vennoot met als gevolg hoofdelijke aansprakelijkheid net als bij een VOF

Link naar reactie
  • 0

Heren,

 

Super bedankt voor al jullie informatie. Het is jammer van de fiscale voordelen maar we hebben besloten om gewoon een bv te starten omdat het uiteindelijk voor de toekomst de beste oplossing is. Vanuit dat uitgangspunt heb ik nog 2 kleine vragen aan jullie.

 

Situatie:

 

Ik krijg 51% van de aandelen en de investeerders samen 49% (eenieder 24,5%). Voor die 49% zijn zij bereid 35K te betalen.

Bij oprichting stort ik (om de aandelenverhouding recht te krijgen) 9.180 en zij 8.820 euro. Die 9180 bestaat uit 2 delen; 4K schenking van de investeerders aan mij en 5180 lening.Het laatste bedrag stort ik na oprichting direct weer terug (dus los direct af) waardoor er een vordering van de bv op mij ontstaat van 5.180

 

Maar formeel is er nu dus voor 12.820 een belang van 49% gekocht. De investeerders moeten conform onze deal nog enkele tienduizenden euro's bijleggen om tot die 49% te komen.

 

 

Vragen:

 

1) Hoe kunnen we dat geld in de BV krijgen waarbij de aandelenverhouding gelijk blijft en er geen vorderingen van de investeerders op de BV ontstaan? Het eerste idee was een niet opeisbare achtergestelde lening. Maar dan lopen we toch tegen het volgende aan; a) er moet rente en misschien ok aflossing worden gerekend? b) op het moment dat we geld gaan maken zal eerst de lening worden afgelost.

Kunnen de investeerders het geld ook schenken oid aan de BV zodat het eigen vermogen van de BV wordt ipv vreemd vermogen? Wat lijkt jullie de beste oplossing? Want naar mijn idee kom ik er met een lening niet gunstig af omdat er eigenlijk voor die aandelen betaald zou moeten worden. Een hoger startkapitaal bij oprichting is ook niet echt een optie omdat er dan een (als ik het al geleend krijgt) grote vordering van de BV op mij gaat ontstaan na direct aflossen..

 

2) Ik ben van plan prive deel te nemen in de BV en de investeerders vanuit hun eigen BV's. Ik zie duidelijk de voordelen van een personal holding; stukje vermogensopbouw buiten de werkmaatschappij, niet direct afrekenen bij dividend en exit etc.

Maar de eerste 2 jaar gaan er geen dividenden uitgekeerd worden aan de aandeelhouders en wordt er hoogstwaarschijnlijk ook niet verkocht. Een personal holding (kost toch weer geld in oprichting en onderhoud) lijkt mij dus pas zinvol over een jaar of 2 MITS; de belastingdienst met me gaat afrekenen als ik de 51% vanuit prive naar mijn personal holding breng (bijv aanmerkelijk belangheffing in box 2). Met andere woorden is de vraag volgens mij: Hoe makkelijk is het om de aandelen zonder afrekenen bij de belastingdienst van prive in mijn holding te krijgen over 2 jaar. Er wordt dan winst gedraaid. Is dit het vraagstuk hoe reeel het is om ze dan tegen nominale waarde (dus 51% van 18K) in te brengen waardoor er geen belasting betaald hoeft te worden? Graag jullie advies.

 

3) Hoe gaat het met de managementfee. Maak ik gewoon de fee incl btw over vanuit de werkmaatschappij naar??

En dan heb ik begrepen dat ik inkomstenbelastnig volgens boxensysteem afdraag. Waar maak ik naartoe over en hoe draag ik af, maandelijks, jaarlijks? Kan iemand mij dit kort uitleggen hoe dit er in de praktijk uit gaat zien?

 

Nogmaals, heel erg bedankt en ik waardeer jullie hulp enorm!!

 

Al het goeds!

 

 

Link naar reactie
  • 0

4K schenking van de investeerders aan mij

 

1. Hoe je het ook gaat vormgeven, een schenking is het niet. Daar doen investeerders niet aan. De vraag is even wat er precies gaat gebeuren.

 

- Jij brengt je eenmanszaak in in een BV en krijgt daarvoor 51% van de aandelen in die BV.

- De investeerders storten 35k in ruil voor 49% van de aandelen.

 

Daarmee heb je meteen een waardering voor je eenmanszaak: net geen 36,5k (het totaal is immers net geen 71,5k). Je hebt dus geen cash nodig om op de aandelen te storten.

Onder de huidige regelgeving is het minimale aandelenkapitaal 18k, voor de rest kun je ook voor agio kiezen. Dan heb je met leningen etc dus niets te maken.

 

2. Het is niet makkelijk om de aandelen later in een holding onder te brengen zonder belastingheffing (mits de aandelen meer waard zijn geworden). Dat kun je beter meteen doen. Overigens heb je hetzelfde probleem nu al: hoofdregel bij inbreng in een BV is dat je de eenmanszaak staakt en dus moet afrekenen over de winst. Er zijn mogelijkheden om dat te voorkomen, maar de beste methode verschilt van geval tot geval.

 

3. Gebruikelijk is dat de werkmij een managementfee aan de holding betaalt. Jij komt dan bij de holding op de loonlijst en kunt je eigen arbeidsvoorwaarden (salaris, auto, pensioen, etc.) vaststellen, binnen de fiscale grenzen, zonder rekening te hoeven houden met de investeerders. Zonder holding kom je op de loonlijst van de werkmij en heb je dus geen managementfee. Over het salaris wordt loonbelasting ingehouden en afgedragen.

 

Je salaris komt in box 1, dus progressief belast tegen max 52%. Dit salaris is bij de betalende BV aftrekbaar. Dividend is bij de BV niet aftrekbaar en bij jou belast in box 2 (25%) Denk ook even aan de dividendbelasting (15%), dit is een voorheffing die de BV afdraagt op het moment van de dividenduitkering en kan worden verrekend met de IB, zodat je dan nog maar 10% hoeft bij te betalen. De IB betaal je jaarlijks achteraf, maar je kunt om een voorlopige aanslag vragen, zodat je gedurende het jaar zelf al kunt betalen (in maandelijkse termijnen). LB is per maand, dividendbelasting bij de betaalbaarstelling van het dividend.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hi ronaldinho,

 

Super bedankt. Helder verhaal. Alleen over punt 1 nog even.

Het 2e is het geval. We richten met z'n 3-en op. Daar zit het probleem. Als de investeerders 35K storten moet ik dus

36,5K inbrengen bij start. Op die waarde kunnen we de eenmanszaak taxeren (we zijn het idd eens over die waarde) maar dan

Moet ik toch belasting gaan betalen over mijn inbreng? Dat is verre van interessant. Wij dachten aan een oprichting v 18K en dan bijstorten,

Maar dan worden het dus leningen en hebben de investeerders theoretisch v minder dan 9K een 49prct belang gekocht niet?

Hoe kan ik dit het beste doen? Dus zodat ik niet veel geld v de oprichting nodig heb, en niet hoef af te rekenen met de belastingdienst

Maar de verhoudingen wel eerlijk zijn. Hoe gaat dit normaliter?

 

We hebben veel vertrouwen in elkaar en gaan er sowieso voor maar de start moet solide zijn.

 

Grt

Link naar reactie
  • 0

Je brengt een eenmanszaak in en die heeft een bepaalde waarde. Daar zul je dus over moeten afrekenen. Het is echter de vraag of dat heel veel gaat kosten. De activa in je eenmanszaak zullen ook een bepaalde waarde hebben en alleen de meerwaarde is belast. Daarbij heb je nog een (beperkte) stakingswinstvrijstelling en eventueel kun je een stakingslijfrente bedingen bij de BV (of afstorten bij een verzekeraar). Eventuele FOR kun je niet inbrengen, maar kun je wel een lijfrente voor bedingen.

 

Alternatief is eventueel een geruisloze omzetting, waarbij je niet af hoeft te rekenen over de stille reserves en goodwill, maar wel met allerlei voorwaarden te maken krijgt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.