• 0

Horecapand verpachten aan medewerkers: rechten en plichten?

Na onderzoek op het net ben ik niet veel wijzer geworden over het onderwerp pachten.

Ik ben een horeca ondernemer en denk erover mijn bedrijf te verpachten aan één van mijn medewerkers.

Ik vraag me af of ik hier verstandig aan doe en wat de fiscale gevolgen voor mij zijn.

Ook vraag ik mij af wat er gebeurt wanneer wanneer hij als ondernemer tekort schiet en of ik dan mag ingrijpen.

Wanneer ik een percentage overeenkom, heb ik dan het recht om in de boeken te kijken?

Ik heb inmiddels geleerd dat er over pachten niet veel bekend is omdat het eigenlijk bedoeld is voor grond e.d.

Graag jullie visie of gedachten hierover, wellicht is er iemand die er ervaring mee heeft.

 

Mvg,

 

G.Thiessens

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Feitelijk komt het overeen met verhuur van de onderneming. Daar kun je dus ook op zoeken, met verpachting zijn de resultaten inderdaad wat beperkt. De fiscale vraag daarbij is altijd je nog een onderneming overhoudt, of dat je deze staakt. Veelal zal het als onderneming blijven aangemerkt. Dat is wel even iets om op te letten. In ieder geval zal het lastiger zijn om aan het urencriterium te voldoen, maar dat terzijde. Voor wat betreft de fiscale gevolgen realiseer ik me dat dit zo wel heel kort (door de bocht) is, maar het lange verhaal is dan ook wel erg lang.

 

Wat betreft je overige vragen: Dat is net wat je afspreekt. Ingrijpen zal lastig zijn, dat strookt immers niet met de doelstelling een ander verantwoordelijk te maken. De resultaten zul je op een of andere manier moeten kunnen controleren. Het is verstandig daar vooraf afspraken over te maken. Dat kan variëren van 'alles mogen zien', tot een (gecontroleerde) jaarrekening.

 

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.