• 0

Universiteit opent 'dorm' voor startende ondernemers

Een interessant verhaal van Inc.'s weblog, helemaal in de lijn van HL:

 

Many businesses have started in dorm rooms, but not in dorms specifically dedicated to nurturing the entrepreneurial dreams of students. The University of Maryland has opened a dorm that fosters the formation of companies as part of the Hinman Campus Entrepreneurship Opportunities program, the Boston Globe reported today in "Great Ideas 101." Outside of the dorm, the students study typical college topics like English, engineering, business, but at the Hinman dorm, they're encouraged to start innovative businesses through a series of weekly seminars on starting and running a business, and the help they receive from UMD faculty. The dorm includes wireless Internet service, conference rooms, and a state-of-the-art computer lab. Hinman students have already started a number of businesses, from developing a wireless emergency alert system to a GPS that measures athletic performance in the field.

 

Voor herhaling vatbaar in Nederland?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hmm, misschien. Het is allicht te proberen, hier om de hoek, bij Nyenrode hebben zo'n dorm en die staat half leeg ;D Als er op HL mensen zij die hier wat voor voelen, kunnen we allicht een balletje op gooien ;)

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me dat dit zeer eenvoudig te realiseren is en dus wel interessant. Reserveer enkele ruimtes, voorzie het van breedbandig internet, een goede kantoorinrichting en maak een laagdrempelig te benaderen 'raad van advies'. Met een goed plan of idee ben je welkom voor een plaats in het gebouw. Of bestaat het al lang en is het niets nieuws (behalve dan op (kleine?) schaal op Nyenrode)?

Link naar reactie
  • 0

Geweldig!! :D

 

Combineer die seminars met een soort mini-ondernemingen en het is een prachtig idee!

 

Een centrale plek in Nederland is niet erg effectief, alleen mensen die daar in de buurt wonen zullen er dan van kunnen profiteren. Maar een stuk of vijf van die dorm's verdeeld over Nederland zou dit probleem kunnen oplossen. Elke dorm zou dan moeten bestaan uit een middelgrote vergader/seminar ruimte en een x aantal kleine ruimtes (voor de mini-ondernemingen). De mini-ondernemingen zouden in het begin een aangestelde coach kunnen benaderen voor al hun vragen. Voor de seminars zou je "experts" van bedrijven en scholen kunnen vragen. Ik vraag me alleen af of je de kosten zou kunnen dekken. Maar met een kleine bedragen van de semi- of wannabe- ondernemers en wat grotere bedragen van sponsors en overheidssubsidie kun je misschien al een eindje komen. Ruimte zou je misschien voor een niet al te hoge prijs kunnen huren van universiteiten en hogescholen.

 

Ik heb hier nog tig ideeën voor en ik zou het super vinden als zoiets zou ontstaan. Ik zou er eventueel ook best aan mee willen helpen.

 

Of het al bestaat? Bij ons op school zijn er wel eens wat seminars en de mensen die de opleiding "small business & retail man." doen, moeten een half jaar lang een mini-onderneming draaiende houden. Maar het zou juist voor alle studenten beschikbaar moeten zijn, ongeacht woonplaats, opleiding, inkomen en studiejaar.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De grap bij een "dorm" is, dat je er ook leeft en slaapt, zodat je er helemaal wordt ondergedompeld in de materie. Je eet ondernemerschap, je spreekt ondernemerschap, je ademt ondernemerschap, je droomt ondernemerschap en e leeft ondernemerschap.

 

"coaches" zijn daar natuurlijk ook dag en nacht aanwezig. ;D

 

Ik vraag mij af of er wel (aspirant) ondernemers zijn, die met z'n tienen opgesloten willen worden in een soort "bootcamp" waar alles alleen maar over ondernemen gaat?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

En als we dat dan gaan filmen hebben we een 'ondernemers big-brother'. :)

 

Het is opzich goed, maar ik zie het mezelf nog niet echt doen. Sociale contacten (ja, die heb je in die 'dorm' ook wel natuurlijk) zijn ook belangrijk. En om je nou helemaal op je onderneming te storten lijkt me ook niet altijd goed. Als je af en toe even afstand neemt en het dan weer rustig bekijkt is ook wel eens beter.

Maar het runnen van een soort 'trefpunt' waar ondernemers samen komen. Seminairs volgen, 'brainstorm-groepjes' vormen en terecht kunnen voor advies (daar dus de coaches) lijkt me geweldig.

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

VInd het op zich een goed idee, de vraag is inderdaad hoe dit rendabel te financieren. De initiatiefnemer in Maryland heeft zelf $2,5 miljoen geinvesteerd, dus het gaat daar om redelijke bedragen.

 

Als het echter samen met universiteiten wordt geregeld, dan kun je inderdaad ver komen. Die hebben namelijk vaak dorms op/vlakbij de campus o.a. voor buitenlandse studenten. Het zou vast kunnen dat er meerdere vrij zijn op dit moment.

 

Op dit moment zijn o.a. de Hogeschool Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam zeer actief aan het samenwerken op het gebied van ondernemerschap, waardoor de kennis steeds beter beschikbaar komt. Deze kennis kan daarvoor natuurlijk goed gebruikt worden!

 

Als dit centraal aangestuurd wordt kun je ook erg eenvoudig die coaches/adviseurs vinden. Er zijn namelijk genoeg instanties zoals Syntens waar de ondernemers gebruik van kunnen maken. Het probleem is echter vaal dat de ondernemers dat zelf niet weten. Met centrale aansturing kunnen ze hierop gewezen worden. Ook kunnen de contacten met Incubators en/of investeerders/banken vanuit hier beter gefaciliteerd worden.

 

Ik zie er zeker wel wat in......het is echter de vraag, net zoals Nils zegt, of ondernemers echt de hele dag "overspoeld" willen worden.

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.