• 0

Redenen om wel/niet distributeur te worden

Voor mij is het vooral een operationeel en logistiek issue dus daarom in dit forum. Tegelijkertijd is commercie ook van belang maar heb het toch even hier gezet:

 

Wij verkopen in de winkel regelmatig merken die nog niet in NL verkrijgbaar zijn. Als ik ze dan benader met de vraag of we hier kunnen verkopen dan krijg ik vaak de wedervraag of ik ook de distributie hier wil doen. Ik twijfel daar over en heb tot nu steeds nee gezegd.

 

Voordelen die ik zie:

-   Goedkoper inkopen (neem ik aan)

-   Verdienen aan andere winkels die het ook gaan verkopen

-   Marktinvloed doordat ik weet wie er wat verkoopt

Nadelen:

-   Grotere voorraad aanhouden: ruimte en risico op niet verkopen

-   Meer werk en gedoe (heb het nu al druk)

 

En zelf koop ik ook niet graag in bij distributeurs die het product ook zelf verkopen in een webwinkel, zeker niet als ze het goed doen in google (zoals wij).

 

Heb er nog nooit mee te maken gehad dus misschien zie ik onwijs dingen over het hoofd. Ben wel benieuwd naar jullie mening.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

-   Meer werk en gedoe (heb het nu al druk)

 

Is het echt zoveel meer werk? Het blijft inkopen en verkopen, toch?

 

Maar zo ja: misschien personeel aannemen?

 

En zelf koop ik ook niet graag in bij distributeurs die het product ook zelf verkopen in een webwinkel, zeker niet als ze het goed doen in google (zoals wij).

 

Dat jij ergens moeite mee hebt wil niet zeggen dat andere webshops dat ook hebben, of dat ze dat weerhoudt bij jou in te kopen.

 

Daarnaast zou je kunnen overwegen de eigen verkoop te stoppen en je te richten op uitsluitend distributie zodra je voldoende webshopklanten hebt. Evt icm adviezen mbt SEO voor je webshopklanten. Wie weet is dat wel minder werk! ;)

 

Het leuke van dit soort nieuwe kansen is dat je weer eens 'gedwongen' wordt na te denken over wat je wel en niet wilt. Succes!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0
Voordelen die ik zie:

-   Goedkoper inkopen (neem ik aan)

Dit betekend ook groter inkopen, we zijn zelf ook vaak op zoek naar spullen die in NL (nog) niet te krijgen zijn. Als ze je vragen distributeur te worden hebben ze het er maar even niet over dat ze wel van je verwachten minimaal een hele container te bestellen uit China en ze vaak ook als eis stellen dat je binnen een bepaalde termijn opnieuw gaat bestellen. Ze zijn niet allemaal zo maar veel wel heb ik ontdekt.

-   Verdienen aan andere winkels die het ook gaan verkopen

Van onze distributeurs hoor ik juist vaak dat het moeilijk is nieuwe producten in de bestaande winkels te krijgen.

-   Marktinvloed doordat ik weet wie er wat verkoopt.

Zie bovenstaande.

Nadelen:

-   Grotere voorraad aanhouden: ruimte en risico op niet verkopen

-   Meer werk en gedoe (heb het nu al druk)

Ik denk dat je de opslag en leveringen dan aan een soort full service provider moet uitbesteden, dat doen veel van onze distributeurs en scheelt je veel gedoe.

En zelf koop ik ook niet graag in bij distributeurs die het product ook zelf verkopen in een webwinkel, zeker niet als ze het goed doen in google (zoals wij).

Voor ons ook altijd een flink struikelblok, al is het wel zo dat distributeurs steeds meer zelf een webshop er op na gaan houden. Dit komt in veel branches voor maar vooral in de baby branche.

 

We hebben er zelf ook vaak aan gedacht maar hebben er voor gekozen huidige distributeurs (degene waar we het leukst mee samenwerken) over te halen distributeur te worden van die producten. In 50% van de gevallen is dat gelukt.

Link naar reactie
  • 0

 

We hebben er zelf ook vaak aan gedacht maar hebben er voor gekozen huidige distributeurs (degene waar we het leukst mee samenwerken) over te halen distributeur te worden van die producten. In 50% van de gevallen is dat gelukt.

 

Is ook een strak plan!

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben exact dezelfde vraag gehad van een Amerikaans merk en wij zijn nu een aantal maanden distributeur van dat merk.

 

Onze/mijn ervaring:

Hierdoor konden wij inderdaad een stuk voordeliger inkopen. Van te voren kregen wij een prijslijst met wat de prijzen zouden zijn als wij distributeur, dealer of eindgebruiker zouden inkopen. Als distributeur had je de laagste prijzen, als dealer zat daar een percentage bovenop en de eindgebruiker betaalt de volle pond.

Ik zou sowieso van te voren zo'n prijslijst aanvragen bij het merk waarvan je distributeur wilt worden. Bij het merk waarvan wij distributeur zijn was het zo dat je voor elk 'type' afnemer een bepaald minimum in $ moest afnemen per maand/kwartaal. Nu weet ik niet hoe dat ik jullie branche is, maar ik kan me voorstellen dat gelijksoortige afspraken mogelijk zijn.

 

Op dit moment verkopen wij het merk (ook) in onze eigen webshop omdat we nog geen vaste dealers hebben kunnen vinden Het lukt wel om 'af en toe' een kleine hoeveelheid artikelen aan een wederverkoper te verkopen, maar een goed dealernetwerk opzetten blijkt lastig. We hopen meer dealers te werven door op de beurs te gaan staan. Iemand ervaringen met het werven van wederverkopers, al dan niet via een vakbeurs?

Link naar reactie
  • 0

Iemand ervaringen met het werven van wederverkopers, al dan niet via een vakbeurs?

 

Yep, vanuit reclamebureau. Werven, uitdiepen, events, nieuwe productintroducties, etc. Maar voor a-merken in established dealerkanaal. Begint met goede database met gegevens van potentiële wederverkopers, dan contact om relatie op te zetten (mailings, account management, etc) en aankondiging nieuwe producten, en last-but-not-least ondersteunende activiteiten om verkoop te stimuleren.

 

Mogelijk is affiliate-opzet een alternatief. Anders onderscheid internetverkoop (door distributor) versus fysieke verkoop vanuit winkels. Kijk bv hoe Centraal Boekhuis nu een affiliate-opzet hanteert voor boekhandels - gegarandeerde levering aan huis binnen 24 uur, marge gedeeld.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Iemand ervaringen met het werven van wederverkopers, al dan niet via een vakbeurs?

 

Is het in de kabelbranche(?) niet gebruikelijk om een shop-in-shop concept te hanteren? Het Sorbo principe zeg maar. Bij de meeste elektronica zaken zie je vaak een halve meter wand gevuld met één bepaald merk kabels. Deze wand word gevuld door de distributeur en deze komt periodiek langs om bij te vullen. Dat wat bijgevuld moet worden is dus verkocht in de winkel en de rekening volgt.

 

Gewoon in je regio de lokale Expert, Scheer&Foppen en dergelijke bezoeken. Volgens mij zijn dat allemaal francisenemers. Als je er een paar hebt kan je kijken hoe dat gaat. Daarna landelijk uitrollen...

Link naar reactie
  • 0

 

Dat wordt wel rack-jobbing genoemd, omdat vertegenwoordigers voortdurende de voorraad op die schappen op peil houden. Soms ligt het risico geheel bij de leverancier/distributeur. Alternatief zijn de parfum-desks bij de Bijenkorf die doorgaans geheel voor rekening van de distributor gedreven worden - als ik me niet vergis. Dat is een aanpak die voor Manon wellicht interessant is: een shop-in-shop (met een selectie van verwante producten) of Green Rack bij belangstellende retailers, waardoor de voorraad grotendeels actief is.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je ook even goed moet informeren wat het eisen pakket is.

SOms zijn er minimale marketing eisen of minimale voorraad.

 

Ik zit in een hele andere branche, dus misschien telt het niet voor jou, maar bij een amerikaans merk moest ik op drie door hun opgegeven beursen staan (alle drie beurzen waar alle merken wel vertegenwoordigd zijn) een minimale voorraad hebben (incl veel gebruikte service onderdelen) Bovendien moet ik een x bedrag uitgeven aan marketing.

 

Voor mij was de deal uiteindelijk best interessant, omdat mijn inkoop daardoor zo laag werd dat ik met een beetje goed denkwerk mijn winst er wel uit wist te halen.

 

Inmiddels ben ik geen distubiteur meer, omdat ik niet meer achter het merk sta. Nu lever ik het alleen nog, maar probeer eerst de klant te overtuigen van andere merken.

Link naar reactie
  • 0

Mag ik inhaken op deze vraag maar dan voor mijzelf??

 

Mijn webshop is net online maar nog niet operationeel door "kleinigheidje" met Idealaansluiting. Dit terzijde!

 

Ik ben op zoek gegaan naar artikelen (hondenriemen en halsbanden) die niet in Nederland zijn en heb die gevonden. Sterker nog, ze zijn in Europa niet te koop. Er is een distributeur in Stockholm maar die levert andere zaken. We hebben ondertussen wat emails heen- en weergestuurd en het lijkt ons wel wat om te kijken of ik hier voor Nederland of Benelux wat kan betekenen.

 

Spannend want het lijkt me geweldig als dit zou kunnen lopen maar met mijn webshop is het eerste zelfstandige projectje!

Is dit niet een te groot plan of moet ik juist groot denken??

 

Vraagt zoiets een grote financiele investering en waar moet ik nog meer aandenken, met behalve al bovengenoemd zoals eisenpakket van hen uit? KAn ik ook eisen stellen omdat er nog niets in Europa is?

 

Jullie zijn al langer bezig en er is nog heel veel onbekend voor mij.

 

Ik hoop op een reactie.

www.ukstreetwear.nl www.dogsstreetwear.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi! Dit zijn eigenlijk allemaal vragen die alleen het merk zelf kan beantwoorden. Zij kunnen aangeven of er minimale eisen zijn aan voorraad etc waardoor je je financiën kunt inschatten. Misschien al deze vragen even gewoon voorleggen? Als je de antwoorden dan hebt en je wilt overleggen, schrijf ze dan hier weer even op.

 

Groetjes, Manon

Link naar reactie
  • 0

Hallo Manon,

 

Mijn vriendin zit Popstars te kijken momenteel :'(, dus ik heb alle tijd om mijn gedachten eens te verwoorden. Of is de vermaandingstermijn verstreken voor een reactie?

 

Allereerst is het belangrijk (zoals vaak het geval is) om jezelf te verplaatsen in de tegenpartij. Dus, als ik op zoek zou zijn naar een distributeur in een ander land, zou ik me het volgende afvragen: Hoeveel distributeurs moet ik inschakelen om een goede marktspreiding te realiseren? Welke distributie-intensiteit is wenselijk? Hoe groot is de marktspreiding van de diverse distributeurs naar de gewenste marktsegmenten? Welke ondersteuning is er te verwachten van de distributeurs en wat moet ik daar aan toevoegen? Welk margebeleid wordt er gevoerd? Waarom wil een bepaalde distributeur met mij in zee gaan? Is de financiële kracht en de technische kennis van de distributeur voldoende om de producten te distribueren en de vereiste serviceverlening te garanderen? etc. Denk jij dat dit bedrijf zich dit afvraagt? Praat hier anders eens over met ze, dat is goed voor je beeldvorming.

 

Hier nog wat vragen mbt het aangaan van een distibuteurschap. Misschien dat je met wat wikken en wegen je voor- en nadelen lijstje kan wijzigen/aanvullen;

 

~ Mag jij in overleg met de expotereur de afnemerskeuze bepalen?

~ Mag jij in overleg met de expotereur de prijsstelling bepalen?

~ Mag jij in overleg met de exporteur de promotiewijze bepalen? Krijg je hulp?

~ Wat als zij via hun website iets verkopen in NL?

~ Wat wordt er van jou verwacht tav de administratie?

~ Wat wordt er van jou verwacht tav de service- en garantieverlening?

~ Moet je een minimale voorraad afnemen / minimale ordergrootte / misschien zelfs periodiek?

~ Kun je afspraken maken over onverkoopbare voorraden?

~ Als je bij elkaar opsomt hoeveel werk jij de expoteur uit handen neemt in vergelijking met de hoeveelheid werk die de exporteur heeft als hij kiest voor een aternatieve manier om het products in NL te positioneren, hoeveel is dat dan in euro's?

 

Jij schrijft dat jullie regelmatig merken verkopen die in NL niet verkrijgbaar zijn. Vervolgens wordt er gevraagd of jullie distributeur willen worden. Hoe moet ik me dit dan voorstellen? Je verkoop genoeg om de (ik neem aan serieuze) vraag te krijgen of je distributeur wilt worden, maar je verkoopt voor deze partij niet genoeg om het alleen via jullie website te blijven doen? Wat verwachten zij dan van je?

 

Ten slotte, je begint je verhaal met de opmerking dat het vooral een logistiek issue voor je is. Kijk eens op www.docdata.nl onder het kopje fulfilment. Erg professioneel bedrijf dat volledig geautomatiseerd kleine tot grote orders voor webwinkels kan picken en versturen. Ik ken deze partij goed, en zijn echt een aanrader. Bestudeer de website maar eens. Er zijn overigens wel meer logistiek dienstverleners met webwinkels als doelgroep.

 

Groetsch,

 

Stefan

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.