• 0

Tweede shop of shop-in-shop

We zijn aan het nadenken over een tweede webwinkel naast onze huidige winkel. In die winkel gaan we producten verkopen die ook te maken hebben met gifvrij maar die geschikt zijn voor het hele gezin. De huidige winkel richt zich op kids van 0-4 jaar (althans op de ouders etc).

 

Nu twijfelen we over een tweede winkel apart of als onderdeel van de huidige winkel. Qua concept sluit het volledig aan, behalve dat de doelgroep verandert. Maar dat laatste heeft ook meteen veel invloed, denk alleen al maar eens aan de homepage met het logo en de foto van een kindje erop.

 

Voordelen om het in huidige winkel te doen:

- Klanten kunnen uit beide winkels bestellen in één bestelling: logistiek en administratief handig

- Opgebouwde waarde van site in google, content etc ook nuttig voor tweede winkel (erg belangrijk)

 

Nadelen:

- Marketing totaal anders omdat doelgroep anders is. Dus bijvoorbeeld geen persbericht naar 'Kinderen' maar naar de Viva.

- Aanpassen lay out site om doelgroep meer aan te spreken.

 

Ik ken wel een winkel in Engeland die hetzelfde ongeveer heeft gedaan en die hebben een 'product boutique' ingericht. Je komt op de homepage en daar zie een grote banner met de naam 'product boutique' erop. Als je daar dan op klikt, kom je in een ander deel van de site met een aangepaste lay out etc. Maar hun homepage is dus wel gewoon hetzelfde.

 

Misschien zie ik van alles over het hoofd, we zijn er pas een paar dagen over aan het nadenken dus ben wel benieuwd wat jullie ervan vinden.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemorgen Manon,

 

tijd tekort en een tweede webwinkel beginnen? ;)

 

Hoe willen jullie dat technisch oplossen? Zouden beide webshops op één of hetzelfde systeem draaien en dezelfde koppeling(en) krijgen? Je ziet nu zelf vooral issues aan de voorkant (marketing/layout), maar ik denk dat de 'achterkant' belangrijker is.

 

Gaan of kunnen jullie dezelfde bedrijfsruimte blijven gebruiken voor beide activiteiten? Verhuizing? Fred noemde het al in relatie tot distributeurschap: personeel, voor administratie, magazijnwerk en order picking. Dit zijn toch stappen die vroeg of laat aan uitbreiding vast zitten.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik zou persoonlijk voor een tweede shop gaan en die duidelijk promoten op de eerste shop.

 

Voordeel hiervan is dat je hem apart in de markt kan zetten.

je kan b.v. op linkpagina's ook een tweede link naar de tweede shop verkrijgen.

Promoten kan je alsnog op de eerste shop doen en ook de (voormalige) klanten van die shop kan je nog op de nieuwe shop wijzen.

 

 

Nadeel is dat als mensen iets uit beide shops willen ze apart moeten betalen en verzendkosten moeten betalen.

Maar dat kan je mogelijk weer opvangen door als ze in beide shops iets kopen 1 keer verzendkosten terug te betalen (wat weer een motivatie kan zijn om toch ook in de andere shop nog wat te bestellen).

 

In elkgeval: mijn advies is 2 shops maar die wel onderling goed te promoten.

Link naar reactie
  • 0

Het is maar de vraag in hoeverre de doelgroep anders is, als je zelf ook al rekening houdt met gecombineerde bestellingen. Welk verschil is groter: tussen bewuste volwassenen en bewuste ouders met jongere of oudere kinderen, tussen bewuste en misschien minder bewuste volwassenen of tussen volwassenen/ouders en baby, peuters, kinderen? Die laatste plaatsen geen bestellingen. ???

 

Misschien kun je eens goed kijken naar andere webshops die verschillende leeftijdscategorieën aanspreken (fashion webshops). Baby's/peuters, bewust opgroeiende/opgevoede kinderen en ouders die dat voor ogen hebben, ofzo. Per categorie kun je voor een ander template en fotomateriaal kiezen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Hoe willen jullie dat technisch oplossen? Zouden beide webshops op één of hetzelfde systeem draaien en dezelfde koppeling(en) krijgen? Je ziet nu zelf vooral issues aan de voorkant (marketing/layout), maar ik denk dat de 'achterkant' belangrijker is.

 

Gaan of kunnen jullie dezelfde bedrijfsruimte blijven gebruiken voor beide activiteiten? Verhuizing? Fred noemde het al in relatie tot distributeurschap: personeel, voor administratie, magazijnwerk en order picking. Dit zijn toch stappen die vroeg of laat aan uitbreiding vast zitten.

 

Haha ja die tijd :-) maar dit gaat in één moeite door. Zelfde idee.

 

Webshop draait op zelfde systeem en Goran heeft inmiddels helder hoe hij dat in kan richten, dus er komt 1 back office. Bedrijfsruimte kan hetzelfde blijven in het begin. Werkzaamheden qua logistiek en pakjes kunnen er wel bij en als het groter wordt dan X gaan we het sowieso uitbesteden (des te sneller zijn we bij X ;D)

 

Achterkant hebben we helder, voorkant dus nog niet.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Manon,

 

Wat je in feite wilt doen is schaalvergroting. Grote voordeel daarvan is natuurlijk omzetverhoging terwijl de basis-kosten niet veel hoger blijven.

 

Als je een tweede shop begint worden die basis-kosten echter wel veel hoger, en je voordeel van schaalvergroting verdwijnt daardoor voor een belangrijk deel.

 

Daarnaast vind ik dat je nieuwe aanbod prima past binnen de bestaande winkel. De lay-out is overwegend groen, dat kan blijven. Je logo heeft een spelend kind, is ook relevant voor gezinnen. En zelfs voor kindloze gezinnen, voor oudere kinderen of voor alleenstaanden is het relevant: een eco-lifestyle doe je voor de toekomst, en de jeugd staat symbool voor die toekomst.

 

Een apart hoekje op de webshop inrichten is natuurlijk wel verstandig, met wat relevantere foto's. Maar verder zou er geen haar op mijn hoofd zijn die een tweede webshop zou overwegen.

 

Link naar reactie
  • 0

MIjn eerste reactie toen ik deze vraag zag.. tweede shop beginnen omdat baby shops vaak heel "zoet en knuffelig" zijn opgezet wat moeilijk door te vertalen is naar een volwassen doelgroep..

 

Maar ik dacht ik kijk toch weer even op de site en die is eigenlijk mooi neutraal, ik had niet direct de associatie met een babyshop, de lay out lijkt me goed te gebruiken voor een bredere doelgroep met kleine aanpassingen.

Ik denk dat je prima het shop in de shop principe zou kunnen hanteren, alleen is de vraag wat is de shop in de shop.

Voor mijn gevoel is het onlogisch om een "volwassenenshop" in de baby shop op te zetten.

Qua marketing vind ik het logischer dat er een baby specialty shop in de shop komt. omdat baby/kinderen mij meer aanspreekt als specialty shop.

 

Het logo is ook goed bruikbaar voor de totale shop.

De categorieën lijken me ook redelijk goed aanpasbaar en aan te vullen.

 

Alles bij elkaar denk ik genoeg aanknopingspunten om de huidige green jump site uit te bouwen en zo dus gebruik te maken van de reputatie de winkel en de google ranking..

Link naar reactie
  • 0

@highio @pjvdmeer de vraag lijkt zich te concentreren op het feit of de doelgroep anders is en of die wel of niet wordt aangesproken door de huidige site.

 

Wij zitten daar dus zelf ook onwijs over te twijfelen, op zich kunnen we de slogan natuurlijk aanpassen zodat het niet een baby & kind site is maar toch vind ik het zelf altijd heel erg belangrijk dat als je op een site komt, dat het meteen duidelijk is wat je op die site kunt doen. We hebben steeds moeite gedaan om binnen het concept te blijven, juist om die reden.

Maar oké dat is een 'slogan' probleem :-) dat is natuurlijk op te lossen.

 

De basiskosten worden niet echt hoger omdat we het in dezelfde back office doen, we doen er dan een handelsnaam bij dus de boekhouding etc blijft ook hetzelfde. Verpakking is neutraal bij ons en we printen kleine stickertjes als afzender dus die kunnen we met verschillende namen printen. Verzenden etc kan onder hetzelfde contract. Enige extra kosten zouden misschien wat extra hostingkosten zijn.

 

Als ik nr de huidige shop kijk en bedenk dat er dan één categorie zou zijn die dus ook voor een andere doelgroep is, dan vind ik dat dus wel problematisch: categorie kleding kun je aanpassen naar babykleding ofzo, speelgoed spreekt voor zich, maar bijvoorbeeld verzorgingsproducten....die zijn dan alleen voor kinderen. Er zou dan dus maar 1 (nieuwe) categorie zijn die voor het hele gezin is, lijkt me wel verwarrend en onoverzichtelijk.

 

Argumenten van Vossie zie ik ook wel wat in: de mogelijkheid om op dezelfde sites twee winkels te promoten. Je kunt dan ook voor een andere aanpak kiezen. Bij deze winkel gaan we heel erg voor veiligheid en milieu en bij de andere zouden we voor gemak, mooi en milieu kunnen gaan bijvoorbeeld. Dus wat minder op informatie en wat meer op 'leuk' gaan zitten.

 

Ik zie bijvoorbeeld een 17-jarige of een niet eco iemand nu weinig bij ons kopen (veel te veel gezeur, waar maken ze zich druk om, we worden allemaal toch al oud en wat boeien mij die giftige stoffen nou, we wonen in NL dus is echt wel goed hier). Terwijl we bij die 2e shop eigenlijk iedereen kunnen aanspreken omdat het ook gewoon een leuk product is (zeg maar zoals de Prius meer mensen zou aanspreken als meer mensen m mooi zouden vinden).

 

Mmmm, jullie zetten me (as usual) aan het denken!

Link naar reactie
  • 0

Qua marketing vind ik het logischer dat er een baby specialty shop in de shop komt. omdat baby/kinderen mij meer aanspreekt als specialty shop.

 

 

Kijk, hoe vast kan ik zitten in mijn eigen concept ;D Dit is natuurlijk ook een manier. Op de homepage een keuze maken voor een leeftijdsgroep! Thanks!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Manon,

 

Vergis je niet over die kosten. Er zijn straks klanten die uit beide assortimenten iets willen. Wat ga je daarmee doen? Twee keer verzendkosten (probleem voor de klant), één keer terugbetalen (probleem voor jou: extra inspanning nodig). Denk ook aan de benodigde tijd om de tweede shop in te richten, te vullen enzovoorts, een tweede ontwerp, een tweede logo. Tijd is geld, dus dat zijn ook gewoon kosten, ook al doe je het zelf. Die tijd kan beter besteed worden volgens mij.

 

Ik ging er trouwens even vanuit dat je tweede shop wel om eco, bio, en fair-trade ging. Als dat niet zo is dan wordt het misschien anders. Maar ik denk dat dat je "brand" is en dat je daar niet aan wilt komen. Dat er onder dat brand ook producten zijn die gewoon leuk zijn dat lijkt me logisch. Dat is ook je boodschap: kijk eens, fair trade kan ook gewoon heel erg cool zijn.

 

Enne, die Prius wordt echt niet gekocht door jongeren die niets met "eco" hebben, hoe mooi ze hem ook maken. Wie hem koopt krijgt namelijk van zijn omgeving direct het label "eco" opgeplakt. En als je dat label niet wilt hebben, koop je hem dus zeker niet.

 

Het is dus je missie om jongeren ervan te overtuigen dat dat "eco" label juist erg cool is...

 

Link naar reactie
  • 0

@pjvdmeer de extra tijd na de oprichting gaat het sowieso kosten want het gaat gewoon drukker worden en ik ga dan meer promoten. Ben het helemaal met je eens dat het vullen en maken van de 2e shop tijd gaat kosten (en dus impliciet geld), ik had het meer over de doorlopende kosten nadat de shop staat. Het verzendkosten verhaal etc wordt natuurlijk geautomatiseerd (happy met een softwareontwikkelaar naast me).

 

Het is inderdaad wel gewoon eco, bio en fair trade dus het sluit wat dat betreft heel goed aan.

Link naar reactie
  • 0

Waarom niet een "aparte" shop (voorkant) waar je alles aanbied, eco en fair trade voor het hele gezin en de huidige shop als baby / peuter shop aanhouden.

 

Dus een nieuwe shop (eco warenhuis) waar ook je complete assortiment van je huidige shop te vinden is. Op je huidige shop maak je reclame voor de nieuwe, andersom hoeft niet.

 

Op deze manier kan je de huidige shop in babybladen en websites blijven promoten en kan je voor de grotere shop de gezins / vrouwen / lifestyle bladen opzoeken.

 

Eigenlijk doe je dan dus beide en hoef je niet te twijfelen. De bestaande shop laten zoals hij is én de bestaande shop uitbreiden (maar dan onder een andere naam). Aan de huisstijl van je nieuwe shop hoef je niet veel te veranderen aan je huidige shop helemaal niets.

Link naar reactie
  • 0

Waarom niet een "aparte" shop (voorkant) waar je alles aanbied, eco en fair trade voor het hele gezin en de huidige shop als baby / peuter shop aanhouden.

 

Dus een nieuwe shop (eco warenhuis) waar ook je complete assortiment van je huidige shop te vinden is. Op je huidige shop maak je reclame voor de nieuwe, andersom hoeft niet.

 

Op deze manier kan je de huidige shop in babybladen en websites blijven promoten en kan je voor de grotere shop de gezins / vrouwen / lifestyle bladen opzoeken.

 

Eigenlijk doe je dan dus beide en hoef je niet te twijfelen. De bestaande shop laten zoals hij is én de bestaande shop uitbreiden (maar dan onder een andere naam). Aan de huisstijl van je nieuwe shop hoef je niet veel te veranderen aan je huidige shop helemaal niets.

 

Help, ik wil je graag volgen maar lukt niet (n a 3 x lezen ;D)

 

Een tweede, nieuwe shop op nieuwe url: zeg maar even www.ecowarenhuis.nl met dezelfde producten plus de nieuwe producten én de eerste shop gewoon houden?

 

Oftewel twee shops dus?

 

Link naar reactie
  • 0

Van wat ik begrijp bedoelt hij dat je greenjump laat zoals het is (dus puur gericht op kinderen) en een grotere start waar zowel artikelen voor kinderen als volwassenen te vinden is.

 

Ikzelf zou denk ik al snel kiezen voor 1 shop, voor het geval iemand wat voor zijn/haar kind koopt en artikelen misloopt die voor zij/haar zelf ook geschikt zou zijn. Ook meer promotiewerk om de nieuwe shop in de aandacht te krijgen en meer werk om nieuwe shop erbij te maken. Maar dat is mijn mening, die het echte marketing nog maar net begint te leren, en vooral kijkt naar tijdsbesparende trucs dan meer-omzet-trucs. Hoewel als een klant een artikel misloopt dat ook niet voor meer omzet zorgt. ;) Het idee van product-boutique zoals je zegt is ook goed idee, je kan ook eventueel de lay-out per boutique aanpassen. Stel je maakt reclame in kinderblad dan verwijs je rechtstreeks naar 'kinderboutique'.

Link naar reactie
  • 0

Twee shops met overlappende producten wat mij betreft

 

Voorstel Astron is denk ik goed, maar wellicht ook de shops compleet scheiden in uitstraling en niet naar elkaar verwijzen.

 

Geeft je namelijk de mogelijkheid o.a. een verschillend prijsbeleid te voeren voor dezelfde producten waardoor wellicht je totale orderkans stijgt en daarnaast wat meer te spelen met optimalisatie van teksten.

 

Qua marketing is Greenjump heel sterk verbonden met je eigen naam/persoontje. Da's lastig om voor 2 shops te doen, dus voor shop 2 wellicht een andere benadering kiezen

Link naar reactie
  • 0

Qua marketing is Greenjump heel sterk verbonden met je eigen naam/persoontje. Da's lastig om voor 2 shops te doen, dus voor shop 2 wellicht een andere benadering kiezen

 

Grappig dat je dat zegt, valt namelijk in de praktijk erg mee. Hier op HL is dat natuurlijk overduidelijk maar ik merk bij klanten dat het niet zo is. Ze mailen vaak met: beste Green Jump ;D en heb op zich qua promotie ook weinig persoonlijke dingen gedaan, vooral productpromotie.

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me een goed plan om doelgroep te verbreden. Denk dat er wel vraag naar is. Nu heb ik geen enkele ervaring met het exploiteren van webshops, maar het meest interessante vind ik de cross sell potentie tussen de labels. Ik kan me zo voorstellen dat daar veel te winnen is (misschien wel meer dan efficiency aan de achterkant). Klanten komen doelgroepspecifiek (bijv. voor kinderen) binnen en kopen ook nog iets voor henzelf omdat zij daarop gewezen worden. Of is het aantal impuls inkopen online minder dan in gewone winkels? Efficiency aan de achterkant kan je wel promotioneel benutten door te melden dat er geen extra verzendkosten zijn o.i.d.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Manon,

Ga voor een shop in shop met thema's. Geef de familyshop een andere kleurstelling met hetzelfde logo en laat de baby/peutershop zoals hij is.

 

Je kunt dan een splitsing maken in je marketing:

 

1) marketing op product- of productlijnniveau

Producten voor mannen naar mannenbladen, producten voor peuters naar de ouders van nu.

 

2) marketing op shopniveau

Versterk je merk overal waar je kunt.

 

Om een lekker kort door de bocht voorbeeld te geven:

Je hebt ook geen www.kinderboekenbol.com en een www.groterdanxxxlvoormannenwehkamp.nl

Een tweede winkel zou ik alleen doen als de doelgroepen totaal niet bij elkaar aansluiten (kinderartikelen en automaterialen)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even alles laten bezinken en met wat mensen in mijn omgeving gepraat. Wat ik misschien niet goed heb uitgelegd is dat dit product wat ik in de tweede shop wil gaan verkopen zeker ook heel groen is maar dat ik er niet naar streef dat dat het selling point is. Het is een geweldig, hip, mooi product waarvan je zou kunnen verwachten dat het op middelbare scholen, op concerten, tijdens het winkelen en uitgaan etc een hit kan zijn.

 

Dus wat ik eigenlijk wil, is een shop met een compleet andere uitstraling. Veel lichter en ongecompliceerder dan de huidige shop. Strak, modern, hip (blegh rotwoord). En de doelgroep is dus eigenlijk ook anders, het zijn mensen die geld uitgeven aan gadgets, aan mooie uitvoeringen van gebruiksvoorwerpen.

 

En ja, het product is absoluut gifvrij en milieuvriendelijk maar daar gaat het dan dus eigenlijk niet om wanneer ik klanten aanspreek.

 

Verandert dit jullie mening?

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit het met je "rendement op ondernemersinzet".

 

Er komt nu een product in je blikveld wat aantrekkelijk lijkt om te gaan verkopen. Echter hiervoor moet je een totaal nieuwe shop opzetten. Ik vergelijk het een beetje met een Hema-inkoper die tegen een leuke deal oploopt om een partij Bjorn Borg onderbroeken in te kunnen kopen tegen een scherpe prijs. Echter de Hema heeft de eigen Hema merk strategie. Dus zo'n kans laat zo'n inkoper lekker lopen.

 

Wellicht liggen er nog prima kansen in het verlengde van Green Jump? Opschalen van je eerdere ondernemersinzet dus.

Door simpelweg een hippe hoek toe te voegen of een product een extra ondertitel (green with style/green pepper/hot & green; vergelijk het met AH excellence) mee te geven versterk en verdiep je ook het profiel van Green Jump.

 

Link naar reactie
  • 0

En ja, het product is absoluut gifvrij en milieuvriendelijk maar daar gaat het dan dus eigenlijk niet om wanneer ik klanten aanspreek.

 

Verandert dit jullie mening?

 

Ja behoorlijk, het gaat maar om één product! Afhankelijk van de te verwachten verkopen en mogelijke toekomstige uitbreidingen, neig ik naar een nieuwe shop.

Je huidige shop (kopie) een ander jasje geven en je bent klaar. Qua inspanning niet zo heel veel denk ik. Je kan dan dit nieuwe product op de juiste wijze in de markt zetten. Je maakt voor de nieuwe shop reclame in de oude en eventueel voor de oude ook in de nieuwe al heb ik daar mijn twijvels over.

 

Als je niet verwacht uit te breiden en de omzetten ook niet hoog inschat, zou ik hem in de huidige shop plaatsen. Kan je voor dat product nog steeds andere bladen benaderen en krijgt dat publiek ook je shop onder ogen en je weet nooit wij zij weer kennen...

Link naar reactie
  • 0

 

En ja, het product is absoluut gifvrij en milieuvriendelijk maar daar gaat het dan dus eigenlijk niet om wanneer ik klanten aanspreek.

 

Verandert dit jullie mening?

 

Als het om 1 product gaat dan zeg ik ook aparte shop, zeker omdat je een heel andere marketing strategie wilt volgen. Als je dit product op een aparte site zet kun je "vrij" experimenteren met de positionering en veel meer op het "hippe" focussen zonder dat je het risico loopt de reputatie/strategie van greenjump te ondermijnen..

 

Ik zou dan ook niet direct kiezen voor promotie op de greenjump site in de vorm van verwijsbanners o.i.d. als "ook van greenjump"

 

Ik zou wel kijken of je het product in je de greenjump shop gewoon kunt verkopen maar dan weer meer op het "groene, veilige aspect van het product focussen" en eventueel in de uitgebreide omschrijving kun je ene link naar de nieuwe site opnemen voor meer informatie over het product..

 

Dit lijkt mij een goede manier om zowel "hippe klanten" als "groene klanten" aan te spreken.. en wellicht krijg je hierdoor ook inzicht hoe verschillende marketingstrategieën voor jou andere producten zou kunnen werken. zodat je misschien wel meer producten van greenjump op de meer hippe site kunt gaan verkopen om zo meer doelgroepen aan te spreken..

Link naar reactie
  • 0

Heb niet veel tijd, maar wou toch even mijn input geven. Vergeef het me als het al is voorgesteld.

 

De naam GreenJump.nl houden, maar laten verwijzen naar een vangpagina waarop de klant kan kiezen tussen 'Baby' en 'Family'. Deze weer laten verwijzen naar een apart sub-domein met ieder zijn eigen lay-out.

 

Groet,

 

 

Philippe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.