• 0

BTW binnen Europa

Ik heb het forum doorzocht op mijn volgende vraag, maar niets hierover kunnen vinden.

 

Bedrijf X levert goederen aan bedrijf Z. Bedrijf X factureert naar bedrijf Z (beide adressen in Nederland) maar bedrijf Z laat de goederen leveren naar zijn vestiging in Duitsland.

 

Het is mij niet duidelijk of bedrijf X een factuur stuurt met 19% btw of omdat de goederen de grens overgaan het btw 0% tarief gehanteerd dient te worden.

 

Heet iemand hier antwoord op?

 

Alvast heel erg bedankt.

 

Mvg,

Bulli

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt, helemaal duidelijk.

 

Nog even een andere vraag: hoe zit het als een Nederlands bedrijf factureert aan een Duits bedrijf en de dienst (zoals montagewerkzaamheden) vinden in Duitsland plaats. Geldt dan ook het 19% btw tarief?

 

Link naar reactie
  • 0

Bulli,

 

eerst even terug naar je eerste vraag: waar de factuur heengaat maakt niet uit. Als X de spullen op last van Z vervoert naar Duitsland dan is er sprake van een ICP (intracommunautaire prestatie=zowel levering als dienst) en dient er geen 19 % BTW in rekening te worden gebracht, indien de afnemer van de goederen aan jou z'n BTW-identificatienummer heeft doorgegeven. Met dat nummer, dat net als jouw nr. op de factuur moet worden gezet, lever je BTW-verlegd en bereken jij dus 0 % BTW.

 

Anders wordt 't als Z zélf de spullen naar Duitsland stuurt, maar dat is, als ik je goed begrijp, niet het geval.

 

Dan je laatste vraag: het soort dienst is bepalend voor de fiscale plaats ervan en de manier hoe je met de BTW om moet gaan. Dus als jij zegt 'zoals montagewerkzaamheden' dan kan ik je geen antwoord geven.

Als je aangeeft wat voor dienst het betreft, en als het om montage gaat: waaraan dan precies, dan kan ik je vraag beantwoorden.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 2

Dat klopt Peter,

 

maar met die VIES-site heb je nog steeds geen zekerheid. De BD bellen levert je weliswaar grijze haren, maar ook een schriftelijke bevestiging op.

 

groet,

 

John

 

Jawel, die site is aangepast. Je moet nu eerst je eigen BTW-nummer (als aanvrager) ingeven. Dan dat van je klant controleren en dan krijg je meteen een verificatienummer, waarmee je kunt bewijzen dat je de controle hebt uitgevoerd en op welk moment. Als er een normale korte periode zit tussen de controle en de aangifte, ben je gedekt. Maar een controle van een vorige aangifte-periode is niet meer geldig.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.