• 0

Zekerheid bij betaling China

Hallo allen,

 

Ik ben al lang een passieve gebruiker vandit forum en ben nu eindelijk eens aan de beurt om te participeren.

 

Mijn vraag gaat over een betaling doen aan een chinees bedrijf waarmee ik zaken doe. Op zich is onze relatie goed te noemen, we hebben al maanden contact, we hebben een OEM product gemaakt en ik heb al meerdere malen betalingen aan ze gedaan voor samples en met succes ontvangen. Ik heb een tijd geleden al een aanbetaling voor de productie gedaan, alles trouwens T/T. Het ontwikkelingsproces verliep ook goed betreffende communicatie en dergelijke, waarmee ik wil aangeven dat ik het zaakje over het algemeen goed vertrouw. Ook zal er binnen enkele dagen een onafhankelijk inspectiebedrijf langs gaan om de productie te controleren en hiervan uitgebreid aan mij verslag uitbrengen. Let wel, dit is alleen ter inspectie van de producten en zal er dus niet bij zijn als enkele dagen later de producten de fabrieksdeur uitgaan om verscheept te worden.

 

De fabriek vraagt mij nu om te betalen, maar ik heb ze al verteld dat ik dat zal doen zodra zij de producten verzenden en ik de benodigde documenten in handen heb. Mijn vraag is nu echter wat is het precieze moment om de betaling te doen? Waar en hoe gaan we eerlijk oversteken?

 

Alles wordt FOB verstuurd en ik heb een goede forwarder in Rotterdam die de shipping regelt.

 

Ik wil sowieso eerst natuurlijk een kpie van de B/L hebben en een bericht van ontvangst van mijn forwarder, maar wellicht wil de fabriek juist eerst deze betaling in handen hebben voordat zij de producten meegeven?!? Of is dat onlogisch.

 

Aangezien we alle betaling T/T doen is geld natuurlijk weg. Weet iemand de termijn dat je een betaling kan terugdraaien bij een internationale betaling? Of is het misschien een aanrader om het via een derden rekening te laten wegzetten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Blijkbaar heb je met je fabriek FOB of Ex Works afgesproken. Dat betekend dat je gewoon direct moet betalen. Jouw leverancier is kien genoeg om te weten dat hij/zij geen poot meer heeft om op te staan als de spullen weg zijn en jij een B/L hebt.

 

Als je het een beetje vertrouwd zou ik gewoon betalen na de inspectie. Je bent er zelf bij geweest toen je deze afspraken maakte en nu weer meer eisen stellen gaat enkel ten koste van je relatie.

 

Volgende keer kun je misschien CIF afspreken. Dan betaal je tegen een kopie B/L.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Als de goederen FOB zijn afgeleverd en hierdoor heeft de fabriek dus helemaal niets van doen met de logistieke afhandeling hierna.

 

Aangezien een BOL door de schipper wordt afgegeven en je hiermee zelf in contact staat is dus geen probleem.

 

Verders is het gebruikelijk dat een Chinees bedrijf muntjes wilt hebben voor het China verlaat. Op het moment dat jouw schipper het FOB aangeleverde produkt aanneemt en een BOL is opgesteld op jouw naam ben jij van af dat moment ook eigenaar van de goederen.

 

Lijkt mij vanzelfsprekend dat de Chinees voor dat moment graag betaald wilt worden.

 

Normaal is: na eindcontrole voor verzending of verlaten fabrieks terrein.

 

Betalingen terug draaien ? Zover ik weet niet mogelijk. Zodra het in Nedeland (electronisch) is afgeschreven valt de betaling in het zwarte gat dat Chinees betaalsysteem heet. Alleen de ontvangende bank kan dan iets doen. Enkel in geval van verkeerd opgegeven informatie zal het bedrag worden teruggestuurd. In alle andere gevallen wordt de transactie voltooid.

 

Mijn advies zou zijn: laat de goederen inspecteren op de dag van verzending naar de haven. Zorg dat het geld op de bank staat van de fabriek op die datum en laat de inspecteur constateren dat de container gesloten wordt en wegrijd. Alles fotografisch documenteren etc.

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit mij volledig aan bij het advies van mijn voorganger. Wellicht kun je een volgende constructie gebruiken: 30% aanbetaling aan de fabriek bij de in productie name van de goederen en 70% tegen B/L. De fabriek heeft een aanbetaling om de kosten van productie te dekken en jij hebt de zekerheid dat de (gecontroleerde) goederen zich aan boord bevinden van een schip. Het percentage kun je eventueel wijzigen in 40/60 of 50/50.

 

Je kunt de documenten ook via een bank laten lopen. Zodra de bank de documenten ontvangt wordt de betaling overgemaakt op de rekening van de wederpartij.

A journey of a thousand miles begins with a single step, Lao Tze

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.