• 0

Direct zakendoen - juridisch risico?

Ik heb via een tussenpersoon (detacherings bedrijf of headhunter) een contact doorgekregen van een mogelijke klant. De klant maakte ons (ons is in dit geval m'n eenmanszaak) duidelijk dat zij liever direct zaken doen ipv een forse provisie te betalen aan de tussenpersoon. Uiteraard werk ik zelf ook het liefst op die manier, aangezien dit voor beide partijen (de aanbieder en afnemer in dit geval) het meest aantrekkelijk is.

 

Mijn vraag is hoe ik hier het beste mee om kan gaan. Ik had zelf het idee om een soort afkoopsom voor te stellen aan de tussenpersoon, maar heb geen idee wat een goed bedrag hiervoor is. Ik ben ook benieuwd naar de juridische status van dit geheel, aangezien ik eventuele problemen liever voor ben. Er zijn nog geen contracten of overeenkosten getekend. Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Geachte heer/mevrouw Van Elswijk,

 

Voordat antwoord kan worden gegeven op uw vraag is het relevant om te weten hoe het contact met de klant via de derde tot stand is gekomen en welke relatie u met de tussenpersoon onderhoudt.

 

Detacheringsbureau's hanteren in de regel een concurrentiebeding of een afgeleide daarvan, een relatiebeding. Als u vaker via het desbetreffende bureau voor derden werkzaamheden heeft verricht dan kunt u in de overeenkomsten de voorwaarden raadplegen voor wat betreft het zelfstandig in relatie treden met die klanten. Wellicht dat het bureau ook algemene voorwaarden hanteert waarin het één en ander in is geregeld ten aanzien van relaties waarmee u door het bureau in contact wordt gebracht. Indien en voor zover er een relatiebeding bestaat, dan is daaraan veelal een boeteclausule verbonden.

 

In ieder geval is het raadzaam om eerst de algemene voorwaarden van het bureau te raadplegen voordat u met de derde in zee gaat.

Als u de inhoud van de overeenkomst(en) met het bureau en diens algemene voorwaarden bekend maakt, althans voor wat betreft het relatiebeding, dan kan een meer gericht antwoord worden gegeven. Indien u nog niet eerder voor het bureau heeft gewerkt en evenmin de algemene voorwaarden ter hand zijn gesteld, dan verneem ik dat ook graag.

 

 

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reactie. Het is zo dat ik nog niet eerder heb samengewerkt met deze tussenpersoon, het contact is 'via-via' ontstaan (tot aan het gesprek met de uiteindelijke klant is alles telefonisch en via email gegaan). Ik heb dan ook geen zicht op de eventuele voorwaarden die zij hanteren, alhoewel ik me net bedenk dat die wellicht via de kvk zijn op te vragen. Verder was het simpelweg een kwestie van het toesturen van mijn cv naar de tussenpersoon, die vervolgens terugkwam met een mogelijke klant en een gesprek regelde.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reactie. Het is zo dat ik nog niet eerder heb samengewerkt met deze tussenpersoon, het contact is 'via-via' ontstaan (tot aan het gesprek met de uiteindelijke klant is alles telefonisch en via email gegaan). Ik heb dan ook geen zicht op de eventuele voorwaarden die zij hanteren, alhoewel ik me net bedenk dat die wellicht via de kvk zijn op te vragen. Verder was het simpelweg een kwestie van het toesturen van mijn cv naar de tussenpersoon, die vervolgens terugkwam met een mogelijke klant en een gesprek regelde.

Dit kan een precaire situatie opleveren, want feitelijk zit u in de aanloop naar een overeenkomst tussen de betrokken partijen. Hoewel er nog geen overeenkomst tot stand is gekomen, kunnen ook de afspraken die in de pre-contratuele fase zijn gemaakt werking tussen partijen hebben. Als mondeling of via de e-mail is verwezen naar een relatiebeding dan dient u in ieder geval zeer terughoudend te zijn met het uitschakelen van de tussenpersoon en het aanknopen van een zelfstandige relatie met de klant.

 

Ter zijde, maar los van de relatie tussen u en de tussenpersoon, kan uw potentiële klant ook een relatiebeding met de tussenpersoon hebben. Dit raakt u weliswaar niet direct, maar kan de relatie tussen u en uw klant wel onder druk zetten.

 

Maar zelfs indien de wederpartij u in juridische zin weinig tot niets kan maken, dan is het uit ethisch (maar ook uit commercieel en relationeel) oogpunt nog goed om af te wegen of u de tussenpersoon zomaar moet uitsluiten. Terecht overweegt u een afkoopsom. Hiervoor zijn ook goede argumenten aan te dragen, u bespaart immers de tussenpersoon administratieve lasten, risico's en het spaart de accountmanager een aantal voortgangsgesprekken uit.

 

Wat een goede afkoopsom is valt moeilijk te zeggen. In onze branche rekenen bureau's een fee van 8 tot 33% per gedeclareerd uur. Wat is dan een redelijke som als administratieve lasten, accountlasten en het risico wegvalt? Dat is een kwestie van scherp onderhandelen. Succes!

 

 

.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.