• 0

Sameninkoop met particulieren, hoe voor mij als bedrijf in admin?

Wat ik voor mijn werk doe, doen vele voor de hobby.

Nu is het zo dat er een sameninkoop gedaan gaat worden.

Normaal doe ik daar niet aan mee, maar dit keer gaat het om een artikel wat ik toevallig zelf al zocht.

 

De sameninkoop wordt dus georganiseerd door een particulier en de deelnemers zijn ook allemaal particulieren, behalve ik, ik ben ondernemer.

Het bedrijf waarbij de bestelling straks gedaan zal worden, zit in het buitenland.

Bij de prijs per stuk zit de verzendkosten, btw en invoerkosten al in gerekend.(door de particulier die de bestelling straks plaatst zelf uitgerekend)

Nu wil ik er eigenlijk graag een x aantal van hebben(weet nog niet hoeveel) en dat komt dan uit op een bedrag van 60 a 75 euro ergens.

 

Mijn vraag is, hoe steekt dit voor mij in elkaar?

Wij geven met zijn alle onze bestelling op aan de particulier die de bestelling zal gaan plaatsen. We betalen dus ieder ons deel aan haar en als zij de bestelling heeft ontvangen, verstuurd ze de spulletjes het aan iedereen. Zij woont zelf in nederland.

 

Hoe moet ik dit nu aanpakken qua facturen en administratie?

Moet dat via de ingewikkelde weg en moet ik zorgen voor een factuur waarop ik mijn deel uitreken etc,

of werkt het heel simpel en moet ik het zien als dat ik van een particulier heb over gekocht?

Maar hoe werkt dat dan met een bonnetje/factuurtje want die heeft zij natuurlijk niet voor mij.

 

Kortom, hoe gaat het allemaal in zijn werk voor mij om aan deze sameninkoop mee te kunnen doen?

 

 

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet niet uit welk land de spullen afkomstig zijn en om wat voor spullen het gaat, maar wellicht is het btw-technisch handiger als jij de spullen inkoopt en dan doorlevert aan de rest?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dat doe ik bewust niet Ronaldinho, omdat ik niet met het geleur wil komen zitten van dingen die hiermee niet soepel verlopen (denk aan late betalers etc)

Tevens ben ik zelf druk bezig met voorbereidingen voor evenementen waar ik dus wat geld in moet stoppen, dus ik heb het geld er ook niet voor om een sameninkoop voor te schieten.

 

Normaal doe ik ook niet mee, maar ik zocht de "kraal" waar het om gaat toevallig zelf ook al en kon het nergens vinden voor een klein prijsje.

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

Dan zou ik het gewoon boeken als inkoop van particulier, inkoopverklaring met duidelijke omschrijving opstellen en klaar. Bijvoorkeur per bank betalen, dan kun je de betaling matchen met de inkoopverklaring.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

de optie van Ronaldino zou ook mijn voorkeur hebben zodat je ook het btw voordeel nog kan pakken maar ik snap jou ook dat je niet op het geleur zit te wachten..

 

Ik zou het dan simpel houden.. gewoon prive aanschaffen en daarna als prive inbreng op de zaak zetten..

vraag een kopietje van de factuur die de besteller krijgt zodat je de prijs voor prive inbreng kan bewijzen en vervolgens boek je gewoon.

 

Kosten

aan privestorting..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja he? het handigste gewoon als aankoop van particulier zien he.

 

Roel ik heb gewoon een eenmanszaakje met simpele administratie en wil het gewoon van mijn bedrijfsrekening betalen.

Dat kan toch gewoon?

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

ja dat kan ook wel.. verhaal blijft bijna hetzelfde alleen journaalpost word

 

Kosten

aan bank

 

maar dat had je ook zelf wel bedacht denk ik :)

Je kunt de besteller eventueel ook vragen om een factuur (bonnetje) te maken, omdat zij particulier is hoeft die niet aan de factuureisen van de btw te voldoen. eigenlijk volstaat een mail met daarin

 

een korte omschrijving van de geleverde goederen, de totale kosten en het rekeningnummer waar het heen moet. en een datum (maar ide blijkt al uit de mail) zodat duidelijk is wanneer (boekjaar) de goederen zijn gekocht..

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.