• 0

Kleine webshop

Hallo.

 

Ik ben student en ben daarnaast veel bezig met fotografie. Mooie foto's bewerk ik graag en laat ik drukken als ansichtkaarten. Het lijkt me erg leuk een klein webshopje te beginnen met mijn eigen ansichtkaarten. Heel klein en enkel als hobby en om mijn foto's bij mensen onder de aandacht te brengen.

 

Moet ik voor zo'n klein webshopje ook een KVK-nummer etc aanvragen? En administratie bijhouden over gekochte kaarten? Zijn er andere dingen die ik moet regelen van te voren of is een webshop aanmaken en goed bijhouden voldoende? Is dit mogelijk bij websites waar je (gratis) webshops aan kunt maken?

 

Alvast heel erg bedankt voor de hulp.

 

Fotootje

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Fotootje,

 

welkom op Higherlevel. Waarom wil je zelf de stap naar print zetten? Je kunt ook digitaal materiaal aanbieden op tal van fotosites.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

Ik wil liever zelf een webshop opzetten vooral omdat ik het graag zelf zou willen doen. Dus zelf kaarten laten printen bij een drukker, mn webshop promoten etc. Vooral omdat het mij leuk lijkt want het gaat mij om de hobby en echte winst maken hoef ik dus niet met mijn site.

 

Als je met zulke kleine bedragen werkt en eigenlijk amper tot geen winst maakt, moet je je dan inschrijven bij het kvk? Ik heb daar helemaal geen verstand van. Is enkel een website opstarten genoeg of moet ik me verder nog inschrijven ergens? En hoe zit dat met de kosten van die inschrijvingen, die zal ik er waarschijnlijk niet uit gaan halen.

Link naar reactie
  • 0
... het gaat mij om de hobby ... En hoe zit dat met de kosten van die inschrijvingen, die zal ik er waarschijnlijk niet uit gaan halen.

 

Dan kan je ze beter op marktplaats, ebay etc. gaan verkopen. Je moet de inkomsten daarvan echter wel opgeven bij je belastingaangifte, kosten kan je niet aftrekken. Zodra je een webshop gaat runnen ben je al snel bedrijfsmatig bezig, dat mag niet zonder KvK inschrijving.

 

Ga je je inschrijven kan je wel kosten aftrekken (tot op zekere hoogte). Het kan echter ook zijn dat je voor de belastingdienst alleen ondernemer wordt voor de omzetbelasting.

Wordt je ondernemer (dus inschrijven KvK) heb je ineens te maken met een aantal wetten waar je van op de hoogte moet zijn (met name "wet koop op afstand" in dit geval. Je moet niet alleen "lidmaatschap" KvK gaan betalen maar ook HBD en zo zijn er nog meer kosten.

Link naar reactie
  • 0

Ondernemerschap voor de kvk hangt niet samen met ondernemerschap voor btw en/of IB. De grens ligt net op een andere plek.

 

Voor de btw ben je al vrij snel ondernemer, voor de IB is het daarvoor nodig dat er sprake is van een bron van inkomen. Hobby is dat niet, een uit de hand gelopen hobby kan dat wel zijn. Voor de IB is ook nog een 'tussencategorie': resultaat uit overige werkzaamheden.

 

In de IB heb je zowel bij ondernemerschap als bij een werkzaamheid recht op kostenaftrek. Oftewel: als je de inkomsten op moet geven, dan mag je de kosten aftrekken. Bij stelselmatige verliezen zal de belastingdienst stellen dat geen sprake is van een bron van inkomen. Dit grofweg om te voorkomen dat iedereen die ooit eens iets verkoopt al zijn kosten gaat aftrekken om daarmee de belastingheffing over zijn looninkomsten te drukken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.