Ga naar inhoud
  • 0

Kopen op afstand. Hoe en wat?

Legend     389 30

 

Wie kan mij helpen aan meer informatie omtrend dit onderwerp. Heb ernaar gegoogled,

maar kwam er niet helemaal uit hoe dit nu exact in elkaar steekt. Ben vrij nieuw met het

internet-ondernemen zelf, dus alle tips zijn welkom. Ik heb een gezonde handelsgeest,

maar juridisch gezien heb ik er weinig kaas van gegeten.

 

Ik wil een webshop runnen met kleding... (denk aan feest/dans-kleding en sportkleding),

nu heb ik begrepen dat een klant het binnen 7 dagen ten alle tijde mag retourneren,

klopt dat? Werk met een dropship-leverancier en wil voorkomen dat ik met voorraad zit.

(wat dus geretourneerd wordt).

 

Graag svp tips, advies hoe ik hiermee om moet gaan als verkopende partij. Wil het namelijk

wel serieus en goed op pakken. Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0
Super Senior     156 26

Welkom en goed dat je je wil verdiepen in de wet alvorens van start te gaan. Je klanten hebben inderdaad het recht van de aankoop af te zien, daar zal je rekening mee moeten houden. Hierbij wat lectuur:

 

Kort: http://www.mkbservicedesk.nl/595/de-wet-bij-verkoop-afstand.htm

Uitgebreid: http://lexius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/boek7/titel1/afdeling9a

 

Succes!

 

Edit: heet ik je welkom, blijk je belange niet nieuw te zijn... excuus voor het misverstand ;D

Link naar reactie
  • 0
Moderator     3,2k 348

Binnen die 7 dagen mag een klant altijd de overeenkomst ontbinden en de goederen retourneren.

 

Vooral met kleding is het onhandig om dat te gaan dropshippen, want kleding komt veel vaker dan gemiddeld retour ivm. pasvorm. Als iets retour komt dan komt het retour naar jou, en niet naar je leverancier. Jij zit er dan mee.

 

Verder is er op internet echt zat informatie te vinden over deze wet, ook op de site van de kvk en organisaties als Thuiswinkel staat veel informatie hierover :)

Link naar reactie
  • 0
Raad van Advies     4,3k 3 500

Zoals gezegd, er is ontzettend veel over geschreven.

 

De hoofdregel is dat een consument, dat wil zeggen iemand die niet in de uitoefening van beroep of bedrijf handelt, een overeenkomst, zonder opgaaf van redenen, binnen zeven werkdagen kan herroepen.

 

Als je echter als verkoper niet voldoet aan je verplichting de consument hierover goed te informeren, dan wordt die termijn drie maanden.

 

Als winkelier moet je bij een herroeping het gehele betaalde bedrag, dus ook in rekening gebrachte order- en verzendkosten, binnen 30 dagen na herroeping terugbetalen.

 

De wet (en de richtlijn) bepaalt niet wanneer de consument het gekochte terug moet sturen, maar de redelijkheid lijkt mij dat daarvoor diezelfde termijn van 30 dagen geldt. Het is in ieder geval niet zo dat er binnen die zeven werkdagen teruggestuurd moet worden.

Link naar reactie
  • 0
Legend     3,4k 232
Als winkelier moet je bij een herroeping het gehele betaalde bedrag, dus ook in rekening gebrachte order- en verzendkosten, binnen 30 dagen na herroeping terugbetalen.

 

Kleine correctie: je mag als verkoper bepalen of je de klant het product gefrankeerd retour moet sturen (in dit geval moet je de door de klant bij het plaatsen van de bestelling betaalde verzendkosten terug betalen) of dat klanten ongefrankeerd retour kunnen sturen(b.v. antwoord nummer) en in dat laatste geval hoef je de klant de bij het plaatsen van de bestellingen betaalde verzendkosten niet terug te betalen.

 

Het is dus een keuze, maar je mag dus niet en de klant laten betalen voor terugsturen en de ontvangen verzendkosten niet terugbetalen.

Link naar reactie
  • 0
Legend     613 57

Interessant maar ik denk dat je er naast zit. Waar haal je dit vandaan?

 

Je mag uiteraard kiezen de retour verzendkosten te betalen (antwoordnummer of af laten halen) maar je moet, zover ik weet, altijd het complete order bedrag terugbetalen.

Link naar reactie
  • 0
Raad van Advies     4,3k 3 500

Als winkelier moet je bij een herroeping het gehele betaalde bedrag, dus ook in rekening gebrachte order- en verzendkosten, binnen 30 dagen na herroeping terugbetalen.

 

Kleine correctie: je mag als verkoper bepalen of je de klant het product gefrankeerd retour moet sturen (in dit geval moet je de door de klant bij het plaatsen van de bestelling betaalde verzendkosten terug betalen) of dat klanten ongefrankeerd retour kunnen sturen(b.v. antwoord nummer) en in dat laatste geval hoef je de klant de bij het plaatsen van de bestellingen betaalde verzendkosten niet terug te betalen.

 

Dat is onjuist. De wet (en ook de richtlijn) zijn duidelijk: het hele betaalde bedrag moet terugbetaald worden. Enkel de kosten van het retourzenden mogen voor rekening van d eklant komen. Kunnen de klanten ongefrankeerd retour sturen, dan mogen die kosten (mits redelijk en duidelijk gecommuniceerd) wel in rekening worden gebracht. Of ze verrekend mogen worden is nog maar de vraag, maar dat lijkt mij wel redelijk.

Link naar reactie
  • 0
Legend     3,4k 232

wat overigens ook van belang is (zoals mij verteld is) is dat de nederlandse text van de wet koop op afstand niet bepalend is maar slechts een verkorte vertaling.

Bij uiteindelijke conflikten zal ter beoordeling naar de oorspronkelijke engelstalige text gekeken moeten worden.

 

Ook dit van juristen begrepen.

 

Maar goed... diezelfde juristen kunnen ook niet overal een antwoord op geven en adviseren om maar eens wat rechtzaken uit te lokken om zo meer jurispidentie te verkrijgen over deze wet.

Link naar reactie
  • 0
Raad van Advies     4,3k 3 500

wat overigens ook van belang is (zoals mij verteld is) is dat de nederlandse text van de wet koop op afstand niet bepalend is maar slechts een verkorte vertaling.

Bij uiteindelijke conflikten zal ter beoordeling naar de oorspronkelijke engelstalige text gekeken moeten worden.

 

Ook dit van juristen begrepen.

Niet helemaal: de NL wet moet richtlijn-conform uitgelegd worden. Daar waar de wet duidelijk is en geen uitleg behoeft, kom je aan die richtlijn-conforme uitleg niet toe.

Maar goed... diezelfde juristen kunnen ook niet overal een antwoord op geven en adviseren om maar eens wat rechtzaken uit te lokken om zo meer jurispidentie te verkrijgen over deze wet.

Helemaal mee eens.

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     1,8k 100

En toen was er een uitspraak die meer duidelijkheid verschaft:

 

http://www.nu.nl/economie/2226517/geen-bezorgkosten-ontevreden-consument.html


Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0
Senior     55 5

Omdat kleding inderdaad vaak teruggestuurd wordt ivm pasvorm ben ik toen dat aan de orde was bij mij, van dat idee afgestapt. Toevallig heb ik onlangs mijn assortiment aangevuld met slippers en ja hoor, gelijk al gedonder:

Ze worden wel goed verkocht maar de helft komt toch terug door de maat, breedte vd zool etc. >:(

 

Ik moet toegeven dat ik zelf kleding ook vaak terugstuur. Het vervelende vind ik dat je de stof niet kan zien en voelen. Een kledingstuk kan daarom echt heel anders vallen en zitten dan je gedacht had. Als je mooie merken weet binnen te slepen is het misschien wel interessant hoor, ik wil niet alleen maar negatief zijn over online kleding...maar het lijkt me lastig.

Link naar reactie
  • 0
Legend     613 57
Ik heb dat van de juristen van thuiswinkel.org.

 

Die verzinnen wel meer gekke dingen. Zo willen zij iedereen laten geloven dat webshops de consument de mogelijkheid moet geven minimaal 50% na levering te kunnen betalen. Ze refereren naar een wettekst die niets met de "wet kopen op afstand" te maken heeft en snappen blijkbaar niet hoe het zit met het aanbieden van producten en koopovereenkomsten.

 

Ook op info bijeenkomsten van KvK wordt deze onzin inmiddels overgenomen, ze lijken hun doel daarmee langzaam te bereiken.

Link naar reactie
  • 0
Legend     3,4k 232

Ik heb dat van de juristen van thuiswinkel.org.

 

Die verzinnen wel meer gekke dingen. Zo willen zij iedereen laten geloven dat webshops de consument de mogelijkheid moet geven minimaal 50% na levering te kunnen betalen. Ze refereren naar een wettekst die niets met de "wet kopen op afstand" te maken heeft en snappen blijkbaar niet hoe het zit met het aanbieden van producten en koopovereenkomsten.

 

Ook op info bijeenkomsten van KvK wordt deze onzin inmiddels overgenomen, ze lijken hun doel daarmee langzaam te bereiken.

 

Die wet heeft inderdaad niet perse te maken met kopen op afstand, die wet is nog uit de tijd dat internet nog niet (of nog maar net) bestond.

Wet is opzich wel van kracht maar kan je omzijlen of gewoon maling aan hebben, kans dat je daar problemen mee krijgt is nihiel.

Link naar reactie
  • 0
Super Senior     229 57

Omdat kleding inderdaad vaak teruggestuurd wordt ivm pasvorm ben ik toen dat aan de orde was bij mij, van dat idee afgestapt. Toevallig heb ik onlangs mijn assortiment aangevuld met slippers en ja hoor, gelijk al gedonder:

Ze worden wel goed verkocht maar de helft komt toch terug door de maat, breedte vd zool etc. >:(

 

Ik moet toegeven dat ik zelf kleding ook vaak terugstuur. Het vervelende vind ik dat je de stof niet kan zien en voelen. Een kledingstuk kan daarom echt heel anders vallen en zitten dan je gedacht had. Als je mooie merken weet binnen te slepen is het misschien wel interessant hoor, ik wil niet alleen maar negatief zijn over online kleding...maar het lijkt me lastig.

 

Lastig lastig, het is vooral een kwestie van ervaring...

 

Ik heb de laatste 4 jaar (tot eind vorig jaar, toen ze verkocht zijn i.v.m. de immer groeiende drukte bij ons andere bedrijf) meerdere webshops geëxploiteerd gespecialiseerd in de verkoop van alternatieve kleding, schoeisel, make-up, sieraden, etc.

 

Het zal natuurlijk per doelgroep schelen maar onze ervaring was dat er ongeveer 4% van de bestellingen terug kwamen om het niet paste of beviel.

 

Aangezien we alle artikelen (en in het bijzonder natuurlijk de kleding en de schoenen) allemaal in handen hadden voordat het op de post ging (doordat we het of op voorraad hadden, of dat het vanaf de groothandel eerst hier binnen kwam), kregen we perfect feeling hoe de kleding viel bij bepaalde pasvormen, hoe de verschillen per merk waren, etc.

 

Resultaat was dat de retouren eigenlijk te verwaarlozen waren. Bij een afzet van circa 100 paar schoenen per maand kwamen er structureel 2 a 3 schoenen retour. Kleding net zo. Minimale aantallen en heel veel blije klanten.

 

Wellicht dat mainstream publiek veel moeilijker is en makkelijk van alles terug stuurt, dat kan natuurlijk. Echter mijn ervaring is dat als je het product goed leert kennen, er een goed gevoel voor weet te ontwikkelen qua maatvoering en dergelijke dat het dan geen enkel probleem hoeft te zijn.

 

Wel kan ik me voorstellen dat een dropshipping constructie niet werkt in deze. Aangezien je op die manier de echte feeling voor je product aanbod maar moeilijk kan krijgen.

 

Tevens ben je eigenlijk gedwongen met slechts 1 partner samen te werken. Aangezien meerdere dropshipping partners de zaak al snel erg complex maken voor je. Een klant kan immers ook meerdere artikelen aanschaffen die in de praktijk van meerdere leveranciers komen.... En daar sta je dan met een logistiek probleem.

 

Daarbij komt dat je tegelijkertijd erg afhankelijk wordt van je dropshipping partner (te afhankelijk in mijn ogen), voor wat betreft assortiment, prijsstelling, service, etc. Plus tevens het feit dat je ook nog eens marge inlevert.

 

Veel mensen zien dropshipping als een mooie laagdrempelige manier om een webshop te kunnen beginnen. Persoonlijk zie ik het eerder andersom: kiezen voor de easy way out en dan in de toekomst geconfronteerd worden met de beperkingen van de hele opzet.

 

Het kan zonder meer in bepaalde situaties prima werken natuurlijk, maar ik denk dat het in veel gevallen vooral lastig werkt. En zeker ook wat de retouren betreft...

 


Mediascape - Hét adres voor betaalbare huisstijlen, reclame en websites.

We heten u van harte welkom op: www.mediascape.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wie is er online?
    2 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.