• 0

kamerverhuurvrijstelling bij emigratie

Hallo allemaal,

 

Een vraag voor de fiscalisten onder ons:

 

Als je bij emigratie je huis nog niet hebt kunnen verkopen, is het mogelijk om onder voorwaarden gedurende twee jaar na het jaar van emigratie te blijven profiteren van de hypotheekrenteaftrek: http://www.belastingdienst.nl/variabel/buitenland/particulieren/particulieren-62.html#P878_85276.

 

Mijn vraag is nu of deze regeling te combineren is met de kamerverhuurvrijstelling (om toch wat op de kosten te besparen): http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2009/wonen/wonen-07.html.

 

De Belastingtelefoon Buitenland zegt dat dat inderdaad mogelijk is, maar ze konden me niet vertellen waar dat staat.

 

Met vriendelijke groet,

 

J.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is wel geen ondernemersvraag, en ook niet iets wat ik dagelijks tegenkom, maar als ik naar de voorwaarden kijk voor de kamerverhuurvrijstelling op genoemde site, dan moet je er wel zelf wonen. Is ook logisch, want als je er niet woont, staat in feite de hele woning aan de huurder ter beschikking, dus is er geen sprake meer van (al dan niet fictief) hoofdverblijf.

 

Ook als je kijkt naar de regelgeving en recente discussies over renteaftrek bij een tijdelijk verhuurde woning, lijkt het mij dat de regeling niet van toepassing is. Immers, als je de te koop staande woning tijdelijk verhuurt, zit de woning gedurende die periode in box 3.

 

Ik zie dus geen mogelijkheden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank! Het is wel ingewikkeld, want de woning wordt gedurende die tijd aangemerkt als "eigen woning", waarop dan de bepalingen inzake eigen woningen van toepassing moeten zijn. Anderzijds staat er expliciet dat de woning leeg moet staan. Het lukt me maar niet om hier een definitief antwoord op te vinden.

Link naar reactie
  • 0

Je voldoet simpelweg niet aan de twee genoemde voorwaarden. Anders gaat toch iedere emigrant met voldoende vermogen een hoge huur met een stuk vrijstelling opstrijken met behoud van mogelijkheden voor renteaftrek en zonder in box 3 te vallen? En pas gedurende de periode van twee jaar verkoop overwegen. Of misschien ook wel helemaal niet.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.