• 0

tijdelijke aov tot ingaan wia (uwv)

Dag,

 

Vorig jaar heb ik een loodgieters bedrijf overgenomen. Het bedrijf was een VOF en op aanraden van mijn boekhouder heb ik een BV opgericht met een Holding daarboven.

 

Op aanraden van mijn boekhouder heb ik mij direct na het uit loondienst treden via het uwv verzekerd voor de wia. De wia keert in het geval van arbeidsongeschiktheid echter na 2 jaar pas uit.

 

Ik ben dus op zoek naar een goede verzekering om die eerste 2 jaar af te dekken. Dit is geen gemakkelijke opgave, vele verzekeraars hanteren een A gedeelte van min 5 jaar.

 

Mijn wensen zijn dus een korte eigen risico termijn (b.v. 1 maand) en een beperkte uitkering van 2 jaar tot het uwv het "overneemt".

 

Wie heeft ervaringen en/of advies hierover?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Tja, vrijwillige ziektewetverzekering via het UWV voor een DGA kan niet, dus heb je nu alleen vrijwillige WIA met wachttijd (en hopelijk nog een goede aanvullende WGA-gat verzekering, want de WGA keert bij niet benutten voldoende restcapaciteit niet meer dan bijv 50% van het minimumloon uit, krap € 800,- bruto per maand)

 

Hamvraag is waarom er destijds gekozen is voor vrijwillige verzekering via het UWV. Als dat om ernstige medische redenen is geweest zijn er - helaas- weinig alternatieven (zie onder). Die moeten namelijk uit de private markt komen, waar medische selectie wordt toegepast. Vraag is dan of dat destijds wel is meegewogen in de keuze voor de BV: bij een VOF of eenmanszaak was immers vrijwillige ziektewetverzekering voor de eerste 2 jaar bij het UWV wel mogelijk.

 

Mocht vrijwillige verzekering bij het UWV niet om medische redenen zijn geweest dan is uberhaupt de vraag waarom je er destijds voor gekozen hebt: vrijwillige verzekering is een stuk duurder dan verzekering via de private markt en je zit als DGA met die lange wachttijd van 2 jaar. In dat geval kun je nu wel eens beter en goedkoper uit met een AOV met een wachttijd van bijv. 2 of 3 maanden, dan nu de vrijwillige WIA verzekering met wachttijd 2 jaar.

 

 

Ik ben dus op zoek naar een goede verzekering om die eerste 2 jaar af te dekken. Dit is geen gemakkelijke opgave, vele verzekeraars hanteren een A gedeelte van min 5 jaar.

Hier verwar je wat begrippen: het A-risico is het eerste jaarsrisico van arbeidsongeschiktheid, dat loopt dus altijd max 1 jaar.

5 jaar is de contracttermijn en/of een genoemde minimale verzekerbare uitkeringsduur (max 5 jaar ipv tot 65).

De contracttermijn is voor je vraag niet relevant (en jaarcontracten zijn ook mogelijk, soms zonder meerkosten); de uitkeringsduur van een AOV kan ook beperkt worden tot 2 jaar.

Maar er zijn ook nog andere alternatieven, zoals een verzuimverzekering voor de DGA (doet overigens op dit moment maar 1 verzekeraar), of een AOV die in combinatie loopt met de WIA (een combinatie die wij nog wel eens toepassen voor klanten die een specifieke uitsluiting op een AOV hebben en voor dat risico ook nog een vrijwillige WIA dekking willen afsluiten: eerste 2 jaar is dan AOV, daarna een combi van WIA en AOV waarbij de premiestelling van de AOV aangepast is op de WIA dekking: je betaalt dus niet dubbelop)

 

Mijn wensen zijn dus een korte eigen risico termijn (b.v. 1 maand) en een beperkte uitkering van 2 jaar tot het uwv het "overneemt".
Dat is dus mogelijk, maar als er geen medische redenen voor de WIA zelf zijn is het ook verstandig om naar volledige AOV als alternatief te kijken: dekking is beter, meer keuze/flexibiliteit en prijs meestal scherper. Zijn er wel medische redenen voor de WIA dan ligt acceptatie private markt lastig, maar bij twijfel altijd eerst onderzoeken, nee zeggen en niet doen kan later altijd nog.

 

Wie heeft ervaringen en/of advies hierover?

Beide, althans dat hoop ik met het bovenstaande afdoende duidelijk gemaakt te hebben ;)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.