• 0

VOF 1 vennoot onder de 18

Hallo,

 

Dit is mijn eerste post op dit forum...

Ik ben druk bezig met het inwinnen van informatie over het starten van

een VOF, heb al meerdere sites uitgeplozen waaronder die van de KVK.

 

nu zit ik echter nog met 1 vraagje....

wij willen een VOF opstarten, waarvan twee van de vennooten boven de 18 zijn, echter is de derde vennoot nog geen achtien (over 3 maand).

 

nu is mijn vraag, kan een persoon onder de 18 jaar ingeschreven worden als vennoot van onze VOF?

 

(ik hoop trouwens dat dit in het goede forum staat)

 

alvast bedankt,

Chris Schwartz

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Soms kom je van die vragen tegen waarvan je denkt, "goede vraag!" en het antwoord in de categorie "hoe zat het ook alweer?".

 

Welnu, de Handelsregisterwet verbindt aan de inschrijving van onderneming geen leeftijdseis. Daarin is enkel bepaald dat tot het doen van een opgave ter inschrijving in het handelsrgister bij de ter zake bevoegde Kamer verplicht is degene aan wie een onderneming toebehoort, of indien het een rechtspersoon betreft, de bestuurders van de rechtspersoon. (artikel 5). Artikel 23 Wetboek van Koophandel verplicht de vennooten van een VOF de vennootschap in te schrijven in het handelsregister. Tot zover dus geen belemmering.

 

Het Burgerlijk Wetboek zegt echter wel iets over minderjarigheid en welke gevolgen daaraan kunnen zijn verbonden. Allereerst bepaalt artikel 233 van boek 1 dat iemand die de leeftijd van 18 jaren nog niet heeft bereikt minderjarig is. In artikel 234, eerste lid is verder bepaald dat een minderjarige bekwaam is om rechtshandelingen te verrichten, mist hij met toestemming van zijn wettelijk vertegenwoordiger handelt en voor zover de wet niet anders bepaalt. Lid 3 voegt daaraan toe dat de toestemming aan een minderjarige wordt verondersteld te zijn verleend indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten.

 

Kan het aangaan van een VOF nu worden aangemerkt als een rechthandeling ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer het gebruikelijk is dat een minderjarige deze zelfstandig verricht? Nee, helaas niet. Voor het aangaan van de VOF is dus toestemming vereist van de wettelijk vertegenwoordiger (ouder, voogd). Daarnaast dient de wettelijk vertegenwoordiger toestemming te verlenen voor wat betreft de handelingsbevoegdheid van de minderjarige vennoot en zijn hoofdelijke aansprakelijkheid.

 

Voor de goede orde, de toestemming door de wettelijk vertegenwoordiger hoeft niet schriftelijk te worden verleend. Maar om gefronste wenkbrauwen bij de medewerker van de KvK en wederpartijen te voorkomen, raad ik aan om de wettelijk vertegenwoordiger van de minderjarige vennoot schriftelijk te laten verklaren dat hij of zij toestemming aan de minderjarige verleent om een VOF aan te gaan en daarin volgens de VOF-overeenkomst rechtshandelingen te verrichten.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.