• 0

Welke Samenwerkingsvorm? HELP...

Hallo collega-ondernemers,

 

Na enig speurwerk op internet kan ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag vinden,

hopelijk kan iemand mij helpen;

 

Graag wil ik een samenwerking aangaan met een andere eenmanszaak.... maar hoe??

 

Ik werk al een 5 jaar als zelfstandig ondernemer en sinds 2 jaar freelance met bedrijf Y.

 

Na enige ervaring in mijn branch (beautybranche) en het nodige denkwerk heb ik een concept bedacht, welk er voor kan zorgen dat het marktaandeel van bedrijf Y in Nederland kan toenemen met 300% in 5 jaar tijd.

Om dit concept uit te kunnen voeren zal ik een nieuwe onderneming oprichten, maar tegelijkertijd heb ik wel een samenwerking nodig met bedrijf Y.

 

Nu zijn er bij bedrijf Y intern recent een aantal zaken veranderd, ze hebben een splitsingen gemaakt tussen distributie en sales, voorheen was dat gezamelijk.

Nu hebben ze de sales-tak afgestoten naar 1 van hun medewerkers, genaamd X, welke op haar beurt dit als eenmanszaak gaat exploiteren in samenwerking met bedrijf Y (op uurtje factuurtje basis).

X is ook enthousiast over mijn concept en ik heb haar nodig om mijn concept uit te kunnen voeren,

dus een samenwerking met X is wederom noodzakelijk.

We willen een 'equalsplit' aan gaan wat bedrijfsvoering en bedrijfsresultaat betreft.

 

Nu is het zo dat X en ik beide geen V.O.F. aan willen gaan, wegens de persoonlijke aansprakelijkheid.

Ook een BV lijkt ons fiscaal nog niet zo aantrekkelijk omdat het concept nog in de opstartfase zit.

Het liefst behouden we beide een eenmanszaak, met een 'overkoepelend' samenwerkingsverband,

alleen hebben we nog geen idee in welke vorm we dit kunnen/moeten gieten.

 

Al het advies een feedback is welkom,

positief en negatief!

 

Mvg

Damienne

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gaan jullie echt gelijkwaardig zijn voor wat betreft beleid, winst en verlies, etc?

 

Zo niet, dan zou je haar jou kunnen laten factureren (van EMZ naar EMZ).

 

Je kunt dat ook op tijdelijke basis blijven doen tot je wel genoeg vertrouwen hebt in een VOF, of genoeg omzet voor een BV.

 

Los van de samenwerking, gaan jullie ook elk apart nog activiteiten ondernemen? Als zij niets anders doet, kun je haar ook in dienst nemen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hoi Fred,

 

Bedankt voor je reactie,

het is de bedoeling dat we samen het concept uitvoeren, dus 1 gezamelijk project.

De taken zijn uiteraard wel verdeeld, maar naar evenredigheid.

 

Dat van die tijdelijke facturatie zou misschien wel iets zijn, maar hoe gaat dat dan in zijn werk en zit je dan niet met een verkapt dienstverband ed? Zou je me deze methode willen uitleggen?

En heb je wel eens van een joint venture gehoord? is dat iets?

 

We gaan beide ook nog andere activiteiten ondernemen dus loondienst is geen optie.

 

alvast bedankt!

mvg

Damienne

Link naar reactie
  • 0

Hoi Damienne

 

Dan zou een vereniging op coöperatieve grondslag wel eens een goede start kunnen zijn voor jullie. De Coop behartigt de belangen van de bij haar aangesloten leden en mag zelfstandig in het handelsverkeer treden.

 

Als jullie beiden de EMZ behouden, dan kunnen de beiden EMZ-en lid worden en gewoon aan de Coop factureren voor de diensten die geleverd zijn aan de Coop.

 

De Coop zelf biedt rechtsbescherming (want een rechtspersoon) maar voorkomt de lasten die een BV kent in de startfase. Let er wel op dat een Coop altijd minimaal 2 leden kent, regels kent t.a.v. het bestuur (vergadering, voorzitter en penningmeester/secretaris) en dat het omzetten van een Coop naar een BV complex is.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dat van die tijdelijke facturatie zou misschien wel iets zijn, maar hoe gaat dat dan in zijn werk en zit je dan niet met een verkapt dienstverband ed? Zou je me deze methode willen uitleggen?

 

Een verkapt dienstverband heb je vooral als iemand als 'zelfstandige' vooral voor jou werkt. Te weinig verschillende klanten dus.

 

Op tijdelijke basis kan het wel, zeker als jullie beiden toch redelijk wat omzet uit andere bronnen halen dan alleen elkaar. Voorbeeld:

 

Jij en zij werken beiden 2 dagen / week in jullie concept. De andere 3 dagen doen zowel jij als zij ook werk voor andere klanten. Voor de gezamenlijk activiteit factureer jij aan de klant, en voor haar inspanningen factureert zij aan jou. Goede afspraken zijn uiteraard essentieel, net als vertrouwen.

 

Als op termijn de samenwerking steviger en uitgebreider wordt zou ik toch een VOF overwegen. Een CV kan ook, zoals Joost aangeeft maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

 

En heb je wel eens van een joint venture gehoord? is dat iets?

 

Een joint venture is niets anders dan een samenwerkingsverband, meestal met de bedoeling dat langer te doen. Het is overigens geen rechtsvorm dus daar heb jij niets aan.

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.