• 0

Google Adsense BTW

Ik heb een eenmanszaam en heb een overeenkomst met Google Ireland, een bedrijf binnen de EU, in Ierland.

Google Ireland moet dus de BTW afdragen aan de Ierse overheid.

Ze storten elke maand automatisch een bedrag op mijn Nederlandse bankrekening. Mijn vraag is hoe ik dit moet verwerken in de administratie.

Na een beetje research bij de belastingdienst en Google (beide niet erg duidelijk) heb ik dit gevonden:

 

De BTW is al afgedragen, en daarom hoef ik niet ook nog eens in Nederland BTW te betalen.

In de aangifte omzetbelasting heb ik dit het bedrag wat Google Ireland heeft uitbetaald opgegeven bij 3b "Leveringen naar of diensten in landen binnen de EU".

Daarbij geeft de Belastingdienst ook nog aan dat ik daarbij ook de opgave intracommunautaire prestaties moet indienen. Daarom heb ik het BTW nummer van Google Ireland opgezocht: IE 6388047V en dit in de opgave intracommunautaire prestaties bij 3a ingevuld, samen met het bedrag wat ik ook in bij de omzetbelasting had opgegeven.

 

Is dit de juiste manier?

 

Officieel lever ik iets aan Google en dien dus ook een factuur te sturen. Maar omdat Google Ireland elke maand automatisch betaalt, zal de factuur achteraf gemaakt moeten worden.

Op de factuur dient geen BTW vermeld te worden, en moet de tekst "btw verlegd" opgenomen zijn.

 

Moet deze factuur daadwerkelijk verstuurd worden, of is het voldoende om de factuur aan je eigen administratie toe te voegen, samen met een afschrift van Google Ireland? De factuur is namelijk al betaald.

 

Moet de factuur in het engels opgesteld worden?

 

Ik heb mijn werkwijze uitgebreid opgeschreven omdat ik graag wil weten of ik goed heb gehandeld, en omdat ik merk dat heel veel mensen niet weten hoe het nou precies moet met Google Adsense.

 

Hopelijk kan iemand mij helderheid hier over geven.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag Bornau

 

Niet om je vraag niet te willen beantwoorden, maar heb je op HL al gezocht? Google en BTW is al zo vaak voorbij gekomen hier, dat je via de zoekfunctie makkelijk kunt achterhalen wat je wilt weten.

 

Zie bijv: https://www.higherlevel.nl/zoeken?l=1&q=google+%2B+ierland+%2B+BTW

 

Ik laat het topic open voorlopig, maar als je zelf aangeeft dat je via genoemde link het antwoord hebt gevonden, dan graag een PM zodat dit topic op slot kan.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Bedankt voor je snelle reactie. Ja ik heb inderdaad gezocht, maar overal staan losse dingen. Daarom had ik alles onder elkaar gezet, zodat het gecheckt kon worden en ook om anderen meer duidelijkheid te geven.

 

Graag zou ik willen weten of de dingen die ik nu heb uitgezocht met betrekking tot de belastingdienst juist zijn, of ik ik de aangifte juist heb gedaan en of het klopt dat ik inderdaad geen belasting hoeft te betalen.

Link naar reactie
  • 0

Nog wat aanvullende vragen.

 

Vraag1:

Waarom mag ik gewoon een Nederlandse factuur sturen?

 

Vraag2:

Google Adsense stelt dit:

 

Als u een bedrijf met twintig of meer werknemers heeft, moet u zich in het algemeen aanmelden voor een zakelijke

account. Afzonderlijke uitgevers of bedrijven met minder dan twintig werknemers moeten zich aanmelden voor een

particuliere account. http://www.google.com/support/adsense/bin/answer.py?hl=nl&answer=32750

 

Met een eenmanszaak heb ik dus een particuliere account genomen.

 

Maar zometeen ga ik een factuur versturen met mijn bedrijfnaam er op.

Botst dit niet met elkaar?

 

Link naar reactie
  • 1

Volgens mij doe je het helemaal goed bornau

heb zelden deze vraagstelling zo to de point beschreven gezien :)

 

overigens kun je van je adsense account een "statement of earnings" downloaden, die geheel als credit nota voldoet,

je hoeft dan zelf geen factuur te maken

 

en let op:

je moet bij je aangifte omzetbelasting en bij je aangifte intracommunautaire prestaties het bedrag opgeven dat je in die periode verdiend hebt,

dus niet het bedrag dat aan je uitbetaald is...

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me voorstellen dat het onduidelijk is zo. De hoofdregel is echter weldegelijk van toepassing:

 

Elektronische diensten

Als deze diensten worden verricht voor ondernemers, dan geldt de hoofdregel: de diensten worden geacht te zijn verricht in het land van de afnemer.

 

 

 

Toch raar dat de belastingdienst twee tegenstrijdige antwoorden geeft. Dacht dat het nu duidelijk was, maar blijkbaar nog niet.

In de bijgevoegd pdf staan checks die je op de website van de belastingdienst kunt uitvoeren.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

overigens kun je van je adsense account een "statement of earnings" downloaden, die geheel als credit nota voldoet,

je hoeft dan zelf geen factuur te maken

 

Geweldige tip. Ik was niet op de hoogte van deze optie binnen Google (werk ik ook niet mee), maar een creditfactuur volstaat inderdaad ook prima. Dat zie je steeds meer gebruikt worden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt jongens!

 

Maar toch als aangeef dat ik geen electronische diensten verleen wordt er nog steeds aangegeven dat ik btw moet betalen in Nederland....

 

Maar kort samengevat, voglens jullie hoef ik

 

- geen btw te betalen.

- Wel opgeven bij de omzetbelasting

- Ook de intracommunautaire prestatie opgaaf invullen.

- Ik hoef geen factuur te maken en op te sturen, maar de "statement of earnings" uitprinten en opnemen in de administratie.

 

Link naar reactie
  • 0

Renep zegt in https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=23808

 

Ja. Dit is namelijk geen leverancier die iets terugbetaalt, maar een klant waaraan je iets verkocht hebt (advertentieruimte). Zo'n creditfactuur van Google Adsense is fiscaal gezien een form van 'self billing' (de klant stuurt de factuur naar de leverancier i.p.v. omgekeerd). Jij moet die creditfacturen inboeken als verkoopfacturen.

 

Hoe gaat dit in zijn werk? Moet ik alsnog een factuur opmaken?

 

Hij zegt ook dat je de Adsense inkomsten bij je omzet moet optellen. Moet je nu toch belasting betalen, of alleen als omzet rekenen zonder btw?

Link naar reactie
  • 0
het is toch gewoon omzet voor jou? Je verdient er immers aan. Waarom zou je hier geen belasting over moeten betalen?

 

Nou als je het opgeeft bij de omzetbelasting, bij 3b, dan hoef je toch geen omzetbelasting te betalen, omdat deze is verlegd?

Link naar reactie
  • 0

Net de belastingdienst gebeld, en zij vertelden me dat ik wel een factuur moet sturen.

 

Dan ga ik dat maar doen doen denk ik, maar hoe voorkom ik dat ik google deze ook daadwerkelijk uitbetaalt? Dat ik dus dubbel uitbetaald krijg. Het moet duidelijk zijn dat het voor hun administratie is, en niet om te betalen. Hoe maak ik dit duidelijk op de factuur?

Link naar reactie
  • 0

Dat vind ik wel een logisch antwoord als je naar de creditnota van Google kijkt (althans het voorbeeld dat hier staat) deze voldoet niet aan de factuur eisen dus is het beter zelf een factuur te maken.

 

Maar ik denk ten eerste dat je niet heel bang hoeft te zijn dat google dubbel betaald, zij zullen ongetwijfeld bekend zijn met het feit dat adsense opbrengsten automatisch worden uitgekeerd ;D

 

Verder kun je gewoon een factuur opmaken en onder het totaal bedrag de tekst " Reeds betaald op xx-xx-xxxx" o.i.d.

zet op de factuur je accountgegevens (klantnummer) ook de betaalreferentie(s) die op de uitbetaling staan en de datum van betalen dat zal het boeken van de factuur bij Google vereenvoudigen.

Link naar reactie
  • 0
Reeds betaald op xx-xx-xxxx"

Een factuur mag dus inderdaad wel achteraf verstuurd worden? Mag de factuur datum later zijn dan dat de klant betaald heeft?

 

en let op:

je moet bij je aangifte omzetbelasting en bij je aangifte intracommunautaire prestaties het bedrag opgeven dat je in die periode verdiend hebt,

dus niet het bedrag dat aan je uitbetaald is...

 

Maar dan moet ik ook de factuur opstellen aan de hand van wat ik maandelijks verdiend heb, en niet aan de hand van een uitbetaling, die pas achteraf komt. Ik kan de google-specificatie er dus niet bijvoegen. Op dit moment krijg ik nog niet maandelijks uitbetaald.

 

Ik zou zeggen, de factuurdatum is leidend voor de opagave voor de omzetbelasting....En als je de factuur aanmaakt nadat de betaling binnen is (als dit mag), dan kun je toch gewoon per betaling een factuur maken?

 

Wat google wel doet is om te controleren of je bankrekening juist is, een klein bedrag overmaken 50 cent bevoorbeeld. Dit heb ik opgegeven bij de belastingdienst bij de omzet belasting en intracommunautaire prestaties als 1 euro. Ik zal hier dan ook maar een factuur over sturen denk ik...

Link naar reactie
  • 0

Op facturen binnen de EU moet toch een BTW nummer staan van beide partijen.

Ook is er verder geen BTW info gegeven in de "statement of earnings".

Kan deze dan wel voldoen?

Hier een voorbeeld: http://4.bp.blogspot.com/_XYizHvjgLrA/RgvMGw4DOEI/AAAAAAAAAtQ/nPp9c6EpFMI/s1600/adsense-statement-of-earnings.png

 

sorry voor mijn zeer verlate reactie...

als je je aanmeldt als bedrijf bij Google, of later je btw nummer opgeeft (onder de tab "tax information") krijg je een statement waar wel het VAT-nr van Google op vermeldt staat, ook wordt er dan geen BTW ingehouden en krijg je dat over vorige betalingen terug

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.