• 0

Klant vraagt om open opdrachtbon

Hallo allemaal,

 

Ons bedrijf is leverancier van bepaalde machines.

Nu wil een klant graag een openbon bij ons stallen die we kunnen gebruiken voor eventuele kosten die we maken als we naar de machine moeten komen voor bijvoorbeeld een reparatie.

De klant vraagt om onze gegevens zodat hij een opdrachtbon kan opmaken die we voor 2010 achter kunnen houden als eerste lijn kosten.

Ik heb helemaal geen ervaring met openbonnen. Weet iemand wat dat precies is en om welke gegevens de klant precies vraagt?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eigenlijk is het een soort strippenkaart. De klant 'koopt' eigenlijk een x aantal uren bij jullie in.

 

Je kunt hem alle uren van te voren laten betalen, en verrekenen aan het eind van het jaar obv daadwerkelijk gemaakte uren. Maak een redelijke schatting die iets meer is dan je verwacht aan aantal uren. Dat voorkomt dat je meerdere keren per jaar een nieuwe factuur / opdrachtbevestiging moet sturen.

 

Verder elke keer als je uren gemaakt hebt, daarvan een bevestiging sturen, eventueel door de klant afgetekend.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

ik zou gewoon de klant vragen welke gegevens hij nodig heeft ???

 

buiten het feit dat jij niet direct begreep wat een open bon is heeft de klant ook geen duidelijke vraag gesteld.

Als jij aan ze geleverd hebt dan hebben ze je NAW kvk e.d. toch al?

Het kan ook zijn dat ze jou tarieven of response tijden nodig hebben om de open bon (soort doorlopende opdracht) goed te kunnen opstellen. Welke gegevens ze nodig hebben is afhankelijk van de interne afspraken die binnen dat bedrijf gelden over dit soort opdrachten.

Kortom gewoon even vragen wat ze nodig hebben..

 

Ik denk niet dat het handig is gewoon maar een factuur te sturen en eind van het jaar verrekenen. die factuur gaat niet betaald worden. het open bon systeem wijst erop dat het bedrijf alleen facturen betaald waarvoor (intern) een goedgekeurde opdrachtbon (of inkooporder) aan ten grondslag ligt.

Voor machine onderhoud en reparatie wat vaak snel moet gebeuren om productieverlies / stilstand te vermijden is dit vaak een te tijdrovend proces, dus word ofwel een onderhoudscontract met vaste prijzen afgesloten of word aan de leverancier een doorlopende opdracht afgegeven waarbij binnen bepaalde grenzen het onderhoud direct afgeroepen kan worden en zo snel mogelijk kan worden uitgevoerd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.