• 0

Waterstof: wat zijn nou de nadelen?

Aanbevolen berichten

  • 0

Sterker nog, ze rijden op ethanol dat ze door vergisting winnen uit dat suikerriet. Mocht het nog niet dagen: die knakkers rijden op iets dat je hier zou kunnen verkopen als strohrum :)

 

Ethanol wordt trouwens op meer plaatsen gebruikt, vaak in combinatie met benzine (als 'gasohol') - bijvoorbeeld in florida.

 

Helaas bestaan deze situaties alleen bij gratie van accijnzen op brandstof, subsidies op ethanolproducties of als gevolg van embargo's. Zonder dit soort maatregelen is de biobrandstof gewoon veel duurder dan het olieproduct.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Toch blijf je bij verbrandingsmotoren zitten met een laag rendement. Een hybride oplossing zoals de prius (of de nieuwe Lexus ;D) is al een betere oplossing.

 

De combinatie methanol branstofcel lijkt me alweer een verdere stap in de goede richting. De elektromotor heeft in ieder geval veel meer rendement dan een verbrandingsmotor. En we moeten toch zuinig zijn met de energie dus ik denk dat de verbrandingsmotor er binnen 20 jaar grotendeels uit ligt

Link naar reactie
  • 0

Er zijn genoeg mogelijkheden om energie op te wekken.

 

Kernfusie is al rendabel, maar dan moet je wel tig miljard in 1 reactor proppen. Er is nu nog geen private partij die zo'n groot risico wil lopen.

 

De ITER (de voorlaatste test voor de echte commerciele reactoren) moet gewoon gebouwd worden in Frankrijk (geen last van aardbevingen zoals Japan)

De bouw duurt echter nog wel 10 jaar. Dan 5 jaar testdraaien en dan nog eens 7-8 jaar voor de bouw van de eerste commerciele reactoren. Dus over 20-25 jaar is kernfusie echt commercieel. (of er moet ergens een versnelling plaats vinden)

 

Het mooie van waterstof is:

Op de plaats waar je waterstof omzet naar energie, krijg je geen 'nare' restproducten. Dus steden worden vrij van Smog (hierdoor sterven jaarlijks duizenden personen alleen al in Nederland!).

 

explosiegevaar, transport, opslag etc. is ook niet het probleem. Al deze problemen zijn al overkoombaar.

 

Het echte probleem zit bij overheden. DIE moeten waterstof verplichten.

Wil je een nieuw tankstation bouwen? Dan moet je ook waterstof faciliteren.

Wil je een nieuwe auto op de markt brengen? Dan moet deze ook voldoen aan waterstof, electra of biodiesel eisen. We laten toch ook geen roetmotoren meer toe?

Wordt er ergens een woonwijk gebouwd? dan moet er een gas,water,(electra), glasvezel, riolering EN Waterstofleidingen liggen. En thuisgeneratoren in de meterkast, die waterstof omzetten naar electriciteit en warmte.

Gemeenten moeten bijvoorbeeld binnen een periode van 10-20 jaar al hun woningen voorzien van waterstofleidingen (en glasvezel ;) ).

 

En de verdiensten van die enorme bubbel aardgas moet ten gunste komen voor de productie van waterstof. (windmolens, biogasinstallaties, blue-energy centrales)

 

Met wetgeving kan je een hoop sturen.

 

 

 

 

 

 

Neoweb, Hét Technologie Forum

http://www.neoweb.nl

e-mail: innovate@neoweb.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Kernfusie is al rendabel, maar dan moet je wel tig miljard in 1 reactor proppen. Er is nu nog geen private partij die zo'n groot risico wil lopen.

 

 

???

 

Tot nu toe is er nog geen enkele reactor die het meer dan enkele microseconden heeft volgehouden, dit na het impompen van enkele Gigawatts.

 

Dus waar die onzin vandaan komt, dat kernfusie rendabel is als er in de paktijk er nog nooit energie mee opgewekt is, weet ik niet.

 

Transport en opslag van waterstof is niet zonder risico, de huidige opslagtanks lekken nog altijd een deel van de waterstof om het vloeibaar te houden, verlies is bijna vergelijkbaar met een oplaadbare NiCad batterij.

 

Met wishfull thinking kom je er niet

 

Link naar reactie
  • 0

Fusie is vooralsnog niet rendabel in een praktische situatie, het is een gebrek aan techniek. Op papier klopt het verhaal wel, de reactanten zijn economisch (gemakkelijk) winbaar, en het bestaan van de reactie op relatief kleine schaal is bewezen. Het probleem is echter vooral het bouwen van de machine zelf, een project dat op zn minst in de tientallen miljarden zal lopen voor de eerste werkende centrale er is.

 

Het lijkt me ook niet 100% te garanderen dat er iets rendabels gebouwd wordt, ook zal zijn de investeringen nog zo groot. Privaat initiatief lijkt me moeilijk, er zijn niet zoveel partijen die bedragen van deze orde kunnen opbrengen, zelfs al was succes wel gegarandeerd. Aan de andere kant zou een overheid dit best kunnen financieren, voor de kosten van het platgooien van Irak had men onderhand 10 ITER's in elkaar kunnen zetten... maar dat spreekt blijkbaar niet zo aan.

 

Op de plaats waar je waterstof omzet naar energie, krijg je geen 'nare' restproducten. Dus steden worden vrij van Smog (hierdoor sterven jaarlijks duizenden personen alleen al in Nederland!).

 

Waterstof is een prachtige energiedrager, maar het moet en blijft geproduceerd worden. Zolang de productie uit aardgas of -olie plaatsvindt heeft het dus weinig nut een compleet distributienetwerk uit te rollen... dat is een enorme investering, die ook nog eens compleet nutteloos zou kunnen zijn als je geen goede productiemethode vindt.

 

Verplichting van overheidswege lijkt me dan ook uit den boze - als het een realistisch alternatief wordt zal er wel markt voor ontstaan!

Link naar reactie
  • 0

Waar jullie nou volgens mij aan voorbij gaan is dat ook micro-organismen waterstof kunnen maken. Lees wel electrolyse en uit fossiele brandstoffen hier, maar ik wil daar nog even aan toevoegen dat diverse beestjes, waaronder Clostridia in staat zijn waterstof te maken uit bijvoorbeeld suikers en afvalstromen.

Link naar reactie
  • 0

Waar jullie nou volgens mij aan voorbij gaan is dat ook micro-organismen waterstof kunnen maken. Lees wel electrolyse en uit fossiele brandstoffen hier, maar ik wil daar nog even aan toevoegen dat diverse beestjes, waaronder Clostridia in staat zijn waterstof te maken uit bijvoorbeeld suikers en afvalstromen.

 

Dat wist ik niet, maar vind het wel interessant. Maar ik zie niet zo hoe dat (commercieel) toegepast kan worden, kun jedaar ietsmeer over vertellen?

Link naar reactie
  • 0

Waterstof is te vergelijken met diesel dan wel benzine. Om een goede vergelijking op te stellen wil ik graag de rendementen weten voor het produceren van benzine c.q. diesel. is er iemand die mij deze rendementen kan vertellen.

 

Wat bedoel je precies ?

Aardolie is de grondstof waaruit na een kraakproces benzine en diesel gedestilleerd kunnen worden.

Ik zie niet hoe jouw vraag zich verhoud tot het onderwerp waterstof.

Link naar reactie
  • 0

Ik zit nou zo'n twee jaar in een forum over de waterstofeconomie, georganiseerd door de VU. Wetenschap, bedrijfsleven en politiek komen samen om te kijken hoe een economie gebaseerd op watersof gerealiseerd kan worden. Er interessant. Je hoort veel en je ziet veel. Als één van de weinige ondernemers daar heb ik mijn ogen en oren goed de kost gegeven en zie ik opportunuties voor ondernemers en investeerders om een mooie posities te verwerven in een economie die niet meer draait op fossiele brandstoffen. Bijgaand mijn gedachten daarover.

 

Geld verdienen met de waterstofeconomie:

 

Wat is dat, de waterstofeconomie? Is dat iets wat we willen? Is dat iets wat we nodig hebben? Wat vindt de burger in de straat van de waterstofeconomie? Eerlijk gezegd zou ik het ook niet weten, terwijl het toch iets is dat me erg belangrijk lijkt en waar ik zeer in geïnteresseerd ben. Geen vooruitgang zonder technologie, maar er is ook geen technologie zonder acceptatie door de afnemers. De acceptatie van een nieuwe technologie gaat stapsgewijs.

 

lees verder ...

 

The next big thing

 

Voor realisatie van het grote doel (een wereld zonder verbranding van fossiele koolstof) wordt nu al de basis gelegd. Ondernemers en investeerders richten zich op "the nest big thing" zoals de eerder genoemde "enabeling technologies" die over een aantal jaren gemeengoed zijn. Een aantal van de kansrijke kandidaten zijn:

 

* De komende 5 jaar:

o Besparingen. Die zijn het eerste gewonnen. Woningisolatie, efficiëntere omzetting en efficiënter transport van energie. Goed voorbeeld, de kas als energiebron. Grootverbruik niet subsidiëren, maar belasten en de druk langzaam opvoeren. Niet hightech, wél belangrijk voor de acceptatie van nieuwe technologie.

o Verbruikersbeïnvloeding. Door middel van verbruiksinformatie en bewustwording consumenten bewegen zuiniger apparaten aan te schaffen en uit te schakelen indien niet in gebruik. Als gebruikers moeilijk te beinvloeden zijn, apparaten intelligenter maken.

o Energie delen. Als mijn molen draait kan de buurvrouw haar wasmachine draaien. Intelligente energiedistributie voorkomt piekbelasting en verlaagd de maximum capaciteit van het systeem.

* Voor de komende 10 tot 15 jaar is er dringend behoefte aan een aantal essentiële technologische ontwikkelingen, waaronder:

o Nog betere en goedkopere brandstofcellen op H2.

o Brandstofcellen op ethanol (tussenoplossing, opslag en transport man ethanol is eenvoudige dan van waterstof).

o Kleine brandstofcellen op ethanol (voor de laptop).

o Lage druk opslag van H2 (H2 wordt onder hoge druk bewaard, het onder druk brengen van H2 kost veel energie en de tanks zijn zwaar en gevaarlijk. Ideaal zou een opslagmethode zijn bij lage druk en kamertemperatuur met hoge energie dichtheid. Dit kan mogelijk via absorptie van H2 door speciale polymeren).

o Efficiëntere en goedkopere zonnecellen, met als heilige graal, spray-on zonnecellen die direct op het dak aangebracht worden.

o Verbeterde elektriciteitsopslag met hoge energiedichtheid, laag gewicht en weinig schadelijke stoffen (nieuwe accu's of condensators).

o Load-distributie systemen om de energie opwekking en het verbruik in de wijk intelligent op elkaar af te stemmen en onderling af te rekenen.

o Efficiënte elektrolyse/brandstofcel systemen. Omzetting van elektriciteit in waterstof en terug in elektriciteit met hoog rendement en zonder lagers.

o Systemen (grootschalig en klein) die water direct ontleden in H2 en O2 door middel van lichtenergie.

o Gasscheidingssystemen met membraantechnologie.

o Efficiënte methodieken voor splitsing van aardgas in H2 en vaste koolstof (nu wordt aardgas gesplitst in H2 en CO2).

 

Alle bovenstaande ontwikkelingen zijn te financieren met bestaande regelingen en investeringen, zolang de blik maar gericht blijft op het doel.

 

Waterstof is geen doel maar een middel. Het is trouwens geen energie bron maar een energie drager. De samenleving van morgen is gebouwd op technologie die nu ontwikkeld wordt. Toepassing van technologie in kleine stappen zorgt voor acceptatie en creëert de basis voor nieuwe technologische ontwikkeling. Niks grootschalige projecten, niks waterstofeconomie. Gewoon je eigen energie-unit op zolder en je extra energie lekker delen met de buren. Onafhankelijk, betrouwbaar en gemakkelijk. Think global, act local.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Gevonden op de website van de department of energy ( USA)

 

Hydrogen storage is a key enabling technology for the advancement of hydrogen and fuel cell power technologies in transportation, stationary, and portable applications. http://www.hydrogen.energy.gov/storage.html

 

Honda heeft al een protoype rijden

http://world.honda.com/FuelCell/

 

Achter de schermen is men druk bezig waterstof techniek tot een hit te maken.Ik denk dat het vinden van toepassingen van deze techniek rap zal gaan, echter het kan verkeren.

 

Ed

 

 

Link naar reactie
  • 0
Waar jullie nou volgens mij aan voorbij gaan is dat ook micro-organismen waterstof kunnen maken. Lees wel electrolyse en uit fossiele brandstoffen hier, maar ik wil daar nog even aan toevoegen dat diverse beestjes, waaronder Clostridia in staat zijn waterstof te maken uit bijvoorbeeld suikers en afvalstromen.

 

Dat klopt op een mooie dag ziet men spin-draden rondvliegen die zijn opgepompt met waterstof omdat dat die ligter /lichter dan lucht is/zijn

Spinnen kunnen en "vat`" maken voor waterstof.

 

De brandstofcel en aanverwante techniek is al weer tien jaar oud.

Het grootste probleem wat ik gelezen heb uit Shell informatie is ,

dat watersof zo dun is dat het door de moleculen van de wand weglekt.

Anders waren er al lang aanstekers op de markt (voor het verderfelijke roken) waar men de peuk mee kon aansteken.

http://www.nwo.nl/nwohome.nsf/pages/NWOA_7KDFJG

 

compliment voor het forum het werkt in tegenstelling tot enkele jaren terug.

Toen was er niet door te komen.

 

In Amsterdam noord rijd er een waterstofbus rond.

Dat is vlak bij het Shell laboratorium waar men ook het een en ander heeft uitgevonden. Shell heeft er wel degelijk belang bij.

Gassen opslaan d.m.v. een andere vaste stof waar de moleculen "tussenkruipen"

Wordt al heel lang toegepast. Op een schroot kwam ik een fles tegen die was gevuld met wat leek op steenwol.

Dan kan er nog meer gas in de fles als dat het er "bloot" / `naturel` / `alleen maar los` ingaat.

Idem met die metaal legering van bovenstaande link.

 

toegepast bij

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ethyn dacht ik maar ik ben geen scheikundige

 

Mensen lijken dus dommer dan spinnen want hun draden vliegen wel een dag rond.

Auto`s hoeven voorlopig niet rond te vliegen. (behalve in Irak dan ;D)

Als de wand die de spinnen gemaakt hebben dikker genomen wordt en na te maken is.

Dan hebben we onze watersof economie.

DSM heeft een materiaal gemaakt dat tien keer sterker is dan ijzer/staal

Het is een kunstof ook hier heeft men het een en ander afgekeken van kleine beestjes.

Het is zwaar gepatenteerd. en inverband met helaas oorlogsgebieden wordt er "goud betaald"

Voor dergelijke harnassen.

En we mogen ons land gelukkig prijzen met dergelijke multinationals.

Misschien dat er uiteindelijk nog wat voor ons overblijft waar we wat aan hebben.

Link naar reactie
  • 0

@ Cristine,

 

De ontwikkelingen voor nieuwe vormen van energie gebruik zijn sinds de hoge brandstof prijzen in een stroomversnelling geraakt en krijgen aandacht over een breder publiek. Wellicht zal de aandacht iets verslappen doordat de prijzen voor brandstof zo veel gedaald zijn.

 

Mvrgrt Ed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.