• 0

BTW en ex-/importeren NL-Azië

Wie kan mij uitleg geven over het volgende:

 

Een verkopende partij in Azië levert DDP aan een bedrijf in Nederland. Alle kosten, inclusief de import duties, zijn nu voor de verkopende partij. Hoe zit dat eigenlijk met de BTW? Moet de verkoper ook de BTW betalen of is dat toch voor de kopende partij in Nederland? Een Aziatisch bedrijf kan de BTW niet aftrekken (neem ik aan) en zal dan dus waarschijnlijk de BTW in zijn verkoopprijs berekenen. Dit is dan niet bepaald gunstig voor de kopende partij. Wat is de best mogelijke manier om goederen naar Nederland te halen zodat beide partijen er de meeste voordeel uit kunnen halen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo CeeBee,

 

Welkom op Higherlevel.

 

De kopende partij betaalt de BTW bij invoer, dáár waar de spullen de EU-grond raken en vraagt die BTW vervolgens op z'n BTW-aangifte terug. Da's simpel uitgelegd.

Voert die kopende partij vaker in, dan kan deze een invoervergunning bij z'n eigen BTW-inspecteur aanvragen waarmee hij de BTW bij invoer verlegt naar dezelfde aangifte als waarop hij het bedrag aftrekt. In beide gevallen is het saldo 0, maar dan vermijdt de koper het nadeel de centen voor te moeten financieren.

 

Bij de optie DDP dient dan wel het volgende te gebeuren:

Indien de partijen sommige van de bij invoer van de goederen verschuldigde kosten (zoals BTW) van de verplichtingen van de verkoper willen uitsluiten, dient dit duidelijk te worden gemaakt door woorden van die strekking toe te voegen: Franco inclusief rechten, exclusief btw ... (genoemde plaats van bestemming). De verkoper heeft hier de maximale verplichting : de overdracht van de risico's en de kosten gebeurt bij de levering aan de koper en hij staat ook in voor het lossen (tenzij anders bedongen). Bron: Wikipedia

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hallo John,

 

Hartelijk dank voor je snelle reactie!

 

Als ik het goed begrijp kan een verkopende partij buiten de EU dus nooit BTW betalen? Dit moet dus altijd worden afgedragen door de kopende partij (door middel van BTW-aangifte of verlegging).

 

Hoe gaat het dan met de BTW als de verkopende partij uit Azië een product verkoopt aan een Nederlands bedrijf, maar dit Nederlandse bedrijf wil het gelijk DDP laten afleveren bij een ander bedrijf in bijvoorbeeld Spanje? Heb je in dit geval altijd een fiscaal vertegenwoordiger nodig om de BTW te regelen of kan dit ook op een andere manier?

 

Alvast harteljk dank voor je antwoord!

Link naar reactie
  • 0

Dag CeeBee,

 

De verkoper kán wel BTW betalen bij invoer als dat zo afgesproken is, alleen is dat uit praktische overwegingen niet zo handig. Het terugvragen van die BTW gaat een stuk eenvoudiger als de koper dit doet.

 

In dat andere geval vind er een fictieve intracommunautaire prestatie (ICP) plaats tussen de NL (ver)koper en het Spaanse bedrijf, nadat er eerst BTW bij invoer moet worden betaald en terugontvangen in Spanje. Als het DDP gaat dan moet de verkoper dat allemaal doen. Een fiscaal vertegenwoordiger voor die laatste is een optie.

 

(Fictief daarna) ICP-eet je NL bedrijf je de spullen aan het Spaanse bedrijf en verleg je de BTW naar die Spanjaard (als aan alle voorwaarden is voldaan).

 

Je moet die 2 BTW-momenten dus scheiden:

1) betalen bij invoer met aftrek als voorbelasting (in feite net als bij een binnenlandse inkoop);

2) in rekening brengen bij verkoop (in dit geval dus via een verlegging).

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo John,

Ik heb je tekst wel een paar keer door moeten lezen voordat het me duidelijk was. Het is best een ingewikkelde materie moet ik zeggen. Maar ik heb nog een "uitdaging" voor je! Weer uitgaande van de laatste situatie: Aziatisch bedrijft levert aan NL bedrijf, deze verkoopt het weer door aan een NL bedrijf, maar dit bedrijf wil het in Spanje weer bij een ander bedrijf geleverd hebben. Hoe werkt het dan met de BTW? Het wordt nu niet in NL ingevoerd, maar het wordt wel verkocht aan een NL bedrijf.

De NL verkopende partij heeft met de NL inkopende partij de afspraak DDP af te leveren.

 

Pfff... nog maar even zo voor de duidelijkheid:

Aziatisch bedrijf -> verkoopt <???> aan -> Nederlands Bedrijf (A)

Nederlands bedrijf (A)-> verkoopt DDP -> Nederlands bedrijf (B)

Nederlands bedrijf (A)-> levert af bij -> Spaanse klant van Nederlands bedrijf (B).

 

Het Aziatische bedrijf en het inkopende NL bedrijf werken samen, dus in dit geval kunnen ze - indien nodig - wat schuiven met de Incoterms onderling indien nodig. Wat is in dit geval dan het meest praktische om te doen?

 

Alvast bedankt voor je reactie.

Hartelijke groeten

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 290 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.