• 0

Venture Capital en Private Equity

Om een prject te laten slagen heeft de onderneming een kapitaal injectie nodig. Wat is het beste manier als het gaat om een kapitaal tussen 800k en 5m? Venture Capital en/of Private Equity lijken de juiste manieren voor, maar wat zijn de voorwaarden en vereisten om een geslaagde Kapitaal Verhoging te laten plaatsvinden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nou, het begin is al in 2003 gemaakt. Heb momenteel een aantal consistente bedrijven, heb na mijn studietijd er voor gekozen om ondernemer te worden en de carriere te maken niet via de gangbare wegen in het bedrijfsleven.

 

Gezien uw interesse in mijn persoonlijke omstandigheden bewijst het voor een deel de gangbare werkwijze van de potentiele investeerders - zij investeren in de bewezen kennis en ervaring van de ondernemer of het management van de onderneming. Vaak willen zij de jaarcijfers bestuderen. Laten we zeggen de kennis en ervaring zijn te bewijzen en de jaarcijfers van de afgelopen 3 jaar zijn aanwezig. Het gaat wel om een grote investering, maar wat is nou 800k vandaag? De onderneming heeft gemiddeld 460k aan omzet in afgelopen 3 jaar gedraaid. Toch is de vraag in het algemeen, waar ligt het aan om de interesse te wekken van de grote investeerders en/of maatschappijen?

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat Jeroen niet bedoelt hoe je kennisniveau qua ondernemerschap en kennis van de markt is, maar hoe het staat met je kennis over venture capital qua terminologie.

 

Reden zal zijn dat je antwoorden in (oneerbiedig gezegd) Jip en Janneke taal kunt geven, of wat meer inhoudelijk zonder direct alle termen uit te hoeven leggen

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

In zo een geval heeft de onderneming gekozen voor de diversificatie, natuurlijk niet helemaal om de onbekende wegen te belopen. Daarom is een investering gewenst. Wat zijn de fundamentele eisen van de investeerders? EV van de onderneming / kennis van het management / plannen of de combinatie daarvan? Kortom, wat is de graadmeter voor een investeerder?

Link naar reactie
  • 0

Investeerders kijken eerst naar de ondernemer dan naar het product/dienst. Ik zou maar wat uren bij een adviseur inkopen om alles in kaart te brengen voordat een investeerder te benaderen. Ze geven je gedegen advies en hebben een grotere netwerk van VC's en AI's. Na veel zoekwerk heb ik deze weg nu bewandeld.

Link naar reactie
  • 0

Dan is de vraag in het algemeen:

 

Als een onderneming een Board of een Management-team formeert met daarin veel kennis en ervaring, zal het de kansen op de kapitaalmarkten vergroten en is het de kosten waard gezien de investering alsnog tot ca. 5m uitloopt?

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is uiteraard de bedoeling :)

 

Mijn visie is als volgt: Het ondernemerschap op zich vraagt om enkele kennis. Het verschil zit hem in het operationeel niveau. Een thuis online winkel vraagt om mindere competenties dan een grote internationale onderneming. Het idee is, dat hoe dan ook heb je met andere personen te maken om zo de competentie van je onderneming te vergroten. De ene is financieel ervaren, de andere heeft kennis op het marketingniveau,de andere weer in het management, techniek, enz.enz. Naar mijn mening is het de moeite waard om weer waardevolle personen aan je onderneming toe te voegen. Het zal toch een zekere zin de meerwaarde betekenen voor je onderneming, wat weer uit kan gedrukt worden in de financiele waarde op de markten.

 

Volgens dhr. de Witte heeft de investering toekenning te maken vooral met de omvang en de stadium van het project. Inzicht in de bedrijfsprocessen moet het doen met de kennis en de ervaring die je binnenhaalt.

 

Naar mijn mening valt te vergelijken met een voetbalteam. In de eerste instantie moet je het doen met de beschikbare gelden. Vanaf het begin is iedereen in de leerprocess en zo kan iedereen zijn kwaliteiten verbeteren en enkele kleine successen te halen. Dat trekt de sponsors (veel gebruikte term in de financieele wereld) en enkele kapitaalverhoging. Daarmee haal je als manager de betere kwaliteit in huis en zo haal je een hogere niveau op het sportieve en bedrijfsmatige niveau. Welliswaar zit het weleens tegen en maak je enkele aanpassingen, enz.enz.

 

Het verhaal is weer te vertalen in het verhaal van de ondernemers.

 

Met dit verhaal wil ik laten zien, dat de groei van een onderneming hem niet alleen in het finacieel opzicht zit. Veel aspecten gaan gepaard en de strategie die je kiest en weleens wijzigt speelt daarin een belangrijke rol. Wat is jullie mening erover? Wat trekt de investeerder: EV, Kennis of het Project op zich?

Link naar reactie
  • 0

. Het verschil zit hem in het operationeel niveau.

 

Niet alleen dat. Je kunt allerhande topmanagers verzamelen op een erg indrukwekkende kennisberg, maar als niemand al die mooie plannen uitvoert, er geen klanten zijn, de concurrentie beter is, dan kun je net zo goed 9 apen in de directie zetten.

 

Oftewel: investeerders kijken echt wel verder dan wie leiding geeft aan het bedrijf. Lijkt mij geen doorslaggevende betekenis te hebben.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dan weer van af het begin: Wat heeft dan een doorslaggevende rol voor de potentiele investeerder en hoe ver zijn de ondernemers bereid om het deel in de zeggenschap te delen? Wat de profijten van zijn is duidelijk, maar de risicofactoren van zo een strategie gezien?

Link naar reactie
  • 0

Dan weer van af het begin: Wat heeft dan een doorslaggevende rol voor de potentiele investeerder en hoe ver zijn de ondernemers bereid om het deel in de zeggenschap te delen? Wat de profijten van zijn is duidelijk, maar de risicofactoren van zo een strategie gezien?

 

De theorie is simpel:

 

- de investeerder wil een goed rendement gezien het risico wat hij loopt

- de ondernemer wil best een deel van de zeggenschap delen maar is wel eigenwijs en wil wel het beleid kunnen blijven bepalen.

 

Risico's: verstoorde verhoudingen, verlies van zeggenschap ('eruit gegooid worden' voor de ondernemer), te weinig rendement voor de investeerder.

 

Je vraag is wat algemeen dus er is niet veel meer dan een algemeen antwoord te geven.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 1

Hoi Kristar,

 

Je stelt vragen die ik een serie artikelen al heb geprobeerd te beantwoorden. Voordat je verdere vragen stelt stel ik voor dat je mijn artikel hier op ons prachtige forum www.higherlevel.nl leest met de titel "Zoeken naar geld: de voorbereiding". Daarna het artikel over "De seed-fase - zoeken naar geld?".

 

Als je dan nog meer wilt weten of venture capitalists (of participatiemaatschappijen):

- deel I

- deel II

- deel III

of beter nog die over business angels (of informal investors).

 

Als je dan nog vragen hebt stel ze dan hier.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Ties

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.