• 0

Advies inzake uitkopen partner

Ik heb al behoorlijk wat gezocht over deze materie, maar ik vind vooral informatie over hoe de waarde van een bv bepaald kan worden als je mede vennoot uit het bedrijf stapt.

Mijn probleem is echter het traject dat er voor ligt, namelijk, hoe krijg ik mijn mede vennoot zover dat hij zijn aandelen aan mij te koop aanbiedt.

 

Ik heb samen met iemand een bv (werkmaatschappij) en ieder hebben wij een eigen bv.

We werken nu een paar jaar samen en dat hebben we eerder altijd in een samenwerkingsverband gedaan, waarbij we beiden een eenmanszaak hadden. We werkten samen onder één naam, maar factureerden apart en juridisch was ook alles gescheiden.

 

Echter, een jaar of anderhalf geleden kwam onze eerste medewerker in dienst, en van 1 kwam het tot 5, en intussen zijn we dus een BV.

 

Het probleem is, dat mijn "maat" geen ondernemer is. Hij kan wel hard werken in zijn vak, dus de dienst die we aanbieden, maar hij is gewoon echt geen ondernemer.

Hij is niet discreet op de werkvloer, hij denkt niet vooruit, hij weet amper wat omzetbelasting is, wil nergens investeren, denkt onze managementrapportages op de boekhouder af te kunnen schuiven, m.a.w. hij snapt er gewoon echt helemaal niks van.

Dus, dat soort zaken heb ik allemaal gedaan altijd, eigenlijk heb ik het hele bedrijf altijd gerund en opgezet, de bedrijfsmatige kant dus. Dat heb ik altijd naast het eigenlijke werk gedaan.

 

Nu zijn we een aantal trajecten verder, mbv een coach heb ik gepoogd hem meer in de directeursrol te krijgen ipv in de arbeidersrol, maar het wordt van kwaad tot erger. Zo erg zelfs dat hij nu ronduit de zaak loopt te verstieren.

Er zijn afspraken gemaakt waar hij zich helemaal niet aan houdt enz.

 

Ik wil graag zijn aandelen kopen en het bedrijf alleen met de medewerkers voortzetten. Ik ben een ondernemer in hart en nieren, ik vind het heerlijk, alleen mijn "maat" is mij een blok aan het been.

Nu heeft hij echter te kennen gegeven dat het voor hem "allebei eruit, of allebei erin" is.

Ofwel, hij wil zijn aandelen niet verkopen en blijven zitten waar hij zit, of hij wil dat we er allebei uitstappen en het bedrijf opheffen.

Wij hebben een hele goede markt, en regionaal bedienen wij ongeveer alle klanten die je je kan wensen met ons product.

M.a.w. mocht ik er uit stappen, dan vis ik in mijn voormalige eigen vijver, en ik denk dat dat heel lastig wordt.

Ik wil het bedrijf niet opheffen, omdat ik natuurlijk de klantenportefeuille waar ik zo hard voor gewerkt heb wil houden.

 

Mijn vraag is dus eigenlijk, wát zijn de mogelijkheden om mijn partner zo ver te krijgen dat hij kiest voor het geld en de aandelen aan mij verkoopt. Wat kun je daar allemaal mee doen?

Ik weiger mij te laten chanteren door zo iemand, maar het lijkt nu een beetje alles of niets te zijn.

We hebben wel een aandeelhoudersovereenkomst, maar we hebben allebei 50% natuurlijk.

Ik denk dat het aantonen van "onbehoorlijk bestuur" o.i.d. wel heel lastig wordt, omdat hij gewoon helemaal niet bestuurt.

 

Advies zeer welkom.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Tegen alle experts hier op dit gebied kan ik niet op, maar ik kan je wel mijn gedachten hierover geven:

 

Het is goed om in gesprek te gaan en te blijven, maar het is geen debat waarbij ieder zijn mening geeft en een derde partij voor zich kan winnen (bijvoorbeeld zoals in een juridische procedure, waar je de rechter wilt overtuigen). Je tegenstander overtuigen is niet nodig en niet de bedoeling bij een debat. Je wil hier juist wel de tegenpartij 'overtuigen' en in beweging laten komen.

 

Om iemand in beweging te laten komen, moet hij overtuigd zijn van de noodzaak om te bewegen. Die noodzaak moet hij zelf zien. Vertellen dat als het zo door gaat, de boel over de kop zal gaan werkt niet, want de boel is nog niet over de kop gegaan, dan probeer je hem weer te overtuigen van jouw gelijk. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat een klant iets wil dat fiscaal zeg maar knap beroerd is. Als ik hem dat vertel, wordt ik niet-begrepen aangekeken: doe niet zo moeilijk!

 

Je zal zijn motivering/beweegredenen moeten vinden: waarom wil hij met z'n tweeën door? Laat hem dat zelf motiveren, vul het niet voor hem in. Zoals Joost en Steven hier regelmatig opmerken: "Assumption is the mother of all fuckups". Vraag door en laat hem vertellen (laat bijvoorbeeld stiltes vallen: "Hoe vind je dat het gaat?" - "Goed!" - "Oh? ................................."). Met vragen kun je beter sturen dan met vertellen. Jij kunt hem niet overtuigen, dat moet hij zelf doen.

 

Pas als hij voor zichzelf heeft uitgemaakt dat samen doorgaan op deze manier geen optie is, kun je hem in beweging krijgen. Dan is alleen nog de vraag welke kant op: koop jij hem uit, koopt hij jou uit of zet je het mes erin. Dat laatste kan bijna letterlijk: door middel van een juridische (ruzie-)splitsing kun je de BV in 2 gelijke delen knippen, waarbij ieder aandeelhouder wordt van 1 van de BV's die bij die splitsing ontstaan. Kan nog fiscaalvriendelijk ook.

 

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik twijfelde erg of ik het nog zou posten, omdat het al zo'n tijd terug was, maar ik zal mijn bericht ook hier nog even plaatsen dan :)

 

Wij zijn dus in een heel mediationtraject geweest, waarbij de mediator uiteindelijk het dagelijks bestuur wel wilde doen voor een jaar a raison van 35000 euro.

Daar werd ik zo pissig van (de mediator ging wat anders doen dan wat wij gevraagd hadden) dat ik concreet een bedrag (de berekende aandelenwaarde) heb genoemd voor zijn (maat) aandelen en dat ik ze wilde kopen.

Dat vond hij veel te weing.

Hij kwam met een tegenbod, wat werkelijk kant nog wal raakte. Hij wilde een heleboel geld en blijven werken in het bedrijf en in die tijd bij bestaande klanten werven voor zijn nieuwe toko.

 

Na een dag of 2 heb ik tegen die zelfde belachelijke voorwaarden mijn aandelen aan hem te koop aangeboden.

Een dag later heb ik er nog een bod naast gelegd, namelijk de waarde van zijn aandelen en een zeer royale oprotpremie.

Na 5 dagen denken heeft hij besloten dat bod aan te nemen, ook op advies van die mediator (die ineens zijn raadsman geworden was).

 

Ongeveer de complete winst van dit jaar gaat naar hem, maar ik ben vrij!

 

Dat bod spiegelen, dat heeft wel geholpen, maar wat vooral ook geholpen heeft is termijnen stellen.

Ik wilde mijn aandelen helemaal niet verkopen aan hem, maar ik wist dat hij het toch niet ging doen. En als hij het ging doen dan zou ik ook wel overleven.

Ik heb uiteindelijk echt bij elk bod een termijn gesteld en ook gezegd wat ik zou doen als de termijn verlopen was. Bijvoorbeeld dat ik dan over zou gaan tot ontbinding o.i.d. Dit heb ik ook gecc't naar onze accountant en naar die mediator.

 

Ik denk dat in zaken als deze, het stellen van termijnen wel goed is. Bij mij was het namelijk het geval dat mijn maat gewoon helemaal niet wilde. Niet voor- of niet achteruit.

Link naar reactie
  • 0

Joke, gefeliciteerd met de goede afloop!

 

Moraal van je verhaal: bezuinig niet op belangrijke juridische documenten en ga daarbij uit van een worst case scenario. Belangrijke zaken dus altijd direct heel concreet afspreken en door objectieve professionals laten vastleggen in contracten met boeteclausules e.d. Dat kost dan wel een hoop, maar het is veelal een schijntje vergeleken bij de kosten die de één - de good guy - anders moet maken zodra de ander zich ontpopt als bad guy.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.