• 0

Privé uitgaven via de zaak

Goedenavond !

 

Ik heb een vraagje over privé betalingen via de zaak. Ik doe namelijk de "basis"-administratie voor een kennis van mij. (aanleveringsklaar maken voor een accountant).

 

In deze administratie valt het mij op dat er behoorlijk wat privé uitgaven gedaan worden via de zakelijke rekening. In mijn ogen is dit niet verstandig, maar zeker weet ik het niet helemaal. Omdat deze kennis dit al jaren zo doet wil hij de vraag niet stellen aan zijn accountant, omdat hij in de veronderstelling is dat zijn accountant hem op dit feit had gewezen. (in zijn ogen heb ik dus absoluut ongelijk). Is er iemand op dit forum die mij een duidelijk antwoord kan geven op onderstaande vraag ?

 

Bij voorbaat dank !

 

 

Privé uitgaven via de zaak: welk effect heeft dat op de winst ?

Is het inderdaad zo dat privé-uitgaven bij de winst opgeteld worden en dat je daar dan inkomstenbelasting over betaald.

 

Als dit zo is, wat gebeurd er dan met de verrekende BTW. De nota’s welke privé zijn, worden die in zijn totaliteit opgeteld bij de winst of word alleen het bedrag exclusief BTW opgeteld.

 

Als de BTW wel verrekend mag worden is het toch 19% te verrekenen, maar ca. 40% te betalen IB, dus per saldo schiet je er per privé nota ca. 21% bij in…..dus als een privé aanschaf 119,-- euro is, dan wordt de winst met 100,-- verhoogd, waar je dan weer 40% over betaal, dus kost de privé aanschaf 140,--, terwijl als je het gewoon uit “eigen” knip betaald het 119,-- kost.

 

Is het in dat geval niet verstandiger om privé uitgaven (o.a. autokosten terwijl er geen auto op de balans staat) van de privé rekening te doen (naast kleine eenmanszaak ook nog een gewone baan) en niet zakelijk in de boeken te laten lopen.

Hierdoor bespaar je een hoop uitzoekwerk in je administratie (wat is zakelijk/wat is privé) en het scheelt je centjes bij de accountant omdat die ook minder uitzoek/rekenwerk heeft.

 

Heb ik dit nu goed beredeneerd of maakt het financieel niet uit of privé nota’s via de zaak betaald worden ?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is het in dat geval niet verstandiger om privé uitgaven (o.a. autokosten terwijl er geen auto op de balans staat) van de privé rekening te doen (naast kleine eenmanszaak ook nog een gewone baan) en niet zakelijk in de boeken te laten lopen.

Hierdoor bespaar je een hoop uitzoekwerk in je administratie (wat is zakelijk/wat is privé) en het scheelt je centjes bij de accountant omdat die ook minder uitzoek/rekenwerk heeft.

 

Heb ik dit nu goed beredeneerd of maakt het financieel niet uit of privé nota’s via de zaak betaald worden ?

 

 

Het zou wel fijn zijn als ze gewoon een vast bedrag poer maand naar privé storten en daar van leven.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

prive opnames beïnvloeden de winst niet...

 

Als de betalingen van de prive betaalde kosten herleidbaar zijn naar de ondernemer dan kun je de BTW gewoon als voorbelasting in aftrek brengen.

 

groet

Joost

 

Thnx voor je reactie Joost !

 

Met winst beïnvloeden bedoel ik eigenlijk dat dit geen kosten zijn die je van je omzet kunt aftrekken (privé-kosten) en dus je winst hoger maakt dan als die kosten wél zakelijk zouden zijn.

 

Wat bedoel je met herleidbaar naar de ondernemer ? Zoals ik in mijn vraag zei: Er staat bijvoorbeeld geen auto op de balans, maar de kosten voor deze auto (wél op naam van de ondernemer) worden wel via de zaak betaald. Kost dit hem dan inderdaad ca. 140,-- door de IB ipv 119,-- op de nota ?

 

Carla

Link naar reactie
  • 0

Hoi Carla

 

De IB betaal je over omzet min kosten. Kosten kunnen bij een eenmanszaak ook prive betaald worden. Dat moet je dan gewoon boeken als

 

kosten

aan privé storting

 

De BTW mag je aftrekken als voorbelasting als de betaling herliedbaar is naar de ondernemer. I.c. als de ondernemer die betaald heeft met een pinpas op eigen naam. Cash betaalde kosten zorgt ervoor dat de BTW niet aftrekbaar is als voorbelasting.

 

Ik zou hen wel aanraden om voortaan 1 bedrag op te nemen per maand en zakelijk en privé verder strikt gescheiden te houden. Dat scheelt inderdaad een hoop uitzoekwerk.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost, ik ben je erg dankbaar voor je antwoorden !

 

Nu ik mijn eigen vraagstelling teruglees is het wel een beetje onduidelijk. Probeer het nogmaals te formuleren en daarin jouw antwoord te verwerken:

Als hij niets privé betaald via de zaak, dan betaald hij gewoon IB over de winst.

Als hij privé nota's betaald via de zaak, dan blijft de winst even hoog, immers winst = omzet - zakelijke kosten

geen prívé betalingen = omzet - zakelijke kosten

wel privé betalingen = omzet - zakelijke kosten

Winst blijft even hoog, dus IB blijft gelijk

 

Klopt mijn redenatie dan van die nota van 119,-- ?

100,-- als privé onttrekking

19,-- te verrekenen BTW

Omdat die 100,-- geen invloed heeft op de winst, blijft deze in de boeken als "winst" en betaal je daar dan later die 40% IB over ?

 

En hoe zit het als die nota bijvoorbeeld betrekking heeft op een gift in natura aan mij, omdat ik de administratie voor hem doe (en jou lastig val met mijn vragen), maar dit niet als zodanig in de boeken wil hebben ? Dus als hij bijvoorbeeld een factuur voor mij betaald - wel op zijn bedrijfsnaam - Kan hij dit niet beter betalen via zijn privé rekening ?

 

Nogmaals bedankt voor je antwoorden !

 

 

Carla

Link naar reactie
  • 0

Nog een laatste vraagje hierover..... (voel me beetje schuldig om mijn gezeur)

 

Is het aannemelijk dat zijn accountant hier niets over zegt omdat deze het wel goed vindt dat hij veel uitzoekwerk heeft. Zo kan hij gepeperde rekeningen presenteren aan de client, die met een simpele maatregel een hoop extra tijd kan uitsparen ?

Het zou niet netjes zijn van de accountant, maar zou het een verklaring kunnen zijn waarom deze meneer niet op het feit is gewezen dat hij beter privé en zakelijk strikt kan scheiden ?!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Carla

 

Dan ook even wat spraakverwarring wegwerken ;)

 

"Privé betaalt via de zaak" daarmee bedoel je dat hij privé uitgaven (stel boodschappen) pint van de zakenrekening;

"geen privé betalingen" daarmee bedoel je dat hij geen boodschappen pint van de zakenrekening;

 

Veelal gebruiken we de volgende termen:

 

"privé betaalde kosten": zakelijke kosten die van de privé rekening betaald zijn;

"privé opnames": geld wat geboekt wordt naar de privé rekening of privé kosten die van de zakenrekening betaald zijn;

"privé stortingen": geld wat van privé op de zakenrekening gestort wordt of zakelijke uitgaven die via de privé rekening betaald zijn.

 

Als hij jou met een fles wijn beloont en jij kon dat niet voorzien, dan zijn dat aftrekbare kosten.

 

Jouw redenatie over die 119 euro klopt niet. Het is wel

100 privé storting

19 te vorderen BTW

Als die 100 wel zakelijke kosten zijn, dan is het wel aftrekbaar van de IB winst.

 

groet

Joost

 

Maar die 100

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het zo niet durven stellen, want iedere adviseur kent zijn eigen regels. Ik heb liever dat mijn klanten de simpele dingen zelf doen zodat ik kan adviseren i.p.v. dat een collega de admin ordent en inboekt.

 

Op zich kan ik jouw logica volgen, maar ik zou het niet netjes vinden van de accountant als het echt zo is....

 

 

Nog een laatste vraagje hierover..... (voel me beetje schuldig om mijn gezeur)

 

Is het aannemelijk dat zijn accountant hier niets over zegt omdat deze het wel goed vindt dat hij veel uitzoekwerk heeft. Zo kan hij gepeperde rekeningen presenteren aan de client, die met een simpele maatregel een hoop extra tijd kan uitsparen ?

Het zou niet netjes zijn van de accountant, maar zou het een verklaring kunnen zijn waarom deze meneer niet op het feit is gewezen dat hij beter privé en zakelijk strikt kan scheiden ?!

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Dan ook even wat spraakverwarring wegwerken ;)

 

"privé opnames": geld wat geboekt wordt naar de privé rekening of privé kosten die van de zakenrekening betaald zijn;

 

Dit is wat ik bedoel !

 

 

Als hij jou met een fles wijn beloont en jij kon dat niet voorzien, dan zijn dat aftrekbare kosten.

 

 

Tsja niet voorzien ;) Voor niets gaat de zon op he 8). Flesje wijn is af te boeken als relatiegeschenk, maar als het nu om structurele en grotere uitgaven gaat, of hij betaald mijn autokosten (verzekering/wegenbelasting etc) omdat ik altijd heen en weer moet rijden, maar de auto staat wel op zijn naam (maar niet op de balans) ?

 

Jouw redenatie over die 119 euro klopt niet. Het is wel

100 privé storting

19 te vorderen BTW

Als die 100 wel zakelijke kosten zijn, dan is het wel aftrekbaar van de IB winst.

 

Geen zakelijke kosten....echt absoluut privé-kosten.

 

:-[ Groet Mega-zeur Carla

Link naar reactie
  • 0

Hoi Carla

 

Je bent absoluut geen zeur, anders kunnen we HL wel opdoeken ;)

 

Privé kosten die met de zakenpas betaald zijn boek je weg als

 

prive opnames

aan bank

 

Daardoor wordt de winst niet beïnvloed en BTW heeft in dat verhaal niets te zoeken.

 

Jouw fles wijn a la, maar als jij met zijn auto rijdt voor zijn onderneming, dan zou ik die KM's boeken als zakelijk en 19 cent per KM als kosten boeken. De werkelijke kosten boek je dan ook als privé opname.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.