• 0

dodehoek

Ben zelf nog vrachtwagenchauffeur op het moment en vraag me eigen nog steeds af waarom er nog steeds niks op de markt is wat de dodehoek ver wegneemt.

 

En ben namelijk wel benieuwd naar de ideeen van de mensen op het forum.

 

Begrijp me niet verkeerd(dit is geen topic om ideen te krijgen om zelf iets te laten fabriceren)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

mis ik iets of zijn er al jaren systemen met camera's die prima werken?

 

Bijv: http://www.dodehoekcamera.com/

 

Kost zo'n 1 a 2 % van de vrachtwagenprijs en dus een prima investering als je veilig wilt rijden.

 

Zon camera hebben wij er zelf ook inhangen ja en daar zitten een heleeeeeeeee hoop nadelen aan

 

1) nemen maar een klein gedeelte van de dode hoek weg(kan wel zeggen ja maar je ziet dan toch iemand door dat kleine gedeelte heen naar het gedeelte gaan waar je hem niet meer ziet....ja klopt maar als je net even in die tussentijd naar links kijkt om te kijken of daar alles vrij is kan iemand ongemerkt dat stuk bewandelen/befietsen/berijden.

 

2) afgelopen jaar gemerkt met die extreme sneeuw(de lens word gewoon bedekt met sneeuw)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ooit een simpel voorstel gedaan bij de raad van van Vollenhoven, maar dat was het verkeerde adres. Jullie mogen het gerust weten, want dit is een zaak van leven of dood en dat gaat ver uit boven patenten of iets dergelijks. De gaat ook over een ander onderwerp, dat ik ook nergens kwijt kon.

 

Ten eerste wilde ik voorstellen altijd een tweede sferische spiegel te monteren.

 

Ten tweede wilde ik voorstellen dat er tevens een klein waarschuwingssignaal aan de zijkant van de truck (ter hoogte van vlak voor de achterwielen, wordt gemonteerd. Er is tegenwoordig veel jeugd met een MP3-speler en de pieper moet er dus gewoon net bovenuit komen om de jeugd even wakker te maken. Als de vrachtwagen door de bocht is schakelt het weer automatisch uit.

 

Het tweede onderwerp betrof het feit dat er jaarlijks best wel veel ongelukken gebeuren met drijfzand en door het ijs zakken. Daarom vraag ik me af waarom de brandweer niet standaard drie euro-pallets onder de bluswagens heeft hangen. Die blijven gemakkelijk boven in beide gevallen als je er overheen kruipt en op ijs kan het door het grote oppervlak veel meer gewicht hebben voordat het erdoor zakt.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ooit een simpel voorstel gedaan bij de raad van van Vollenhoven, maar dat was het verkeerde adres. Jullie mogen het gerust weten, want dit is een zaak van leven of dood en dat gaat ver uit boven patenten of iets dergelijks. De gaat ook over een ander onderwerp, dat ik ook nergens kwijt kon.

 

Ten eerste wilde ik voorstellen altijd een tweede sferische spiegel te monteren.

 

Ten tweede wilde ik voorstellen dat er tevens een klein waarschuwingssignaal aan de zijkant van de truck (ter hoogte van vlak voor de achterwielen, wordt gemonteerd. Er is tegenwoordig veel jeugd met een MP3-speler en de pieper moet er dus gewoon net bovenuit komen om de jeugd even wakker te maken. Als de vrachtwagen door de bocht is schakelt het weer automatisch uit.

 

Het tweede onderwerp betrof het feit dat er jaarlijks best wel veel ongelukken gebeuren met drijfzand en door het ijs zakken. Daarom vraag ik me af waarom de brandweer niet standaard drie euro-pallets onder de bluswagens heeft hangen. Die blijven gemakkelijk boven in beide gevallen als je er overheen kruipt en op ijs kan het door het grote oppervlak veel meer gewicht hebben voordat het erdoor zakt.

 

 

 

Bedankt voor je reactie....over het geluidssignaal had ik al het een en ander gevonden en zal hieronder even citeren waarom dat er niet gekomen is.

 

 

Het systeem is wettelijk nog niet toegestaan. Op dit moment zijn er slechts drie typen geluidssignalen toegestaan op de openbare weg. Voor de introductie van het systeem is een wetswijziging nodig. Met de vanmiddag gepresenteerde onderzoeksresultaten van de TU Delft hopen de ontwerpers minister Eurlings (Verkeer) te overtuigen van de voordelen.

 

De SWOV, het wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheid, veegde donderdag tijdens een bijeenkomst de resultaten van tafel. Het ministerie lijkt daarmee de resultaten terzijde te schuiven. Als het systeem niet op alle vrachtwagens zou worden geïnstalleerd, zegt de SWOV, zou de verwarring alleen maar groter worden. Bovendien verschuift de verantwoordelijkheid van de chauffeur naar de fietser

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tsja...... je reinste kul natuurlijk, want elk voorkomen ongeval is winst. Als een vrachtwagen achteruit rijdt, hebben er ook veel een signaal. Waarschijnlijk is dat dan niet legaal.......

De verantwoording bij de fietser leggen door dit signaal is ook kul. het is een EN/EN situatie en geen EN/OF situatie. De bestuurders heeft bepaalde verantwoordelijkheid, maar de fietser zeker ook. Waarom oefenen de scholen deze situaties niet met hun leerlingen?

Link naar reactie
  • 0

Tsja...... je reinste kul natuurlijk, want elk voorkomen ongeval is winst. Als een vrachtwagen achteruit rijdt, hebben er ook veel een signaal. Waarschijnlijk is dat dan niet legaal.......

De verantwoording bij de fietser leggen door dit signaal is ook kul. het is een EN/EN situatie en geen EN/OF situatie. De bestuurders heeft bepaalde verantwoordelijkheid, maar de fietser zeker ook. Waarom oefenen de scholen deze situaties niet met hun leerlingen?

 

Ja ik vind het dus ook flauwekul...maar dat signaal met achteruitrijden dat is dan wel weer legaal(staat me iets van bij dat dat te maken heeft omdat je dan een bijzondere verrichting aan het uitvoeren bent)

 

En verantwoordelijkheid bij fietser leggen.vin ik zelf ook kul en ook niet realistisch (een kind van een jaar of 10 is zich daar geeneens van bewust)

 

Het is mij gelukkig nog nooit overkomen hoor dat ik iemand mee heb genomen in me dodehoek,,,,maar ik kan je wel vertellen dat er een complete schoolklas van 25 leerlingen in de dode hoek passen

Link naar reactie
  • 0

Waarom oefenen de scholen deze situaties niet met hun leerlingen?

 

Er bestaan wel degelijk lesprogramma's voor "dode hoek onderwijs" volgens mij is een aantal jaar geleden een transportbedijf op eigen initiatief naar scholen gegaan met een vrachtwagen om de dode hoek uit te leggen en dat bleek goed te werken.. het is inderdaad te hopen dat dit standaard onderdeel word van het verkeersonderwijs..

 

want hoeveel hulpmiddelen een chauffeur ook krijgt, uiteindelijk is de beste preventie dat je als fiestser zorgt dat je niet in de dode hoek komt.

Link naar reactie
  • 0

(redelijk) off-topic :

 

Vorige week weer dode-hoek-week geweest op de basisschool van mijn oudste dochtertje. Alle klassen (of groepen tegewoordig) doen hieraan mee, dus ook de jongste kleutertjes.

 

De straat is afgesloten, en (zeker voor dat klein grut) er staat een immense vrachtauto midden op straat...

 

Nu zeg ik niet dat mijn dochter uit groep 2 er alles van begrepen heeft, maar wanneer we nu door druk verkeer fietsen, en zij zit achterop weet ze me wel te vertellen, dat we niet naast, of gelijk achter een vrachtauto moeten gaan staan, en dat we beter even op de stoep kunnen wachten......

 

Marcel

 

PS. die vrachtauto's incl chaufeurs worden belangeloos neergezet, en meestel rijdt de eigenaar zelf. Je wilt niet meemaken dat één van je chauffeurs..... nee ik zeg het niet en verdijf het gelijk uit mijn gedachten.... Maar geloof maar dat die chauffeurs er een pittig dagje op hebben zitten met al die koters rond de vrachtwagen heel de dag....chapeau/

 

 

Link naar reactie
  • 0

(redelijk) off-topic :

 

Vorige week weer dode-hoek-week geweest op de basisschool van mijn oudste dochtertje. Alle klassen (of groepen tegewoordig) doen hieraan mee, dus ook de jongste kleutertjes.

 

De straat is afgesloten, en (zeker voor dat klein grut) er staat een immense vrachtauto midden op straat...

 

Nu zeg ik niet dat mijn dochter uit groep 2 er alles van begrepen heeft, maar wanneer we nu door druk verkeer fietsen, en zij zit achterop weet ze me wel te vertellen, dat we niet naast, of gelijk achter een vrachtauto moeten gaan staan, en dat we beter even op de stoep kunnen wachten......

 

Marcel

 

PS. die vrachtauto's incl chaufeurs worden belangeloos neergezet, en meestel rijdt de eigenaar zelf. Je wilt niet meemaken dat één van je chauffeurs..... nee ik zeg het niet en verdijf het gelijk uit mijn gedachten.... Maar geloof maar dat die chauffeurs er een pittig dagje op hebben zitten met al die koters rond de vrachtwagen heel de dag....chapeau/

 

 

 

Kijk en dat vind ik nou een superintiatief van de scholen (hier in de buurt gebeurt het jammer genoeg nog niet) heb het weleens aan me baas voorgesteld maar ja die had er weinig oren naar(beetje jammer maar goed)

 

Ik zou er persoonlijk geen eens een probleem mee hebben om bijv op zaterdag gewoon kosteloos uitleg te geven aan kinderen (en ja weet dat het dan geen schooldag is maar de meeste kinderen vinden het een hele beleving denk vooral als ze er ook nog even in mogen zitten)

Link naar reactie
  • 0

Ik woon dus naast twee lagere scholen en hier zie ik het nooit.

 

Maar QuDo, dat is helemaal niet oftfopic. Dat is geweldig. En als ze het straks eens vergeet, hoef je maar een half woord te zeggen en die slimmerd weet het weer. Kinderen zijn zo slim!!! Maar ze kunnen ook dromen en daarom kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan.

Link naar reactie
  • 0

Ik rij ook wel eens in een vrachtwagen.... ;)

 

Had je vroeger die spiegeltjes moeten zien op de 328 waar we ons rijbewijs mee haalden.....

 

Ja dat geloof ik graag ja ;D het is natuurlijk al wel een heel stuk verbeterd tegenwoordig met al die spiegels maar het kan nooit voldoende zijn.

 

Pasgeleden is het een chauffeur hier uit de buurt nog overkomen en wat denk je ....rijbewijs afgenomen en heeft nu dood door schuld aan ze broek hangen

Link naar reactie
  • 0

Ik woon dus naast twee lagere scholen en hier zie ik het nooit.

 

Maar QuDo, dat is helemaal niet oftfopic. Dat is geweldig. En als ze het straks eens vergeet, hoef je maar een half woord te zeggen en die slimmerd weet het weer. Kinderen zijn zo slim!!! Maar ze kunnen ook dromen en daarom kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan.

 

Ja die kunnen zeker dromen ...maar chauffeurs ook hoor zie geregeld collega chauffeurs flink het gas erop houden in de stad en dan net voor een bocht een fietser inhalen dan denk ik ook wacht even een paar tellen en laat eerst die fietser voorgaan tot je veilig de bocht omkan

Link naar reactie
  • 0

Ja, ik moet je bekennen dat ik het niet meer zoek. Ik heb pas mijn vrachtw rijbewijs verlengd (dus met keuring) maar dit is de laatste keer. Ik haalde mijn VW-rijbewijs in 1971 en en dat ging er toen heel anders aan toe. Ik heb er af en toe nog eens een gehuurd.....

Link naar reactie
  • 0

Leerlingen van groep 7 en 8 rijden daadwereklijk met fiets langs de vrachtauto, terwijl deze achteruit rijdt, en krijgen een soort van diploma geloof ik.

 

De jongsten hebben er een soort van projectje van, en lopen rond de wagen, terwijl motor uit staat.

 

En dank, PJ, dat je het niet geheel off-topic vindt, daarom de volgende linkjes :

 

http://www.typischtransport.nl/news/1632/Dode-Hoek-project-deze-week-op-acht-scholen.

 

http://www.brabant.nl/actueel/nieuws/2009/september/500ste-verkeersveiligheidslabel-in-dongen.aspx

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.