• 0

activiteiten veranderen van personal Holding BV?

Hoi,

ik heb een personal Holding BV waarmee ik investeer in een bedrijf. Ik wil misschien ook andere activiteiten ondernemen met deze BV, alleen staat het zo momenteel niet in de statuten. Moet ik de statuten veranderen? En wie maakt het wat uit als ik hele andere dingen ga doen met "mijn" BV?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

En wie maakt het wat uit als ik hele andere dingen ga doen met "mijn" BV?

Zolang het goed gaat, zul je er weinig mensen over horen. Maar als het fout gaat, vallen al je schuldeisers over je heen en zou het bestuurdersaansprakelijkheid met zich mee kunnen brengen.

 

Meestal heb je een holding om risico's te beperken en te spreiden. Vanuit dat oogpunt kun je soms beter besluiten de nieuwe activiteiten in een nieuwe dochter-BV onder te brengen. Mochten die activiteiten totaal mislukken, dan ben je niet automatisch je aandeel in het andere bedrijf kwijt. Ook met het oog op de latere verkoopbaarheid kan dat verstandig zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

En wie maakt het wat uit als ik hele andere dingen ga doen met "mijn" BV?

Zolang het goed gaat, zul je er weinig mensen over horen. Maar als het fout gaat, vallen al je schuldeisers over je heen en zou het bestuurdersaansprakelijkheid met zich mee kunnen brengen.

 

Meestal heb je een holding om risico's te beperken en te spreiden. Vanuit dat oogpunt kun je soms beter besluiten de nieuwe activiteiten in een nieuwe dochter-BV onder te brengen. Mochten die activiteiten totaal mislukken, dan ben je niet automatisch je aandeel in het andere bedrijf kwijt. Ook met het oog op de latere verkoopbaarheid kan dat verstandig zijn.

 

Dus het is alleen van belang bij schuldeisers, de fiscus interesseert het niet. Mooi. Helaas zijn de inkomsten zodanig dat een nieuwe BV weer wat aan de dure kant is. 750 euro notariskosten en maandelijks bankkosten etc.

 

Dank voor je advies

Link naar reactie
  • 0

zou je die activiteiten wel uit een bv moeten doen?

is een eenmanszaak niet een optie?

 

zeker gezien het feit dat je niet in dienst bent van de holding.

 

Ik heb de BV nu eenmaal al, dus is het wel zo makkelijk. Of gaat het nu ingewikkeld worden met vennootschapsbelastingen?

Link naar reactie
  • 0

Tja, wat is ingewikkeld. Ik denk niet dat het lastiger is dan een IB-ondernemersaangifte. Maar als de inkomsten zo laag zijn dat je er niets eens de notaris en de bankkosten van kunt betalen, dan is het natuurlijk wel de vraag of je er überhaupt aan moet beginnen.

 

Vanuit de BV ondernemen "omdat je die nu eenmaal hebt" is niet de meest verstandige keuze. Je zal dan immers activiteiten vanuit de BV gaan uitvoeren, waardoor je o.a. (al dan niet fictief) in dienstbetrekking komt en een gebruikelijk salaris moet genieten, tenzij dat gebruikelijk loon lager dan 5000 euro zou zijn. Alleen dat al zal het er niet makkelijker op maken.

 

Maar over wat voor activiteiten en hoeveel uur (op jaarbasis) hebben we het eigenlijk?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Tja, wat is ingewikkeld. Ik denk niet dat het lastiger is dan een IB-ondernemersaangifte. Maar als de inkomsten zo laag zijn dat je er niets eens de notaris en de bankkosten van kunt betalen, dan is het natuurlijk wel de vraag of je er überhaupt aan moet beginnen.

 

Een handeltje waarvan ik niet kan overzien hoe lang het gaat voortduren. Levert ongeveer 700 euro per maand op.

 

Vanuit de BV ondernemen "omdat je die nu eenmaal hebt" is niet de meest verstandige keuze. Je zal dan immers activiteiten vanuit de BV gaan uitvoeren, waardoor je o.a. (al dan niet fictief) in dienstbetrekking komt en een gebruikelijk salaris moet genieten, tenzij dat gebruikelijk loon lager dan 5000 euro zou zijn. Alleen dat al zal het er niet makkelijker op maken.

 

Maar over wat voor activiteiten en hoeveel uur (op jaarbasis) hebben we het eigenlijk?

 

Het zijn reclame inkomsten van een website. Hoeveel uur? twee uur per week misschien. Dus 100 uur per jaar. Is het hiermee nog steeds niet mogelijk om het via de BV te laten verlopen?

Link naar reactie
  • 0

tuurlijk kan dit allemaal via de BV, maar je maakt een hoop kosten voor de BV, terwijl je omzet maar 8400 euro per jaar is.

 

Ergo, gewoon de reclame inkomsten op prive rekening laten komen en normaal inkomstenbelasting betalen.

 

De BTW over de inkomsten, die zijn als prive persoon wel af te dragen aan de fiscus? (beetje andere discussie, i know)

Link naar reactie
  • 0

Ik zeg niet dat je dat moet doen. Immers, doordat je nauwelijks werkt voor de BV kun je een salaris achterwege laten en zo in de BV gaan sparen. Van de winst gaat wel 20% VPB naar de staat, maar de rest kun je laten staan.

 

over de BTW moet je op HL nog maar eens gaan lezen over de kleine ondernemers regeling (KOR) voor privé ondernemers (niet de BV)..

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik zeg niet dat je dat moet doen. Immers, doordat je nauwelijks werkt voor de BV kun je een salaris achterwege laten en zo in de BV gaan sparen. Van de winst gaat wel 20% VPB naar de staat, maar de rest kun je laten staan.

 

over de BTW moet je op HL nog maar eens gaan lezen over de kleine ondernemers regeling (KOR) voor privé ondernemers (niet de BV)..

 

groet

Joost

 

Dat eerste was ook mijn plan, maar vraag mij af welke kosten ik zou maken voor mijn BV dan?

 

Het tweede is interessant, ga er zeker even naar zoeken.

 

Dank!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.