Jump to content
drent
Verberg

Auto leasen of kopen

vraag

Hallo iedereen,

 

Momenteel least ons bedrijf 33 personenauto's. Ik ben nu bezig om de kosten in kaart te brengen in geval van kopen.

Daarbij heb ik onderstaand overzicht opgesteld voor een VW Passat diesel uit september 2007.

VW Passat    2007

Aanschaf    € 37.459

   

Kilometers per jaar   60.000

Afschrijving p/j   € 8.100,00 ( in 3 jaar tot 13.000 euro)

MRB    € 1.392,00

ANWB voor bedrijven   € 83,00

Verzekering   € 1.200,00

Banden    € 1.200,00

Reparatie en onderhoud € 1.500,00

   

Personeelskosten beheer € 600,00

TOTAAL per jaar   € 13.475,00

Leasen per jaar   € 13.296,00 (36 maanden tot 180.000km)

 

 

Ik kom dus tot de conclusie dat het niet zoveel uitmaakt of we kopen of leasen als we puur alleen kijken naar de kosten. Zit ik goed met die bewering?

En heb ik wel de juiste bedragen genomen voor de diverse kostenposten?

 

Hopelijk kunnen jullie me een antwoord hierop geven

 

Alvast bedankt

Link to post
Share on other sites

15 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Beste Drent,

 

heb je een deel van de kosten die zich bij koop én lease voordoen tegen elkaar weggestreept? Ik dacht nog aan afleverkosten (kosten rijklaar maken), trekhaken, carkits, zomer- en winterbanden, vervangend vervoer e.d.

 

En zijn de voorzieningen voor schade gebaseerd op historische gegevens?

 

Ik weet niet in welk geval verzekeringen en brandstof voordeliger uit kunnen vallen. Lijkt me sterk dat iedereen deze auto rijdt en hetzelfde aantal kilometers aflegt. Biedt een leasemaatschappij of bedrijfswagendealer geen beter inzicht?

 

Ennuh, je bent toch geen stagiair, he? Waarom laat je geen offertes maken of lekker voorrekenen?

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Is deze gebaseerd op operationeel leasen of financiële lease. Bij geval één komt de auto niet op de balans dus geen afschrijving. in geval twee is de auto een bezitting kan wel worden afgeschreven voorzichtig gezegd.

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

we hebben nu operationele lease en dat kost dus 13.296 per jaar voor deze passat

de kosten die opgesomd zijn, hebben betrekking op de situatie indien we zouden gaan kopen.

de totale kosten bij het kopen komen dan op 13.475 euro.

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Beste Drent,

 

heb je een deel van de kosten die zich bij koop én lease voordoen tegen elkaar weggestreept? Ik dacht nog aan afleverkosten (kosten rijklaar maken), trekhaken, carkits, zomer- en winterbanden, vervangend vervoer e.d.

Afleverkosten, zomer- en winterbanden en vervangend vervoer zijn allemaal in een leasecontract opgenomen of op te nemen. Dat zal in bovenstaand voorbeeld ook gedaan zijn, want het is heel gebruikelijk.


Ruby on Rails fanaat

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Afleverkosten, zomer- en winterbanden en vervangend vervoer zijn allemaal in een leasecontract opgenomen of op te nemen. Dat zal in bovenstaand voorbeeld ook gedaan zijn, want het is heel gebruikelijk.

 

En daarom mis ik ze in het geval van koop, want dan krijg je deze toch echt voor de kiezen. Ik mis financieringskosten van 33 auto's.

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Waarom laat je geen offertes maken of lekker voorrekenen?

 

Hoe bedoel je dat Highio, moet ik naar de autodealer gaan en hem dit laten voorrekenen?

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Afleverkosten, zomer- en winterbanden en vervangend vervoer zijn allemaal in een leasecontract opgenomen of op te nemen. Dat zal in bovenstaand voorbeeld ook gedaan zijn, want het is heel gebruikelijk.

 

En daarom mis ik ze in het geval van koop, want dan krijg je deze toch echt voor de kiezen. Ik mis financieringskosten van 33 auto's.

Ah, goed punt, ik dacht dat die in de post aanschaf en banden wel meegenomen waren :)


Ruby on Rails fanaat

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer
moet ik naar de autodealer gaan en hem dit laten voorrekenen?

 

Als het huidige wagenpark aan vervanging toe is, dan moet je vroeg of laat toch naar dealers en/of leasemaatschappijen? Je hebt straks een complete theoretische berekening waar je geen auto's voor least of koopt.

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Ik mis in elk geval de financieringslasten in dit verhaal en is toch niet onaanzienlijk..

 

33 auto's met een gemiddelde aanschafwaarde van 35.000 euro. dan moet er toch even ruim 1,1 miljoen euro geinvesteerd . gefinancierd worden.

 

laten we eens zeggen dat je 5% rente betaald aan de bank voor de financiering van de aankoop. dan kost deze passat toch ook bijna 1900 aan rente

 

Dus volgens mij word een auto in bezit dan al duurder.

 

Wat ik veel eerder zou doen is kijken hoe je de leasekosten kunt terugdringen. Bij 33 auto's val je bij de meeste leasemaatschappijen nog niet echt standaard in een kortingscategorie, soms wel maar dan stelt het niet veel voor..

Een aantal jaar geleden heb ik ook voor een bedrijf gewerkt met ca 30 lease auto's. Wat ik toen heb gedaan is in eerste instantie een 2e leasemaatschappij gekozen erbij om elke nieuwe auto in concurrentie aan te bieden. dat drukte de prijzen al met ca 3-5% doordat ik in de aanvraag vermeldde welke leasemaatschappijen mochten bieden (soms liet ik ook de merkdealer als derde leasemaatschappij aanbieden).

 

Daarnaast kun je ook eens kijken naar je autobeleid, geef je vrije keus in merken aan werknemers of ga je voor een merken beleid waarbij je alle auto's van 1 merk neemt bijv polo, golf en passat afhankelijk van de functie. Op die manier zijn er ook goede besparingen te halen op de leaseprijs. en tegenwoordig met alle samenwerkingen tussen kun je vaak best nog 2 of 3 verschillende modellen aanbieden per leaseklasse.

 

Kortom, ik denk dat je meer kans hebt om lease goedkoper te maken als om het in eigen beheer doen goedkoper te laten uitvallen, zeker omdat bij bezit ook allerlei extra schade en onderhouds risico's er bij komen, je moet elke tegenvaller zelf betalen.

Link to post
Share on other sites

  • 1
  • Rate this answer

Als je weet dat je bijvoorbeeld Volkswagen wilt gaan rijden, is het misschien die moeite waard om

Volkswagen Bank / Volkswagen Leasing een berekening te laten maken omtrent

Volkswagen Financial Lease en Volkswagen Operational lease. Vraag daarbij

een uitgebreide berekening, en vraag naar de voor- en nadelen. En aanvullende producten

apart berekend, bijvoorbeeld Volkswagen verzekering bij financial lease.

 

Natuurlijk kun je zelf nog bepalen of je er daadwerkelijk mee in zee wil, of dat je aangeeft dat

je ook bij een "gewone" leasemaatschappij een dergelijke berekening wilt laten maken.

Wellicht wil Volkswagen Leasing dan nog zakken in de prijs.

 

Aan het einde van het verhaal heb je dan wel een degelijke berekening met uitleg.

En, heb je een indicatie wat verstandiger/voordeliger is ... in eigen beheer, of operational lease.

 

Wel eens gehoord van netto operational lease ?

Als voorbeeld even de uitleg van Koops:

 

" Het belangrijkste verschil met Full Operational Lease is het feit dat u bij deze leasevorm met name over de financiering van de auto een overeenkomst afsluit. Het operationele gedeelte kunt u geheel of gedeeltelijk zelf verzorgen. Naar keuze kunt u ook bepaalde zaken door Koops Furness Lease laten regelen en beheren. De belangrijkste kenmerken van Netto Operational Lease:

•U bepaalt zelf het automerk en het type dat u wenst.

•De auto wordt door Koops Furness Lease aangekocht en staat dus niet op uw balans.

•Het kenteken staat op naam van Koops Furness Lease.

•Uw financiële middelen blijven beschikbaar voor de bedrijfsvoering.

•Het operationele gedeelte kunt u zelf verzorgen of (gedeeltelijk) aan Koops Furness Lease overlaten.

•Het restwaarderisico aan het eind van de contractperiode ligt bij Koops Furness Lease. "


IT specialist || LinkedIn: http://linkedin.pieterreitsma.com

Link to post
Share on other sites

  • -1
  • Rate this answer

Hallo iedereen,

 

Momenteel least ons bedrijf 33 personenauto's. Ik ben nu bezig om de kosten in kaart te brengen in geval van kopen.

Daarbij heb ik onderstaand overzicht opgesteld voor een VW Passat diesel uit september 2007.

VW Passat    2007

Aanschaf    € 37.459

   

Kilometers per jaar   60.000

Afschrijving p/j   € 8.100,00 ( in 3 jaar tot 13.000 euro)

MRB    € 1.392,00

ANWB voor bedrijven   € 83,00

Verzekering   € 1.200,00

Banden    € 1.200,00

Reparatie en onderhoud € 1.500,00

   

Personeelskosten beheer € 600,00

TOTAAL per jaar   € 13.475,00

Leasen per jaar   € 13.296,00 (36 maanden tot 180.000km)

 

 

Ik kom dus tot de conclusie dat het niet zoveel uitmaakt of we kopen of leasen als we puur alleen kijken naar de kosten. Zit ik goed met die bewering?

En heb ik wel de juiste bedragen genomen voor de diverse kostenposten?

 

Hopelijk kunnen jullie me een antwoord hierop geven

 

Alvast bedankt

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Joost,

Ik wil graag een antwoord op de vragen die ik heb gesteld en die vind ik nog niet geheel terug in de antwoorden van de forumvrienden. Ik had gehoopt dat er mensen tussen zitten die ook wel eens naar de TCO rondom het wagenpark hebben gekeken, maar dat blijkt helaas niet het geval. Inmiddels heb ik contact gezocht met wat autodealers en hoop zo de kosten inzichtelijk te krijgen.

 

MVG

Drent

Iedereen die de moeite heeft genomen te reageren: hartelijk dank! Een aantal zaken is weer wat duidelijker.

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Dan kun je toch ook normaal een reactie geven zoals je nu doet, ipv je openingspost te quoten ?

Rare manier van communiceren.

 

Er word hierboven gesproken over financieringslasten, welke niet in je berekening terugkomt.

Had je verwacht dat je hier een kant en klaar plaatje voorgerekend zult krijgen ?

Er zijn veel te veel variabelen in zo'n berekening. Wat verwacht je nu eigenlijk precies ?

 

Zoals Highio al aangaf: heb je e.e.a. al laten voorrekenen (offerte) ?

En zoals ik aangaf, zou je naar Volkswagen kunnen gaan en alle situaties kunnen laten voorrekenen.

Heb je dat al gedaan dan ?

Zo ja, zou je dat met ons willen delen ?

Dan kunnen volgende personen, die ook een dergelijke vraag hebben, via de zoekfunctie je vraag en antwoord terugvinden.


IT specialist || LinkedIn: http://linkedin.pieterreitsma.com

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 13 leden online en 215 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept