• 0

intracommunautaire verwerving/prestatie. Hoe werkt het met de BTW?

Hallo,

 

Ik koop via een bedrijf van een vriend in Engeland goederen die ik direct verkoop aan Nederlandse klanten.

Ik importeer dus niets en laat de goederen direct vanuit Engeland naar Nederland sturen.

Ik koop die goederen in engeland en betaal ook gewoon V.A.T. (engelse BTW)

 

Op de goederen reken ik dan een x aantal procent winstopslag.

De betaling loopt compleet via mij.

 

Dit begon als een hobby maar is nu uitgelopen tot zo'n 40 bestellingen per week.

Ik heb dus plannnen een onderneming op te starten. (moet alles nog uitwerken enz.)

 

Kan iemand mij precies vertellen of dit een intracommunautaire verwerving of prestatie is.

En hoe het zit met de belasting betaling in Nederland.

 

Alvast bedankt

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Laat ik hier nu ook net mee zitten. Voor zo'n IC levering (ik koop iets uit het buitenland, BTW is verlegd naar mij), dan ben ik dus verplicht een IC-aangifte te doen met 19% BTW, right? Verkoop ik dit product dan weer door, dan kan ik die 19% verrekenen met de 19% op de IC levering.

 

Even voor mijn inschatting, is zo'n IC aangifte veel meer / anders werk dan een normale BTW aangifte?

 

p.s. laat maar weten als dit teveel een zoek-het-zelf-maar-uit-vraag is :-)

Link naar reactie
  • 1

Nee, zo werkt het dus niet.

- IC-Leverancier verifieert of jouw BTW-nummer klopt en jawel, wat jij al weet komt hij ook te weten, het klopt.

- IC Leverancier kan jou nu leveren met vermelding van jouw BTW-nummer op de factuur en met "0" procent BTW.

- Op de BTW aangifte kom je ergens IC-leveringen tegen, daar vul je het gefactureerde bedrag in en daarachter vul je bij de BTW "0" in.

- Hier houdt het voor jou op.

Maar nu de IC-Leverancier;

- Hij doet BTW-aangifte en meldt dat hij ook IC-leveringen heeft gedaan en vult het totaalbedrag van de IC-facturen in.

- Bij bevestiging krijgt hij de mededeling dat hij aparte aangifte voor die IC-leveringen moet doen.

- Hij vult een ander formulier in, met daarop gespecificeerd de BTW-nummers van zijn klanten en de betreffende verkoopbedragen per klant.

 

Dit is de door de EU voorgeschreven procedure, die in NL zo precies wordt nageleefd. Maar hij kan wel per land iets verschelen.

 

De belastingdienst controleert of er wel geldige BTW-nummers zijn ingevuld en als er een fout wordt vastgesteld krijg je een brief om te corrigeren. Ze zijn daar vrij scherp op om fraudes te voorkomen.

Link naar reactie
  • 0

Laat ik hier nu ook net mee zitten. Voor zo'n IC levering (ik koop iets uit het buitenland, BTW is verlegd naar mij), dan ben ik dus verplicht een IC-aangifte te doen met 19% BTW, right? Verkoop ik dit product dan weer door, dan kan ik die 19% verrekenen met de 19% op de IC levering.

 

Even voor mijn inschatting, is zo'n IC aangifte veel meer / anders werk dan een normale BTW aangifte?

 

p.s. laat maar weten als dit teveel een zoek-het-zelf-maar-uit-vraag is :-)

 

Alef,

 

Bij inkoop uit de EU wordt de BTW verlegd naar de afnemer (mits aan alle voorwaarden is voldaan). De afnemer geeft het aan op z'n gewone BTW-aangifte en trekt 't meteen weer af als voorbelasting, als er tenminste een belaste output is.

Dus aftrek voorbelasting niet pas als je de spullen verkoopt, maar meteen.

 

Quote: Dat is dan op zich gunstig. Ik betaal geen BTW en zodra ik mijn product doorverkoop ontvang ik WEL BTW. Die moet ik een maandje daarna wel weer afdragen, maar dat levert me wel een maandje rentevoordeel op (het gaat om aardige bedragen in dit geval).

 

ff voor de volledigheid: dit klopt dus niet! Bij verkoop breng je wel BTW in rekening, maar dat is net als bij een normale verkoop, waar een binnenlandse levering aan vooraf is gegaan.

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, zo werkt het dus niet.

- IC-Leverancier verifieert of jouw BTW-nummer klopt en jawel, wat jij al weet komt hij ook te weten, het klopt.

- IC Leverancier kan jou nu leveren met vermelding van jouw BTW-nummer op de factuur en met "0" procent BTW.

- Op de BTW aangifte kom je ergens IC-leveringen tegen, daar vul je het gefactureerde bedrag in en daarachter vul je bij de BTW "0" in.

 

Peter,

 

Reus of niet, maar je laatste melding klopt niet. Als de verkoper met 0 % factureert, verlegt hij de BTW naar de afnemer. Die laatste geeft de BTW dus aan en trekt 't meteen voorbelasting weer af.

Zie hiervoor.

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

Sportdutch,

 

om ff op jouw vraag terug te komen. Jij wordt geen eigenaar van de goederen, toch? Want de levert de spullen meteen aan de eindgebruikers.

Jij hebt dan niets met intracommunautaire (IC) leveringen te maken, maar wél met IC diensten. Je verricht een dienst aan het Engelse bedrijf door deze in contact te brengen met afnemers. De BTW die jij zou moeten heffen over die dienst verleg je naar de afnemer (de Brit dus). Je factureert je provisie dus met 0 % BTW, met de mededeling 'BTW verlegd'.

 

Ik weet niet veel van dropshipping, maar zo zou het volgens mij moeten gaan.

 

Wat je iig moet doen is je z.s.m. inschrijven bij de KvK. Dan krijg je meteen een BTW-nummer, want zonder die registratie ben je geen partner van die Brit zoals hiervoor is beschreven. Bovendien ben je verplicht je in te schrijven.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Nee, zo werkt het dus niet.

- IC-Leverancier verifieert of jouw BTW-nummer klopt en jawel, wat jij al weet komt hij ook te weten, het klopt.

- IC Leverancier kan jou nu leveren met vermelding van jouw BTW-nummer op de factuur en met "0" procent BTW.

- Op de BTW aangifte kom je ergens IC-leveringen tegen, daar vul je het gefactureerde bedrag in en daarachter vul je bij de BTW "0" in.

 

Peter,

 

Reus of niet, maar je laatste melding klopt niet. Als de verkoper met 0 % factureert, verlegt hij de BTW naar de afnemer. Die laatste geeft de BTW dus aan en trekt 't meteen voorbelasting weer af.

Zie hiervoor.

 

groet,

 

John

 

 

Dan doe ik mijn aangifte al zolang verkeerd als we IC-leveringen hebben? Ik heb er nog nooit een opmerking over gekregen.

Link naar reactie
  • 1

ff voor de volledigheid: dit klopt dus niet! Bij verkoop breng je wel BTW in rekening, maar dat is net als bij een normale verkoop, waar een binnenlandse levering aan vooraf is gegaan.

 

Als niet BTW-expert toch maar even hoe ik het denk te snappen in het geval van Alef.

 

Alef stelt dat hij een BTW 0% factuur ontvangt bij inkoop. Dit klopt als ik de commentaren lees. Per saldo is zijn inkoopfactuur in euro's dus 19% lager als bij een binnenlandse levering het geval was geweest.

Die 19% wordt tzt opgegeven en teruggevorderd bij de belastingdienst

 

Bij verkoop berekent hij 19% BTW die hij ook op zijn rekening ontvangt en tzt afdraagt.

 

Per saldo heeft hij dus die 19% van de verkoop enige tijd op zijn rekening staan zonder dat daar inkoop BTW tegenover staat.

 

Qua cashflow dus een voordelige situatie, aangezien over die 19% gewoon rente wordt vergoed, toch?

 

M.a.w. Alef heeft het over de geldstromen en rentevoordelen a.g.v. de 0% inkoopfactuur en dat ben ik met hem eens.

Of zie ik dat ook verkeerd?

Link naar reactie
  • 0

Nee, je ziet dat goed.

 

Ik heb mijn invullen van IC-aankopen op deze wijze ook lang geleden doorgenomen met een registeraccountant en die was akkoord.

 

Ten eerste ga je geen BTW verzinnen die ook niet op een factuur staat.

Ten tweede hou je de voorbelasting (nationaal) "zuiver" en komt daar geen oneigenlijk bedrag bij.

Ten derde is het eindsaldo hetzelfde.

Link naar reactie
  • 0

@Peter, De Brit of andere EU-er verlegt de BTW naar de afnemer. Die geeft het aan als verschuldigde BTW en trekt 't af als voorbelasting. Saldo 0, net als bij een binnenlandse inkoop B2B.

Er wordt dus geen BTW verzonnen.

 

@Frans, nu ik jouw financierings-verhaal zo lees klopt dat, dus ook dat deel van het betoog (rente-voordeel) van Alef. Dat komt omdat je de inkoop-BTW pas 'hoeft te betalen' op het moment van de aangifte en het daarop meteen weer aftrekt.

Ik was op dat punt ff van 't pad af. Sorry! :-[

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Beste John, Dit staat voorgeschreven op de site van de Belastingdienst;

 

6_1271320684.jpg

 

Er staat gewoon dat ik de in de rechterkolom de BTW moet invullen. Als die "0" is, vul ik die dus ook zo in. Er staat nergens dat ik zelf BTW moet gaan berekenen als die "0" is. Ik denk dat je beter je eigen procedure moet gaan aanpassen. Ik schreef al dat ik er nog nooit een opmerking over heb gehad. Ik heb idd al een paar keer jouw methode hier voorbij zien komen en ik weet dat er meerdere administrateurs zijn die een "verzonnen" methode gebruiken, maar het wordt dus door de Belastingdienst niet voorgeschreven.

Mijn advies: Hou het simpel en dus ook het BTW-bedrag van de voorbelasting "zuiver".

Link naar reactie
  • 0

Maar dat is nu net het punt van John: de btw is niet 0, maar verlegd. Jij moet de Nederlandse btw (19%) afdragen - maar ook gelijk weer terugvragen. Effectief is het natuurlijk lood om oud ijzer (mits je 100% aftrekrecht hebt), maar in theorie is het mogelijk dat de belastingdienst er een boete voor oplegt, want je doet immers een onjuiste aangifte.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Maar dat is nu net het punt van John: de btw is niet 0, maar verlegd. Jij moet de Nederlandse btw (19%) afdragen - maar ook gelijk weer terugvragen. Effectief is het natuurlijk lood om oud ijzer (mits je 100% aftrekrecht hebt), maar in theorie is het mogelijk dat de belastingdienst er een boete voor oplegt, want je doet immers een onjuiste aangifte.

 

Dat ben ik niet met je eens, want voor verlegde BTW is een andere rubriek in te vullen, die al voor rubriek 4 komt. Dat is een andere situatie.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de de indruk dat we langs elkaar heen praten. Volgens de Belastingdienst is BTW-verleggen van toepassing op;

 

6_1271331307.jpg

 

Zoals jullie zien staat in dat rijtje niet opgenomen dat verlegging aan de orde is als het levering van goederen uit IC-landen betreft.

Link naar reactie
  • 0

Peter,

 

die laatste rij begrijp ik niet helemaal (slechte redaktie van de BD m.i.), maar in je eerdere post staat toch echt dat je bij 4-B de BTW moet aangeven en die is niet 0 %, maar 19 % verlegd naar de afnemer. En dat dat lood om oud ijzer is... sja, dat is het natuurlijk ook als de BTW zoals bij een binnenlandse levering aan de leverancier betaalt en het vervolgens als voorbelasting terugvraagt. Saldo ook 0.

 

Dat de BD en je accountant dit nooit hebben opgemerkt is me een raadsel, want dit is al jaren opgenomen in de wet OB:

 

Afdeling 4. Wijze van heffing

 

Artikel 17f

 

De belasting wordt geheven van degene die de intracommunautaire verwerving verricht.

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
  • -1

Ik lees nu veel heen en weer geschrijf, maar niemand die begint over alle uitzonderingen op de hoofdregel. Daarbij is er ook onderscheid tussen producten en diensten en zijn de regels sinds 2010 veranderd!

 

Dus kan het zijn dat Peter inderdaad al 10 jaar de regels correct toepast (geen idee wat hij doet/inkoopt) en sinds 1-1-10 daar anders mee om moet gaan.

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Je hebt gelijk, maar daar ging het in deze draad niet om. En om met jou te spreken (tijdje geleden) ik wilde het simpel houden. Als P.J. goederen verwerft en de omzet op z'n aangifte zet met BTW 0, dan klopt dat sowieso niet, toch?

Ik ben van weinig zaken zeker, maar in dit geval ..... Ben echt benieuwd wat Peter's achterban ervan zegt.

 

groet,

 

John

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zojuist de beschikking van de BTW van de vorige periode binnen gekregen. Gewoon weer afgehandeld als anders.

 

Wat wel lastig is, is dat ze de aangifte van IC-leveringen hebben gewijzigd en niet meer automatisch aanbieden op het persoonlijke gedeelte. Dat moet ik nog even uitzoeken.

 

Ter verduidelijking. Ik ben dus geen dienstverlener, waarvoor de wijzigingen per 1 jan. 2010 is ingegaan. Die hebben idd de mogelijkheid gekregen om op factuur "BTW verlegd" te noteren.

De mogelijkheid om bepaalde BTW uit IC-inkopen terug te krijgen via de speciale nieuwe site heb ik ook nog niet onderzocht. Maar ik denk niet dat ik daarvoor moeite ga doen met m'n tankbonnen en/of hotelbonnen e.d.. Die boek ik altijd geheel als kosten weg.

 

Mijn antwoord komt zeker nog. Even geduld s.v.p.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.