• 0

fiscus en bedrijfswaarde

Ik had een idee bedacht met mijn boekhouder om mijn bedrijf, nu een VOF, zo laag mogelijk te waarderen, en het vervolgens te verkopen aan BV die dezelfde activiteiten gaat doen en met als doel het bedrijf te verkopen binnen twee jaar. Nu hoorde ik van een collega ondernemer dat de fiscus er niet mee akkoord als je een bedrijf nu waardeert op zeg 50.000 en het over twee jaar verkoopt voor 5 miljoen? In hoeverre klopt dit.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, we gaan de VOF omzetten naar een BV. Dit doen we omdat we de structuur in de VOF willen vereenvoudigen voor de verkoop over twee jaar. Zo zitten er nu geen persoonlijke vennoten in de VOF maar zijn de vennoten een BV en een andere VOF.

 

Daarom is het van belang om te weten of mijn vermoeden klopt dat de fiscus (en hoe de fiscus hier actie op onderneemt) niet akkoord gaat met een lage prijs als de VOF wordt gekocht door een nieuw op te richten BV. Als de fiscus hier na 2 jaar veel probleem van maakt, rest er niks dan de VOF geruisloos te laten overgaan in een BV.

 

Maar het gaat mij dus om het feit dat de fiscus waarschijnlijk een grote waardestijging in 2 jaar niet reeel vindt en als gevolg daarvan gaat heffen of iets dergelijks. In hoeverre is de fiscus hier streng in en wat zijn de eventuele gevolgen?

Link naar reactie
  • 0

Beste Bikkel,

 

Hartelijk dank voor je duidelijke uitleg.

 

Je krijgt te maken met twee begrippen: Boekwaarde en Waarde in het economische verkeer.

De werkelijke waarde ligt vaak hoger dan de boekwaarde. Op het moment dat jullie VOF wordt gestaakt is het verschil tussen de bovengenoemde waarden de stakingswinst. Vaak is er bij een onderneming sprake van goodwill. Goodwill is afhankelijk van een aantal factoren. Voor deze factoren staan geen bedragen in de fiscale jaarstukken, maar ze behoren wel tot de stakingswinst.

Over de stakingswinst moet belasting worden betaald. Maar niet over de gehele stakingswinst.

 

Voor een juiste berekening van de stakingswinst kun je het beste een deskundige raadplegen, want deze berekening is erg ingewikkeld.

 

Ga in ieder geval NOOIT goochelen, want als de fiscus het idee heeft dat ze belazerd worden, dan wordt je compleet binnenste buiten gekeerd en een bezoek van de FIOD is dan ook niet ondenkbaar.

 

Besteedt liever wat geld aan een deskundige die problemen voorkomt.

 

Succes.

 

 

Michael.

www.droombureau.nl

Link naar reactie
  • 0

Ga nooit met je boekhouder een constructie bedenken. Boekhouders zijn boekhouders. En als je geluk hebt heb je er een die kan tellen.

 

Ondernemen bestaat uit een ding. Je krijgt pas een kans als je bereid bent de overeengekomen vergoeding aan de staat af te staan. De Libertanen vinden dit roof, maar feit is dat je de te betalen belasting als investering moet zien. En pas als je Philips heet mag je onderhandelen.

 

En wat heb je gewonnen als je de winst in de BV laat ploffen? Je kunt er niet bij zonder eerst weer belasting te betalen. Netto voordeel? Alleen in de pocket van je boekhouder die weer best met je mee wil denken. Portretrecht bij een Antilliaan? Of nog beter, daar waar je helemaal geen belasting betaalt. En fiscalisten nemen mij serieuzer nu ik zeg dat je dat laatste nooit moet doen.

 

Zolang de waardering van je bedrijf niet gestoeld heeft op kennis, de meest kostbare vorm van lucht, dan kun je een dergelijke waardestijging nooit verklaren. Met andere woorden een handel in gebruikte fietsen heeft deze waarde niet met een omzet van minder dan een paar miljoen twee jaar ervoor.

 

Dus kennis. En daar gaat de fiscus tegenwoordig uit van het principe dat kennis de persoon toekomt in de vorm van loon die gij zult genieten. Een patent verkopen vraagt ook om een gepaste beloning aan de kennisgever in persoon. Ga dan niet vragen om af te mogen zien van een jaartje salaris, gij zult verdienen.

 

Dus alle kans op fantasiedromen over hoeveel je kunt besparen zal met een kaasschaaf worden verkleind. Als je van geld houdt kun je maar beter afvragen hoe je geld kunt verdienen. En voortaan een fiscale planning te kiezen voordat je begint. Die les kun je maar beter nemen. Volgende keer beter.

 

Arme notaris of accountant die dit soort dingen aan de fiscus moet uitleggen. De benodigde verklaring over de staat van de activa en passiva wordt wel door een accountant opgemaakt en op enige deugdelijkheid gecontroleerd. Het is niet je boekhouder maar een ander met beroepscode die later de vragen van de fiscus te beantwoorden krijgen. En deze urenmachines hebben geschillen nodig, maar gaan echt niet voor goed geld door jouw vuur. Het is allemaal nog steeds aan de hand van de door u verstrekte bescheiden. Het zal steeds jouw beurt zijn om uit te leggen.

 

Ik kan nog niet echt boos op je boekhouder zijn. Het is mij niet duidelijk of het jouw idee was of zijn suggestie. In dat laatste geval mag dat dan alleen maar betekenen dat je op zoek gaat naar kennis waar ze ook veel geld voor vragen per uur. Maar als ze eerlijk zijn zullen ze daar ook zeggen dat je te laat bent deze ronde.

 

Met toch echt vriendelijke groet

 

Raoul

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Bikkel.

Verkopen van Vof of omzetten van Vof naar een Bv.?

De grote truuk om de Vof voor een zo laag mogelijk bedrag in te brengen in de Bv middels:

Opvoeren dubieuze debiteuren.

Ophogen waarde van incourante vooraad.

Defecte machines.

Reservering voor te verwachte claim(s)

Etc. Etc.

Is als zo oud als de weg naar Kralingen.

De fiscus bekijkt dergelijke transactie's uitermate critisch omdat bijna iedereen hiermee "rommelt".

Houd het netjes en bespaar jezelf een hoop problemen.

By the way: Neem een andere boekhouder.

Succes.

John

www.indumatic.nl

Link naar reactie
  • 0

Waardering is voor de fiscus altijd een multiple choice keuze. Want fiscaal mag er toch maar beperkt gewaardeerd worden volgens goedkoopmansgebruik. Het lijkt me het beste, als je van plan bent om te staken, dat je "voorzichtig" afbouwt.

 

Het zal vaak voorkomen dat een ondernemer die zijn ondernming aan "zijn: BV overdraagt, niet voldoende liquide middelen beschikbaar heeft om de IB over de overdrachtswinst te betalen. Een VOF mag derhalve geruisloos omgezet worden in een BV, dus zonder direct met de fiscus af te rekenen. Naast liquiditeitsoverwegingen spelen bij de afweging 'geruisloze overgang of overgang met afrekening?' ook de volgende overwegingen een rol:

 

- VOF-onderneming wordt belast tegen max 52%

een BV met zijn dga tegen maximaal 51,25%, het tariefverschil is niet veel.

- Bij de geruisloze overgang kan slechts beperkt gebruik worden gemaakt van de stakingsfaciliteiten.

- De FOR kan niet worden doorgeschoven die moet dus tot de winst worden gerekend. Aan deze heffing kan worden ontkomen door tot het bedrag van de FOR, na aftrek van de stakingsaftrek, gebruik te maken van de extra lijfrentepremieaftrek, voor beide gevallen trouwens, geruis als geruisloos.

- Bij inbreng van een gedeelte van je onderneming is geen geruisloze overgang mogelijk

- Bij geruisloze overgang is het niet mogelijk een vermogensbestandeel naar je prive-vermogen over te brengen, behalve een activum dat in de ondernemersuitoefening geen functie meer vervult.

- De aandelen mogen na geruisloze overgang pas na 3 jaar worden verkocht (geen 2 jaar), indien je dit wel van plan bent, wordt de geruisloze overgang teruggenomen en dient alsnog te worden afgerekend. Tenzij je het tegendeel aannemelijk kan maken.

- Je kan geen gebruik maken van (des)investeringsaftrek, voor het ingebrachte vermogen.

- de onverrekende verliezen gaan niet mee naar de BV.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.