• 0

Betaal jij je ook nog beurs om jezelf te promoten?

Gisteren heb ik een kijkje genomen op een promotie-evenement voor ondernemers. Het was er erg druk, maar toch gebeurde er weinig in de beursbooths. Pennen, petjes en bitterballen, alles werd uit de kast gehaald om een gesprek te kunnen beginnen. Zelfs een weekend cabriorijden werd er verloot aan de mensen die alleen maar hun kaartje in een grote ton deponeerden. Het contact komt later wel…

 

Als online marketing specialist stond ik te kijken van de hoeveelheid marketingbudget is gespendeerd aan twee dagen publiciteit, terwijl dit veel slimmer kan worden besteed. Voor hetzelfde bedrag van een beursstand met blokjes kaas, een doos pennen en twee man personeel, sta je in plaats van één dag een heel jaar lang bij de advertenties in Google Adwords.

 

Het grote voordeel daarvan is, dat je alléén je eigen doelgroep bereikt en daarvoor betaalt. Op zo'n evenement is dat wel anders: Je staat als boekhouder tussen de hijskranen en de hovenier, om maar een voorbeeld te noemen.

 

Volgens de gegevens van het Centraal Bureau van de Statistiek beschikt 93% van de Nederlanders over een internet aansluiting en volgens de STIR gebruikt ruim 95% van die internetters Google om zich te oriënteren bij de aanschaf van producten en diensten. Waarom kiezen zoveel ondernemers dan nog steeds voor beurzen, tijdschriften en folders om hun doelgroep te bereiken?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 1

Wat beschouw jij als "je beurs betalen"? Heb je een voorbeeld over welk marketingbudget je je verbaasd hebt?

 

Vergis je niet, die twee man personeel zijn vaak toch al in dienst (of zijn de ondernemer zelf met zijn partner) en kosten dan niets "extra" voor die beurs. Terwijl de kosten voor Google Adwords wel bovenop je standaard kosten komen. Je kunt natuurlijk stellen dat die geinvesteerde tijd ook inkomstenderving betekent, maar dan moeten de opdrachten er wel zijn. En je bezighouden met Adwords kost ook tijd.

 

Daarnaast verbaas ik me nog regelmatig over de relevantie van de Adwords advertenties als ik met Google aan het zoeken ben. Ik het begin klikte ik ook nog regelmatig op die advertenties. Meestal met teleurstellende resultaten. Als ik bijvoorbeeld zoek op boekhouder bodegraven, dan krijg ik bij de gewone zoekresultaten heel veel relevante websites van boekhouders bij mij in de buurt, terwijl in de kolom rechts reclame wordt gemaakt voor boekhoudsoftware, boekhoudcursussen en boekhouders die minimaal op 30 km afstand wonen. Met schilder bodegraven hetzelfde resultaat. Rechts alleen maar advertenties van een soort "makelaars" die mijn aanvraag naar een aantal schilders willen sturen voor de goedkoopste offerte. En links allemaal herkenbare bedrijven bij mij in de buurt.

 

En als je op Google zoekt naar hijskranen of een hovenier kom je nooit bij een boekhouder terecht. Op zo'n beurs dus wel. Wie weet wat voor effect dat heeft ...

Link naar reactie
  • 0

Gelukkig is Peter daar ook in thuis... ik deel zijn mening wel dat het overgrote deel van beurzen en evenementen teleurstellend is (voor wat betreft organisatie of mismatch aanbieders-doelgroepen), terwijl je SEO en (betaalde) campagnes in eigen hand hebt.

 

Zakelijke beurzen bezoek ik als kleine ondernemer in de hoedanigheid van bezoeker. Dan kun je zo lang en kort blijven als interessant is. Het is natuurlijk een goede manier om snel contacten en trends op te doen.

 

Het uitbesteden van webdesign en SEO campagnes aan partijen die een markt op die manier niet kennen vind ik andersom een zwak punt, dus dan kom ik er voor mezelf bij uit dat ik liefst SEO kennis en vaardigheden op wil doen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het een het anders niet uitsluit. Als een beurs een paar duizend euro kost maar je haalt het er uit dan is het goed. Mensen die op een beurs gaan staan maar er niets uithalen daar hebben we het uiteraard niet over, het gaat over de bedrijven die het serieus aanpakken en meten.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Het uitbesteden van webdesign en SEO campagnes aan partijen die een markt op die manier niet kennen vind ik andersom een zwak punt, dus dan kom ik er voor mezelf bij uit dat ik liefst SEO kennis en vaardigheden op wil doen.

Dat siert je.

 

Pas had ik een klant die 'er toch niet in geloofde' omdat zijn bedrijfsnaam niet met een A begon... Dan heb je een leuk gesprek! ;D

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Een online marketing expert kan mogelijk iets leren van een beursspecialist en andersom. Laten we eerst dat oude fenomeen jaarmarkt eens een wat eigentijdser stempeltje geven. Beurzen, markten en evenementen passen namelijk in het alleszins contemporaire fenomeen experience marketing en engagement branding. De bestedingen aan events groeien zeker net zo hard als de uitgaven aan online marketing. Waarom?

 

Niks mis met online marketing, maar het blijft robotwerk. Juist doordat we veel tijd (moeten) besteden achter machines ontstaat er een behoefte aan face-to-face (zeker in B2B), als compensatie wellicht. Het voordeel van ontmoetingen is dat ze selectief opgezet kunnen worden. Op internet zie je dat forums en blogs ook veel praatjesmakers en wannabees aantrekken, met als gevolg dat het lastig is echte ondernemers of decision makers te bereiken. Nou valt er op beursmarketing ook veel aan te merken, maar wanneer je als aanbieder je huiswerk goed gedaan hebt, weet je dat er congressen, beurzen en andere vakevenementen zijn waar jouw doelgroep echt massaal voor de dag komt.

 

Dan loont het om je beurs te betalen. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Gisteren heb ik een kijkje genomen op een promotie-evenement voor ondernemers. Het was er erg druk, maar toch gebeurde er weinig in de beursbooths. Pennen, petjes en bitterballen, alles werd uit de kast gehaald om een gesprek te kunnen beginnen. Zelfs een weekend cabriorijden werd er verloot aan de mensen die alleen maar hun kaartje in een grote ton deponeerden. Het contact komt later wel…

 

Als online marketing specialist stond ik te kijken van de hoeveelheid marketingbudget is gespendeerd aan twee dagen publiciteit, terwijl dit veel slimmer kan worden besteed. Voor hetzelfde bedrag van een beursstand met blokjes kaas, een doos pennen en twee man personeel, sta je in plaats van één dag een heel jaar lang bij de advertenties in Google Adwords.

 

Het grote voordeel daarvan is, dat je alléén je eigen doelgroep bereikt en daarvoor betaalt. Op zo'n evenement is dat wel anders: Je staat als boekhouder tussen de hijskranen en de hovenier, om maar een voorbeeld te noemen.

 

Volgens de gegevens van het Centraal Bureau van de Statistiek beschikt 93% van de Nederlanders over een internet aansluiting en volgens de STIR gebruikt ruim 95% van die internetters Google om zich te oriënteren bij de aanschaf van producten en diensten. Waarom kiezen zoveel ondernemers dan nog steeds voor beurzen, tijdschriften en folders om hun doelgroep te bereiken?

 

 

Heb jij aandelen van Google? ;)

 

In mijn ogen is Google de gewiekste meelifter geworden van alle bedrijven. En nagenoeg alle e-ondernemers stinken erin.

Link naar reactie
  • 0

Google wordt inderdaad wel erg door je gepromoot.....

Google of ondernemersbeurs....whatever works for you..

www.muscatmeijer.nl MUSCAT MEIJER Juristen biedt een compleet dienstenpakket aan ondernemers in het MKB. Wij buigen ons graag over uw juridische, fiscale en administratieve vraagstukken. U kunt daarbij rekenen op een professionele aanpak en creatieve oplossingen waar dat in uw belang is.

Link naar reactie
  • 0

Het ligt er ook aan wat je verkoopt.

 

Laatst op de huishoudbeurs een tijdje met een standhouder gesproken. Hij verkocht een artikel om je ramen te wassen. Hij vertelde dat door hun babbel en verkoopdemonstratie hun gezichten en dus ook het produkt blijft hangen. Zij hebben veel meer aan beursen dan aan internet of advertenties in bladen. Zij moeten echt uitbeelden wat ze verkopen.

 

Als je dus op een beurs staat moet je echt een beurs hebben waar jouw doelgroep komt. Bv als verkoper van babykamer een stand huren op de negenmaandenbeurs.

www.interieurinspiratie.nl de website voor inspiratie en praktisch advies voor inrichting van uw babykamer, kinderkamer, woonkamer of tuin.

Link naar reactie
  • 0

Ha HigherLevelaars, bedankt voor de levendige discussie!

 

@John Bouwmans:

Je reactie over Adwords wil ik omdraaien. Je geeft aan dat het als zoeker niet relevant genoeg voor je is. Dit betekend dat de adverteerders niet goed weten hoe je een online campagne moet inrichten. Om de beurs-metafoor nog even te gebruiken: aan een stand zonder duidelijke ingang loopt iedereen voorbij...

 

Wat betreft de personeelskosten ben ik het niet helemaal met je eens. Tuurlijk is de werknemer toch al in dienst, maar wie zet die twee dagen de tegels in de keuken, of legt het netwerk aan bij die belangrijke klant? Online adverteren is geen extra kosten zoals jij het ziet, maar een andere besteding van het marketingbudget dan nu gebeurt: óf naar de beurs, óf inzetten op gericht online adverteren. En dan heb ik het nog niet gehad over serveersters, promotie-girls en de entertainer achter de piano die ingehuurd worden... ;)

 

@Highio

Het is voor iedere ondernemer van belang zich te verdiepen in wat er te koop is in de marketingwereld, dus ik vind het een verstandige keuze om zelf wat SEO kennis op te doen.

 

Op de beurs had ik een gesprek met een mevrouw die me advertentie ruimte wilde verkopen op de "Nieuwe Marktplaats.nl, maar dan goedkoper". Ze deed eerst haar verhaal en vroeg toen: "Wat doet uw bedrijf eigenlijk?". Toen ik online marketing zei, kreeg ik als reactie? "Wa's da dan? Je moet me even helpen, want ik helemáál geen verstand van die computers..." :'(

 

@P.J. Odems

Geen aandelen Google hier... Wel de overtuiging dat online adverteren, in welke vorm dan ook, goedkoper en relevanter is. Wat mij verbaast is dat veel mensen Google de grote meelifter vinden, maar als vanmiddag Sanoma of de Telegraaf opbelt voor een advertentie dat de meesten geïnteresseerd zijn. ???

 

@Nali

Er zit inderdaad verschil in de verkoop-evenementen die een verlengstuk van je winkel zijn op een drukke locatie en een B2B promotiedag.

Link naar reactie
  • 0

Je reactie over Adwords wil ik omdraaien. Je geeft aan dat het als zoeker niet relevant genoeg voor je is. Dit betekend dat de adverteerders niet goed weten hoe je een online campagne moet inrichten.

Nee, volgens mij betekent dit dat een heleboel voor mij relevante bedrijven al goed geregeld hebben dat ze bovenaan in de reguliere zoekresultaten staan. En ik betwijfel of het wat toevoegt als je én links én rechts staat. Zeker als rechts ook een heleboel niet relevante bedrijven staan. Dan zou het zelfs ave"rechts" kunnen werken, omdat ik na een paar teleurstellingen rechts die ene die daar dan wel relevant zou kunnen zijn links ook niet meer aan ga klikken.

 

 

Wat betreft de personeelskosten ben ik het niet helemaal met je eens. Tuurlijk is de werknemer toch al in dienst, maar wie zet die twee dagen de tegels in de keuken, of legt het netwerk aan bij die belangrijke klant?

Daarom zei ik ook "maar dan moeten de opdrachten er wel zijn. En je bezighouden met Adwords kost ook tijd."

Link naar reactie
  • 0

Heel zwart wit bekeken, zeg jij eigenlijk, het heeft meer nut om op je luie reet met google bezig te zijn dan er op uit te trekken met een standje en bitterballen.

Nee, dat ben ik niet met je eens.

 

Wel ben ik van mening dat mensen tegenwoordig gemakkelijker op internet op zoek gaan naar iets of iemand, dan dat ze nog een telefoonboek of goudengids erbij pakken.

Nu ligt het er natuurlijk aan in welke branche je zit, maar een website hebben is vaak toch niet verkeerd.

Spelen met google kan daarbij leuk en nuttig zijn.

 

Maar.....thuis blijven zitten en denken dat het hiermee dan wel aangewaaid komt, ben ik het niet met je over eens.

Je gaat niet naar een beurs/evenement om er als stommetje met snackschaaltje bij te staan. Dan heb je de bedoeling toch echt verkeerd begrepen.

Je gaat er heen om je zelf ook eens een gezellig uitje te gunnen, om reclame te maken voor je bedrijf, om je naam dus te laten horen, maar net zo goed ook om met andere standhouders te kunnen praten, dus contacten te maken en te onderhouden.

 

Reclame maken doe je op verschillende manieren en elke keer bereik je er weer andere/nieuwe mensen mee, en dat is waar het om gaat.

Dat de stand je dan wat geld kost is helemaal niet erg, want volgende week maak je reclame die helemaal niets kost.

 

Om dan terug te komen op beter googlen dan met een stand op pad.

Je maakt reclame op de manier waarop jij denkt dat het het beste bij jouw bedrijf past.

Misschien is 1 van beide wat,

Misschien is beide wat.

Misschien is geen van beide wat.

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk contact is in zo veel bedrijfstakken gewoon essentieel. Ik ken heel erg veel bedrijven die gewoon niets aan Google Adwords zullen hebben, hoe goed je het ook gebruikt. Een beurs is altijd een goede manier om mensen die anders nooit over jouw bedrijf hadden nagedacht, dat toch eens te laten doen.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Ik krijg vrijwel nooit nieuwe opdrachtgevers omdat ze mij via internet gevonden hebben. Wel dat ze van ons gehoord hebben en dan onze site opzoeken. Met bv. google adwords adverteren is voor ons dan ook volkomen zinloos (heb het wel eens uitgeprobeerd met zo'n € 50,- tegoed bon).

 

Op een passende beurs staan zal echter wel opdrachtgevers opleveren, als bezoeker heeft het mij iig veel opdrachtgevers opgeleverd. Een B2B dienst is volgens mij erg lastig enkel online te verkopen.

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

Als masseur/ gewichtsconsulent heb ik Adwords inmiddels afgeschreven; het werkt gewoon niet als marketingmiddel.

 

De beurs daarentegen was op de beurs waar ik stond zelf niet winstgevend; echter na de beurs wel degelijk massageafspraken gemaakt die regelmatig terug komen. Maar in pennen e.d. geloof ik ook niet zo; ik laat mensen liever tegen een laag tarief ervaren wat de massage voor hen kan doen ;)

Link naar reactie
  • 0

Beste Romano,

 

ik ben natuurlijk niet in jouw markt(en) thuis, maar de manier waarop jij internet gebruikt en (internet) marketing bedrijft, leidt nu eenmaal niet direct tot resultaat. Gelukkig staat dat jouw successen niet helemaal in de weg, maar van een planmatige aanpak of van goede, doordachte campagnes heb ik nog maar weinig kunnen bespeuren. Ik kan me wel voorstellen dat AdWords dan ook niet werkt.

 

Neem nu eens een leek die de website bij jouw handtekening betreedt...wat moet deze aan informatiebrei verwerken!?

 

Waarop wil je nu precies scoren in organische zoekresultaten? En hoe lukt dat?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Heel zwart wit bekeken, zeg jij eigenlijk, het heeft meer nut om op je luie reet met google bezig te zijn dan er op uit te trekken met een standje en bitterballen.

Nee, dat ben ik niet met je eens.

 

Wel ben ik van mening dat mensen tegenwoordig gemakkelijker op internet op zoek gaan naar iets of iemand, dan dat ze nog een telefoonboek of goudengids erbij pakken.

Nu ligt het er natuurlijk aan in welke branche je zit, maar een website hebben is vaak toch niet verkeerd.

Spelen met google kan daarbij leuk en nuttig zijn.

 

Maar.....thuis blijven zitten en denken dat het hiermee dan wel aangewaaid komt, ben ik het niet met je over eens.

Je gaat niet naar een beurs/evenement om er als stommetje met snackschaaltje bij te staan. Dan heb je de bedoeling toch echt verkeerd begrepen.

Je gaat er heen om je zelf ook eens een gezellig uitje te gunnen, om reclame te maken voor je bedrijf, om je naam dus te laten horen, maar net zo goed ook om met andere standhouders te kunnen praten, dus contacten te maken en te onderhouden.

 

Reclame maken doe je op verschillende manieren en elke keer bereik je er weer andere/nieuwe mensen mee, en dat is waar het om gaat.

Dat de stand je dan wat geld kost is helemaal niet erg, want volgende week maak je reclame die helemaal niets kost.

 

Om dan terug te komen op beter googlen dan met een stand op pad.

Je maakt reclame op de manier waarop jij denkt dat het het beste bij jouw bedrijf past.

Misschien is 1 van beide wat,

Misschien is beide wat.

Misschien is geen van beide wat.

Hier sluit ik me bij aan. Een beurs kan in verschillende gevallen nuttig zijn, net als Google Adwords. Het een sluit het ander wat mij betreft totaal niet uit. Google Adwords vraagt de nodige aandacht, maar kan een goede aanvulling zijn op je promotionele activiteiten.

Link naar reactie
  • 0

 

Moovio vergelijkt een Adwords-campagne met deelnemen aan beurzen door de laatste activiteit in het belachelijke te trekken. Tuurlijk zijn er talloze voorbeelden van bedrijven die hun marketingbudget verspillen aan nutteloze weggevertjes, nietszeggende promotieteams en slaperige vertegenwoordigers, maar er zijn evengoed talloze voorbeelden van online marketing-fiasco's. There are courses for horses!

 

Daarom is deze vergelijking eigenlijk geen goede basis voor discussie. Maar wel eentje voor debat. Extreme stellingen ingezet tegen andere extreme stellingen. Wie kent er nog een paar voorbeelden van totaal nutteloze online marketing...

 

Zoek op het scrabble-woord pamflettisme. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.