• 0

Dienstverleners selecteren precies de verkeerde ideeën

Wellicht ook leuk voor het innovatiefront, a.k.a. Higher Level:

 

Hoe selecteert een succesvolle dienstverlener uit een berg ideeën juist diegene die geld gaan opleveren? Een actuele vraag, waar veel dienstverleners mee worstelen. Marketingbureau Six Fingers deed hier onderzoek naar onder 258 innovatieprofessionals.

Wat blijkt: de meeste dienstverleners selecteren precies op de verkeerde manier. Ze gaan aan de slag met ideeën waar ze nooit iets mee zouden moeten doen, en laten het spreekwoordelijke ei van Columbus te vaak links liggen.

 

20% meer succes in innovatie

Het goed inrichten van het selectieproces is zeer belangrijk om succesvol te innoveren. Dienstverleners die ideeën op de juiste manier selecteren zijn aantoonbaar succesvoller in innovatie. Six Fingers onderzocht of het uitmaakt wie selecteert, hoe wordt geselecteerd en waarop ideeën worden geselecteerd. Dit blijkt zeker het geval; dienstverleners die precies op de juiste manier selecteren, zijn gemiddeld liefst 20% succesvoller op het gebied van innovatie dan dienstverleners die dit niet doen. Een flinke winst en het mooie is dat de manier van ideeselectie te veranderen is.

 

Wie selecteert?

Bij bijna alle dienstenverleners is selectie een directiefeestje, het meest succesvol echter is een crossfunctioneel team de selectie te laten maken. Directie kent vaak goed de hoofdlijnen, maar is minder goed in het selecteren van ideeën die goed bij de markt passen.

 

Hoe wordt geselecteerd?

De meeste dienstverleners borgen hun proces niet, en maken zo steeds ad hoc beslissingen. Leren van de fouten en een formeel proces inrichten is de beste manier om ideeën te selecteren.

 

Waarop selecteren?

Dienstverleners rekenen ideeën graag tot achter de komma door. Financiële onderbouwingen en marktverkenningen zijn bijna altijd standaard. Helaas zorgt dit ervoor dat alleen veilige ideeën worden gekozen. Het best is een ervaren crossfunctioneel team in te richten, dat op basis van gut feeling de ideeën selecteert die verder worden uitgewerkt.

 

Test

Het onderzoek is weergegeven op www.innovatieonderzoek.nl, waar ook een Ebook met een test staat voor dienstverleners die willen weten hoe succesvol hun manier van idee selectie is.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Interessant stukje.

 

Waar ik zelf in het verleden tegenaan ben gelopen is dat de nadruk niet genoeg op cross-functioneel wordt gelegd. Of het is een innovatie-team bestaande uit zuiver managers, of het is een innovatie-team bestaande uit zuiver niet-managers. Dat laatste had in mijn geval als gevolg dat er niet genoeg management draagvlak te creeeren was voor de ideeen die er waren.

 

Verder bleek dat er geen idee zo sterk is als dat van jezelf.

 

Mvg,

Dick Janssen

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi allemaal,

 

Bij Verzekeruzelf zijn we gestart met een platform waar iedereen die iets zinnigs te zeggen heeft over verzekeraars en de verzekeringsbranche in het algemeen zijn zegje kan doen. Hier komen hele creatieve en nuttige ideeen uit.

 

Ons ontwikkelteam bestaat uit een team van directieleden tot stagiairs, dit zorgt voor grote diversiviteit onder de ideeen die geselecteerd worden en uiteindelijk ook tot uitvoering worden gebracht. Onze ervaring is dat als je de ideeen vanuit een divers team beoordeelt je daarbij ook de goede ideeen naar boven krijgt.

 

Wij herkennen de uitkomsten uit het onderzoek en kunnen deze alleen maar onderstrepen.

 

Met groet,

 

Arjuna Bosch

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.