• 0

Factuur boekhouder te hoog

Hallo,

 

mijn boekhouder krijg ieder jaar de opdracht om alleen een jaarrapport samen te stellen. De kwartaal administratie doe ik zelf.

Normaliter krijg ik dan dus ook 1 factuur met daarom de omschrijving samenstellen jaarrapport met een totaalbedrag.

Mijn boekhouder heeft voor 2009 ook een jaarrapport mogen samenstellen. Uurtarief was van te voren duidelijk. Echter na het terugbrengen van de administratie zat er een factuur bij met de omschrijving verwerking administratie juli t/m december, 17,50 uur. Heb een uren-overzicht opgevraagd waar alleen de omschrijving staat dat deze uren zijn gemaakt voor het inboeken. Het feit dat ik een urenoverzicht wilde hebben vond hij wantrouwend en hij voelde zich aangevallen. Nu begrijp ik dat inboeken nodig is om uiteindelijk een jaarrapport samen te stellen maar nadat ik navraag bij hem heb gedaan bleek dit volgens hem alleen te gaan om verwerking van de administratie van de nevenvestiging (webwinkel) in het jaarrapport van de hoofdvestiging. Na mijn mening heb je dus al een start gemaakt met het jaarrapport en klopt de omschrijving op de factuur niet. Is dus tegenstrijdig met hetgeen wat op de factuur staat en wat hij zegt. Daarnaast is de nevenvestiging pas gestart in augustus en op de factuur staat juli t/m augustus. Uiteindelijk heb ik deze week nog een factuur ontvangen voor het samenstellen jaarrapport, ook nog eens 11,25 uur.

In totaal is hij dus 28,75 uur bezig geweest met het samenstellen van een jaarrapport van een bescheiden eenmanszaak met een omzet van maar 65.000 euro per jaar.

Vind ik naar mijn mening erg veel maar zou graag willen weten van andere mensen of dit aantal uren normaal is voor een jaarrapport?? voorgaande jaren was dit namelijk beduidend minder en kreeg ik sowieso geen aparte facturen voor verwerking administratie. Nu zit er wel een stijgende lijn in dus begrijp dat het samenstellen van het jaarrapport ook meer is en word maar om van 8 uur in 2008 naar 28,75 uur in 2009 te gaan vind ik wel erg veel.

Als ik mijn boekhouder uitleg vraag en een duidelijk specificatie van welke werkzaamheden in deze uren zitten zegt hij tegenstrijdig dingen. Voordat ik betaal wil ik 100% helder hebben waarvoor ik betaal. Heeft iemand ervaring met het betalen van facturen onder protest? en is het mogelijk om ergens een second opinion te krijgen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vraag je boekhouder, schriftelijk, om een goede specificatie en uitleg waarom hij meer tijd nodig heeft gehad. Een stijging van 8 uur naar 28,75 is best wel groot. Misschien waren er veel correctieboekingen of een uitgebreidere rapportage. Deel hem mee dat je pas betaald wanneer een goede specificatie/uitleg is ontvangen.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Een goede boekhouder mag voor mij best wel duur zijn, maar dan moet je er ook 100% vertrouwen in hebben. En hij moet "punten pakken" voor je.

Jij hebt dat vertrouwen (begrijpelijk) niet meer.........2 mogelijkheden voor de toekomst:

* je spreekt een vast bedrag per jaar af (maar dat gaat m.i. altijd ten koste van 1 v/d 2) met hem om dit soort situaties te vermijden

* nieuwe boekhouder zoeken!

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Ik heb vanochtend mijn boekhouder gevraagd om een duidelijke specificatie. Hij heeft mij terug gemaild dat hij niets voor mij kan betekenen en het bij deze voor hem ophoud, wil dus verder geen uitleg geven over de uren etc. Onze samenwerking heb ik sowieso gisteren al beëindigd nadat hij heel vijandig reageerde op mijn vragen, bij mij gaan dan gelijk alarmbellen rinkelen en het vertrouwen is weg.

Ik zal over 20 dagen, als de betalingstermijn afloopt onder protest betalen en zal dan helaas een advocaat in de armen moeten nemen om alles te laten uitzoeken. Als hij mij gewoon duidelijkheid kan geven en kan laten zien waar die uren in zitten is voor mij het probleem opgelost en heeft hij recht op zijn geld maar helaas kan hij dit niet/ of wil hij dit niet.

Link naar reactie
  • 0

Als je toch de juridische weg op gaat doe dat dan nu meteen en laat niet de betalingstermijn verlopen. Dat lost niets op en maakt het juist erger omdat je dan wanbetaler bent. Een factuur die betwist is hoef je echt niet meteen onder dwang te gaan betalen. Overigens exact hetzelfde meegemaakt.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Zal zeker niet wachten totdat de betalingstermijn is verlopen. Heb volgende week al een afspraak met mijn advocaat om alles door te nemen en te kijken waar ik sta in dit hele verhaal. Zal de factuur onder protest betalen zodat ik niet als wanbetaler word gezien en mocht er iets positiefs uitkomen en het inderdaad niet kloppen wat hij heeft gedaan kan ik achteraf eventueel geld terugvorderen.....althans zo heb ik mij laten informeren.

Jij geeft aan dat je hetzelfde hebt meegemaakt? Mag ik vragen wat er uiteindelijk is uitgekomen? Ook stappen ondernomen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

@ Senden

 

Je zegt niets over het financiële belang dat hier mee is gemoeid. Stel dat de boekhouder € 100 ex BTW per uur rekent. Dan hebben we het dus over een kostenpost van € 2.875. Dit bedrag is fiscaal aftrekbaar zodat de netto last stel € 1.725 is.

 

Stel dat een andere boekhouder het in 50% van de tijd had gedaan, dan is je schadepost € 862,50. Een advocaat kost al gauw € 150 per uur, netto (na aftrek belasting) € 90. Dus mocht je deze zaak winnen, dan zal het mogelijk een pyrrusoverwinning zijn, omdat wat je wint, je mogelijk kwijt bent aan advocaatkosten. Daarbij is het maar de vraag of de boekhouder onredelijk veel tijd heeft besteed aan je administratie en jaarrekening. Dit is voor ons moeilijk te beoordelen.

 

Je hebt inmiddels de relatie met de boekhouder opgezegd, dus hij zal ook de hakken in het zand zetten.

 

Een procedure kost veel tijd, energie en frustratie en de uitkomst is onzeker. Zeker omdat je van tevoren geen duidelijke afspraken hebt gemaakt over de tijdsbesteding/budget.

 

Je kunt eventueel door de advocaat een boze brief laten opstellen, waarin hij de boekhouder sommeert alsnog een gespecificeerde urenadministratie te overleggen, maar ik zou 2 keer goed nadenken om het tot een procedure te laten komen.

 

(Dit ligt natuurlijk anders als je verzekerd bent, maar de ervaring leert dat rechtsbijstandsverzekeraars niet happig op zaken met een ongewisse uitkomst zijn.)

 

Succes,

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou niet gaan betalen, ipv betalen voordat de betalingstermijn verloopt.

Nu eerst zou ik een aangetekende brief versturen, waarin je specificatie vraagt van de gewerkte uren.

Als hij dit niet terug wil sturen, dan gewoon afwachten ...

 

Als de boekhouder ervoor kiest een incasso traject te starten.

Zeg tegen hem dat hij je dan maar moet laten voorkomen.

Jij gaat toch niet kosten maken voor iets wat jouw probleem niet is ?

Je vraagt gewoon als betalende klant een werkspecificatie, omdat de inschatting met 350% is onderschat.

3,5 keer zoveel tijd als 'begroot' . Het enige wat je vraagt is tekst en uitleg.

 

Grote kans dat de boekhouder het laat zitten en niet een incasso traject gaat opstarten.

 

Natuurlijk zou het kunnen zijn dat mijn aanpak totaal niet correct is ....... then shoot ;D ;D

IT specialist || LinkedIn: http://linkedin.pieterreitsma.com

Link naar reactie
  • 0

@ Odeon,

 

het gaat om 28,75 uren voor het opstellen van het jaarrapport a 41,50 euro per uur

Of het onredelijk is wat hij zich aan uren heeft geschreven weet ik ook niet en krijg daar dus ook geen duidelijk antwoord op. Want dat is juist hetgeen wat ik wil weten. Als hij mij netjes te woord had gestaan en mij kon uitleggen welke handelingen hij heeft gedaan waardoor hij 20 uur meer kwijt is geweest aan het jaarrapport dan voorgaande jaren was het probleem denk ik al opgelost. Als klant wil ik gewoon weten waar ik voor betaal.

Het feit dat hij de 28,75 uur ook nog in 2 facturen stuurt: met als omschrijving op de 1ste factuur 'verwerking administratie' en op de 2de factuur 'samenstellen jaarrapport' zet bij mij vraagtekens daar ik normaliter van hem maar 1 factuur ontvang met de omschrijving 'samenstellen jaarrapport'.

De samenwerking heb ik uiteindelijk definitief beëindigd nadat hij in het telefoongesprek geen antwoord wilde geven op mijn vragen en hij aangaf dat als ik het niet vertrouwde ik maar iemand anders moest zoeken.

Het klopt inderdaad dat een advokaat veel geld kost en het de vraag is of er uberhaupt wat positiefs uitkomt maar aangezien een collega bedrijf hetzelfde met hem heeft meegemaakt 2 jaar geleden en dus ook de samenwerking heeft beëindigd om dezelfde reden zet je dat wel aan het denken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou de factuur van het jaarrapport gewoon betalen. De ander zeker niet.

Fax + (aangetekende) brief dat je het er niet mee eens bent en je een duidelijke reden wil weten wat er anders is aan 2009 dan aan 2008...

Ik wil graag te boek staan als wanbetaler onterechte facturen...

 

Succes

Mark

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

mijn boekhouder krijg ieder jaar de opdracht om alleen een jaarrapport samen te stellen. De kwartaal administratie doe ik zelf.

Normaliter krijg ik dan dus ook 1 factuur met daarom de omschrijving samenstellen jaarrapport met een totaalbedrag.

Mijn boekhouder heeft voor 2009 ook een jaarrapport mogen samenstellen. Uurtarief was van te voren duidelijk. Echter na het terugbrengen van de administratie zat er een factuur bij met de omschrijving verwerking administratie juli t/m december, 17,50 uur. Heb een uren-overzicht opgevraagd waar alleen de omschrijving staat dat deze uren zijn gemaakt voor het inboeken. Het feit dat ik een urenoverzicht wilde hebben vond hij wantrouwend en hij voelde zich aangevallen. Nu begrijp ik dat inboeken nodig is om uiteindelijk een jaarrapport samen te stellen maar nadat ik navraag bij hem heb gedaan bleek dit volgens hem alleen te gaan om verwerking van de administratie van de nevenvestiging (webwinkel) in het jaarrapport van de hoofdvestiging.

 

Was het nodig deze administratie te verwerken, had je dat zelf niet gedaan? was hierover contact met je geweest, ofwel had je de opdracht tot verwerking gegeven?

 

Na mijn mening heb je dus al een start gemaakt met het jaarrapport en klopt de omschrijving op de factuur niet. Is dus tegenstrijdig met hetgeen wat op de factuur staat en wat hij zegt. Daarnaast is de nevenvestiging pas gestart in augustus en op de factuur staat juli t/m augustus. Uiteindelijk heb ik deze week nog een factuur ontvangen voor het samenstellen jaarrapport, ook nog eens 11,25 uur.

 

Dit snap ik niet helemaal, als je een webshop bent gestart, maar deze zit niet bij de door jou gevoerde administratie kan ik me voorstellen dat deze nog verwerkt zou moeten worden, wat is er dan niet helemaal correct met de omschrijving op de factuur, het samenstellen van een jaarrapport is een totaal andere bezigheid dan het verwerken van administraties. Ik snap je aanname niet helemaal dat er al een start is gemaakt met het jaarrapport.

 

Daarnaast is de nevenvestiging pas gestart in augustus en op de factuur staat juli t/m augustus.

 

Wellicht dat je aanloopkosten hebt die in juli zijn geboekt, of een foutje in de omschrijving dat kan ook.

 

In totaal is hij dus 28,75 uur bezig geweest met het samenstellen van een jaarrapport van een bescheiden eenmanszaak met een omzet van maar 65.000 euro per jaar.

 

Hierin zit natuurlijk ook nog ruim 17 uur voor de verwerking van de administratie, of de werkzaamheden in verhouding staan tot de omzet is een moeilijke discussie, vooral omdat dit ook te maken heeft met de staat waarin de stukken zijn ingeleverd en de omvang van de werkzaamheden.

 

Het lijkt mij wel dat er veel uren zijn gemaakt/geschreven? maar dat is niet op te maken uit je stuk dus ik doe daar geen uitspraken over.

 

Vind ik naar mijn mening erg veel maar zou graag willen weten van andere mensen of dit aantal uren normaal is voor een jaarrapport?? voorgaande jaren was dit namelijk beduidend minder en kreeg ik sowieso geen aparte facturen voor verwerking administratie. Nu zit er wel een stijgende lijn in dus begrijp dat het samenstellen van het jaarrapport ook meer is en word maar om van 8 uur in 2008 naar 28,75 uur in 2009 te gaan vind ik wel erg veel.

 

Nogmaals, de uren zijn inclusief verwerking, de stijging voor sec het samenstellen van de jaarrekening is 3.25 uren en of dat gerechtvaardigd is? wie zal het zeggen.... ik gok de boekhouder.

 

Als ik mijn boekhouder uitleg vraag en een duidelijk specificatie van welke werkzaamheden in deze uren zitten zegt hij tegenstrijdig dingen. Voordat ik betaal wil ik 100% helder hebben waarvoor ik betaal. Heeft iemand ervaring met het betalen van facturen onder protest? en is het mogelijk om ergens een second opinion te krijgen?

 

Dat is jammer dat de boekhouder zo doet, maar een boekhouder - klant relatie is niet zo makkelijk te beoordelen van de buitenkant, wat is er gezegd en wanneer, en hoe en door wie. Waar twee partijen discuseren (als je hier van een discussie kan spreken) kan het zo maar zijn dat er twee visies ontstaan die totaal niet met elkaar stroken.

 

Ik zou mijn bevindingen op papier zetten en deze (aangetekend) naar de boekhouder versturen.

 

Een second opinion is altijd mogelijk, maar gaat wel op eigen kosten. En daar wil ik de reactie van Odeon nog bijvoegen voor wat betreft de kosten.... gelijk krijgen is niet bevredigend als het je meer kost dan je oplevert.

 

groet

erik

Link naar reactie
  • 0

Onlangs ben ik het ook niet eens geweest met een factuur van de accountant. Ik heb de relatie toen ook stopgezet. Hij vroeg 1000 euro voor een pensioengatberekening waar hij bijna een jaar over heeft gedaan. Toen het klaar was had hij de verkeerde berekening gedaan (bleek later pas). Ook zou hij een accountantsverklaring doen. Daar was hij steeds bijna mee klaar. Op het moment dat ik de relatie stop zetten zou de verklaring nog 4 dagen geldig zijn voor het doel waar hij nodig voor was.

 

Zijn factuur heb ik dan ook niet betaald. Wel meteen medegedeeld waarom ik hem niet ging betalen. Er was bijna geen communicatie meer mogelijk met hem, hij stuurde alleen aanmaningen enzo. Pas op het moment dat er een incassoburo aan te pas kwam en ik het verhaal aan dat buro heb uitgelegd, kwam hij weer in actie: Hij stuurde nóg een factuur. Deze zou komen te vervallen als ik de eerste factuur zou betalen ::). Dat heb ik dus niet gedaan.

 

In jouw geval zou ik het deel voor de jaarcijfers betalen, en van de rest een uitleg verwachten. Tot het moment dat je een bevredigende uitleg ontvangt, zou ik dat deel niet betalen. Ook niet onder protest. Probeer het maar eens terug te halen, je staat altijd sterker als betalende partij. Uiteraard moet je dit wel aangeven naar de accountant waarom je dit deel niet betaalt.

De weg van juridische stappen zou ik helemaal niet in gaan, daar is het belang veel te klein voor. En wanbetaler zijn is iets anders dan het niet eens zijn met een factuur, dus daar zou ik me al helemaal geen zorgen over maken.

 

Link naar reactie
  • 0

@ Erik

 

Om even antwoord te geven op jouw vragen:

- nee ik heb geen opdracht gegeven om administratie te verwerken omdat ik dat zelf altijd doe. Hij krijgt alleen opdracht om alles te verwerken in een jaarrapport.

- de boekhouder geeft zelf in een mail aan dat tijdens het verwerken van de administratie van de webwinkel er ook een start is gemaakt met het jaarrapport van de hoofdvestiging maar in een andere mail ontkend hij dit weer.

- er zijn geen aanloopkosten gemaakt in juli. Foutje in omschrijving kan zeker maar dan kan hij dit aangeven aan aanpassen maar hij steekt gewoon zijn kop in het zand.

- er zijn inderdaad veel uren gemaakt die hij niet kan verantwoorden of niet wil verantwoorden

- een discussie is het inderdaad zeker niet, want hij gaat de confrontatie niet aan en wenst niet meer te corresponderen met mij.

 

 

Link naar reactie
  • 0

tjsa, als hij niet communiceert kan jij niet betalen omdat je een factuur die volgens jou niet klopt niet kan betalen. Het inititatief zal dus van hem moeten komen. Als jij een duidelijke mail voorbereid kan je die sturen zodra een incasso bureau aanklopt. Aangeven dat niet is geleverd wat overeengekomen is en dat dit reeds aangegeven is aan de leverancier. Dan kunnen zij verder ook weinig.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

nee ik heb geen opdracht gegeven om administratie te verwerken omdat ik dat zelf altijd doe. Hij krijgt alleen opdracht om alles te verwerken in een jaarrapport.

 

Dan zou ik zeker dit factuur betwisten, en niet betalen.

 

- de boekhouder geeft zelf in een mail aan dat tijdens het verwerken van de administratie van de webwinkel er ook een start is gemaakt met het jaarrapport van de hoofdvestiging maar in een andere mail ontkend hij dit weer.

 

?? Even voor mijn beeldvorming, hoe lever jij de administratie aan?

- er zijn geen aanloopkosten gemaakt in juli. Foutje in omschrijving kan zeker maar dan kan hij dit aangeven aan aanpassen maar hij steekt gewoon zijn kop in het zand.

 

- er zijn inderdaad veel uren gemaakt die hij niet kan verantwoorden of niet wil verantwoorden

 

Ik zou hem hier zeker op aanspreken/ aanschrijven

 

 

- een discussie is het inderdaad zeker niet, want hij gaat de confrontatie niet aan en wenst niet meer te corresponderen met mij.

 

Ik zou hem gewoon schriftelijk (aangetekend) je ongenoegen kenbaar maken.

 

heb ik nog een vraagje? heb je de jaarrekening al ontvangen?

 

gr.

erik

Link naar reactie
  • 0

@ Erik

 

Ik lever de administratie zowel digitaal aan (excel sheets) en in mappen. Dit is met hem van te voren zo afgesproken omdat dit de snelste en efficiënte manier was om alles te verwerken voor hem.

De jaarrekening heb ik deze week mogen ontvangen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.