• 0

een complex arbeidstechnisch, juridisch en fiscaal probleem; wie helpt mij

Beste leden,

 

Ik heb het volgende probleem dat ik aan jullie voor wil leggen:

 

1997:

ik reageer op een advertentie voor een functie waar ik verantwoordelijk wordt voor de introductie van een nieuw kopieersysteem op het Europese vasteland. Dit systeem is ontwikkeld in het Verenigd Koninkrijk. Mijn functie is national marketing executive Benelux. Er wordt een Nederlandse BV opgericht (eerst BV io later een reguliere BV; ik ben handelingsbevoegd; de aandeelhouder/bestuurders zijn een Britse limited company). Er wordt een Nederlands accountants kantoor in de hand genomen om de administratie uit te voeren.

 

1997-1999

Ter ondersteuning van de bedrijfsvoering moeten er allerlei zaken geregeld worden zoals de huur van een pand, de inrichting van een inkt vulstation, etc. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de het organiseren van beursen, het bezoeken van potentiële dealers en allerlei andere sales en marketing activiteiten. Dit is een zeer intensieve baan met gereis naar Frankrijk, België, Duitsland en Nederland. Iedere maand krijg ik mijn salaris uit het Verenigd Koninkrijk overgemaakt ook al ben ik werkzaam voor de Nederlandse BV. Inmiddels heeft één van de belangrijkste producten uit het assortiment een technisch probleem waardoor de dealers niet met volle overtuiging kunnen overgaan tot verkoop van dit product.

 

september 1999

Onverwachts bezoek uit het Verenigd Koninkrijk. Een manager loopt het kantoor binnen met de mededeling dat ik ontslagen ben. Ik was totaal overrompeld en moest alles inleveren. Ik heb de manager verteld dat ik het er niet mee eens was en dat ik naar huis zou gaan. Daar na volgde vele gesprekken met de manager waarin ik had aangegeven dat ik vond dat ze alles moesten regelen (leveranciers, de huur, de belastingen). Later werden deze onderhandelingen voortgezet door het accountantskantoor die inmiddels als bewindvoerder was aangesteld.. Uiteindelijk, na druk van de accountant, teken ik een beëindigingsovereenkomst. De belangrijkste punten zijn:

 

-   dat ik werkzaam ben voor de Nederlandse BV sinds augustus 1998

-   de Nederlandse wet van toepassing is

-   dat men om economische redenen mij ontslaat

-   dat de accountant belast is met de opheffing van de BV en ik gedurende 2 maanden eventuele hulp moet geven aan de accountant

-   dat ik twee jaar niet in de kopieer branche werkzaam mag zijn

-   dat alle kosten die ik heb gemaakt voor de BV vergoed zouden worden en dat ik geen andere kosten zou declareren dan deze kosten

-   een ontslagvergoeding van 2 maandsalarissen

 

Het contract wordt ondertekend door mij en een bestuurder uit het Verenigd Koninkrijk. Ik wacht mijn betaling van de onkosten af maar deze blijft uit. Middels verschillende faxen wijs ik de bestuurders in het Verenigd Koninkrijk op deze afspraak. Een reactie blijft uit. Inmiddels is het kantoor en werkplaats ontruimt door de bewindvoerder. De huur wordt niet betaald. Ook blijkt dat andere leveranciers niet betaald worden. Na een onderhoud met de Belastingdienst kom ik er uiteindelijk ook nog achter dat er nooit belasting is betaald. Er volgt een fax discussie met de Belastingdienst waarin ik mijn positie uitleg. Ik verzoek hen om de bestuurders in het Verenigd Koninkrijk hierop aan te spreken. Dit wordt niet gedaan wel volgt een derde beslag op o.a. het banktegoed van de BV. Ondertussen wijs ik de bewindvoerder en de bestuurders middels diverse faxen op de situatie. De leveranciers benader ik ook met de mededeling dat er waarschijnlijk geen betaling te verwachten valt.

 

Uiteindelijk krijg ik van mijn contactpersoon bij de Belastingdienst telefonisch te horen dat het vervolgen van de bestuurders in het Verenigd Koninkrijk geen zin heeft. Ik heb geen rechtsbijstand verzekering dus daar kon ik ook niets mee. Bovendien was de eigenaar/bestuurder van de Britse Limited company een zeer vermogende Brit. Daar had ik geen schijn van kans tegen. Gedurende het gehele jaar 2000 stuur ik de onderneming faxen. Zonder resultaat. Ondertussen ben ik aan een nieuwe baan begonnen maar dit gaat niet best. Uiteindelijk krijg ik een burn out en neem daar na een jaar ontslag. Mijn vrouw heeft een baan en ik heb geen uitkering en zit thuis (huisman). In 2003 wordt de Nederlandse BV door de KvK opgeheven. Pas in eind 2004 ben ik in staat om te werken. Ik kan via een kennis een opdracht uitvoeren en start een eenmanszaak. Dit loopt in eerste instantie niet storm pas medio 2007 krijg ik mijn tweede opdracht en daarna gaat het steeds beter.

 

In maart van dit jaar ontvang ik tot mijn verbazing een mail van de eigenaar uit het Verenigd Koninkrijk. Hij heeft een nieuwe activiteit begonnen (doet hij wel vaker) en heeft waarschijnlijk per ongeluk mijn emailadres zonder te controleren in de maillijst gezet. Ik barst in woede uit en mail hem terug:

 

Sir XX ,

 

Getting this message after ten years is a shame on you!!!! If you copied and pasted your contacts without checking them, delete me as a contact from this mailing list. I DO NOT WISH TO BE UPDATED ABOUT YOUR LIFE!!!

 

I want a written confirmation that you have deleted me from the mailing list.

 

Up till today you have not fulfilled your obligations regarding XX BV and my dismissal in 2000. I have pointed out that Dutch law considers this a serious matter of misconduct. The fact that you have not responded up till this email makes me wonder if you are interested in the case anyhow.

 

According Dutch law you are liable for this misconduct. As you have not responded on my several requests to fulfil your obligations As a result of this I have put down a claim on XX BV for my personal damages. In 2005 I calculated a personal damage of € 249.520,-. Since then I have activated this damage on my balance sheet of my company YY as “Goodwill XX BV” (for your information it will be written off in 10 years).

 

Regards,

 

,,

 

De mail stuur ik tegelijk door naar het emailadres van mijn eenmanszaak.

 

Een reactie van zijn kant blijft ook nu waarschijnlijk weer uit. Mijn vraag aan de forumleden is het volgende:

 

1)   Wat is de positie van de Belastingdienst in deze

 

a)   Zij zij hebben in 1999/2000 ondanks mijn verzoek geen aanslag opgelegd voor de BV. Hierdoor is mijn rechtsgang richting de Nederlandse BV belemmerd. Ik werd tenslotte vanuit het Verenigd Koninkrijk betaald (NB. mijn beëindigingsovereenkomst had wel betrekking op de Nederlandse BV)

b)   Kan ik de bewuste claim uit de mail (gebaseerd op mijn te verwachten inkomensontwikkeling bij normaal dienstverband en verminderd met mijn werkelijke inkomsten) activeren in mijn eenmanszaak als bijvoorbeeld een (oninbare) vordering of goodwill

c)   Kan ik hen alsnog vragen om een aanslag te doen omdat dit mijn claim onderbouwd. Feitelijk heb ik zwart loon ontvangen omdat een salarisstrook en jaaroverzichten niet aan mij zijn overhandigd.

 

2)   Had de Nederlandse BV wel ontbonden mogen worden omdat formeel de afspraken in mijn beëindigingsovereenkomst niet zijn nagekomen. De (on)kosten van de BV zijn niet voldaan en /of ik ben niet ontslagen omdat men niet geeft voldaan aan het beëindigingsovereenkomst

 

3)   Was mijn ontslag niet nietig omdat het gebaseerd was op bedrog (men had tenslotte geen inkomstenbelasting en premies over mijn loon betaald) en heb ik dus niet formeel recht op doorbetaling van mijn loon (dat kan leuk worden).

 

4)   Wat is de positie van de accountant in deze?

 

 

Ik hoop dat er iemand is die hier kennis van zaken heeft zodat ik dit op een mooie manier kan afsluiten, Mijn dank is groot!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste David,

 

Uw vraag is in feite geen ondernemers-vraag, maar de mods hebben er (nog) geen slotje op gezet, dus het kan.

 

Het verbaast me dat u vragen stelt over een kwestie die meer dan 10 jaar geleden heeft gespeeld. Ik begrijp dat het allemaal heel vervelend voor u is, maar er komt ook een tijd dat je zaken - hoe vervelend ook - gewoon moet afsluiten en verder moet gaan met je leven. De energie die u in deze zaak steekt lijkt ten koste te gaan van het rendement van uw eenmanszaak en uw gezondheid en dat is het allemaal niet waard. Zeker omdat het - voor zover ik dat kan beoordelen - om een allang verloren zaak gaat, waar voor u niets meer valt te winnen.

 

Een reactie van zijn kant blijft ook nu waarschijnlijk weer uit. Mijn vraag aan de forumleden is het volgende:

 

1)   Wat is de positie van de Belastingdienst in deze

 

a)   Zij zij hebben in 1999/2000 ondanks mijn verzoek geen aanslag opgelegd voor de BV. Hierdoor is mijn rechtsgang richting de Nederlandse BV belemmerd. Ik werd tenslotte vanuit het Verenigd Koninkrijk betaald (NB. mijn beëindigingsovereenkomst had wel betrekking op de Nederlandse BV)

 

Dit is een zaak tussen de fiscus en de BV en u bent daarin geen belanghebbende. Verder zie ik niet direct in waarom uw rechtsgang richting de BV is belemmerd. Mij lijkt eerder het omgekeerde het geval. De fiscus is immers preferent schuldeiser.

 

 

b)   Kan ik de bewuste claim uit de mail (gebaseerd op mijn te verwachten inkomensontwikkeling bij normaal dienstverband en verminderd met mijn werkelijke inkomsten) activeren in mijn eenmanszaak als bijvoorbeeld een (oninbare) vordering of goodwill

 

Nee, er is geen enkel causaal verband tussen de claim, als die al juridisch afdwingbaar is, wat ik betwijfel, en de eenmanszaak.

 

 

c)   Kan ik hen alsnog vragen om een aanslag te doen omdat dit mijn claim onderbouwd. Feitelijk heb ik zwart loon ontvangen omdat een salarisstrook en jaaroverzichten niet aan mij zijn overhandigd.

 

Nee, nogmaals u bent geen belanghebbende. Bovendien is de navorderingstermijn voor de fiscus allang verstreken, afgezien van het feit dat er niks meer te halen valt.

 

Als u zwart loon hebt ontvangen, bent u er goed mee weg gekomen, want dan had de fiscus bij u wel eens een navorderingsaanslag kunnen opleggen :). Weliswaar is je werkgever verplicht salarisstroken en een jaaroverzicht af te geven, maar dit wil nog niet zeggen dat er - bij het nalaten hiervan - sprake is van zwart loon.

 

 

2)   Had de Nederlandse BV wel ontbonden mogen worden omdat formeel de afspraken in mijn beëindigingsovereenkomst niet zijn nagekomen. De (on)kosten van de BV zijn niet voldaan en /of ik ben niet ontslagen omdat men niet geeft voldaan aan het beëindigingsovereenkomst

 

Ik neem aan van wel. Maar zelfs al was de BV in stand gebleven, dan had dat u niet gebaat. Bij gebrek aan baten had de BV waarschijnlijk toch niet aan haar verplichtingen kunnen voldoen.

 

 

3)   Was mijn ontslag niet nietig omdat het gebaseerd was op bedrog (men had tenslotte geen inkomstenbelasting en premies over mijn loon betaald) en heb ik dus niet formeel recht op doorbetaling van mijn loon (dat kan leuk worden).

 

Blijkbaar bent u er akkoord mee gegaan dat u om bedrijfseconomische redenen bent ontslagen. Uw ontslag staat helemaal los van het feit dat de BV de verschuldigde loonbelasting niet heeft afgedragen.

 

 

4)   Wat is de positie van de accountant in deze?

 

Ik denk dat de accountant gewoon zijn werk heeft gedaan. Althans ik kan uit uw mail niet afleiden dat hij zaken heeft gedaan die niet in de haak zijn.

 

Hoe vervelend het ook klinkt. Voor zover ik het kan beoordelen, heeft u op geen enkel punt een zaak. Ik zou er dan ook een dikke streep onder zetten en me concentreren op zaken die wel rendement opleveren, zoals het opbouwen van uw eenmanszaak.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi David

 

Zoals Odeon in het begin van zijn post al aangeeft is dit een werknemersvraag en geen ondernemersvraag.

Aangezien HigherLevel alleen openstaat voor ondernemers en ondernemersgerelateerde onderwerpen en we daar nogal streng op zijn gaat dit topic slot.

 

Succes met het eventuele vervolgtraject

 

Frans

HL-admin

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.