• 0

wie is aansprakelijk in deze situatie in een BV

dag allemaal,

 

wellicht kunnen jullie mij helpen.

 

ik heb samen met een vriend een bv een jaar geleden opgericht hij heeft 76% van de aandelen en ik 24%. hij is ook directeur.

vanaf het begin ging het al niet goed. hij nam zelf beslissingen zonder te overleggen. we zijn inmiddels geen vrienden meer we zijn nu bij een punt beland dat we richtig het faillisement gaan. hij was verantwoordelijk voor de boekhouding. dat ziet er niet goed uit.

 

 

mijn vraag luid

 

ben ik prive aansprakelijk met mijn 24%?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag masterk

 

Hoofdelijke aansprakelijkheid geldt voor jullie beiden als het faillissement (mede) te wijten is aan onbehoorlijk bestuur en jullie beiden dus ook formeel bestuurder waren.

 

Je kunt, ook als minderheidsaandeelhouder/bestuurder, niet roepen "ik heb me daar niet mee bemoeit, dus mij treft geen blaam".

 

Dat hoort nu eenmaal bij bestuurder zijn.

 

succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Aandeelhouders zijn niet aansprakelijk, tenzij de aandelen niet volgestort zijn of er dividend is uitbetaald, terwijl het eigen vermogen dat niet toeliet.

 

Voor het overige ligt de aansprakelijkheid voor wanbestuur bij de bestuurder(s). De vraag is dus of jij wel of niet statutair bestuurder bent.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.