• 0

Door BKR geen krediet of rekening kunnen krijgen: werkt dit alternatief?

Beste Mensen,

 

Het is tegenwoordig al moeilijk genoeg om rond te komen van je salaris, laat staan om aan een kapitaal te komen om een bedrijf te starten. Ik ben bezig met het opzetten van een bedrijf door BKR codering kan ik een lening bij de bank op mijn buik schrijven, een zakelijke rekening openen zal ook niet gaan mits ik de bank kan overtuigen dat de zakelijke rekening nodig is om betalings verkeer te regelen voor het bedrijf en dat ik geen gebruik wil maken van credit.

 

Nou mijn vraag is:

 

Stel voor dat ik een Invisteerder vind die mij geld will lenen, en dat ik mijn vriendin het bedrijf laat inschrijven bij Kvk, dan heeft zij een BV en gaat ze naar de bank om een zakelijke rekening te openen, ze wordt geacsepteerd omdat ze geen BKR heeft staan. Kan ik het bedrijf dan overnemen van haar en blijft de zakelijke rekening gelden?

 

En hoe gaat dat in zijn werk voor de belasting en de aandelen en zo?

 

Alvast bedankt.

 

Ashka

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jouw BKR / zakelijke rekening vraag staat hier al voldoende beantwoord, denk ik.

 

Over de rest doe ik geen mededelingen, aangezien ik het in nogal vage constructie vind. Je kent de regels en voorwaarden voor het oprichten en besturen van een BV ?

 

Succes in ieder geval.

Link naar reactie
  • 0

Beste QuDo,

 

Bedankt voor je reactie, ik begrijp dat het een vage constructie is, laat mij mijn vraag anders formulieren:

 

Als ik een BV overneem, neem ik dan ook de zakelijke rekening van de BV over? of dien ik als nieuwe eigenaar een nieuwe zakelijke rekening te openen?

 

Als ik een BV wil kopen die een week geleden opgericht is met een start kapitaal van 18.000 EUR, hoe gaat dat in zijn werk? Betaal ik dan de oude eigenaar gewoon 18.000 EUR?

 

als dit klopt dan dient de oude eigenaar 25% inkomstenbelasting te betalen (4500 EUR).

 

Kan iemand mij vertelen of alles wat ik hierboven heb gezet klopt?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Nee. De oude eigenaar betaalt belasting over winst. die 18k is geen winst. Maar wat jij wilt, werkt niet, omdat er in de Algemene Bank Voorwaarden allerlei informatieverplichtingen zijn opgenomen. Voldoe je daaraan niet, dan is de kans groot dat bij een probleem de oude eigenaar opgeknoopt wordt aan privé aansprakelijkheid.

 

Als jij een financier hebt, dan kan die aan de bank een bankgarantie verstrekken en kan de bank op die basis aan jou of aan jouw bv normale bedrijfsfaciliteiten verstrekken.

Link naar reactie
  • 0

Beste StevenK,

 

Volgens mij begrijp ik het niet goed, zou je wat duidelijker kunen zijn want wat ik heb begrepen van de internet dat waneer iemand zijn aandelen verkoopt binnen een BV dit gezien wordt als extra inkomsten en wordt belast met 25% inkomstenbelasting (box2)

 

Continuïteit/Bedrijfsopvolging

De continuïteit van de onderneming wordt zeker gesteld doordat de BV een rechtspersoon is. Een rechtspersoon is niet afhankelijk van de personen die de rechtspersoon hebben opgericht of besturen. Bij het overlijden van de directeur komt het voortbestaan van de onderneming niet in gevaar. Er moet wel een nieuwe directeur worden aangetrokken.

 

Bij verkoop van de onderneming zijn er twee mogelijkheden:

 

1. de aandelen worden verkocht;

2. de onderneming (machines, inventaris etc.) wordt uit de BV verkocht;

 

Als de aandelen worden verkocht, is de opbrengst belast met 25% inkomstenbelasting (box 2) als de aandeelhouder een aanmerkelijk belang (minimaal 5% van de aandelen) heeft. Als de onderneming uit de BV wordt verkocht, betaalt de verkopende BV vennootschapsbelasting over de (boek)winst bij verkoop. Als de aandeelhouder van de verkopende BV zelf een BV is, dan betaalt deze 'holding' in beginsel geen belasting over de opbrengst.

Bron: investeringsplein.nl

 

Jij zegt ook dat als ik een BV zou hebben en deze verkoop dat er kans is dat ik als oude eigenaar opgeknoopt word aan prive aansprakelijkheid doordat de nieuwe eigenaar niet aan zijn informatieverplichtingen van de algemene bank voorwaarde heeft gehouden?? Dit zou toch betekenen dat iedereen die zijn bedrijf verkoopt zijn hart moet vast houden dat de nieuwe eigenaar zich aan allerlei algemeen voorwaarde gaat houden, anders wordt hij prive aanspraakelijk gesteld, dus heb je jou bedrijf verkocht en zit je lekker te dromen wat je met all dat geld gaat doen wordt er beslag gelegd op je koop woning!!!

 

In afwachting op meer reacties

Link naar reactie
  • 0

Laat je vriendin buiten enige constructie als je een investeerder kunt vinden. Heb je de verhalen hier al eens gelezen van een bank die bijvoorbeeld een krediet intrekt? Ga beter na wanneer je notering verloopt.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Jij zegt ook dat als ik een BV zou hebben en deze verkoop dat er kans is dat ik als oude eigenaar opgeknoopt word aan prive aansprakelijkheid doordat de nieuwe eigenaar niet aan zijn informatieverplichtingen van de algemene bank voorwaarde heeft gehouden?? Dit zou toch betekenen dat iedereen die zijn bedrijf verkoopt zijn hart moet vast houden dat de nieuwe eigenaar zich aan allerlei algemeen voorwaarde gaat houden, anders wordt hij prive aanspraakelijk gesteld, dus heb je jou bedrijf verkocht en zit je lekker te dromen wat je met all dat geld gaat doen wordt er beslag gelegd op je koop woning!!!

 

 

Dat is te kort door de bocht. De nieuwe eigenaar zal bij de bank wel getoetst worden (o.a. BKR) voor hij de BV bankrekening kan overnemen, denk ik.

 

Verder bedoelt Steven denk ik dat je vriendin persoonlijk aansprakelijk gesteld kan worden als blijkt dat ze willens en wetens aan een schimmige constructie heeft meegewerkt.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

 

Dat is te kort door de bocht. De nieuwe eigenaar zal bij de bank wel getoetst worden (o.a. BKR) voor hij de BV bankrekening kan overnemen, denk ik.

 

 

Dan kom ik weer bij het zelfde probleem terug, want dan blokeert de bank deze zakelijke rekening.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

 

Dat is te kort door de bocht. De nieuwe eigenaar zal bij de bank wel getoetst worden (o.a. BKR) voor hij de BV bankrekening kan overnemen, denk ik.

 

 

Dan kom ik weer bij het zelfde probleem terug, want dan blokeert de bank deze zakelijke rekening.

De bank zal niet de rekening blokkeren, maar hooguit de kredietfaciliteit.

Link naar reactie
  • 0

Een ander probleem die je bij de overname van een pas opgerichte BV tegen zal komen is dat de overdracht door het justitiële molen moet. Mocht je failliet zijn verklaard moet je aan allerlei formele verplichtingen moeten voldoen voordat je een BV mag en kan overnemen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.