• 0

Zelfstandig en loondienst

Goede middag,

 

Via mijn huidge opdrachtgever ben ik gevraagd vanaf juni voor een half jaar in loondienst te komen. 18 uur in de week voor 6 maanden, salaris fulltime 4500 euro per maand exclusief vakantietoeslag 8%. Ik voldoe nu al aan het urencriterium van een zelfstandige ondernemer en ook het aantal opdrachtgevers.

Ik heb meerdere vragen:

- Wat is voordeliger om in loondienst bij deze organisatie te gaan of facturen te sturen, wel om op het zelfde bedrag uit te komen wat zij willen besteden.

- Mijn woon werkverkeer is 200 kilometer per dag naar hun en dit krijg ik in loondienst niet vergoed, wel als ik facturen stuur kan ik dat aan het eind van het jaar als kilometers aangeven.

- Hoeveel belasting moet ik betalen en wat hou ik overals ik in loondienst ga.

- Ik wer nu 2,5 jaar als zelfstandig ondernemer en wordt door de belastingdienst gezien als eenmanszaak.

- Uiteraard verdien ik in loondienst minder, daar ben ik mij van bewust, maar wil wel iets overhouden en niet alles inlveren.

 

Voor mij zijn dit erg belangrijke vragen, hoe wordt dit gezien. Ik wil naast de loondienst ( als ik het doe) gewoon blijven werken als interim manager drie dagen.

 

Ik hoor graag van jullie en jullie adviezen.

 

Groet, Annika

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

De eerste vraag lijkt eigenlijk al beantwoord, blijf je voldoen aan het uren criterium.

 

Welk loon wordt er betaald op basis van facturen omdat dan de diverse premies voor eigen rekening komen.

 

Hierna kan je pas een behoorlijke analyse maken van de gevolgen fiscaal.

 

Ook of je de auto op kilometer basis moet declareren of zakelijk rijden.

 

 

De Kanjer

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me aan bij Fred: waarom zou je?

 

Fiscaal zal het ongetwijfeld een hoop geld schelen in negatieve zin. Denk alleen al aan de 12% MKB winstvrijstelling op de omzet de je daar normaliter haalt en straks als uurloon krijgt waar deze niet voor geldt.

 

Reiskosten mag een werkgever overigens ook ad 19 cent per km belastingvrij vergoeden.

 

De vragen van Shetlaz en Fred moeten wel beantwoord worden voordat we er iets meer zinnigs over kunnen zeggen.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie antwoorden. Op dit moment krijg ik per uur betaald en dat zeker niet tegenover het bedrag wat ik zou verdienen in loondienst. reiskosten zijn basis ca 50 euro per maand. Ik zou het ook alleen doen voor de organisatie. De klus is nog niet klaar en dat is mijn gevoel, maar ook een feit. Ik denk dat dit voor mij het probleem is. Het zakelijke moet nog sterker worden ;)

Als eenmanszaak kan ik alle kilometers declareren. Ik zie ook niet mijn voordeel, financieel gezien. Alleen zou het voor de organisatie in de prijs wel uitmaken. Hun moeten veel minder betalen, gewoon een vast bedrag per maand en geen uren + BTW. Volgens mij heb ik ook een keuze gemaakt om het niet te doen. Voor mij zou het alleen vastigheid geven voor 6 maanden.

Aan het urencriterium heb ik al aan voldaan tot heden. Ik kom al ruim over de 1300 uur. Wel even hoe zit het met de zelfstandigenaftrek? Als ik toch al heb voldaan aan de voorwaarden, dan heb ik toch recht op? Wordt loon naast opdrachten bij elkaar opgeteld?

 

Ik hoor graag nog aanvullingen.

 

Groet, Annika

Link naar reactie
  • 0

Aan het urencriterium heb ik al aan voldaan tot heden. Ik kom al ruim over de 1300 uur.

 

Heb je in 3,5 maand al voldaan aan 1.225 uur? Even rekenen: 1.300 / 15 weken = 86 uur per week. Slaap je wel eens? ;)

 

Maar goed het kan. Nadeel is wel duidelijk:

- geen 12% MKB winstvrijstelling en een lager bedrag per uur.

 

Ik zou lekker blijven ondernemen in deze opdracht.

 

 

@Shetlaz: de zelfstandigenaftrek is een vast bedrag bij dit soort winsten (gok ik zo gezien de uren die Annika aangeeft), dus het maakt niet uit of er naast de onderneming nog in loondienst verdiend wordt. Als de uren gehaald worden, dan bestaat daar recht op.

 

@Annika: let er wel op dat je naast de 1.225 uren ook minimaal 50% van je arbeidstijd (dus incl. evt. loondiensturen) aan de onderneming besteed hebt, mocht je toch overwegen het dienstverband aan te gaan.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie antwoorden. Op dit moment krijg ik per uur betaald en dat zeker niet tegenover het bedrag wat ik zou verdienen in loondienst. reiskosten zijn basis ca 50 euro per maand. Ik zou het ook alleen doen voor de organisatie. De klus is nog niet klaar en dat is mijn gevoel, maar ook een feit. Ik denk dat dit voor mij het probleem is. Het zakelijke moet nog sterker worden ;)

 

Lijkt me een prima moment dat zakelijke wat sterker te ontwikkelen.. Als je bij de bakker komt met voor een brood van 2 euro en je hebt maar 1 euro geeft ie je echt gewoon een half brood mee.. maar ja een brood is makkelijk te delen.. en jij niet zo makkelijk.. hoewel.... ik ken de aard van de klus niet maar..

 

Je kunt natuurlijk ook aanbieden dat je het project meer op afstand begeleid, dus niet erheen reizen, scheelt alvast de reiskosten en reistijd voor jou, vervolgens besteed je ook minder uren (bijv maar 10, 2 uur per dag) en zij zorgen dat iemand anders taken op pakt / ondersteund. Op die manier laat ze niet zitten met een half af project maar hoef je zelf ook geen (of veel kleinere) financiele offers te brengen.

Als een opdrachtgever iets niet (meer) kan betalen is dat vooral zijn probleem en niet jou probleem. Tenzij het gaat om 10% tot 20% korting geven omdat het een langlopende opdracht is of uit coulance maar als je meer als 20% moet gaan inleveren zou ik dat niet snel doen zonder dat daar iets tegenover staat. zoals afspraken over een vervolg opdracht, aanbevelingen bij collega-ondernemers (die wel genoeg budget hebben ;D)

 

Naast het feit dat je veel minder verdientals je in loondienst gaat lijkt het mij ook nog een risico dat je dezelfde werkzaamheden (zelfde project) zowel zelfstandig als in loondienst gaat uitvoeren voor dezelfde opdrachtgever, dus er lijkt me een kans dat de belastingdienst het hele project als dienstverband ziet..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ontwikkel je zakelijke kant en besef het volgende:

heb hart voor het bedrijf, het bedrijf is hard voor jou.

 

Zou deze werkgever ook ten bate van jou denken? Wat als je over 3 maanden wel klaar bent? word je dan doorbetaald of je contract beeindigd? etc. etc.

 

Speel advocaat van de duivel of je dit bedrijf echt als goed doel wil bestempelen...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.