• 0

goedkope reclame?

Hier mijn bevindingen van de goedkope reclame methodes die ik tot nu toe heb geprobeerd. Vast en zeker dat jullie hier wat opmerkingen of toevoegingen in kwijt kunnen ;)

 

 

Online:

Search Engine Positioning

Zoals jullie weten ben ik een groot fan van deze vorm van reclame. Het brengt gerichte bezoekers naar je site en kost daardoor relatief weinig.

De voorbereiding is lang en intensief, de kosten zijn variabel, van pay per performance (je weet wie er binnenkomt en betaalt per bezoeker) tot page optimisation (de kosten gaan van 2 tot 5 duizend euro, niet echt goedkoop maar wel goede ROI volgens mij)

 

Partnering

Moeilijk maar ook erg de moeite waard, zorg dat je bekend wordt in "jouw" hoekje van het Internet. Plaats links van je concolegae en vraag aan hun hetzelfde te doen. Zorgt vaak niet voor erg veel extra verkeer maar wel voor goede contacten.

 

SPAM

Niet doen! Niet doen! NIET DOEN! Het geeft je meer negatieve publiciteit op het Internet en die kan killing zijn. De grenzen "wat is spam en wat niet" zijn erg vaag. Ik heb geleerd dat je reclame zou kunnen maken voor je bedrijf als je zorgt dat het on-topic is en mensen kunnen zien dat je niet zomaar ongewenste berichten verstuurd.

De grens is echter zeeeeeer vaag. Ik heb op Usenet behoorlijk wat "heat" gekregen omdat ik toch aan het spammen zou zijn, ik vind van niet, maar het is de discussie niet waard.

 

Je signature

Het is algemeen wel geacepteerd als je je bedrijf profileerd in je zogenaamde signature file. Onder aan iedere post staat dan bijvoorbeeld:

--

https://www.higherlevel.nl

het enige actieve forum in Nederland

speciaal voor technostarters

https://www.higherlevel.nl

--

Sommige mensen zeggen dat een signature van meer dan vier regels "not done" is.

 

Bannering

Omdat de prijzen van bannercampagnes dermate gezakt zijn, kan je ze nu in het vakje "goedkope reclame" kwijt. Ik ben niet echt overtuigd van de effectieviteit van bannercampagnes om mensen naar je site te krijgen. Je kan er wel een bepaalde "brand awareness" mee creëen.

 

Paid searchengine listings

Ben hier niet van overtuigd. Ik heb een tijdje met google adwords gespeeld maar het heeft ons nagenoeg niks opgeleverd. Overture.com is geloof ik de specialist voor paid searchengine listings. Kijk op hun site voor meer info.

 

Commentaar op nieuwssites

Staat er een artikel op een online nieuwssite welke betrekking heeft op jouw bedrijf? Probeer door middel van een reactie wat reclame te maken voor je bedrijf. Meestal worden de reacties door de redactie gelezen, dus je moet wel zorgen dat het on-topic is (het beste is om altijd on-topic te posten).

 

Opensource ondersteuning

Als je website gebruik maakt van opensource software (zoals higherlevel gebruik maakt van http://www.yabb.info) kijk dan of je de beweging van die software op de een of andere manier kan ondersteunen. Het is erg handig om een bergje hackers goed gezint (d t ? vervelende taal dat Nederlands) te zijn. Tevens krijg je hier ook wat publiciteit mee.

 

Hou je statistieken in de gaten!

Je website statistieken zijn een mooie "heldere" bron van informatie. Je hebt goede statistieken nodig om bijvoorbeeld je SEP inspanningen in de gaten te kunnen houden. "Helder" omdat alle statistieken programmas andere info geven. Kijk eens op http://www.tellertest.com voor een overzichtje van gratis tellers en hun "score".

 

Verkondig je mening (in columns)

Er zijn verschillende locaties op het web die op uitgesproken meningen zitten te wachten. Aangezien jij waarschijnlijk ondernemer bent heb je vast en zeker ook wel een uitgesproken mening ergens over... Laat deze overal horen, dit kan bijvoorbeeld door het schrijven van columns. Kan ook offline trouwens.

 

Motiveer je leden om mee te helpen

Dit kan bijvoorbeeld door middel van incentive programma's als: "zorg dat mensen via jouw lid worden en win een Roll Royce voor een week!". Nieuwe leden moeten aangeven via wie ze met je site in aanraking zijn gekomen (dit kan automatisch).

 

Je nieuwsbrief

Dit is een moeilijke, je moet er namelijk voor zorgen dat je nieuwsbrief de moeite van het lezen waard is. Je moet dus als een publisher denken en dat is niet voor iedereen weggelegd. Zorg in ieder geval dat je een opt-in mailing lijst genereerd. Daarna kan je altijd een free-lance publisher inschakelen om je te helpen.

 

Wedstrijden, competities en andere materialistische geintjes

Je kan aan van alles een wedstrijd hangen, let op dat je even de wet nakijkt. De wet op kansspelen is het geloof ik.

 

Offline:

Free publicity

Dit is volgens mij de moeite waard, maar moeilijk om op te zetten. Je free publicity moet genoeg nieuws waarde hebben om in print te komen.

 

Bekende namen

Als je bekende mensen aan je bedrijf kan verbinden gaan er meer deuren voor je open. Zorg ervoor dat de partijen die je benaderd de toegevoegde waarde voor hun duidelijk zien.

Vandaag zullen we de nieuwe collumn van Willem Schoonen publiceren op onze site. Hij is chef van "de verdieping" van Trouw en eindredacteur van Onderzoek Nederland. Ik denk dat dit een leuke manier kan zijn om het forum nog interessanter te maken.

 

Goedkope billboards

Je kan bijvoorbeeld posters laten hangen in toiletten van uitgaansgelegenheden. Ik heb hier nog geen ervaring mee maar het lijkt me wel leuk om te doen.

 

Posters en stickers

Je kan redelijk goedkoop posters en stickers laten drukken (stickers hoeven niet direct glossy dure dingen te zijn, je kan ook etiketten vellen gebruiken. Als je ze met een laserprinter print zijn ze normalitair watervast) zorg dat je deze dingen overal ophangt waar ze op kunnen vallen (zie een stukje verder in deze post)! Wild plakken is niet toegestaan, dus kijk wel een beetje uit. Doe het niet op plekker waar duidelijk staat dat het niet toegestaan is.

 

Abuse de snelweg

Ik heb dit zelf nog nooit gedaan, maar het is redelijk goedkoop om een banner aan een viaduct te hangen. Ik weet niet wat de eventuele gevolgen hiervan kunnen zijn, dus zoek dat eerst even uit.

Je kan ook verschillende boeren benaderen om te vragen of je een bord in hun weilanden mag zetten, deze boeren zijn echter moeilijk te vinden.

 

 

Ik zal deze posting later nog even aanpassen met de andere methoden die we hebben gebruikt. Dit is in ieder geval de eerste opzet.

 

Den

 

p.s.

02-12-02 toevoeging gedaan

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Goed stuk zrski!! :bounce:

 

Mijn complimenten. Hier heb ik ook wat aan! wat een werk he? om je site gepromoot te krijgen. Hoeveel bezoekers levert je marketingactiviteit op?

 

Groeten,

Nils

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Misschien een leuk alternatief! STICKERS. kleine stickers met je URL erop en een kleine tease of helemaal geen aanvullende info wekt nieuwsgierigheid op! Zorg dat je ze altijd bij je hebt en plaats ze overal waar ogen zoeken of komen! Toiletten bushuisjes enz. Let wel op want niet overal wordt het gewaardeerd! We zijn ethisch en maatschappelijk verantwoord aan het ondernemen toch. Dus wees kritisch. Wel is de attention bij deze vorm zeer hoog!

 

Succes,

 

Kanban

Link naar reactie
  • 0

Leuk dat je het zegt. We hebben voor higherlevel stickers en posters ontworpen specifiek voor dit doeleind. Als jullie er wat willen hebben mail me maar op zrski@higherlevel.nl (bernd, sorry sorry sorry dat ik je vergeten was... zonder Kermie ben ik niet zo'n administratief wonder ;) )

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Denk niet dat het erg goedkoop is.

 

Idee is erg leuk, maar het werkt denk alleen als je al een erg sterk merk hebt (Nike, O'Neill). Voor een starter lijkt het me minder succesvol.

 

Het idee met de stickers werkt natuurlijk wel altijd om in ieder geval goedkoop naamsbekendheid te krijgen... Je moet alleen wel zelf bepalen of je op deze manier in de markt bekend wil worden.

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

communities geven je ook vaak betere en loyalere bezoekers dan "gewone" bezoekers.

 

Als je bijvoorbeeld een online fietsenwinkel hebt, dan kan je een marktplaatsje inrichten waar mensen tweedehands fietsen kunnen kopen en verkopen (technisch een eitje). Of fiets onderdelen? Misschien zelfs discussies over wedstrijden, etc.

 

Het nadeel van deze vorm van marketing, is dat het erg veel tijd vergt en dat slechts 10% van de communities succesvol worden.

 

Als je het voor elkaar kan krijgen (ik zal later wat community marketing ervaringen posten) dan heb je weldegelijk een waardevol iets te pakken. Je genereerd meer en kwalitatief beter verkeer en je kan er vaak nog interessante marketing info uit halen (die shimano fiets blijkt helemaal niet populair te zijn o.i.d..)

 

ehm, even als sidenote... Een community beginnen is heel wat meer dan even een versie van YaBB instaleren (dit forum draait op YaBB http://www.yabb.info). Als je denkt dat je met het bieden van community mogelijkheden een community krijgt, dan kan je het net zo goed niet doen.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Ik wil nog even toevoegen dat 'gratis reclame' een

middel is dat je uitstekend kunt verspreiden via je

eigen nieuwsbrief danwel ezine.

 

Let echter wel op dat de nieuwsbrief van informeel karkater is, niet te commercieel.

 

En het verzamelen van namen en emailadressen

behoort één van de belangrijkste doelen te zijn

van je websie voordat je deze werkwijze toepast.

 

In de praktijk wordt dat nog wel eens vergeten,

dit is van cruciaal belang wil je regelmatig je

gratis reclame op een subtiele wijze brengen.

 

Nils Luyt

Marketingcursus.nl

Link naar reactie
  • 0

Vergeet niet bij het verwerven van persoonsgevens je beleid daarover zeer nauwkeurig uit te stippelen! Dat kan vervelende situaties in de toekomst helpen voorkomen.

 

Meer over dit onderwerp (persoonsgegevens) schreef ik in de topic SPAM.

 

Zeker niet onbelangrijk bij (direct)marketing!

 

Kanban

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Bannering

Omdat de prijzen van bannercampagnes dermate gezakt zijn, kan je ze nu in het vakje "goedkope reclame" kwijt. Ik ben niet echt overtuigd van de effectieviteit van bannercampagnes om mensen naar je site te krijgen. Je kan er wel een bepaalde "brand awareness" mee creëen.

ScreenAd en Big Ad Display bannerformaten van de toekomst [bron: E-merce}

 

Online advertising netwerk WebAds ziet de grote vierkanten Big Ad Display (BAD.) en de in flash geprogrammeerde ScreenAd als de bannerformaten van de toekomst. Managing director Tjeerd Kooij merkt wel op dat juist opvallende vormen van online adverteren sneller kunnen irriteren. Kooij is een van de pannelleden bij de workshop Interactieve Marketing op de Emerce Industry Daydie 21 juni in Amsterdam plaatsvindt.

Vooral de ScreenAd, de opvallende animatie waar WebAds zelf begin vorig jaar mee is begonnen, wekt nogal eens irritatie op. Toch vindt Kooij het een interessante en leuke advertentievorm. Kooij: Er moet vooral op gelet worden dat hij goed bij de doelgroep aansluit. Een frequency cap, waarbij de bezoeker de advertentie bijvoorbeeld maar twee keer te zien krijgt, kan ergernis vaak voorkomen.

Lees verder>>>

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Vandaag gezien op RTL Z. Een reclame voor in de metro. In de tunnelbuizen van de metro worden verlichte afbeeldingen naast elkaar geplaatst. Doordat de metro er met een bepaalde snelheid langsrijd vormen de afbeeldingen samen een reclame film. Het ziet er super uit. Voorlopig alleen nog in New York.

 

Dit valt waarschijnlijk niet onder goedkope reclame maar het is wel top.

 

Link naar reactie
  • 0

In de dienstverlenende sector is vertrouwen het aller grootste goed dat je doet verkopen. En is zelf hartstikke gratis! vertrouwen kent ook geen concurrentie! De goedkoopste manier voor het maken van de meest waardevolle reclame is mond tot oor van een reeds bestaande vertrouwensrelatie (klant) met een potentiële klant. Dit is te creëren door je ambassadeurs (bestaande klanten) te belonen voor het aandragen van een waardevolle prospect.

 

PS reagerend op kanban: overal stickers plakken met je URL vermelding is fysieke Spam! De verwijderingkosten van een dergelijke actie kunnen tot in de duizenden euro’s oplopen. Denk er dus twee keer over na voordat je, je met dergelijke vormen van goedkoop reclame maken gaat bezighouden :).

 

Greetz, Patrick

Gain Marketingmanagement &amp Organisatie.

 

Wij verzorgen/bezorgen voor ondernemingen binnen het MKB, de doorlooproute om klanten te behouden, te werven en de winstgevendheid van klanten te maximaliseren.

 

EasyMarketingplan: praktisch, innovatief en competitief in zeven stappen naar uw oplossin

Link naar reactie
  • 0

Sorry voor het omhoogschoppen van dit topic, maar ik vond dat dit hier het beste in thuis hoorde.

 

Wat ook een goedkope vorm van reclame is, is het plaatsen van reclame in bussen. In Venlo kun je in een bus van Hermes een week lang adverteren voor 10 euro. Dit valt erg mee lijkt me. Zeker als je het goed aanpakt, zo zou je bijvoorbeeld alleen bij een bussen die bij een buslijn die langs scholen loopt, een advertentie kunnen plaatsen voor de doelgroep scholieren/studenten. Of bij bussen die bij een buslijn die van het bejaardenhuis naar het winkelcentrum rijdt kunnen adverteren voor de doelgroep bejaarden,

 

Een andere vorm van reclame is het plaatsen van advertentie's bij wc's bij bijvoorbeeld cafe's. Ik weet niet hoe duur dat is, maar ik denk dat de kosten wel meevallen.

 

Heeft iemand al ervaring met een van deze twee vormen van adverteren?

Link naar reactie
  • 0

Heb geen ervaring met de laatste 2 vormen, zal ook niet snel gebeuren denk ik.

 

Wil hier wel even kwijt dat ik ontzettend goede ervaringen heb met Google Adwords. Een betere ROI bestaat er volgens mij niet. Anderen zoals Overture en Qualigo vragen resp. 15 en 20 eurocent als minimum voor een klik. Daar ben ik mee gestopt. Ook omdat de betreffende zoekmachines waar zij mee werken (Lycos, Ilse e.a.) m.u.v. MSN maar een zeer beperkt marktaandeel hebben.

 

Search engine marketing is ook perfect. Ietsje duurder en duurt even maar kan dan wel het juiste resultaat hebben (is ook wel wisselend). Toevallig hebben wij met een voor ons heel belangrijk zoekwoord (leaseauto) vorige week een nr1 positie gerealiseerd bij Google. Dit woord levert alleen al rond de 50 (gerichte) unieke bezoekers per dag op.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Topic opgeduikeld door Hans S, vind ik wel leuk onderwerp dus ook ff mijn mening (want zoals Dennis al zei, een ondernemer heeft altijd wel ergens een mening over ;D)

 

Je hebt veel manieren genoemd van "goedkope" reclame. Ik heb alleen nog niemand horen zeggen dat het van groot belang is dat je de vormen van reclame afzet tegen het imago dat je wilt uitstralen. Voor een financieel adviesbureau lijkt het me niet zo´n geschikt idee een hoop stickers in de wc´s van donkere kroegen te plakken bijvoorbeeld.

 

Als leverancier van statistieken over het gebruik van websites kan ik natuurlijk het internet als medium niet links laten liggen. Google Adwords helpt mij hierbij heel goed, alsmede forums zoals deze. Contacten leggen is toch het meest belangrijk, zowel ofline als online. Search Engine Optimisation overweeg ik nog. Ik kom heel slecht naar voren in de resultaten van zoekmachines maar ik vind de bedragen nogal hoog. Een paar duizend euro aan kosten moeten voor mij nog al wat klanten opleveren, zelfs op de lange termijn is dit lastig. Dus helemaal er aan uit ben ik nog niet.

 

Nog een vorm van "goedkope" reclame is deelname aan lokale bedrijvenbeurzen. Voor een paar honderd euro kun je al deelnemen aan deze beurzen en vele contacten opdoen. Natuurlijk kun je het jezelf ook heel duur maken met standbouw etc, maar in basis kun je het vrij betaalbaar houden.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Groet allemaal!

 

Ik ben hier voor het eerst beland vandaag nav een stuk in de Intermediaar van afgelopen week. Dit is iets waar ik al een tijdje naar 'op zoek' was. Erg leuk, ben nu een tijdje aan het browsen en zal hier zeker geregeld terug komen.

 

Zelf ben ik een groot voorstander van search engine marketing, omdat ik vind dat je verschillende doelgropen in een keer naar de verschillende relevante paginas binnen een site kan leiden. Daar moet ik wel bij zeggen dat mijn 'bedrijf' puur zich op het internet richt en we dus ook alleen een virtueel 'kantoor' (lees: site) hebben. Adwords werken ook voor veel sites erg goed maar het is erg belangrijk om goede keuzes te maken wat betreft de zoek termen waarop je biedt. Ga bijvoorbeeld niet 30 eurocent betalen voor een woord als reizen, maar betaal minder voor combinaties als "reizen naar Australie boeken", dan is je bezoeker een veel meer geintresseerd en betaal je niet voor niks.

 

Ik heb dus samen met mijn broer een website en wij hebben tot vorige maand geen rode cent uitgegeven aan marketing, dus ik ben het niet eens met de stelling dat search engine optimilization tussen de 2 en 5 duizend euro kost! Mocht er iemand dit soort geld eraan uit willen geven dan kan ik ze zeker helpen trouwens ;D Gewoon hard werken om goede partnerschappen af te sluiten en weten hoe zoek machines werken. We zitten voornamelijk in de engelstalige reis sector en er is aardig wat competitie maar ik vind zelf dat we het aardig gedaan hebben met tegen de 3000 bezoekers per dag na ongeveer een jaar bezig te zijn. Het gaat zich nu ook in financien omzetten (toch 2 redelijke salarissen per maand) dus ik ga me ook meer en meer bezig houden met het opzetten van een gedegen boekhouding etc. Het valt me vooral op dat als je geen kantoor hebt dat eigenlijk niemand weet wat ze met je aanmoeten, belastingdienst, kvk etc. Heel apart, en iets waar ze eens goed naar zouden moeten kijken!

 

Ik ga nog even verder lezen hier maar mijn eerste indrukken zijn erg positief!

Link naar reactie
  • 0

Met search-engine marketing ben ik ook wel heel tevreden eigenlijk. Zeker als je het vergelijkt met adverteren in bladen etc. Daar betaal je zo $1000 voor een paar advertenties (kamerkrant, startersmagazine, etc.), als je dat bedrag besteed aan betaalde listings op google of zelfs aan banner campagnes denk ik dat je vrijwel altijd beter uitkomt :)

 

 

Het valt me vooral op dat als je geen kantoor hebt dat eigenlijk niemand weet wat ze met je aanmoeten, belastingdienst, kvk etc. Heel apart, en iets waar ze eens goed naar zouden moeten kijken!

 

Eerlijkgezegd denk ik niet dat het ze uitmaakt of je in een kantoorpand zit, of in de bezemkast thuis. Zolang je maar een vestigingsadres hebt (het huisadres van de eigenaar) weten ze waar de papierwinkel naartoe moet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.