• 0

Eenmanszaak beginnen, hoe?

Beste,

 

Ik ben de laatste 2 weken bezig me te verdiepen hoe ik een eenmanszaak moet opzetten en hoe ik dit vooral goed kan doen volgens de belastingsdienst.

 

Ik zal eerst mezelf even voorstellen en het verhaal voorleggen.

 

Ik ben Nick, inmiddels 19 jaar oud en in het bezit van een MBO ICT-Beheer diploma. Momenteel leer ik door aan het HBO voor systeembeheerder. Door de hoeveelheid vrijetijd in beide opleidingen ben ik me gaan verdiepen in het maken van website's. Inmiddels vind ikzelf dat ik mezelf naar een niveau heb gebracht dat ik er daadwerkelijk geld mee mag/kan verdienen.

 

Aangezien ik dit niet zwart wil gaan doen en netjes via de regels, wil ik me inschrijven bij de KvK, dat is allemaal het probleem niet. Dat inschrijven zal allemaal wel lukken, het gaat me vooral om de belastingsdienst.

 

Wat weet ik:

 

[*]Elk verdiende euro moet gefactureerd worden

[*]Alle inkomsten moeten bijgehouden worden

[*]Het slimst is een rekening op naam van het bedrijf

[*]Elke 3 maanden belasting aangifte doen en BTW afdragen

 

Wat ik wil ik weten

[*] Hoe betaal ik mezelf uit? Zijn alle inkomsten voor mij?

[*] Moet hier dan nog inkomsten belasting over betaald worden

 

Zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden?

 

Graag jullie advies en tips zodat ik goed en gestructureerd kan beginnen.

 

Alvast bedankt!

 

Nick

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op de site van de belastingdienst kun je ook allerlei belangrijke info vinden voor starters.

 

Er even van uitgaand dat je een eenmanszaak (EMZ) begint:

 

- zorg voor een goede boekhouding

- je moet inschrijven bij de KvK (en daar is inschrijving bij de BD aan gekoppeld tegenwoordig)

- je inkomen komt uit de winst (dus niet je omzet)

- over die winst betaal je inkomstenbelasting. Reserveer 30-40% van je omzet voor de IB dan zit je zelden verkeerd.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle reactie!

 

Ik had op de site van de belastingdienst gekeken, en ik ken een aantal vrienden die ook een eenmanszaak hebben. Alleen, iedereen vertelt wat anders.

 

Ik had namelijk begrepen dat ik geen IB hoefde te betalen en alleen mijn BTW moest afdragen (wat ik redelijk apart vond).

 

Dan ga ik even de situatie schetsen zoals het volgens jou is.

 

Voorbeeld.

 

Ik verkoop een website voor 3000 euro exclusief btw (dus 3570 incl. btw).

 

Dat geld wordt op de rekening van mijn bedrijf gestort. Na 3 maanden ga ik belasting aangifte doen en daar draag ik de BTW af.

 

De omzet is dan dus 3000 euro. Ik zou mezelf dan willen betalen, mag ik dan 1800 euro naar mezelf overmaken en dan 1200 naar de belastingdienst?

 

Snap ik het dan goed?

 

 

PS: Zover ik weet maak ik namelijk geen onkosten (alleen mijn eigen uurloon) dus dan is die 3000 euro toch de winst en de omzet?

Link naar reactie
  • 1

Je voorbeeld klopt wel, alleen betaal je IB per jaar.

 

Als vrienden je tegenstrijdige dingen vertellen is de BD altijd je laatste vraagbaak, en ook op dit forum zit aardig wat belasting expertise. Geen IB betalen is alleen het geval als je heel weinig winst maakt.

 

Het is ook handig een aparte bankrekening te hebben voor je zaak. Geld wat je nodig hebt kun je dan naar je privérekening overmaken. Zolang je niet meer opmaakt dan 60% van je vermoedelijke winst zit je wel safe.

 

Kosten heb je toch wel als het goed is:

 

- PC

- software

- inschrijving KvK

- telefoonkosten

- reiskosten

- je zakelijke website (hosting)

 

etc etc.

 

Lees ook eens deze column van Joost Rietveld: https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/142

 

Ook zijn andere columns zullen (deels) interessant voor je zijn.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Belangrijkste tip: Houd een goede urenregistratie bij zodat je goed inzicht hebt. Bepaal een uurtarief extern en intern (dus het bedrag wat je naar prive overmaakt / aantal productieve uren). Met die urenregistratie ga je beter inschatten en dat vermenigvuldig je dus met het uurtarief om een offerte te doen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

allereerst wil ik jullie beide bedanken voor de snelle reactie's en het verduidelijken van wat ik moet doen. Aan het artikel heb ik een hoop en de antwoorden ook.

 

Ik verwacht geen tienduizende euro's omzet te draaien, ik wil gewoon mijn bijwerken netjes doen. Niet zwart gewoon zoals het hoort. Dus het is -als het goed is- redelijk bij te houden qua administratie.

 

Dan ga heb ik nog een vraag. De loonbelasting die ik betaal kan ik helemaal of gedeelte terug krijgen toch? Dat hangt toch af van het totaal verdiende bedrag?

 

Verder is het dan ook aan te raden om bijvoorbeeld van de 1800 euro die ik overhoud een gedeelte op de rekening van het bedrijf te laten voor de onkosten van pc software e.d. of heb ik dat fout, want dan kan ik toch die onkosten op naam van het bedrijf doen, en dan kan je weer iets van BTW terug krijgen ervan ofzo? (Ik heb hier verder nog geen onderzoek in gedaan, hier moet ik me dan nog in verdiepen ging er eigenlijk vanuit geen onkosten te hebben.. :P)

Link naar reactie
  • 0

Over ib etc kan ik je ook niet veel tips geven maar denk bijv bij onkosten eens aan:

 

Internet

telefoonkosten

software die je aan moet schaffen om je werkzaamheden te kunnen doen (staat me iets van bij dat je als je een bedrijf heb hier orginele dvds/cds moet hebben kan het ook mis hebben hoor)

telefoonkosten.

 

En zo zullen er vast nog wel een hele hoop zijn

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik in ieder geval een stap in de goede richting kan zetten door jullie hulp. Lees ook vaak dat startende ondernemers nog al hebberig zijn en al het verdiende geld gelijk aan zichzelf uitkeren. Door jullie reactie en de link naar het artikel is me in ieder geval duidelijk geworden dat het verstandig is om ook vooral 'eigen kapitaal' te genereren voor het 'bedrijf'.

 

Verder hebben jullie me er ook op gewezen dat het slim is om 40% apart te houden voor IB en uiteraard mijn BTW van 19% (waardoor ik eigenlijk toch maar weinig over houd xD).

 

Ik zal jullie -indien interesse- op de hoogte houden hoe de stand van zaken is en een korte beschrijving geven wat ik gedaan heb zodat eventueel andere forum leden er wat aan hebben.

 

Nogmaals bedankt allemaal! En ik ga me ook nog verdiepen in hoe ik mezelf kan uitbetalen.

Link naar reactie
  • 0

 

Dan ga heb ik nog een vraag. De loonbelasting die ik betaal kan ik helemaal of gedeelte terug krijgen toch? Dat hangt toch af van het totaal verdiende bedrag?

 

Je betaalt geen loonbelasting als ondernemer, maar inkomstenbelasting over de winst.

 

Als je naast je winst ook inkomen hebt uit een baan, zal je werkgever IB daar over inhouden. Jij betaalt IB zowel over je inkomsten uit werk als uit je onderneming.

 

Verder is het dan ook aan te raden om bijvoorbeeld van de 1800 euro die ik overhoud een gedeelte op de rekening van het bedrijf te laten voor de onkosten van pc software e.d. of heb ik dat fout, want dan kan ik toch die onkosten op naam van het bedrijf doen, en dan kan je weer iets van BTW terug krijgen ervan ofzo? (Ik heb hier verder nog geen onderzoek in gedaan, hier moet ik me dan nog in verdiepen ging er eigenlijk vanuit geen onkosten te hebben.. :P)

 

Zodra je je hebt ingeschreven bij KvK en BD, zul je van de BD een brief krijgen over hoe zij je als ondernemer zien. Vrijwel zeker ben je ondernemer voor de BTW, dat wil zeggen dat je BTW mag terugvragen over zakelijke uitgaven, en ook BTW moet rekenen over wat je verkoopt (en die BW dusafdragen aan de BD).

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.