• 0

Afsluiten boekjaar op 1 januari?

Ik verwerk mijn boekhouding in Informer. Als ik mijn eindbalans 2009 en beginbalans 2010 bekijk, zie ik dat Informer zelf de winst over 2009 boekt als "saldo 2009" op de balans van 2010. Daar hoef ik volgens mij dus niets aan af te sluiten.

 

Echter, mijn btw cijfers van 2009 liepen, voordat ik daar handmatig een stokje voor stak, wel door mijn cijfers van 2010. Nu heb ik zojuist, na het lezen van andere berichten op HL, mijn btw cijfers van 2009 tegen elkaar weggeboekt (van voorbelasting en van ontvangen btw naar te betalen btw) zodat al die saldi weer op nul staan in 2010.

 

In eerste instantie boekte ik die cijfers in het memoriaal op 31-12-2009. Maar tot mijn schrik zag ik toen dat ik ze niet meer kon aflezen op de eindbalans van 2009. Ik heb die boeking daarom ongedaan gemaakt en ze nu weggeboekt op 1-1-2010. Op die manier klopt mijn eindbalans over 2009 nog en lopen de cijfers van 2009 ook niet door mijn cijfers van 2010.

 

Mag ik die memoriaal boeking echter wel boeken op 1-1-2010, of moet de afsluiting van een boekjaar altijd op 31-12 van een jaar liggen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij haal je twee dingen door elkaar... Afsluiten van een boekjaar gaat over het op 0 zetten van de rekeningen van de winst-en-verlies-rekening.

 

De rekeningen van de BTW vallen hier niet onder, deze staan gewoon op de balans en kunnen dus rustig mee naar 2010. Ergens in januari zal je de BTW afdragen aan de belastingdienst, op dat moment moet het ook in de boekhouding verwerkt worden.

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
  • 0

Bij betaling van de BTW zullen de afgedragen bedragen de saldi op de BTW-rekeningen doen slinken.

 

Stel je hebt in 2010 nog niets gedaan binnen je bedrijf totdat je voor Q4 van 2009 BTW-aangifte gedaan hebt, dan zullen de BTW rekeningen na verwerken op 0 staan. Heb je in 2010 reeds factureren gestuurd of aankopen gedaan dan resten op de BTW rekeningen de bedragen over 2010 en zijn die van 2009 eraf...

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt.. het wegboeken van de saldi per jaar is ook een goed idee. maar voor deze boeking is geen verplichte of voorgeschreven datum. 1 januari is prima omdat het doel is het saldo op 0 te krijgen voor 2010, zodat de totalen op die rekening het saldo voor het lopend jaar laten zien wat inderdaad handig is om zelf in de gaten te houden of je alle btw hebt aangegeven. Dat doel heb je bereikt dus is prima zo..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.