• 0

Overname familie bedrijf

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste DdeG.

Elke overname is in principe uniek. Om een aanzet te geven moet eerst de rechtsvorm van het over te nemen bedrijf bekend zijn.

Daarnaast is het ontzettend belangrijk dat de gegadigden hele heldere en duidelijke afspraken maken over de taakverdeling binnen de over te nemen onderneming.(onze ervaring leert dat op termijn de zaken fout lopen door het ontbreken van goede afspraken en anderzijds het niet nakomen van gemaakte afspraken). We kunnen je via dit forum een stukje op weg helpen. Laat dus eerst even weten wat de rechtsvorm is.

M.vr.gr.

John

www.indumatic.nl

Link naar reactie
  • 0

Hier wat meer gegevens van het over te nemen bedrijf.

 

VOF Twee vennoten.

Dochter werkt al mee in de zaak.

 

Actief op verschillende fronten:

Horeca, Kleding, Antiek, Sieraden, Museum

(Het is begonnen met een uit de hand gelopen hobby.)

Niet echt commercieel. Maar draaien wel leuk.

 

We hebben al wat gespreken gevoerd, maar concrete afspraken zijn er nog niet gemaakt. Ze weten wat ze willen doen, maar weten eigenlijk niet hoe ze dit moeten bewerkstelligen.

 

Ik heb me wel gemengd in de besprekingen, maar hield me wat op de achtergrond. Ik zelf heb een bepaald traject voor ogen die gevolgd moet worden. Het enige wat ik heb gedaan is telkens weer de spiegel voorhouden. Wil jullie dit wel, denken jullie dat jullie het kunnen, houden jullie de familie heel, etc.

 

De komende paar weken ga ik voor mijzelf een Plan van Aanpak maken. Mogelijkheid-alternatieven-tijdplan-ondernemersplan-etc. Dit is tot nu toe niet gemaakt en je ziet het gewoon mis gaan.

Een ding ga ik zeker doen. Een goede adviseur zoeken, die invulling kan geven in ons Plan van Aanpak.

 

Het meest intressante wat ik snel wil weten is of de overname mogelijk is. En met welke voorwaarden.

 

Via deze weg hoop ik wat goede tips te krijgen. Zo van let hier op let daarop.

Dus ervaringen van mensen die zo'n traject al eerder mee hebben gemaakt.

 

 

Mvg.

 

Danny

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Het meest intressante wat ik snel wil weten is of de overname mogelijk is. En met welke voorwaarden.

 

Een overname is altijd mogelijk. Ik ben geen expert, maar in jouw geval lijkt het me het beste, dat je met je vriendin een nieuwe VoF opzet, dat je afspraken maakt wat je aan rechten en plichten overneemt uit de oude VoF (kan alles zijn, maar ook slechts een deel), vervolgens spreek je af wat je ervoor betaald en hoe er betaald moet worden. Dat betalen kan gelijk bij overname, of de verkopende partij laat het bedrag in jullie onderneming zitten als achtergestelde lening. Een combinatie is natuurlijk ook mogelijk. Als de oude VoF helemaal leeg is, kan die worden opgedoekt.

 

In het kort de hoofdpunten van een overname:

- Wat wordt er overgenomen (activa, goodwill, rechten en verplichtingen)

- Wat is de huidige waarde (kan ook negatief zijn, als er meer verplichtingen dan rechten en goodwill zijn)

- Hoe wordt er overgenomen (actieplan, tweede Vof etc.)

- Hoe wordt er afgerekend

- Welke garanties worden er over en weer gesteld.

 

Als de overname "gefinancierd" moet worden zou ik ook eens met je bank gaan praten. Die hebben veel verstand van dit soort zaken en kunnen je een hoop practische tips geven.

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Beste Danny

Een bestaande vof kun je "overnemen" door zelf, en dus in dit geval

2 zussen en een broer, een vof op te richten.

Deze nieuwe vof koopt de activa (bezittingen,voorraad e.d) of

men koopt activa en passiva (schulden).

De waarde dient nauwkeurig te worden bepaald omdat m.n bij overdracht van een vof binnen de familiesfeer de belasting zeer critisch meekijkt naar het koop/verkoop bedrag. De meest veilige manier is het kopen van de pasiva waarbij je de overeengekomen waarde vooraf laat toetsen door de belastingdienst om later onaangename verassingen te voorkomen.

Als jullie het eens zijn over het bedrag hoeft het overnemen van vof niet complex te zijn.

Zoals ik al eerder aangaf is het belangrijkste dat er onderling goede afspraken worden gemaakt. Veel Vof's gaan na enkele jaren ter zielen omdat achteraf blijkt dat de partners elk een eigen verwachting nastreven die niet altijd strookt met elkaar.

Succes

John

www.indumatic.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.