• 0

Aandelenkapitaal volstorten tot 90.000Euro

Ik denk eraan om een deel van mijn prive vermogen te gebruiken om het aandelen kapitaal van mijn BV vol te storten tot 90.000Euro (tot op heden is de standaard 18.000Euro volgestort maw ik stort er 72.000Euro bij).

Kan iemand mij antwoord geven op de volgende vragen:

. moet ik over het kapitaal dat ik in mijn BV stort, prive nog vermogensbelasting betalen (1,2%)?

. is het gecompliceerd om het vermogen na verloop van tijd weer terug te krijgen in prive (BV koopt aandelen terug)? En zou ik over die transactie dan een specifieke belasting moeten betalen?

 

Dank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 1

. moet ik over het kapitaal dat ik in mijn BV stort, prive nog vermogensbelasting betalen (1,2%)?

 

Ervan uitgaande dat je 100% aandeelhouder bent ben je over dit kapitaal geen box III heffing meer verschuldigd. Pas wanneer je de aandelen verkoopt voor meer dan je 'opgeofferd' bedrag (lees: € 90.000) ben je 25% aanmerkelijk belangheffing verschuldigd over het meerdere.

 

Wat je ook kunt doen is dit geld als lening verstrekken aan de BV en deze lening vervolgens omzetten in agio. Voordeel hiervan is dat je niet naar de notaris hoeft.

 

 

. is het gecompliceerd om het vermogen na verloop van tijd weer terug te krijgen in prive (BV koopt aandelen terug)? En zou ik over die transactie dan een specifieke belasting moeten betalen?

 

Het geld kun je op meerdere manieren uit de BV krijgen:

- BV aandelen laten terug kopen --> geen heffing verschuldigd

- Het geld terug lenen aan jezelf --> over de rente betaal je in je BV vennootschapsbelasting en afhankelijk wat je met dit geld gaat doen komt de schuld aan de BV terecht in Box I of III

 

Ik hoop dat e.e.a duidelijker is.

 

groet,

 

Koen

 

Link naar reactie
  • 0

Dank Koen - dat maakt eea zeker duidelijker.

 

Aanvullende vragen mbt verstrekking van een lening en deze in Agio omzetten:

 

. moet de BV dan rente betalen aan mij in Prive

. moet ik dan de rente meenemen in Box 1

. moet ik dan nog steeds de lening (in Agio) aan de BV opgeven in Box 3

 

Dank

Link naar reactie
  • 0

Het is niet nodig om de tussenstap "lening" te gebruiken, je kunt ook rechtstreeks informeel kapitaal storten (agio). Zodra je een lening omzet in agio, is er geen lening meer, dus ook geen rente.

 

Overigens, een aan de BV verstrekte lening valt niet in box 3, maar in box 1 (terbeschikkingstellingsregeling).

 

Verder is agio niet zomaar onbelast uit de BV te halen. Terugbetaling van agio wordt fiscaal in beginsel aangemerkt als dividend. Om dit te voorkomen kun je de agioreserve omzetten in aandelenkapitaal en vervolgens de aandelen af te stempelen en zo kapitaal terug te betalen. Maar dan moet je dus weer langs de notaris. De oplossing agio storten stelt de notariskosten dan dus alleen uit (hoewel de kosten tzt dan relatief lager kunnen zijn, omdat de notaris dan 2 handelingen in een keer uitvoert). Bij verkoop van de aandelen speelt dit niet.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het is niet nodig om de tussenstap "lening" te gebruiken, je kunt ook rechtstreeks informeel kapitaal storten (agio). Zodra je een lening omzet in agio, is er geen lening meer, dus ook geen rente.

 

Informeel kapitaal is niet hetzelfde als agio.. De lening wordt direct omgezet naar agio en heb je dus niet te maken met een rentestroom.

 

Overigens, een aan de BV verstrekte lening valt niet in box 3, maar in box 1 (terbeschikkingstellingsregeling).

 

Mee eens, maar daar kom je in wezen niet meer aan toe.

 

Verder is agio niet zomaar onbelast uit de BV te halen. Terugbetaling van agio wordt fiscaal in beginsel aangemerkt als dividend. Om dit te voorkomen kun je de agioreserve omzetten in aandelenkapitaal en vervolgens de aandelen af te stempelen en zo kapitaal terug te betalen. Maar dan moet je dus weer langs de notaris.

De oplossing agio storten stelt de notariskosten dan dus alleen uit (hoewel de kosten tzt dan relatief lager kunnen zijn, omdat de notaris dan 2 handelingen in een keer uitvoert). Bij verkoop van de aandelen speelt dit niet.

.

 

Klopt! Je kunt je één gang naar de notaris besparen!

 

gegroet

 

Koen

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de duidelijke antwoorden - 1uiteindelijke vraag: in geval van 100% aandeelhouderschap, hoef ik dan ook geen Box heffing te betalen voor informeel kapitaal /Agio?

 

 

 

Wanneer uiteindelijk dit info.kap / agio wordt terugbetaald zal uiteindelijk geen box II heffing verschuldigd zijn. Logisch, want je krijgt in principe je eigen geld terug.

Link naar reactie
  • 0

Wanneer uiteindelijk dit info.kap / agio wordt terugbetaald zal uiteindelijk geen box II heffing verschuldigd zijn. Logisch, want je krijgt in principe je eigen geld terug.

Mits dus de juiste route wordt bewandeld.

 

Alain, ik maak uit je berichten op dat je vermogen naar de BV wilt overhevelen om box 3 heffing te voorkomen? Hou er dan wel rekening mee dat je die box 3 heffing dan dus inruilt voor een gecombineerde vpb/box 2 heffing over het werkelijke rendement, wat afhankelijk van de resultaten best wel eens nadelig zou kunnen zijn. Uitgaande van een gecombineerde heffing van 40% ligt het omslagpunt bij een rendement van 3%.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Vpb geldt zowieso en voor de IB levert het alleen uitstel op - ik neem aan dat je op den duur ooit wel een keer van het rendement wil genieten...

 

Uitstel beïnvloedt wel het omslagpunt, maar slechts in (zeer) beperkte mate.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Even een praktische vraag tussendoor. Wat is nu de meeste praktische manier om dit te realiseren, wanneer het weer terug naar prive halen pas op zeer lange termijn te verwachten is? Kan je simpelweg vanuit prive geld overboeken naar de BV ondervermelding van "storting aandelenkapitaal"?

Link naar reactie
  • 1

Het meest praktische is een informele kapitaal storting. Dit houdt in de je een renteloze lening verstrekt, welke fiscaal als eigen vermogen wordt gezien en commercieel als lening. Er zal dus een verschil optreden tussen de commerciele en fiscale balans.

 

Zelf prefereer ik de omzetting van een lening naar agio. Je stelt dus een lening ter beschikking aan je BV, deze lening wordt gelijk omgezet naar agio.

Dit zijn 3 handelingen:

- opstellen leningsovereenkomst

- overmaken geld

- opstellen overeenkomst waarin de lening wordt omgezet in agio.

 

Zowel commercieel als fiscaal zal er nu agio aanwezig zijn.

 

Wanneer je op termijn dit geld uit je BV wilt halen, kun je 1. je aandelen verkopen ( alles wat je meer ontvangt dan je aandelenkapitaal en agio, wordt belast in box II) of 2. agioreserve omzetten in aandelenkapitaal en vervolgens de aandelen af te stempelen en zo kapitaal terug te betalen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ook commercieel kan er eigen vermogen ontstaan zonder dat er een formele kapitaalstorting plaatsvindt. Een informele kapitaalstorting kan gewoon, direct, in een aparte rubriek onder het eigen vermogen worden opgenomen. Het is niet nodig eerst een lening te verstrekken en dan deze om te zetten in eigen vermogen. In het algemeen wordt dit in de commerciele jaarrekening aangeduid als agio (zie bijvoorbeeld ook het handboek jaarrekening en het compendium voor de jaarrekening)

 

Een kwalificatieverschil tussen de commerciele en de fiscale balans ontstaat pas wanneer er civielrechtelijk sprake is van een lening, die feitelijk dienst doet als eigen vermogen (bijvoorbeeld een deelnemerschapslening).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

 

 

Een kwalificatieverschil tussen de commerciele en de fiscale balans ontstaat pas wanneer er civielrechtelijk sprake is van een lening, die feitelijk dienst doet als eigen vermogen (bijvoorbeeld een deelnemerschapslening).

 

Hiervan is dus sprake wanneer geld gestort wordt en geen rente wordt bedongen. Fiscaal wordt dit dus info kap, maar civielrechtelijk blijft het een lening.

Link naar reactie
  • 1

Nee. Een lening is een lening als er staat dat het een lening is. Dat daar fiscaal wel eens anders over wordt gedacht (substance over form), betekent niet dat er civielrechtelijk een lening kan ontstaan zonder dat daar een leningsovereenkomst (niet noodzakelijk op papier) voor is. De hoofdregel is dat de fiscaliteit het civiele volgt. Is er civielrechtelijk sprake van een lening, dan er er fiscaalrechtelijk ook sprake van een lening, die mogelijk geherkwalificeerd wordt. Maar het blijft een lening.

 

Een kapitaalstorting - of dit nu een formele is of niet - is geen lening en kan dus ook commercieel niet als zodanig worden vermeld.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.