• 0

Administratie opzetten

Hallo Allemaal

 

Ben op dit moment bezig met het starten van een webshop(waarin sommige producten door dropshipping geleverd zullen worden)

 

Nu wil ik natuurlijk vanaf het begin af aan een goede administratie opzetten.Hoe kan ik dit het beste doen?

 

Een verwijzing naar een andere topic waar het allemaal staat uitgelegd is ook welkom (kon hem niet vinden namelijk)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit is wel een heel erg algemene vraag. Kan je 'm wat specifieker maken? Wat heb je al bijvoorbeeld en waar loop je tegenaan?

 

Hoi hoi Marije

 

Ja daar heb je gelijk in,zal hem iets toelichten.

 

Ik zit nu dus zelf vooral met de vragen hoe ga ik de administratie aanpakken via de pc of via mappen of allebei.

 

Hetgeen wat ik zelf al bedacht heb is het volgende:

 

- map voor bestellingen die klanten gemaakt hebben en die nog open staan

- map voor bestellingen die klanten gemaakt hebben en die bezorgd en betaald zijn

- map voor me eigen bestellingen die weer verwijzen naar de bestellingen van de klanten (voor het dropshipping gedeelte)

- inkomende facturen(en dan weer gescheiden door tabbladen voor betaald en nog te betalen)

- uitgaande facturen (idem als boven)

- bankafschriften

- belasting aangiftes

 

En dan nog over de productadministratie: Is het aan te raden om gewoon de artikelnummers van de leveranciers aan te houden of zelf hier een systeem in te maken? had zelf al bedacht om bijv de artikelnummers van de leveranciers aan te houden en dan zelf de leveranciers een nummer te geven welke ik weer voor het artikelnummer zet

 

Misschien is het allemaal wat omslachtig hoe ik het in gedachte heb vandaar dat ik het hier even vraag aan de ervaren ondernemers.

Link naar reactie
  • 0

Hij is nu al veel duidelijker. Ik had in het algemeen iets kunnen vertellen, maar dan had je waarschijnlijk niet de antwoorden gekregen waar je naar zocht ;)

 

Persoonlijk heb ik mijn administratie volledig gedigitaliseerd en dat doe ik ook voor mijn klanten. Als je het zelf echter prettig vind om je administratie in ordners te stoppen, kan dat natuurlijk ook. Een aandachtspunt bij digitaal: zorg ervoor dat je back-ups maakt. Aandachtspunt van papier: bij sommige papiersoorten verdwijnt na enige tijd de inkt (bij kassabonnen).

 

Wat betreft de bestellingen:

Ik zou een overzicht maken waar alle inkomende bestellingen in staan en daarin de status vermelden. Dan hoef je niet met aparte mappen te werken.

Je maakt daarnaast een map voor inkomende facturen en een map voor kasuitgaven.

Je eigen bestellingen kan je in een los mapje houden. Zodra die zijn omgezet in facturen, boek je de facturen en de bestellingen heb je dan niet meer nodig.

Ook voor bankafschriften leg je een map aan.

Daarnaast een map voor alle correspondentie. Met tabbladen scheid je de correspondentie van de verschillende organisaties (tabblad voor belastingdienst, voor verzekeringen, voor kvk etc).

 

Vergeet de crediteuren- en debiteurenadministratie niet. Van iedere debiteur en crediteur moet je specifieke informatie vastleggen.

Ook is het belangrijk een goede urenadministratie bij te houden en eventueel een kilometeradministratie.

 

Wat betreft de artikeladministratie. Zorg ervoor dat ie voor jou logisch is. Jij kan dat het beste zelf bepalen.

 

Veel succes!

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

Hij is nu al veel duidelijker. Ik had in het algemeen iets kunnen vertellen, maar dan had je waarschijnlijk niet de antwoorden gekregen waar je naar zocht ;)

 

Persoonlijk heb ik mijn administratie volledig gedigitaliseerd en dat doe ik ook voor mijn klanten. Als je het zelf echter prettig vind om je administratie in ordners te stoppen, kan dat natuurlijk ook. Een aandachtspunt bij digitaal: zorg ervoor dat je back-ups maakt. Aandachtspunt van papier: bij sommige papiersoorten verdwijnt na enige tijd de inkt (bij kassabonnen).

 

Wat betreft de bestellingen:

Ik zou een overzicht maken waar alle inkomende bestellingen in staan en daarin de status vermelden. Dan hoef je niet met aparte mappen te werken.

Je maakt daarnaast een map voor inkomende facturen en een map voor kasuitgaven.

Je eigen bestellingen kan je in een los mapje houden. Zodra die zijn omgezet in facturen, boek je de facturen en de bestellingen heb je dan niet meer nodig.

Ook voor bankafschriften leg je een map aan.

Daarnaast een map voor alle correspondentie. Met tabbladen scheid je de correspondentie van de verschillende organisaties (tabblad voor belastingdienst, voor verzekeringen, voor kvk etc).

 

Vergeet de crediteuren- en debiteurenadministratie niet. Van iedere debiteur en crediteur moet je specifieke informatie vastleggen.

Ook is het belangrijk een goede urenadministratie bij te houden en eventueel een kilometeradministratie.

 

Wat betreft de artikeladministratie. Zorg ervoor dat ie voor jou logisch is. Jij kan dat het beste zelf bepalen.

 

Veel succes!

 

Hoi hoi.

 

Dank je het is voor mij nu ook al een stuk duidelijker, ik zal het eens op me gemak nog een paar keer doorlezen en dan moet het goed gaan komen.

 

Nog even een vraag over het digitaliseren : Mag ik misschien vragen welk programma hiervoor aan te raden is,heb al flink gegoogled en ja er zijn er 100en danwel 1000en en ze zeggen natuurlijk allemaal van dr eigen product dat het het beste is.

 

En ik hoor het liever hier door mensen uit de praktijk

Link naar reactie
  • 1

 

Nog even een vraag over het digitaliseren : Mag ik misschien vragen welk programma hiervoor aan te raden is,heb al flink gegoogled en ja er zijn er 100en danwel 1000en en ze zeggen natuurlijk allemaal van dr eigen product dat het het beste is.

 

En ik hoor het liever hier door mensen uit de praktijk

Voor digitaliseren heb je niet zo heel veel nodig en voor een klein bedrijf ook geen aparte software.

Een scanner, PC en een externe harde schijf (of dvd's/usb-sticks) is al voldoende.

Alles wat je al via e-mail ontvangt, kan je als bestand opslaan op je schijf, alles wat je op papier binnenkrijgt, scan je.

Zo vaak als nodig maak je backups. Dan ben je er al.

 

Ik zou daar zeker niet heel veel euro's in investeren.

 

Op m'n site kijken is altijd goed, je kan daar vast nog wat andere tips vinden ;)

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Nog even een vraag over het digitaliseren : Mag ik misschien vragen welk programma hiervoor aan te raden is,heb al flink gegoogled en ja er zijn er 100en danwel 1000en en ze zeggen natuurlijk allemaal van dr eigen product dat het het beste is.

 

En ik hoor het liever hier door mensen uit de praktijk

Voor digitaliseren heb je niet zo heel veel nodig en voor een klein bedrijf ook geen aparte software.

Een scanner, PC en een externe harde schijf (of dvd's/usb-sticks) is al voldoende.

Alles wat je al via e-mail ontvangt, kan je als bestand opslaan op je schijf, alles wat je op papier binnenkrijgt, scan je.

Zo vaak als nodig maak je backups. Dan ben je er al.

 

Ik zou daar zeker niet heel veel euro's in investeren.

 

Op m'n site kijken is altijd goed, je kan daar vast nog wat andere tips vinden ;)

 

Op de 1e plaats hulde voor het feit dat je ondanks een administratie advies kantoor heb toch zo uitgebreid tips wil geven,ik lees ze weer op het gemak door en zal er eens mee beginnen om het op te zetten,op dit moment is de webshop nog in ontwikkeling maar heb het liever van te voren allemaal geregeld dan op het moment dat die gaat lopen

Link naar reactie
  • 0

Een zeer betaalbaar programma is Boekhouden Totaal van Osirius circa 250 euro.

 

Hier kan je je bestellingen en artikel-administratie in kwijt, facturen maken en door boeken naar de boekhouding.

 

Goede ondersteuning van debiteuren en crediteuren administratie

 

Een zeer volledig programma voor een scherpe prijs zonder dat je aan peperdure onderhoudscontracten vastzit.

 

De Kanjer

Link naar reactie
  • 0

Een zeer betaalbaar programma is Boekhouden Totaal van Osirius circa 250 euro.

 

Hier kan je je bestellingen en artikel-administratie in kwijt, facturen maken en door boeken naar de boekhouding.

 

Goede ondersteuning van debiteuren en crediteuren administratie

 

Een zeer volledig programma voor een scherpe prijs zonder dat je aan peperdure onderhoudscontracten vastzit.

 

En zo zijn er nog heel veel meer boekhoudprogramma's waar je dat allemaal in kwijt kan. Een mooie oplossing kan ook een online boekhouding zijn. ;)

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

Op de 1e plaats hulde voor het feit dat je ondanks een administratie advies kantoor heb toch zo uitgebreid tips wil geven,ik lees ze weer op het gemak door en zal er eens mee beginnen om het op te zetten,op dit moment is de webshop nog in ontwikkeling maar heb het liever van te voren allemaal geregeld dan op het moment dat die gaat lopen

Het is een kleine moeite om tips te geven en ik help graag iemand vooruit. Geeft mij ook weer een goed gevoel ;)

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 305 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.