• 0

TBS-pand (deels) eigendom van kind, blijft het dan eenTBS?

Mijn vader en ik zijn gezien de huidige mogelijkheden in 2010 voor het éénmalig inbrengen van een TBS-pand in een BV druk bezig hiermee, maar zijn er dus nog niet helemaal uit. Een hoop info al kunnen vinden (zeker op dit forum!) maar ik zit even met het volgende.

 

Mijn vaders pand zit dus in de TBS-regeling. Wat gebeurt er als hij 50% van het pand aan mij schenkt, dus we worden allebei voor de helft eigenaar? Is het dan zo dat het pand uit de TBS gaat (met de bijbehorende TBS-afrekening) of juist niet omdat 1. mijn vader het alsnog aan zijn eigen BV verhuurt met zijn 50% en/of 2. ik wordt gezien als verbonden persoon en valt het onder de maatschappelijk ongebruikelijke terbeschikkingstelling? Ik ga er dan vanuit dat we ieder 50% van de huur ontvangen die hij nu aan zichzelf betaald.

 

En verandert er iets als hij bijvoorbeeld 50% zou schenken en ik 50% schuldig zou blijven als een lening? Dus dat het pand uiteindelijk voor de volle 100% op mijn naam komt te staan? Zou dat dan nog steeds kwalificeren als verbonden lichaam of niet?

 

Ik vind veel info over de TBS wanneer een vader aan een zoon een pand ter beschikking stelt, maar niet zo snel andersom. Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

hoi c_setag

 

hoe oud ben je zelf? Dat is nl. relevant voor de vraag of jij aan jouw vader vermogen ter beschikking stelt.

 

Vervolgens is het hopelijk te doen voor jullie om te vergelijken of het interessanter is voor jouw vader om te schenken aan jou en hoe i.p.v. het pand in de BV te brengen met de eenmalige regeling van 2010.

 

Lijkt me niet iets wat ik als ondernemer zelf zou gaan berekenen. De financiële belangen zijn enorm, de angels aan en adders onder zo'n advies legio en dus: goed advies verdient zich snel terug!

 

succes

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost,

 

Ik ben 40 jaar jong :). Ik hoor graag in hoeverre dat invloed heeft? Alhoewel ik me wel kan voorstellen dat als ik 18 jaar ben en een prachtig pand aan mijn vader verhuur dat dat wat onrealistisch is. Punt is trouwens ook dat momenteel gezien de malaise op de vastgoedmarkt de waarde van het pand ook reëel wat lager gewaardeerd kan worden met alle fiscale voordelen van dien.

 

Ben het volledig met je eens dat het lastige materie is om het eea uit te rekenen, ik wilde eerst zelf zoveel mogelijk info te verzamelen (wat ik al zei, heel veel is al te vinden, zeker op dit forum!). Maar als het erg lastig wordt zal het waarschijnlijk wel raadzaam zijn wat formeler advies in te winnen. In ieder geval alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Hoi

 

De leeftijd is relevant voor zover de eigenaar van het pand minderjarig is (zeer sporadisch maar toch) en het ter beschikking stelt aan een ouder.

 

Een meerderjarige behoort niet tot de groep verbonden personen in de TBS, mits de terbeschikkingstelling in het maatschappelijk verkeer niet ongebruikelijk is (art. 3.91 lid 3 IB). Dat zou spelen als jij tegen een te lage of te hoge huur jouw deel van het pand verhuurt aan de BV van je vader.

 

Zorg dus dat het zakelijk is en jouw aandeel valt in box 3.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik het goed begrijp dan valt het deel van mijn vader nog wel in de TBS? Het simpele feit dat er sprake is van meerdere eigenaren verandert daar dus niets aan.

 

Dus dan zou het wellicht te overwegen zijn om bv 50% te schenken en 50% te 'lenen' zodat het pand wel voor 100% op naam komt te staan en dan dus een zakelijke huur te rekenen. Dan zou het pand volledig uit de TBS zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.