• 0

De webwinkel

Bijna iedereen in Nederland denkt er (naar het schijnt) wel eens aan een eigen webwinkel te beginnen. Het lijkt allemaal heel erg makkelijk, maar in de praktijk is het allemaal toch net even wat moeilijker. Vanuit mijn eigen ervaring als ondernemer, probeer ik een kijkje te geven in de keuken van een webwinkel. Die ook begonnen is vanuit: “Ach, zo moeilijk zal het toch niet zijn?”

 

Anderhalf jaar geleden zat ik samen met mijn broer te brainstormen. We wilden iets starten. Iets nieuws, iets unieks. We hadden er het volle vertrouwen in. Wij hebben een idee, wat niemand anders heeft. We weten precies hoe het moet en ook hoe het niet moet. Geen ondernemingsplan nodig, alles zit in je hoofd.

 

Daar sta je dan opeens. Voor de balie van de Kamer Van Koophandel. Daar moet je gewoon naar toe, aldus de reclame. Nogal logisch gezien het in Nederland verplicht is om als webwinkel ingeschreven te staan bij de Kamer Van Koophandel. Formuliertjes invullen, wat betalen en klaar. Je bent ondernemer. Tijd voor champagne! Je bent euforisch. Je voelt je een winnaar. De eerste stap naar het grote fortuin genaamd: “Je eigen zaak”.

 

Grapjes maken in de auto over welke dure Duitse bolide we gaan bestellen. Echter, de lol is er al snel vanaf. Nu moet je namelijk gaan presteren en keuzes maken. In je hoofd klonk het allemaal logisch en simpel. Maar nu moet het dan ook echt gaan gebeuren. Een bankrekening, een website, een betaalsysteem, leveranciers, boekhouding, voorraad, financiën en het allerbelangrijkste van allemaal: klanten!

Dat was even een tegenvaller. Daar had je niet bij stil gestaan. Klanten werven is natuurlijk het belangrijkste van allemaal. Je kunt alles perfect geregeld hebben, maar zonder klanten is je bedrijf niets. Vanuit je studie wist je dat Marketing belangrijk is voor klantenwerving. Marketing kost echter geld. Geld wat er niet is.

 

Maar eerst nog de basis. Het opbouwen van een webwinkel. Behalve dat deze technisch gezien moet werken, moet deze ook functioneel zijn. Tegenwoordig is het zelf erg belangrijk dat het er mooi uitziet. Hier gaat veel tijd in zitten. In de planning hadden we het bouwen en ontwerpen van de webwinkel geschat op 4 weken. Praktijk: 3 maanden. Leermoment voor de ondernemer: je initiële planning minimaal verdubbelen. Je maakt je planning veel te strak. Bedrijven zijn er niet alleen voor jou. Sterker nog, je bent niemand en je hebt niets. De bestaande klanten gaan voor. Verwacht dus niet dat je binnen een week iDeal op je website aangesloten hebt. Dat duurt langer.

 

De webwinkel is online. Je investeert een klein beetje in Google Adwords. Klaar. Laat die klanten maar komen. In de 1e week behaal je een omzet van welgeteld 25 euro. Dat is gek. Wij hebben toch het meest unieke en mooiste concept van Nederland in handen? Waar blijven die honderden klanten? De hele start is één grote desillusie geweest. Geen Duitse bolides maar gewoon een fiets. Geen winst maar verlies.

 

Na een tijd komen de klanten dan alsnog. Het kost gewoon tijd. Heel simpel. Mensen moeten de weg vinden naar je website, daarnaast is het duidelijk dat je nieuw bent, dus ben je wel te vertrouwen? Allemaal zaken waar je niet over nadenkt als je nog niet begonnen bent.

 

Dan gebeurd er iets, waar je totaal geen controle op hebt. Je leverancier, de enige, kan zijn producten niet naar je verzenden. Maar je klanten hebben wel al betaald. Paniek. Wat nu? Rustig blijven, alle opties uitschrijven en een keuze maken. Meer kan je niet. Op dat moment leer je weer iets, één leverancier is veel te weinig. Daarnaast staan er tientallen risico’s om de hoek. Allemaal waar je nog nooit bij stil hebt gestaan.

 

Nu begint het ondernemen pas echt. Doorgaan tot in de late uurtjes. Keuzes maken die misschien wel het einde van je bedrijfje kunnen betekenen. Maar de webwinkel is een onderdeel van jezelf geworden. Je gaat af op je ondernemersgevoel en pakt alle problemen aan. Geen problemen meer, alleen oplossingen.

 

Opeens is er een moment dat er iets veranderd in jezelf en in je bedrijfje. Je wordt een volwassen ondernemer. Keuzes maken is makkelijker geworden. De zaken lopen goed en de klant is tevreden. Je maakt een goede groei door en de wereld gaat voor je open. Je maakt winst.

 

Maar dan kan er ook gelijk weer wat mis gaan. Je gaat naast je schoenen lopen. Je investeert teveel in marketing. Je voorraad is groter dan wat je eigenlijk nodig hebt en drukt de winst. De wintermaanden waren top. De omzet was nog nooit zo hoog geweest. Maar daar is januari weer. De omzet zakt. Hier had je even geen rekening mee gehouden. Je bedrijf is ingericht op die topmaanden, je kosten zijn te hoog en je bankkrediet loopt verder vol. Wat nu? Heel simpel eigenlijk. Blijf met beide benen op de grond. Ga er voor. Zoals je ook deed toen die ene leverancier niet meer kon leveren, of op het moment dat je webwinkel offline lag door een storing.

 

Misschien lijkt het er wel een beetje op dat ik een negatieve draai geef aan het ondernemerschap. Dat is echter niet zo. Ik ga bijna elke avond slapen met een glimlach op mijn gezicht omdat ik iets moois heb bereikt. Ik ben trots op mijn bedrijf. Vergeet gewoon niet, dat er heel erg veel mis kan gaan als je denkt dat je weet hoe je het moet gaan doen? Denk er dan nog maar eens goed over na. Want je weet maar nooit.

Maar ja… Oók dat is ondernemen…………

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dit verhaal is echt niet alleen kenmerkend voor de e-ondernemer. Ook de straat-ondernemers hebben er last van. En die last houdt nooit op. Als je denkt een paar centen te hebben verdiend, ligt er alweer van alles op de loer om je plannen te wijzigen. En dat hoeft echt niet alleen aan externe factoren te liggen. Als ondernemer ben je zo gewend om flexibel met dit soort zaken om te gaan, dat partners en omgeving er gek van worden.

Link naar reactie
  • 0

Een webwinkel starten is makkelijker dan het opstarten dan een 'winkel' maar zeker niet makkelijk. Er komt zoals ook te lezen in je column een hoop bij kijken.

 

Echter zijn een aantal van deze zaken redelijk op te vangen zodat je de webwinkel (in het begin) kunt runnen naast je vaste baan.

 

Het begint uiteraard allemaal bij spullen... Wat ga je verkopen. Dan is het wel zaak om daar ook leveranciers voor te hebben. Pas dan kan je gaan beginnen met de kvk e.d.

Wanneer je dit hebt geregeld ga je opzoek naar een goede online winkel specialist. Deze kan een mooie representatieve webwinkel opstellen. Zorg ervoor dat je een echte specialist hebt, zodat ook bijvoorbeeld de achterkant goed in elkaar zit. De specialist kan je adviseren in welk beheersysteem en dergelijke.

De voorraad en verzending hoeft ook geen probleem te zijn. Je hebt voldoende bedrijven die dit voor een vast bedrag voor je overnemen. Zij slaan de spullen op en verzenden het naar de klant. Dropshipping wordt dit genoemd. Zij kunnen ook nog eens de facturatie en administratie van je overnemen.

 

Het is dus niet per definitie moeilijk, het is alleen wel 'echt' ondernemen.

 

Tot slot: complimenten voor de schrijver. Goede en leuke column!

Link naar reactie
  • 0

Beste P.J. Odems,

 

Goede opmerking. Een fulfillment bedrijf (dropshipping) is inderdaad een regelaar. Maar wel één die het de online webwinkelier een stuk makkelijk kan maakt. Ze beheren de voorraad, facturatie en levering.

Nou zijn er natuurlijk nog veel meer mogelijkheden. Het enige wat ik probeer aan te geven is dat er veel mogelijkheden zijn om het 'iets' gemakkelijker te maken. Zo zijn er ook leveranciers die voor jou leveren. Dan hoef je helemaal geen voorraad te hebben.

Link naar reactie
  • 1

Beetje wazig. Je verkoopt zaken die je mogelijk nog nooit zelf in je handen hebt gehad. Het is zelfs mogelijk dat je niet eens weet wat je verkoopt. Het zou beter zijn als dit per wet zou worden verboden. Zou ook beter zijn voor ondernemers die wel weten wat ze verkopen en 100% achter hun producten staan.

Link naar reactie
  • 0

@P.J. Odems

Zoals gezegd, het is niet dat ik dit iedereen aan wil raden. Kan alleen praten over de ervaringen van klanten, deze zijn allemaal positief. Vandaar dat ik het als optie aankaart.

Uiteindelijk is er niet één juiste manier, het is hoe jij het invult.

@ Patrick

Natuurlijk. Dat is ook zo. Echter voor een beginnend online ondernemer zou het makkelijk kunnen zijn. Jou column gaat er natuurlijk om dat niet alles zo makkelijk is als men denkt. Daar ben ik het helemaal mee eens. Het is eigenlijk net als een gewone winkel, met als nadeel dat er geen klanten 'langs' lopen...:-)

Link naar reactie
  • 0

@Webverzorgers,

 

Jij geeft een in feite een advies dat kan leiden tot een alternatief van het ondernemerschap. Een dropshipper die zelf geen risico loopt en zelfs niet factureert, is geen ondernemer en dus eigenlijk niet relevant voor dit forum. Ik denk dan ook dat dergelijke materie hier niet thuishoort.

Link naar reactie
  • 0

Beste P.J. Odems,

Je hebt gelijk dat het een discussie niet waard is. Het is vanuit mijn optiek puur een optie voor iemand die een webwinkel wilt starten maar geen ruimte e.d. tot zijn of haar beschikking heeft.

Het is absoluut niet zo dat ik het adviseer, iedereen mag het ondernemerschap op zijn of haar manier invullen. Het is echt puur en alleen een mogelijkheid. Kijk anders even op: http://en.wikipedia.org/wiki/Drop_shipping

Link naar reactie
  • 0

@Webverzorgers,

 

Jij geeft een in feite een advies dat kan leiden tot een alternatief van het ondernemerschap. Een dropshipper die zelf geen risico loopt en zelfs niet factureert, is geen ondernemer en dus eigenlijk niet relevant voor dit forum. Ik denk dan ook dat dergelijke materie hier niet thuishoort.

 

Dat lijkt me onzin. Iedere ondernemer bepaalt voor zichzelf hoeveel risico hij wil lopen.

 

Dropshipment is gewoon een goede manier om met weinig risico een onderneming te starten. Je dient altijd nog wel te investeren in geld en middelen om klanten te trekken, dat is ook ondernemen.

 

Er is niets mis mee lijkt me, en het zou eerder een aanbeveling moeten zijn voor startende ondernemers die weinig risico willen lopen, dan iets "wat hier niet thuishoort".

 

Link naar reactie
  • 0

@Webverzorgers,

 

Een dropshipper die zelf geen risico loopt en zelfs niet factureert, is geen ondernemer en dus eigenlijk niet relevant voor dit forum. Ik denk dan ook dat dergelijke materie hier niet thuishoort.

 

Sinds wanneer factureert een dropshipper niet? En sinds wanneer loopt hij geen risico?

 

Het enige wat hij doet is zelf geen voorraad houden maar direct vanaf de fabriek laten versturen naar de eindgebruiker.

 

Beetje kort door de bocht PJ :)

Link naar reactie
  • 0
Hoe kan het dan zo zijn dat er ondernemers failliet gaan ?[/Quote]

 

 

Marco,

 

Dat is ook de basis van mijn opmerking over het verschil tussen ondernemers en product op Inet gooien en het door dropship te laten verzorgen.

Maar daar is nog wel een boom over op te zetten lijkt me... :)

 

groet,

 

Cor

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie
  • 0

Leuke column, echter heb ik mijn eerste ervaring in de webshop wereld toch iets anders beleeft. ;D

 

Bij mij verkochten de 2 webshops met totaal verschillende artikelen meteen, beginners geluk? of goed doordacht?

 

Echter staat het puntje klanten/klachten behandeling niet in de column, iets waar ik qua tijd mijzelf had vergist in de webshop 'wereld'.

 

Veel succes voor iedereen die een webshop wilt beginnen.

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk kan je discussieren over waar je allemaal tegen aan kunt lopen als je zoiets begint en wat er dan nog in deze column ontbreekt. De zaken zijn in ieder geval herkenbaar neer gezet. Alleen zullen de meesten als zij dit lezen, dit punt vaak al voorbij zijn en het ver nog alleen kunnen beamen.

De Kanjer

Link naar reactie
  • 0

Leuke column vooral omdat hij aansluit bij mij ervaringen met klanten die bij mij een webshop hebben laten ontwikkelen. shetlaz1 zegt terecht je kan discussiëren over wat er ontbreekt in de column, maar dat wil ik toch wel graag doen ;D

 

Opzet structuur (product database): Veel beginnende e-winkeliers weten hoe een mensen shoppen in een winkel of een boek uitzoeken en lezen. Maar kunnen dit niet vertalen naar een structuur binnen hun website. Of begrijpen niet dat zij zich aan een bepaalde structuur moeten houden zoals een winkelier of een boekschrijver zich houdt.

 

Aandachtspunten, triggers, conversie, begeleiding van je klant: een winkelpui heeft een beperkte ruimte waarmee je de klanten naar binnen trekt. Volhangen heeft geen nut, want (bijna) iedere winkelier snapt dat je je beter kan richten op een paar punten. Maar een (web)voorpagina mag blijkbaar wel volhangen met banners, complete assortimentslijsten, inschrijvingen, call-me-now buttons en sponsoring banners voor de vergeten cavia van de buren.

 

Fotografie: tja ik krijg dit van de leverancier voor op internet, maar het werkt Y*^&^&^ niet. Cd's met tiff bestanden van 12 mb per stuk in lagen, bestanden in cmyk in psd formaat. Waarom is het uploaden zo traag en waarom zie ik het niet in internet explorer 4.0

 

SEO: Huhhhhhhh. Ja die gratis documentatie en lijsten die ik heb gestuurd en linkjes naar verschillende topics in HL. Je weet wel dat forum met echte ondernemers, die actief gaan zoeken om het beste uit hun onderneming te halen. En wat ik ook al in mijn avonduren urenlang heb proberen uit te leggen dat wanneer de basis goed is, je zelf ook actief moet bezig zijn met promoten van je website. HET KOMT JE NIET AANWAAIEN!!!!

 

Ik lees in jouw column dat marketing geld kost. Maar als ik alle topics over seo zo lees op dit forum hoeft dat niet zo te zijn. Het kost alleen inzet en tijd.

 

Kortom zaken die je ook waarschijnlijk ook hebt meegemaakt. Je column vind ik top en ik snap uiteraard dat deze geschreven is vanuit het perspectief van jouw de ondernemer. Maar ik wilde dit graag even kwijt ;) Ik zag net een topic over een car-entertainment webshop en zijn problemen over daadwerkelijke verkoop. Natuurlijk werkte het betalingsysteem niet helemaal, maar is dat echt het probleem????

 

En bij mij zitten er absoluut verbeterpunten. Want als de klant het niet begrijpt, heb ik het verkeerd uitgelegd. Maar ik vind jouw column iets te veel over het verloop van ondernemersschap en minder over de basis waarop een e-winkel de fout ingaat. Maar nogmaals een prettig en leerzaam verhaal,

 

Micha

 

 

 

 

 

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

Ik lees in jouw column dat marketing geld kost. Maar als ik alle topics over seo zo lees op dit forum hoeft dat niet zo te zijn. Het kost alleen inzet en tijd.

 

Kortom zaken die je ook waarschijnlijk ook hebt meegemaakt. Je column vind ik top en ik snap uiteraard dat deze geschreven is vanuit het perspectief van jouw de ondernemer. Maar ik wilde dit graag even kwijt ;) Ik zag net een topic over een car-entertainment webshop en zijn problemen over daadwerkelijke verkoop. Natuurlijk werkte het betalingsysteem niet helemaal, maar is dat echt het probleem????

 

En bij mij zitten er absoluut verbeterpunten. Want als de klant het niet begrijpt, heb ik het verkeerd uitgelegd. Maar ik vind jouw column iets te veel over het verloop van ondernemersschap en minder over de basis waarop een e-winkel de fout ingaat. Maar nogmaals een prettig en leerzaam verhaal,

 

 

Ik vind het opzich een beetje vreemd dat ik teveel ergens over gepraat heb en sommige dingen niet heb benoemd. Misschien was dat simpel weg niet de bedoeling van mijn column. Ik heb mijn column bewust geschreven vanuit een bepaalde insteek. Begrijp me niet verkeerd, ik val je niet aan.

 

Ik denk ook dat er niet een basis is waar een webwinkel de fout in gaat. Ik denk namelijk dat dit per geval anders zal zijn. In het geval van de car-entertainment webshop zit er ook een andere oorzaak. Alleen praten we hier wel over consumenten. Er worden hele studies gedaan over het psychologische gedrag van een consument. Probleem is alleen dat het geen exacte wetenschap is. de reden dat men bij een bepaalde webshop koopt kan je sturen. Maar totaal niet controleren.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het opzich een beetje vreemd dat ik teveel ergens over gepraat heb en sommige dingen niet heb benoemd. Misschien was dat simpel weg niet de bedoeling van mijn column. Ik heb mijn column bewust geschreven vanuit een bepaalde insteek. Begrijp me niet verkeerd, ik val je niet aan.

 

Ik snap je niet helemaal. Maar ik voel me niet zo snel aangevallen, dus geen zorgen ;)

Je hebt je column prima geschreven en vanuit die insteek was hij compleet. Ik vul hem alleen even aan met mijn visie over wat ik tijdens de daadwerkelijke ontwikkeling nog wel eens tegenkom. Want dit had geen plek (terecht) in jouw verhaal.

 

Micha

 

ps gefeliciteerd met die thuiswinkel awards. Je bent gewoon goed bezig.

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.