• 0

De webwinkel

Bijna iedereen in Nederland denkt er (naar het schijnt) wel eens aan een eigen webwinkel te beginnen. Het lijkt allemaal heel erg makkelijk, maar in de praktijk is het allemaal toch net even wat moeilijker. Vanuit mijn eigen ervaring als ondernemer, probeer ik een kijkje te geven in de keuken van een webwinkel. Die ook begonnen is vanuit: “Ach, zo moeilijk zal het toch niet zijn?”

 

Anderhalf jaar geleden zat ik samen met mijn broer te brainstormen. We wilden iets starten. Iets nieuws, iets unieks. We hadden er het volle vertrouwen in. Wij hebben een idee, wat niemand anders heeft. We weten precies hoe het moet en ook hoe het niet moet. Geen ondernemingsplan nodig, alles zit in je hoofd.

 

Daar sta je dan opeens. Voor de balie van de Kamer Van Koophandel. Daar moet je gewoon naar toe, aldus de reclame. Nogal logisch gezien het in Nederland verplicht is om als webwinkel ingeschreven te staan bij de Kamer Van Koophandel. Formuliertjes invullen, wat betalen en klaar. Je bent ondernemer. Tijd voor champagne! Je bent euforisch. Je voelt je een winnaar. De eerste stap naar het grote fortuin genaamd: “Je eigen zaak”.

 

Grapjes maken in de auto over welke dure Duitse bolide we gaan bestellen. Echter, de lol is er al snel vanaf. Nu moet je namelijk gaan presteren en keuzes maken. In je hoofd klonk het allemaal logisch en simpel. Maar nu moet het dan ook echt gaan gebeuren. Een bankrekening, een website, een betaalsysteem, leveranciers, boekhouding, voorraad, financiën en het allerbelangrijkste van allemaal: klanten!

Dat was even een tegenvaller. Daar had je niet bij stil gestaan. Klanten werven is natuurlijk het belangrijkste van allemaal. Je kunt alles perfect geregeld hebben, maar zonder klanten is je bedrijf niets. Vanuit je studie wist je dat Marketing belangrijk is voor klantenwerving. Marketing kost echter geld. Geld wat er niet is.

 

Maar eerst nog de basis. Het opbouwen van een webwinkel. Behalve dat deze technisch gezien moet werken, moet deze ook functioneel zijn. Tegenwoordig is het zelf erg belangrijk dat het er mooi uitziet. Hier gaat veel tijd in zitten. In de planning hadden we het bouwen en ontwerpen van de webwinkel geschat op 4 weken. Praktijk: 3 maanden. Leermoment voor de ondernemer: je initiële planning minimaal verdubbelen. Je maakt je planning veel te strak. Bedrijven zijn er niet alleen voor jou. Sterker nog, je bent niemand en je hebt niets. De bestaande klanten gaan voor. Verwacht dus niet dat je binnen een week iDeal op je website aangesloten hebt. Dat duurt langer.

 

De webwinkel is online. Je investeert een klein beetje in Google Adwords. Klaar. Laat die klanten maar komen. In de 1e week behaal je een omzet van welgeteld 25 euro. Dat is gek. Wij hebben toch het meest unieke en mooiste concept van Nederland in handen? Waar blijven die honderden klanten? De hele start is één grote desillusie geweest. Geen Duitse bolides maar gewoon een fiets. Geen winst maar verlies.

 

Na een tijd komen de klanten dan alsnog. Het kost gewoon tijd. Heel simpel. Mensen moeten de weg vinden naar je website, daarnaast is het duidelijk dat je nieuw bent, dus ben je wel te vertrouwen? Allemaal zaken waar je niet over nadenkt als je nog niet begonnen bent.

 

Dan gebeurd er iets, waar je totaal geen controle op hebt. Je leverancier, de enige, kan zijn producten niet naar je verzenden. Maar je klanten hebben wel al betaald. Paniek. Wat nu? Rustig blijven, alle opties uitschrijven en een keuze maken. Meer kan je niet. Op dat moment leer je weer iets, één leverancier is veel te weinig. Daarnaast staan er tientallen risico’s om de hoek. Allemaal waar je nog nooit bij stil hebt gestaan.

 

Nu begint het ondernemen pas echt. Doorgaan tot in de late uurtjes. Keuzes maken die misschien wel het einde van je bedrijfje kunnen betekenen. Maar de webwinkel is een onderdeel van jezelf geworden. Je gaat af op je ondernemersgevoel en pakt alle problemen aan. Geen problemen meer, alleen oplossingen.

 

Opeens is er een moment dat er iets veranderd in jezelf en in je bedrijfje. Je wordt een volwassen ondernemer. Keuzes maken is makkelijker geworden. De zaken lopen goed en de klant is tevreden. Je maakt een goede groei door en de wereld gaat voor je open. Je maakt winst.

 

Maar dan kan er ook gelijk weer wat mis gaan. Je gaat naast je schoenen lopen. Je investeert teveel in marketing. Je voorraad is groter dan wat je eigenlijk nodig hebt en drukt de winst. De wintermaanden waren top. De omzet was nog nooit zo hoog geweest. Maar daar is januari weer. De omzet zakt. Hier had je even geen rekening mee gehouden. Je bedrijf is ingericht op die topmaanden, je kosten zijn te hoog en je bankkrediet loopt verder vol. Wat nu? Heel simpel eigenlijk. Blijf met beide benen op de grond. Ga er voor. Zoals je ook deed toen die ene leverancier niet meer kon leveren, of op het moment dat je webwinkel offline lag door een storing.

 

Misschien lijkt het er wel een beetje op dat ik een negatieve draai geef aan het ondernemerschap. Dat is echter niet zo. Ik ga bijna elke avond slapen met een glimlach op mijn gezicht omdat ik iets moois heb bereikt. Ik ben trots op mijn bedrijf. Vergeet gewoon niet, dat er heel erg veel mis kan gaan als je denkt dat je weet hoe je het moet gaan doen? Denk er dan nog maar eens goed over na. Want je weet maar nooit.

Maar ja… Oók dat is ondernemen…………

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

@ P.J. je idee over dropshipiing strookt niet met de realiteit.

Dropshipping is zeker echt ondernemerschap en is hetzelfde als elke andere webshop op het feit na dat hij niet zelf voorraad houd en verzend maar de leverancier dit voor hem doet. Verder is alles hetzelfde.

 

wat betreft dit verhaal.. ik had juist het omgekeerde. ik had verwacht misschien in het 1e jaar 120 klanten te krijgen. Gewoon voorzichtig berekend omdat je niet weet wat er gebeuren kan. En voor mij viel het enorm mee. Die 120 klanten heb ik na enkele maanden ruim bereikt en er is niets anders te zien dan winst :) E-commerce heerst!

Link naar reactie
  • 0

Bedoel je vertegenwoordiger (in loondienst), of agent? Voorgaande lijkt me een prima zelfstandige rol in een netwerkeconomie.

 

Wat vind je dan van een zelfstandig adviseur/technisch consultant? Voor mij is dat ook een ondernemer, al noemen sommigen dat misschien een dienstverlener, waar verder an sich niks mis mee is. Een ambulante versman die elke ochtend naar de veiling of groothandel gaat, is toch ook weer een ondernemer? En een timmerman of loodgieter die per klus inkoopt, nadat een opdracht verstrekt is?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Adviseur, al dan niet technisch en niet in diestverband, is een dienstverlener. Dat kan een ondernemer zijn als hij aan de eisen voldoet. Dat geldt natuurlijk ook voor de zzp-ers die jij voorstelt. Een ambulante groenteman is natuurlijk een ondernemer ofwel een rijdende winkel.

Link naar reactie
  • 0

Een leuke column, ik ben niet helemaal in het diepe gesprongen. Gewoon alles zelf doen met weinig of geen budget. Het enigste wat je nodig hebt is tijd. Ben nog maar een paar maandjes bezig en de bestelling beginnen binnen te komen. Ook bij mij wordt het rechtstreeks van de fabriek naar de klant gestuurd. Dat je dan geen verstand hebt van de producten wil er bij mij niet in. Je probeert en test toch zelf alles uit. Het is juist fijn dat je je alleen maar bezig hoeft te houden met optimalisering van je webwinkel, geen gedoe met voorraden in inpakken, versturen etc. Het bevalt me uitermate goed en denk nog niet na over stoppen, Ik noem het een pleziere verslaving, elke dag even kijken of de ranking al wat hoger is, hoe de zoekwoorden het doen. Ik had voorheen nooit verstand van een webwinkel beheren of bekend met SEO, maar alles is te leren en te lezen vooral op internet.

Ik wens ook iedereen veel succes met het starten van een webwinkel, je moet wel een bepaalde drive hebben en vooral veel doorzettingsvermogen. Een typdiploma is ook wel handig want je typt je suf.

 

Je begint in herhaling te vallen. Opmerking nr.3 : Domeinnaam in je signature en je website heb je nu wel genoeg onder de aandacht gebracht.

website in etherische olie

www.wellnessessential.nl

Link naar reactie
  • 0

Leuke columm om te lezen hoor. Kern van het verhaal is dat alle te leren is. Van niets naar een succesvolle webwinkel zijn wel 100 stapjes die allemaal goed moeten gaan... wet van de zwakste schakel gaat ook hier op. De ene stap gaat je makkelijker af dan de andere maar doorgaan zal succes opleveren... en niet te vergeten tijd en geduld.

Met fairtrade groet, Marielle

http://www.fairtrade-tassen.nl

Link naar reactie
  • 0

Leuk stuk

 

Wij zijn nu sinds oktober 2014 bezig met design productie export import etc. van onze producten en hebben net onze webshop online gezet 2 weken geleden. Nu zijn wij bezig met het zoeken naar : hoe krijgen wij de juiste klanten binnen en hoe moeten wij onze shop verder inrichten om ze ook aan te zetten tot het kopen van onze producten. Ik heb nooit de illusie gehad (wel gedroomd natuurlijk) dat er meteen gouden bergen te vinden waren. Ik geef mezelf z'n 4 jaar (3 te gaan dus) totdat ik hoop er ook van te kunnen leven.

 

Ik vind het in ieder geval ontzettend leuk om te doen en geniet met volle teugen van alles wat op me afkomt. Ik ben eigenlijk best trots op mijzelf dat ik hier aan begonnen ben en op wat ik nu al bereikt heb. Ondanks dat voor ieder uur dat ik nu voor mijn eigen bedrijf heb gewerkt heb ik ongeveer €10 betaald (voorraad niet meegeteld).

Mocht over een paar jaar blijken dat alles mis is gegaan dan ben ik hoe dan ook blij dat ik dit ondernomen heb. Ik zou het mezelf niet kunnen vergeven had ik het niet gedaan.

 

Met Vriendelijke Groet,

Frank Talens

Life is as good as you get it to be.

If there's no solution there's no problem just acceptance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.