• 0

Factureren aan elkaar, beide eenmanszaak en getrouwd?

Ik ben al 2 jaar werkzaam als zzp-er in een eenmanszaak. Mijn vrouw gaat binnenkort ook een eenmanszaak beginnen. Dit gaat zij doen met een partner die ook een eenmanszaak is.

 

Hierbij willen ze mij inhuren voor de ICT diensten. Daarnaast wil ik mijn vrouw weer inhuren voor het zoeken van klanten voor mij.

 

Hierdoor krijgen we de situatie dat ik vanuit mijn eenmanszaak factureer naar haar eenmanszaak en v.v.. Mijn facturen zullen hoger zijn dan die van haar. Het gevolg hiervan is dat zij een hogere zelfstandige aftrek heeft dan als onze facturen gelijk aan elkaar waren geweest.

 

Gaat de belastingdienst hier moeilijk over doen? Gaat de belastingdienst uberhaupt moeilijk doen als je als man en vrouw facturen aan elkaar gaat versturen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zolang de zakelijkheid van de facturen niet in het geding komt zal de Belastingdienst niets hebben om dit tegen te houden. Let wel op, dat er geen bevoordelingen komen over en weer. Door hetzij te hoge of te lage facturen te sturen.

 

De transacties dienen te gaan alsof het om een derde gaat.

Link naar reactie
  • 0
Door hetzij te hoge of te lage facturen te sturen.

 

Ja en hier zit dus waarschijnlijk dan het probleem. Mijn uurloon zal tussen de 80 a 100 euro zitten en dat van haar tussen de 25 a 40 euro. Overigens zijn dit ook onze uurlonen naar onze ander klanten toe.

 

Maar er zit dus een behoorlijk verschil tussen waardoor de belasting kan denken dat we elkaar aan het bevooroordelen zijn.

Link naar reactie
  • 0

Zolang deze uurlonen ook voor andere klanten wordt gevraagd is dit geen probleem. Immers een concurrent zal ook deze uurlonen vragen?

Wat je concurrenten vragen is niet relevant. De prijs die je aan je vrouw factureert moet vergelijkbaar zijn met de prijs die je aan andere opdrachtgevers factureert. Je vrouw factureert jou ook een prijs die zij aan andere opdrachtgevers factureert. Dan is er geen vuiltje aan de lucht.

Ik zou het overigens wel over een uurtarief of uurprijs gaan hebben, want je bent niet meer in loondienst en ontvangt dus ook geen uurloon ;)

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ben al 2 jaar werkzaam als zzp-er in een eenmanszaak. Mijn vrouw gaat binnenkort ook een eenmanszaak beginnen. Dit gaat zij doen met een partner die ook een eenmanszaak is.

 

 

Is hier wel sprake van een eenmanszaak ?

Wat is het bedrijfsadres ?

Link naar reactie
  • 0

 

Wat je concurrenten vragen is niet relevant.

 

toch wel, betekent dat het marktconform is.

Wat is marktconform op dit moment? Als jij een veel lager of veel hoger tarief vraagt dan je concurrent, dan houdt niemand je tegen. Voor deze kwestie is het tarief van je concurrentie dus echt niet relevant. Relevant is wel wat je factureert aan andere klanten.

 

Edit: daarbij lopen de tarieven in de ICT nogal uiteen: ik heb ze gezien van € 35,00 p/u tot € 120,00 p/u ::)

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.