Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
kehese

Onvolledige factuur

Recommended Posts

Beste lezer,

Bijna een jaar geleden ben ik begonnen voorbereidingen te treffen voor de start van mijn eigen bedrijfje in sportartikelen welke geïmporteerd worden vanuit Pakistan (zie ook https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=44;action=display;threadid=26076 ).

Begin dit jaar is dit gerealiseerd en inmiddels loopt het heel aardig. Dit is ook de reden dat wij hebben besloten om onze bedrijfsactiviteiten uit te breiden.

Wij hebben met verschillende producenten/fabrieken te maken, en onlangs is met een nieuwe leverancier het volgende voorval plaatsgevonden waarmee ik me geen raad weet:

Wij plaatsten een bestelling, hebben het afgesproken totaalbedrag overgemaakt (vanaf zakelijke rekening) en vervolgens ontvingen wij het pakketje netjes thuis.

Probleem is de meegezonden factuur: hierop staat een bedrag dat vele malen kleiner is dan het betaalde totaalbedrag. Hoewel het gaat om een klein bedrag (op de factuur staat $20 voor de producten, in werkelijkheid is het $150 - beide bedragen excl. verzendkosten), weet ik niet hoe ik dit rijmend ga krijgen in mijn administratie.

Bovendien staat op de factuur "FREE SAMPLES WITHOUT COMMERCIAL VALUE" terwijl de producten wel voor de verkoop bedoeld zijn. Wat betekent dat ik opeens inkomsten zal krijgen uit producten die ik geïmporteerd heb als samples en dus niet voor de verkoop bedoeld zijn.

Iemand een suggestie hoe ik dit oplos?

Alvast bedankt.

De reden waarom de verzender dit doet, is het voorkomen van invoerrechten. In je administratie boek je als factuur de stukken waarop jij de betaling hebt gebaseerd.

Hoi Kehese

Om te beginnen zou ik de leverancier hierop aanspreken. Die ontduikt zo BTW en drukt zijn winst aardig.

Als dat niet helpt, dan zou ik de werkelijke betaling als leidend beschouwen en vooraf even overleg plegen met de fiscus.

groet

Joost

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Dank voor jullie reacties StevenK en Joost.

Joost:

Goede tip. Omdat ik een startende onderneming heb komt er over ongeveer een maand een belastinginspecteur langs, ik zal dit met hem wel even overleggen.

Een vraag die nu bij mij opkomt; de leverancier ontduikt hierbij BTW, maar volgensmij is de kans groot dat ik bij het invoeren ook invoerrechten/BTW ontduik zonder dat ik dat zelf wil, of zie ik dit verkeerd? Hoe los ik dat op? Alsnog betalen?

Als je open kaart speelt dan zal de Douane natuurlijk wel alle zendingen van jouw leverancier onder de loep nemen. Jij krijgt dan de naheffing, maar nu dit als voorbelasting weer aftrekbaar is, merk jij er weinig van, behoudens de juiste invoerrechten.

groet

Joost

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.