• 0

marktonderzoek

hallo beste mensen,

 

Onze website draat nu aardig, redelijk wat bezoekers, maar we willen wat meer van ze te weten komen ook met het oog op doelgroep gerichte acties.

 

wat is dan het beste: een poll opzetten op de website of moeten we binnen onze doelgroep een enquete houden.

zo ja welke vragen stel je dan?

zie website:www.its-easy.nl

 

Wij denken dat we op dit moment nog te weinig producten hebben waar de bezoeker uit kan kiezen.

dus meer producten, betekent meer keuze en verkoop.

we moeten dus beide groepen benaderen..de kopers en verkopers.

 

willen jullie meedenken?

 

Greetz,

Tirza

 

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

-Wat wil je bereiken met je site?

Het heeft momenteel een hobby-achtige uitstraling.

Er staat ook niet echt ergens heel duidelijk wat je kan doen of moet doen. Dat het een winkelplein is, maar het zou best wat scherper gecommuniceerd kunnen worden denk ik.

Is 'handgemaakt' werkelijk wat het is, of gaat het meer richting hobby? Een handgemaakt perzisch tapijt is iets anders dan een zelfgemaakt vloerkleed. (Dus misschien is 'zelfgemaakt' een beter woord?) Handgemaakt impliceert ambachtelijk, authentiek, veel werk, hoge kwaliteit.

 

de url is its-easy.nl en dan staat er 'made by me'.

Dat snap ik niet?

 

Als je echt veel te weten wil komen van je doelgroep kan je het beste een 3e partij de enquete laten uitvoeren trouwens. Dan zijn mensen veel eerlijker.

 

Groet,

Annedien

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De producten zijn inderdaad handgemaakt, en dat hoeft niet perse uit hobby te zijn, maar daar komt het meestal wel op neer.

Het heeft momenteel een hobby-achtige uitstraling.

Dat is nu juist wat wij willen onderzoeken. Wij hebben zelf helemaal niet het idee om de site een hobby-achtige uitstraling te geven. Maar wat verwacht de bezoeker. Want wat is inderdaad de scheidslijn tussen handgemaakt en zelfgemaakt. Bijvoorbeeld de schilderijen die te koop zijn op de site zijn authentiek, ambachtelijk, veel werk en van hoge kwaliteit. Maar de sieraden die aangeboden worden zijn ook ambachtelijk, veel werk en van hoge kwaliteit. Maar zijn ze ook authentiek?

 

Er staat ook niet echt ergens heel duidelijk wat je kan doen of moet doen.

Wat de bedoeling kunnen de bezoekers lezen in "wat is MadeByMe".

 

de url is its-easy.nl en dan staat er 'made by me'.

Dat snap ik niet?

Waarom de url verwarring. De naam MadeByMe is al geregistreerd en de huidige houder wil geen afstand doen. De site Its-easy was bij ons in bezit, en aangezien we helaas niet zo kapitaalkrachtig zijn moeten we heel even een noodoplossing toepassen tot we een goede passende naam voor het winkelplein hebben gevonden. Want we willen niet van de naam its-easy gebruik maken, want wat handgemaakt is is niet altijd easy om te maken.

 

Link naar reactie
  • 0

Paar opmerkingen.

 

Eerst fundamenteel. Vraag en aanbod van handgemaakte producten matchen allesbehalve goed. Aan de aanbodkant heb je makers variërend van hobbyisten tot hooggekwalificeerde ambachtslieden en kunstenaars; aan de vraagzijde heb je verzamelaars en zeer welstandige consumenten. Voor massaproducten is massadistributie interessant, maar bij kleinschalige productie is grootschalige verspreiding onmogelijk. Is dus ideaal voor een webshop/marktplaats! Volgens mij moet je met zo'n marktplaats echter wel een paar keuzes vooraf maken. Zowel aan de aanbodkant als de vraagkant is de stretch te groot. En mik je op een nationale markt of wil je internationaal? Ook zal je moeten afvragen of je een actieve rol wil spelen bij de kwaliteitsbeoordeling, de transactie en de distributie.

 

Een jaar of vijf geleden heb ik eens een vergelijkbare opzet ingediend bij de Internet Business Competition. Het idee betrof een internationale marktplaats voor artisans (frans voor ambachtelijke kunst) waar de aanbieders ook faciliteiten & services zouden vinden voor hun bedrijfsvoering, met name marketing en distributie. Vandaar mijn interesse in je initiatief.

 

Het geld zit uiteraard in de upper market, dus ik schuif aan bij Annedien die waarschuwt voor een al te hobbyistiese uitstraling. Maar ik zal je site eens bestuderen op de achterliggende gedachte. Marktonderzoek binnen je bezoekersgroep heeft alleen zin als je reeds voldoende passanten hebt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Aha, het is inderdaad meer huisnijverheid dan ambachtelijkheid. En je zegt al een redelijk aantal bezoekers te trekken. Toch is het winkelcentrum tamelijk leeg, qua aanbod.

 

Onderzoek onder bezoekers levert volgens mij niet zoveel op. Retailers leren meer van gedragsgegevens dan van opiniepeilingen. Klanten zeggen nooit echt wat ze doen, en ze doen andere dingen dan ze zeggen. Tracking is daarom leerzamer dan een enquete.

 

Paar basisvragen: je biedt onderdak aan webshopjes van huisnijveraars. In je algemene voorwaarden zeg je niet verantwoordelijk te zijn voor wat zij aanbieden, maar is dat ook getoetst aan de wet? Als koper en verkoper een conflict krijgen, ga je dan echt vrijuit? Ik vraag dat ook omdat je levensmiddelen aanbiedt, en daar gelden zeer strenge eisen voor. Ik heb ooit zelfgemaakte kruidenazijn verkocht (supermarge!), maar laat de keuringsdienst er geen lucht van krijgen.

 

Jullie zijn actief onder de naam its-easy en dat (zeg je zelf ook) is niet de beste, maar madebyme is al weg. Voor die paar tientjes moet toch snel een betere naam te vinden zijn.

 

Zo te zien zit er een redelijk goeie shopping-engine onder, en heb je er ook logistieke en betaal-diensten aan vastgeplakt. Het geheel oogt echter als een goedkope plak-maar-wat website. Dat kost je klanten. Dit is geen Bijenkorf maar Beverwijk. Stel je vakantie een jaartje uit en huur een goeie ontwerper in.

 

Er staat wel een mail-adres, maar geen uitleg over het openen van een shopje in jullie bazar, althans die kan ik niet vinden. Bij die uitleg verwacht ik ook een toelichting op de vraag waarom ik geen winkeltje zou openen bij algemene aanbieders als MijnWinkel. Je kracht zit namelijk in het handgemaakte aanbod, en de marketing die je voor de bazaar voor ogen hebt. Marketing kan relatief goedkoop, want de media zijn gek op leuke shoppingnieuwtjes. Maar daar zijn jullie nog niet echt klaar voor.

 

Heb je de bazaar op orde, dan zou je actief op zoek kunnen gaan naar een paar spectaculaire aanbieders. Je winkelcentrumpje hoeft niet meteen vol te zitten, maar een stuk of vier bijzondere aanbieders bieden je de mogelijkheid om een buzz-campagne te beginnen.

 

My 5 cts for now 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Aha, het is inderdaad meer huisnijverheid dan ambachtelijkheid. En je zegt al een redelijk aantal bezoekers te trekken. Toch is het winkelcentrum tamelijk leeg, qua aanbod.

Nee het is juist niet de bedoeling dat we ons bezighouden met huisnijverheid. Maar er moet wel een diversiteit in producten ontstaan. Het winkelplein is wat ons betreft ook te leeg.

 

je biedt onderdak aan webshopjes van huisnijveraars.
inderdaad het zijn huisnijveraars die wij willen onderbrengen. En daar wil ik niks negatiefs over horen. Ben je al eens op de Kreadoe geweest, of één van de vele andere hobby en vrije tijd beurzen die in Nederland en Belgie gehouden worden. Daar wordt buiten het duidelijke knutselwerk ook heel mooi ambachtelijke "huisnijverheid" geboden. Alleen ontbreekt het deze particulieren aan kennis van marketing, een groot afzetgebied en begeleiding op o.a. het juridische vlak (zoals ook kennis van de warenwet). Ik zie daar namelijk ook vaak heerlijke zelfgemaakte bonbons liggen waarvan ik ook denk, ik weet niet of dat wel veilig is. Wij willen buiten onze website deze begeleiding gaan aanbieden.

Jullie zijn actief onder de naam its-easy en dat (zeg je zelf ook) is niet de beste, maar madebyme is al weg. Voor die paar tientjes moet toch snel een betere naam te vinden zijn.
Nou als jij een goede ladingdekkende naam weet, dan houden wij ons aanbevolen. Want we hebben al heel wat namen de revue laten passeren en de één was te hobby-achtig en de ander klonk weer te veel als galerie. En wij willen toch dat een breed publiek naar de producten gaan kijken, en geen enge hokjesgeest. (Artisans zijn leuk voor de beperkte doelgroep francofielen, maar er zijn ook andere kunstenaars.)

Heb je de bazaar op orde, dan zou je actief op zoek kunnen gaan naar een paar spectaculaire aanbieders. Je winkelcentrumpje hoeft niet meteen vol te zitten, maar een stuk of vier bijzondere aanbieders bieden je de mogelijkheid om een buzz-campagne te beginnen.
De bazaar is technisch gezien op orde, en daarom zijn wij ook op zoek naar spectaculaire aanbiedingen. Maar de leveranciers die wij nu benaderen hebben maar kleine oplagen en kunnen zich dus geen grote sprongen veroorloven. Dus als je een idee hebt, wij zijn er klaar voor.

 

We zijn echter wel blij met jouw opbouwende kritiek. We kunnen hierdoor namelijk weer verder sleutelen aan ons concept.

;)

 

Link naar reactie
  • 0

De hokjesgeest zit 'm niet in de reacties op dit forum, maar in de perceptie van de markt. Het kwalitatief verschil tussen huisnijveraars en de kunstnijveraars is in dit verband niet zo belangrijk, maar het economisch onderscheid wel. Het werk van de eerste groep wordt nu eenmaal anders gewaardeerd dan het werk van de tweede groep. Wanneer een hobbyist heel mooi glazen kan graveren maar een relatief klein volume voortbrengt dat voor een relatief geringe meerprijs verkocht wordt, kan hij/zij niet veel besteden aan de bedrijfsvoering. Een markplaats voor hobbyproducenten krijgt dan vanzelf een heel ander karakter dan een marktplaats voor artisans.

 

Het woordje artisan heb ik laten vallen omdat dit soort ambachtelijke kunstnijverheid in Frankrijk al jaren van overheidswege gestimuleerd wordt, omdat het voor veel francofielen een extra motief is naar het zuiden te rijden, omdat het een woord is dat ook in het Engels dezelfde betekenis heeft (craftsman), omdat de Franse aanpak inmiddels internationaal nagevolgd wordt (zie bijvoorbeeld deze Italiaanse website) en omdat de markt voor artisan products verwant is aan jullie activiteit. Artisans zijn in tegenstelling tot vrijetijdsproducenten wel bedrijfsmatig bezig, en beter in staat om volume te leveren voor een meerprijs. Ter illustratie een link naar Duchy Originals, het label waaronder Prins Charles biologische levensmiddelen en ambachtelijke producten verkoopt.

 

Ik ken de kreadoe-markt niet, maar vermoed dat het economisch belang van de kreadoeners meer gezocht moet worden in hun afname van materialen en gereedschappen dan in hun aanbod van eindproducten. Wellicht dat zij met de juiste steun in staat zijn hun producten aan een groter publiek aan te bieden, maar of daar door een intermediair ooit iets mee verdiend kan worden - zeker in een markt waarin ook Ebay actief is - valt te betwijfelen. Enfin, jullie zien het aantal transacties op je eigen website, dus dat weet je vast veel beter dan ik.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een domeinnaam met streepjes is absoluut uit den boze, tenzij je ook de betreffende domeinnaam zonder streepjes hebt geregistreerd. Je wilt niet weten wat het beveiligingsbedrijf Big Brother (www.bigbrother.nl) heeft meegemaakt toen Ome Joop besloot om een gelijknamig programma uit te gaan zenden en het een website te geven op www.big-brother.nl : ze kregen een onvoorstelbare berg bezoek met als gevolg een gigantische rekening van hun provider voor het extra dataverkeer. Veronica was er tegelijkertijd toe veroordeeld om elke vermelding van het website-adres als volgt te laten verlopen:

 

"Wil je meer zien of je stem uitbrengen, ga dan naar weeweewee-punt-big-streepje-brother-punt-ennel. Let op: met een streepje tussen big en brother. Dus nogmaals: weeweewee-punt-big-STREEPJE-brother-punt-ennel."

 

Daar werden ze na drie keer al helemaal seniel van dus dat zullen ze ook nooit meer doen. Exit streepjes.

 

Overigens geld dit (m.i.) alleen voor de domeinnaam die je communiceert naar je publiek. Als je het geld kunt missen - en zoveel kost het niet meer tegenwoordig - kan het geen kwaad om domeinen te registreren die ook je site laten zien, maar die dan gericht zijn op zoekmachines. Zo is www.handgemaakte-producten.nl nog vrij. Als je die domeinnaam registreert en aan je site koppelt, dan is de kans dat iemand die "handgemaakte producten" invoert in een zoekmachine, op jouw site terecht komt, een stuk groter. Maar wat vindbaarheid betreft zou je in ieder geval al kunnen beginnen met het toevoegen van META-tags aan je site.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0
Als je het geld kunt missen - en zoveel kost het niet meer tegenwoordig - kan het geen kwaad om domeinen te registreren die ook je site laten zien, maar die dan gericht zijn op zoekmachines. Zo is www.handgemaakte-producten.nl nog vrij. Als je die domeinnaam registreert en aan je site koppelt, dan is de kans dat iemand die "handgemaakte producten" invoert in een zoekmachine, op jouw site terecht komt, een stuk groter.

Dit zou ik niet doen, omdat dan de pagerankingscore die Google aan je website geeft, verdeeld wordt over de verschillende domeinen. Dit bekent dus dat je pageranking bij Google veel lager is dan wanneer je maar een domein zou gebruiken. Ik heb ook het idee dat Google minder waarde toekent aan zoekmachine geoptimaliseerde domeinen zoals handgemaakte-producten. Maar hier heb ik geen onderzoek naar gedaan, dus ik zou het niet precies weten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit zou ik niet doen, omdat dan de pagerankingscore die Google aan je website geeft, verdeeld wordt over de verschillende domeinen. Dit bekent dus dat je pageranking bij Google veel lager is dan wanneer je maar een domein zou gebruiken.

 

Verhip, je hebt gelijk, zie ik. Je krijgt er zelfs een serieuze "ranking penalty" voor.

 

Ik heb ook het idee dat Google minder waarde toekent aan zoekmachine geoptimaliseerde domeinen zoals handgemaakte-producten. Maar hier heb ik geen onderzoek naar gedaan, dus ik zou het niet precies weten.

 

Dat valt volgens mij wel mee als je 1 domein gebruikt, zo lang die maar niet te lang is. Zie bv. dit artikel op seargenginez.com

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0
We zijn inderdaad naar een nieuwe naam op zoek maar kunnen nog niet echt besluiten.

 

Vond de post van twalevel van artisan erg to the point, kreeg gelijk een ingeving voor een naam: artivan. Nl-domein is nog vrij en klinkt leuk + dat je ook een verhaal om de naam heen kan maken.

 

Trouwens vond je site voor crea-do gebeuren wel goed.

 

succes

"Take a method and try it. If it fails, admit it frankly, and try another. But by all means, try something."

This quote is from a speech by Franklin D. Roosevelt

--- www.mopini.com ---

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.