• 0

fiscale winstsaldo is niet gelijk aan saldo WenV

Interessant fora van higherlevel. Helaas heb ik nog wat twijfels bij de gevonden antwoorden

 

In december 2009 ben ik gestart met een eigen onderneming. Over 2009 heb ik een balans en V&W gemaakt. Deze klopt.

Bij het invullen van de aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers loop ik tegen een verschil aan tussen fiscale winstsaldo en saldo W&V. Dit verschil zijn de privéstortingen.

 

Ik heb de privéstortingen niet opgenomen als kosten in de V&W maar als schuld privé onder de passiva. Voor de inkomstenbelasting, als ik juist redeneer, dient dit dus onder de V&W geboekt te worden. De privé schuld wordt hierdoor nihil en het EV daalt verder. Balans blijft hetzelfde?

 

Maar waar boek ik de privéstortingen dan onder in de V&W? Als opbrengsten (wat het natuurlijk niet is). Of als negatieve personeelskosten?

 

Normaal zal heet deel privéontrekking groter zijn, maar in mijn geval niet? Als dit dus het geval is geweest dan zijn de personeelskosten privéontrekkingen - privéstorting?

 

Dus bottomline: Dienen privéontrekking en privéstorting voor IB in de V&W verwerkt te worden?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik neem even aan dat je een eenmanszaak bent gestart,

 

Hierbij werkt het zo dat je het saldo prive ( stortingen - opnamen ) verwerkt in het eigen vermogen.

Dit saldo wordt dus opgeteld / afgetrokken van het resultaat boekjaar en geboekt in het eigen vermogen.

 

De rekening prive is dus als het ware een hulprekening van het eigen vermogen op de balans

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie. Ik ben een eenmanszaak gestart.

 

Uw reactie begrijp ik. Zo zie ik het ook. Alleen hoe zorg ik er nu voor dat het fiscale winstsaldo gelijk is aan het saldo V&W wat ik heb ingevuld. Nu is dat verschil de privéstorting die ik niet in de V&W heb verwerkt.

 

VB:

opbrengsten: 1000

kosten: 1500

verlies: 500

 

activa:

MVA: 1000

liquide middelen: 1000

Totaal: 2000

 

passiva:

schuld privé: 2500

Eigen Vermogen: -500 (negatief eigen vermogen)

 

in de IB kom ik zodoende uit op -500 voor V&W

 

het fiscale saldo is echter V&W (-500) - 500 (privestorting) = -1000

 

De vraag blijft: dienen privéontrekking en privéstorting voor IB in de V&W verwerkt te worden? en zo niet, hoe krijg ik in de geschetste situatie het fiscale saldo en de V&W saldo gelijk?

Link naar reactie
  • 0

Je vermogen op 31 december bereken je dus als volgt:

 

beginvermogen + resultaat - privéontrekkingen + privéstortingen

 

resultaat V&W dient gelijk te zijn aan het volgende:

 

eindvermogen + privéontrekkingen - privéstortingen - beginvermogen = resultaat V&W

 

Alle privé activiteiten worden dus verwerkt in het eigenvermogen, zoals Joost al zei.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.