• 0

website in kredieten beginnen. AFM vergunning, etc.

Beste higherlevel-leden,

 

Ik wil een website gaan opzetten waar mensen kredieten en leningen kunnen aanvragen ik heb een .com domein op het oog voor een website, maar er is een .nl actief met dezelfde dingen die ik aan wil bieden...

 

De .nl versie is aangesloten bij de NVF.

 

Dus ik wil op het .com domein ook een lening a krediet website zetten, mag dit?

 

Groet,

Nick

 

titel aangepast

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1
Ik wil een website gaan opzetten waar mensen kredieten en leningen kunnen aanvragen ik heb een .com domein op het oog voor een website, maar er is een .nl actief met dezelfde dingen die ik aan wil bieden...

 

Denk je er ook aan dat je voor dit soort activiteiten (websites die kredieten, hypotheken en/of verzekeringen aanbieden) een vergunning van de AFM moet hebben?

 

Vrij recent is een website die alleen aan leadpassing deed (leadgegevens van een on line krediet- en verzekerings aanvraagsite verkopen aan aanbieders) door de AFM beboet met de minimale administratieve boete van € 96.000,-.

 

Lees dit artikel maar eens.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk bedankt voor die informatie, een website die via een affiliate dingen aanbied heb je dan ook een AFM nodig?

 

Dus ik zet een link naar vraag nu een lening aan van Afab.

 

En dat die dan linkt naar de website van Afab.nl en na een inschrijving ik een vergoeding krijg.

 

Link naar reactie
  • 0
Dus ik zet een link naar vraag nu een lening aan van Afab.

En dat die dan linkt naar de website van Afab.nl en na een inschrijving ik een vergoeding krijg.

 

Alleen een link naar een website van een aanbieder is niet vergunningsplichtig, anders zou bijv. Google ook een vergunning nodig hebben ;).

 

Vergunningsplichtig ben of word je als je zelf informatie van klanten inventariseert en die gegevens doorzet naar aanbieders. Zodra je meer gegevens doorzet dan Naam, Adres en Woonplaats ben je vergunningsplichtig. Bovendien mag het doorzetten van informatie naar andere partijen (ook alleen NAW) alleen met uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de perso(o)n(en) zelf.

 

Vergunningsplichtig ben of word je ook als je op je site adviezen geeft over kredieten. Omdat je aan de doorverwijzingen zelf verdient geef je deze adviezen beroepsmatig, en dat is vergunningsplichtig. (Zou je diezelfde adviezen op een consumentenwebsite zetten zonder enige doorverwijzing of ander zakelijk belang dan is dat niet vergunningsplichtig want niet beroepsmatig...)

 

Bij twijfel altijd vooraf contact opnemen met de AFM, want de boetes voor het niet voldoen aan een vergunningplicht zijn absurd hoog en de AFM doet niet aan waarschuwingen of coulance.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Beste higherlevel-leden,

 

Ik wil een website gaan opzetten waar mensen kredieten en leningen kunnen aanvragen ik heb een .com domein op het oog voor een website, maar er is een .nl actief met dezelfde dingen die ik aan wil bieden...

 

De .nl versie is aangesloten bij de NVF.

 

Dus ik wil op het .com domein ook een lening a krediet website zetten, mag dit?

Grote kans dat je nat gaat, omdat je inbreuk maakt op andermans handelsnaam.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.