• 0

Freelance lesgeven R'dam, voor niets gekomen, eigen risico?

Op freelance basis geef ik les op een hogeschool in Rotterdam. Dit is wekelijks 4 uur.

 

Maandag werd ik gebeld of ik een docent kon vervangen voor twee dinsdagen (2x4 uur), dit zouden extra lessen zijn. Ik had het ontzettend druk, maar ben desalniettemin gegaan om ze uit de brand te helpen. 's Nachts heb ik een les samengesteld (lesmateriaal was er immers niet) en de les voorbereid, hier was ik een uur of twee mee bezig. Dinsdag ben ik ruim op tijd vertrokken. Een half uur voor tijd kwam ik echter in de file te staan omdat er een ongeluk gebeurd was. Het stond muurvast, dus heb ik opgebeld dat ik mogelijk een paar minuten later zou zijn. Na 20 minuten (10 minuten voor tijd) wist ik zeker dat ik het niet meer zou redden en heb ik gebeld dat ik zeker later zou zijn. Ik kwam uit de file en belde (de lestijd zou nu begonnen zijn) nog eens dat ik een half uur te laat zou zijn, maar er dan zou zijn.

 

Aangekomen op school bleken de studenten vertrokken en was ik voor niets geweest. De leidinggevende was ook weg en is vandaag afwezig. Dit heeft mij 2 uur voorbereiding en 2 uur reistijd gekost. Daarnaast benzine e.d. tevens een boete omdat ik in de haast mijn parkeerkaart vergeten was. Er staat hierover niets in de voorwaarden, maar ik vraag mij af wat een redelijke oplossing zou zijn. Moet ik al het risico dragen als freelancer voor deze invalbeurt?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het lijkt mij dat de redelijkheid en billijkheid vereist dat je de uren uitbetaald krijgt.

Dat docenten later zijn door een file zal vaker voorkomen, ik weet, uit ervaring, dat studenten er dan als de kippen bij zijn om er vandoor te gaan maar dat is niet op jou af te wenden, je hebt tweemaal gebeld dat je later was dus iemand van de school had ze binnen moeten houden of ze in de kantine moeten laten wachten oid.

Die parkeerbon is echter je eigen probleem, ben ik bang.....

www.muscatmeijer.nl MUSCAT MEIJER Juristen biedt een compleet dienstenpakket aan ondernemers in het MKB. Wij buigen ons graag over uw juridische, fiscale en administratieve vraagstukken. U kunt daarbij rekenen op een professionele aanpak en creatieve oplossingen waar dat in uw belang is.

Link naar reactie
  • 0

Ga je die lessen alsnog geven op een later moment? Dan lijkt me de voorbereidingstijd sowieso niet verloren.

 

Overigens denk ik dat het wel zo eerlijk is als ze je er gewoon voor betalen, eventueel minus dat halve uur dat je te laat was. Dat die studenten ervan door gaan is niet direct jouw fout, een half uur lijkt me toch een redelijke termijn om ze te laten wachten.

 

Wellicht zou een praktisch compromis zijn dat ze wel je reiskosten vergoeden, en je die uren les op een ander moment alsnog geeft - ik neem aan dat ze die toch moeten inhalen oid.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties!

 

- Parkeerbon is natuurlijk mijn eigen probleem, helemaal mee eens. Zou te gek zijn als ik deze zou factureren.

- Uren zit ik nog aan te twijfelen. Wellicht inhalen, alhoewel de docent die ziek is (en ik dus vervangen zou hebben) dat waarschijnlijk zal doen. Misschien de helft van de tijd in rekening brengen, zodat we beiden de last dragen. Het gaat mij niet om het geld overigens, wel om het principe. Het is niet alsof ik gewoon te laat was. Bovendien ben ik de afgelopen 4 jaar nooit te laat geweest.

- Reiskosten breng ik sowieso in rekening.

Link naar reactie
  • 0

Misschien ben ik nu de boeman maar als personeel te laat kom, vooral als het een half uur is kan ik me voorstellen dat het beschouwd wordt als wanprestatie.

 

Nu is het wel zo dat wanneer iemand in 4 jaar nooit telaat is dat men hier soepel mee om hoort te gaan. Nu weet ik niet hoeveel opdrachten er in die 4 jaar zijn geweest, maar er is wel sprake van een goede werkrelatie lijkt me.

 

Ik denk dat het de slimste oplossing is om gewoon eens rond de tafel te gaan zitten met de opdrachtgever.

 

Ik zou niet zomaar een factuur sturen, vaak kun je als je het goed motiveert meer sympatie krijgen dan wanneer men bij voorbaat als geirriteerd is.

Link naar reactie
  • 0

Het lesuur is al begonnen, dus daar is nog maar een half uurtje van over of wellicht 20 min. bij een normaal rooster? Of hebben ze 4 uur achter elkaar les?

 

Ik zou er persoonlijk niet eens over denken om dat te factureren maar daar ben ik wellicht een stuk te soepel in.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik denk dat het de slimste oplossing is om gewoon eens rond de tafel te gaan zitten met de opdrachtgever.

 

 

Het is een hogeschool, dus dat is wat ingewikkelder. Je kan eens met collega's kletsen in de docentenkamer. Of aan de sectieleider vragen wat gebruikelijk is. Er zijn vast collega's die gewoon factureren, omdat de administratie sowieso geen idee heeft wat er gebeurt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dan ben ik ook even de boeman:

 

Als ik op weg naar een meeting deze mis vanwege een file en het kost me de klant, dan is dat het risico dat bij ondernemen/freelancen hoort. Ik zie niet in waarom mijn potential dan dat als excuus moet ervaren! Overmacht aan mijn kant, kan ik moeilijk toerekenen aan hem.

 

Zo ook als je te laat komt voor een opdracht. Het is voor jou overmacht, maar je kunt moeilijk verwachten dat de opdrachtgever óf de studenten vastbindt aan hun stoelen óf gewoon betaalt voor een niet geleverde dienst.

 

Als we als student te laat op college kwamen door toedoen van de NS, dan was het antwoord ook steevast dat we dan maar een trein eerder hadden moeten nemen. ;)

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het is goed verschillende meningen te horen. Sowieso zou ik dit in overleg doen en niet zomaar facturen sturen, die kans heb ik nog niet gehad omdat de leidinggevende niet aanwezig was gisteren en vandaag. De werkrelatie is al vier jaar prima.

 

Waarom ik dit toch aankaart is omdat het mij niet om het geld, maar om het principe gaat. Ik heb meerdere malen gebeld en men op de hoogte gesteld. Het is een lesblok van iets meer dan 4 volle uren, oftewel 5 lesuren. Zij hebben deze 5 lesuren achter elkaar les met twee pauzes er tussen. Een half uur wachten is dan wel de moeite dacht ik. Wanneer iemand de moeite zou hebben genomen de klas even in te lichten zoals door mij verzocht, dan was dit niet gebeurd. Daarnaast is de policy dat studenten zich collectief melden wanneer een docent (om wat voor rede dan ook) onverwacht niet aanwezig blijkt. Allemaal niet gebeurd.

Link naar reactie
  • 1

Dat neemt allemaal niet weg dat dat jouw risico is. Iedereen die in Rotterdam werkt of woont weet dat er meer een kiezelsteen op de snelweg hoeft te liggen en dat alles compleet vast staat. Dus optijd vertrekken en rustig een half uurtje koffie drinken in de kantine (misschien zelfs een beetje netwerken) kan helemaal geen kwaad.

Link naar reactie
  • 0

Nog een boeman.........

Je hebt een opdracht waar een tijdsvenster aan gekoppeld is, dan te laat komen is uit den boze.

Als ik niet tijdig lever heb ik vaak nog een boeteclausule te voldoen!

 

Maar effe heel anders bekeken: zou de school er wakker van liggen dat ze wel/niet betalen? Jij als kleine zelfstandige wel. Zo'n overheidsinstelling reageert toch vaak anders (socialer) dan wanneer je bij een "senior purchaser" van een multinational aan tafel zit. Vanuit die optiek zou ik zeker eens een balletje opgooien en kijken hoe er gereageerd wordt.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Kun je direct via e-mail met de vakstudenten communiceren? Dan had ik aansluitende uren toch aangekondigd en e-mailondersteuning toegezegd. Ik snap ook niet dat als je druk bent, dat je die uren niet voor andere declarabele activiteiten (voor welke opdrachtgever dan ook) hebt gebruikt.

 

Het klinkt alsof je een betaalde invalbeurt als gunst naar de opdrachtgever ziet, maar dat is natuurlijk niet zo als die na uitvoering gewoon betaald wordt. Over (extra) voorbereidingstijd en reiskostenvergoeding had je een afspraak kunnen maken, voor zover die al niet bestaat.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zeggen: pech, volgende keer nog wat eerder vertrekken of het risico nemen. Wel zou ik de opdrachtgever de volgende keer bij file duidelijk vragen of zij de studenten binnen zouden willen houden zodat je niet voor niets aan het haasten bent.

 

Denk ook dat je al 4 jaar een relatie met deze opdrachtgever hebt. Een keer iets voor niets doen is toch niet zo erg dan? Ik zou niets in rekening brengen, ook geen reiskosten. De opdrachtgever heeft niets aan je dienst gehad, dan hoeft hij ook niet te betalen.

 

Als de volgende keer je de opdrachtgever verzoekt om de studenten binnen te houden, zij zeggen toe en ze zijn toch vertrokken vind ik het een ander verhaal.

Link naar reactie
  • 0

Dit topic was een serieuze vraag, puur om te weten wat al dan wel of niet redelijk zou zijn. Als ik er om zou vragen, zou ik het overigens gewoon krijgen. Ik ken de werkgever al jaren en ben hier zeker van. Maar nogmaals, het gaat mij niet om het geld.

 

Na al jullie reacties ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niets in rekening zal brengen. Wel spreek ik de werkgever er vriendelijk op aan dat ik het in het vervolg wel fijn zou vinden wanneer een boodschap ook daadwerkelijk overgebracht wordt.

 

Highio >

- Wanneer je geen spullen bij hebt, is het ook niet mogelijk om voor andere opdrachtgevers te werken, anders had ik dat natuurlijk gedaan.

- Ik kan niet via email communiceren met de studenten. Dat is louter voor vaste medewerkers of vaste klassen bedoeld.

- Ik zie het inderdaad als een gunst naar de werkgever toe. Dat is het ook, of zij er nu voor betalen of niet. Als ik 's nachts naar de tandarts moet omdat ik ergens last van heb moet ik extra betalen, maar ben ik toch blij dat de beste man zijn bed voor mij is uitgekomen.

 

Ed >

Nee, ik zou kunnen indienen wat ik wil. Geen haan die er naar kraait.

 

Jasper >

Ik was al ruim op tijd vertrokken.

 

phiebe >

Bij een eventuele volgende keer zou ik het wel in rekening brengen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 281 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.