• 0

In verzuim na automatische incasso

Binnen mijn bedrijf is het mogelijk dat mensen gebruik maken via de betaling met een automatische incasso. Ik heb hier de mogelijkheid om eenmaal per maand deze incasso te doen. Echter merk ik de laatste maanden dat incasso's steeds vaker worden teruggeboekt met als reden "administratieve reden", geen idee wat die allemaal kan inhouden, maar goed. Mensen moeten bij mij in de praktijk altijd een papieren machtiging tekenen naast de machtiging via internet omdat ik dan helemaal veilig sta mocht het niet goed gaan.

 

Het is bij de klant altijd bekend wanneer de incasso plaats vind; op de 15e van elke maand, tenzij dit in het weekend valt, dan is het de eerstvolgende mogelijkheid. Het is dus aan de klant dat er voldoende saldo op de bankrekening staat. Nu is het bij betaling op factuur zo dat ik 3 keer een aanmaning stuur en waarbij de 3e ook een ingebrekestelling is. Hoe werkt dit bij een automatische incasso; immers lever je geen factuur aan de klant, maar doordat het teruggeboekt word via de bank krijg je het bedrag niet en lijkt me dat de klant in verzuim is; kun je hier gelijk een ingebreke stelling achter zenden of werkt het anders?

 

Ben vooral benieuwd hoe andere ondernemers het doen of webwinkels die via een automatische incasso werken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou het hetzelfde behandelen als een onbetaalde factuur. Dus eerst een aanmaning met de opmerking dat de incasso niet kon worden uitgevoerd en het vriendelijke (het kan immers ook gewoon een foutje zijn) verzoek alsnog te betalen.

 

Waarom zou je verschil maken tussen mensen die hun rekening niet betalen en incasso's die niet worden uitgevoerd?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

terugboeking vanwege administratieve redennen betekend dat er onvoldoende geld op de rekening staat.

Overigens kan het goed zijn dat op het moment van afschrijven er voldoende geld op de rekening stond maar dat later in de maand de rekening alsnog door andere oorzaken in het rood komt, de bank kan dan dus willekeurig incasso's van eerder die maand alsnog terugboeken om het saldo weer positief te krijgen.

 

zelf stuur ik meestal 1 keer een herinnering per e-mail als iets gestorneerd wordt en daarna 1 keer een telefoontje en daarna naar incasso bureau gevolgd door kanton procedure.

 

Uitzondering is als iemand het direct na ontvangen van zending zelf terug boekt, die gaan zonder verder bericht naar het incasso bureau met verhoging van 37,50 door mij en 35 a 80 euro van incasso bureau (in heel uitzonderlijke situatie wil ik nog wel eens 1 telefoontje plegen).

Link naar reactie
  • 0
Het is bij de klant altijd bekend wanneer de incasso plaats vind; op de 15e van elke maand, tenzij dit in het weekend valt, dan is het de eerstvolgende mogelijkheid. Het is dus aan de klant dat er voldoende saldo op de bankrekening staat.

 

Je kan van je klanten niet verwachten dat ze net zo fanatiek met jouw bedrijf bezig zijn als jij. Dat jij altijd op de 15e incasseert zullen weinig van je klanten weten. Natuurlijk behoren ze voldoende saldo te hebben maar ze kunnen er ook gewoon niet aan denken. Er zijn zat mensen die niet weten wanneer er wat gebeurt op hun bankrekening.

 

Eerst herinneren is dus wel zo netjes, niet anders aanpakken dan wanneer je op factuur hebt gewerkt is mijn advies.

Link naar reactie
  • 0

Naja, bij de incassomachtiging staat standaard rond welke datum geld word afgeschreven, ook bij de eenmalige incasso's word dit goed getoont op de machtigingsformulier. Dus lijkt me dat je niet meer dan dat kan duidelijk maken..

 

Op de meeste facturen staat ook rond welke datum er betaald moet worden maar dat gebeurt helaas ook niet altijd..

 

Incasso is wat dat betreft ook gewoon een betaalwijze, net als acceptgiro, bankoverschrijving. Als een incasso niet lukt zul je gewoon een aanmaning moeten sturen en de klant de kans geven alsnog te betalen.

 

Volgens mij kun je een geweigerde incasso vanwege administratieve reden (saldo tekort) ook meerdere keren laten proberen te incasseren bij sommige banken. Hiervoor moet je even je contract nalezen of de bank bellen hoe dat precies werkt. weet niet of alle banken deze service aanbieden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.